Spring naar inhoud

- - - - -

Waar kitten houden wanneer we niet thuis zijn overdag?

• Log in om te reageren
27 reacties op dit onderwerp
Guest_papaver_*
Guest_papaver_*

#16 Geplaatst 04 januari 2011 - 12:40

Proficiat met jullie mooie katertje. Het wordt ongetwijfeld spannend afwachten voor jullie :LOL: . Je kan een kitten heel makkelijk iets aanleren als je er wat tijd, liefde en geduld in steekt. Bij aanvang weet zo'n beestje natuurlijk niet wat hij bij jullie wel of niet mag, dus gaat hij dat allemaal eens proberen (zoals een kind zijn grenzen aftast). Gewoon heel consequent en altijd rustig 'neen' zeggen en dan leert die het wel, hoor. Niet roepen, heeft geen zin ;) . Ik steek ook altijd mijn wijsvinger op bij een verbod en dat kennen ze heel goed.
Onze katjes mogen overal in huis rondlopen (behalve als ik naar de wc moet of me ga douchen :) ). Ik merk dat ze daardoor véél energie kwijt kunnen. Ze rennen door het hele huis van tijd tot tijd :d . In de woonkamer en bureau (waar ze ook een krabton en een extra waterfonteintje hebben staan) hebben we een kattenluikje geplaatst, en op de trappen een onzichtbare tape geplakt zodat ze daar niet uit kunnen glijden (ik heb langhaartjes en die schuiven makkelijker ;) ). Wij hebben ook allemaal houten meubelen en lederen zetels in de eetkamer, maar als je hun nageltjes geregeld (ik doe dat min. 1x om de 14 dagen) bijknipt, kunnen ze weinig of eigenlijk geen schade aanrichten. Leer hen de krabpaal te gebruiken, en wel ééntje die lang genoeg is zodat ze zich kunnen strekken. Ik heb de mijne bij Pet Fun Kratzbaum - Kratzbäume direkt vom Hersteller - Home Page besteld omdat ik deze veel soberder vind en beter passen bij mijn smaak. Het stoort helemaal niet in de woonkamer en het is leuk om de katjes erop te zien spelen en slapen.
Ik zou je katje zeker niet in één kamer houden als je weg bent, hoor. Daar gaat die volgens mij echt ongelukkig en gestresseerd door worden.
Er bestaan trouwens goede boeken waarin je veel opvoedingstips terugvindt en verder zul je op dit forum ontzettend veel kunnen leren van de ervaringen van anderen want het kan altijd gebeuren dat je katje iets kleins overkomt en vind je altijd weer goede tips en oplossingen. Dus hartelijk welkom en veel plezier met Baileys!
Oh ja, vééél foto's van je katje maken ons altijd blij :) !

Bewerkt door papaver, 04 januari 2011 - 12:42.

Guest_Maya_*
Guest_Maya_*

#17 Geplaatst 06 januari 2011 - 15:28

Helemaal perfect netjes en proper zal je huis nooit zijn als je een kat hebt, het noemt niet voor niets "kattenkwaad"...

Hier wordt Maya 's nachts "opgesloten", maar dat is dan wel bij mij op de kamer en dan slaapt ze gewoon (en heeft hier ook bijna al haar speelgoed). Da's ook wel een grote kamer (+- 30m²). Ze wil ook niet anders dan hier slapen en da's makkelijker voor als er 's ochtends verlucht wordt in alle kamers. Als er niemand thuis is dan zit ze op de bovenverdieping, dus niet op een kamer maar op de hele verdieping, misschien is dat een optie voor jullie?
Maya wordt enkel opgesloten op mijn kamer als ik er niet ben, wanneer de ramen openstaan om te verluchten. Daarna wordt ze weer vrijgelaten (niet alle ramen zijn katproof hier) op de bovenverdieping.

Ik moet wel zeggen, omdat ze zo braaf is (daar hebben we wel veel moeite in gestoken) laten we haar tegenwoordig steeds vaker alleen thuis doorheen het hele huis. Ze klimt dan wel op het aanrecht (want er verdwijnen kleine dingen) maar haalt verder tot nu toe geen ernstig kattekwaad uit... Het is een kwestie van aanvoelen. In jouw situatie zou ik proberen tenminste een verdieping katveilig te maken met daar een grote krabpaal.

Onze krabpaal in de living is erg groot, maar staat in een hoek (wel bij het raam). En ik moet zeggen, dat went heel gemakkelijk. Bezoek kijkt daar ook niet echt van op. Er bestaan kleurtjes die mooi in je interieur passen. Het is dus niet zo dat je meteen een "kattenwoning" hebt als er een krabpaal instaat, mocht je dat niet zo fijn vinden ;)

Bewerkt door Maya, 06 januari 2011 - 15:29.

Laurine
Laurine
  • 754 berichten
  • 4 katten

#18 Geplaatst 19 februari 2011 - 15:09

wij hebben in ons huis niet echt afgesloten kamers dus we konden niet anders dan een bench kopen, toen we haar eerst hadden miauwde ze de hele tijd en wou ze eruit, maar nu niet meer als we ze erin zetten gaat ze na een tijdje in haar mandje liggen en slaapt ze, Maar we zijn niet uitzonderlijk veel weg dus het meeste van de dag loopt ze in huis rond en ligt ze op haar krabpaal. En 's nachts zit ze er ook in.
Geplaatste afbeeldingWie niet van katten houd, was in zijn vorig leven vast een muis :knuppel: :catwalk

lola'tje
lola'tje
  • 1.366 berichten
  • 2 katten

#19 Geplaatst 19 februari 2011 - 15:21

knap ventje! Bij ons zit ons lola gewoon heel de dag vrij in huis. Dat heeft nog geen problemen gegeven en ze heeft nog niets uitgestoken :LOL:

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#20 Geplaatst 20 februari 2011 - 21:46

Onze katten mochten in onze vorige woning en binnenkort in het nieuwe appartement ook overal komen. Behalve 's nachts in de slaapkamer als ze ons wakker houden. Ik zeg 'als', want wanneer ze braaf zijn mogen ze gerust in de slaapkamer. Wanneer we niet thuis zijn lopen ze sowieso overal. Wij hebben niets staan dat niet mag sneuvelen :LOL:

Denk er wel aan dat sommige katten niet graag hebben dat het voerbakje vlak naast het waterbakje staat. En dat de kattenbak niet in de buurt van het water en voer mag staan, want dat vinden ze absoluut niet fijn. Wij eten immers ook niet op het toilet. Als je veel van huis bent dan zou ik inderdaad ook 2 kittens nemen ipv 1. Dat hoeven geen 2 raskatten te zijn als je dat niet wil. Er zijn wel meer mensen die zowel raskatten als HTK's (huis-tuin-keuken katten) hebben en dat is geen probleem. Zolang ze qua karakter en gedrag maar een beetje bij elkaar passen.

Bewerkt door Tinne, 20 februari 2011 - 21:46.

Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#21 Geplaatst 22 februari 2011 - 13:01

proficiat met jullie nieuwe huisgenoot!
Je moet je eens proberen voorstellen hoe jij je zou voelen als je acht uur of meer zou opgesloten worden in een kamer in je uppie.
Ik ben door ziekte aan huis gebonden en kom zelden buiten (tegenwoordig kom ik zelfs niet meer 1 uur per week buiten ) en ik word daar soms toch wel koekoek van en ik kan me dan nog amuseren met de computer, ik kan naar de tv kijken, naar de radio luisteren , een boek lezen enzovoorts enzoverder.
Zo een dier kan dat niet.
Dat wordt in zo een kamer geploinkt en zit daar te zitten.
Zit jij maar eens zoveel uur in je eentje door de venster te staren.
En ook al zet je daar een krabpaal en leg je daar k weet niet hoeveel speeltjes, op je eentje spelen is niet bijster interessant of leuk...met twee is t veel leuker toch.
Vrolijk of blij ga je er niet van worden allemaal ;) (de kat bedoel ik dan) en als jullie thuiskomen van jullie werk gaat het maar normaal zijn dat het beestje alle aandacht gaat opeisen (als mijn halve trouwboek thuiskomt is dat ook zo ;) , I want attention als ik dan de hele tijd alleen gezeten heb en niemand heb gezien of gehoord buiten mijn poezels) en dat gaan jullie dan waarschijnlijk ook niet zien zitten want als je thuiskomt van je werk heb je ook nog wat te doen (huishoudelijke hatelijkheden en koken oa) en ben je pompaf van je dag werken.
Het zou dus niet alleen goed zijn voor jullie katertje dat hij een vriendje of vriendinnetje krijgt, het zou voor jullie zelf ook goed  zijn, op die manier gaat jullie katertje overdag als jullie weg zijn kunnen spelen met zijn maatje en met zijn maatje lekker kunnen knuffelen en gaat hij jullie bij thuiskomst niet helemaal opeisen maar krijgen jullie ook wat ademruimte.
Denk er aub eens over na, over de aanschaf van een tweede kitten.
In je eentje zitten is echt niet leuk, believe me, ik kan er van meespreken...
Wij hebben trouwens 4 poezels, 4 sphynxen.
We zijn begonnen met twee, met yoshi en diddl uit t zelfde nestje en daarna zijn onze  Ramses en vervolgens onzen Thor erbijgekomen.
Terwijl ik toch constant thuis ben en hen veel aandacht kan geven.
Ik wou niet maar 1 kat hier in zijn eentje laten rondhuppelen en ik ging ervan uit dat ik dat beestje zijn of haar noden toch niet helemaal kon vervullen of voldoen.
Een mens kan nooit een soortgenootje vervangen, van een soortgenootje krijgen ze heel andere dingen dan van ons, je kan nooit met hen spelen zoals een andere kat met hen speelt en een aantal andere zaken kan je ook niet doen zoals een andere kat dat doet.
Voor een kat is dat een enorme verrijking als ze ook een soortgenootje krijgen als gezelschap.
Probeer het je gewoon eens voor te stellen hoe jij je zou voelen als jij in je uppie in die kamer zou moeten gaan zitten zolang...

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#22 Geplaatst 22 februari 2011 - 13:05

trouwens je mag er wel donder op zeggen dat als je je katertje alleen in die kamer gaat steken als jullie hele dag weg zijn dat hij dan deugnieterijprei gaat uitsteken als jullie thuiskomen, dat beestje zit dan met een hele hoop energie die hij kwijt moet.
Wat de gordijnen betreft, iemand heeft me als tip gegeven om daar stroken aluminiumfolie in te hangen in t begin (hier speelde onze thor ook tarzan in ons nieuwe gordijnen en op 1 dag waren het alweer vodden), ze hebben dat naar t schijnt niet graag, de poezels
En wij hebben gewoon alle breekbare dingen verwijderd, we kunnen hen niet afleren om op de kasten enzo te lopen en dan kan je niet vermijden dat er al eens iets een stamp krijgt, dus om breuk (en zeker verwondingen bij de poezels) te  voorkomen hebben we gewoon de hele zwik weggehaald.
Eigenlijk wonen wij in 1 groot kattennest, alles moet hier plaatsruimen voor hen en hun gerief.
Ik snap dat niet iedereen daar zin in heeft om dat zo te doen, maar t is wel waar wat er hier al eerder is gezegd, een kat heeft personeel, en t personeel moet zich aanpassen aan de kat ;)

MarieDufoor
MarieDufoor
  • 6.027 berichten
  • 1 katten

#23 Geplaatst 22 februari 2011 - 13:22

Sarah en Erik zei:

Ik ben helemaal geen voorstander van katten in een aparte kamer steken overdag. Waarom laat je het beestje niet gewoon in de living overdag? Als je hem bepaalde dingen afleert als kitten, zal hij heus je kot niet afbreken hoor ;)
En waarom wil je geen krabpaal in de living?

Wij hebben hier twee katten, en de enige moment dat zij in een aparte kamer moeten, is wanneer ik aan het dweilen ben (hier houden ze nogal van water en het aanvallen van dweilen :) ), en dat is heus maar een 10minuutjes. Maar voor de rest leven ze gewoon in de living, en geloof mij, hier zijn nog geen katastrofale dingen gebeurd ;)

Het is nu eenmaal zo dat wanneer je een huisdier wil, je jezelf hieraan moet aanpassen, en zeker bij katten! Een kat heeft geen baasje, maar een kat heeft personeel ;)

Effe off-topic, maar hoe doe jij dat, dweilen in 10 minuten???? :trance:
Ik wou dat ik dat ook kon O:)

on topic: ik laat de poezen ook gewoon vrij rondlopen, enkel tijdens het dweilen gaan ze in een aparte kamer.
Vind het zo zielig voor ze om ze een hele dag op te sluiten...
Goed opvoeden is de boodschap en uiteraard een krabpaal waar ze op eender welk moment bij kunnen.
:geluk:
Geplaatste afbeelding

Guest_De Stoffel_*
Guest_De Stoffel_*

#24 Geplaatst 01 maart 2011 - 12:49

Dikke proficiat alvast als eerste.
En wij zijn ook begonnen met een kitten die van ene opvanggezin kwam.
Ze was zelf no ggeen 12weken oud maar waren moeder kwijt door ergens gedropt te zijn.
Dit was ook onze schrik wat gaan we doen als we niet thuis zijn ?
Wij hebben ze eigenlijk nooit echt opgesloten we hebben een duplex appartement en ze kon eigelijk beneden in de living volledig, de keuken want dit is een open keuken en daar staat ook haar eten en kattenbak (wat sommige misschien denken WAT kattenbak in de keuken) met geurverfrissing in kattenbak en een gesloten te kopen is er geen last van.
En dan kon ze ook de trap op en af rennen naar de gang boven maar de kamers boven en badkamer bleven wel gesloten komt ze enkel mee binnen als wij binnen gaan.
De krabpaal die staat bij ons ook in de living waarom niet?
Ze gaat er in liggen en kijkt mee tv en als er mensen zijn en ze speelt er in vinden de mensen het zelf nog leuk om te zien :d .
Wij hebben hier echt geen last van om een krabpaal van 1.20m in de living te hebben.
Wat je ook kan doen wat wij deden was enkele speeltjes bij leggen als je gaat werken ofzo.
En de onze heeft amper enkele keren in de gordijnen gehangen waar we echt ook schrik voor hadden hoor geloof me splinternieuwe gordijnen dan een katje in huis.
Maar door een plantenspray met water gevuld hebben we haar die enkele keren dat ze het dee toch is naar gespoten.
En nu kan ik je zeggen op 6maand oud ze hangt NIET in de gordijnen ligt rustig in de zetel en met momenten rent ze het app rond trap op en af en speelt ze hier gelek een poes die drugs heeft genomen.
We hebben hier echt geen last van hoor geen zorgen en veel succes.
Grtjes Kristof

Mieke'tje
Mieke'tje
  • 7.498 berichten
  • 2 katten

#25 Geplaatst 01 maart 2011 - 20:30

Houd er rekening mee dat je ook vaak te laat zal zijn met het berispen als jullie wel thuis zijn. Besef heel goed dat je zetels en gordijnen 100% zeker wel zullen afzien. Hier hebben wij gordijnen en ze weten heel goed dat ze daar niet mogen aan zitten. Toch hebben ze in het begin twee keer met hun nagel in de gordijnen gezeten en zitten er twee kleine gaatjes in (gelukkig niet echt zichtbaar). Daarnaast hebben wij met alle geluk een stoffen zetel, maar gewoon al door in en uit de zetel te springen, zal je zeker krasjes hebben in je lederen zetel. Ik begrijp heel goed dat je niet wenst dat de kat je huis afbreekt, maar enige 'schade' zal je sowieso hebben, want het kitten zal z'n grenzen aftoetsen en daarbij zal je niet altijd tijdig kunnen ingrijpen.

Wij hebben een ruime hal en een grote tweede slaapkamer waar alle kattenspullen staan. Daar mogen ze 's nachts en als we niet thuis zijn.
Ik voel mij absoluut niet schuldig dat ze de woonkamer niet hebben als wij er niet zijn. Ze hebben echt wel een grote ruimte met de slaapkamer (kattenkamer) en de hal. Wij wonen in een appartement dus onze inkomhal is waarschijnlijk de grootte van de slaapkamer zelf. Daarnaast hebben ze een gigantische krabpaal, mandjes zat, hun kattenbak, eten en drank en speeltjes in overvloed waar ze zich mee kunnen amuseren. Opsluiten in een klein kamertje zou ik nu ook niet doen, maar als ergens een deftige grotere ruimte hebt. Mochten wij geen open keuken hebben in de woonkamer zouden ze zeker in de woonkamer mogen. Wij bannen ze hoofdzakelijk uit de living/keuken omwille van het aanrecht (touchscreen).

Bewerkt door Mieke'tje, 01 maart 2011 - 20:35.

Geplaatste afbeelding

Minneke
Minneke
  • 3.767 berichten
  • 2 katten

#26 Geplaatst 01 maart 2011 - 20:56

hier zitten ze ook niet echt opgesloten, ze zitten bij het gn werken altijd beneden, we laten de gangdeur niet open om naar boven te gaan omdat we gn risico willen lopen dat naar buiten lopen als we de voordeur open steken bij het thuiskomen. Eens we thuis zijn en beiden binnen dan mogen ze ook boven gaan. Heb een kattenkamer maar di is nooit afgesloten ze kunnen er vrij in en uit als we thuis zijn. ( die is boven)  wij hebben gn gordijnen (lamellen) dus die kunnen ze niet stukmaken. Verder is er op de 4 jaar poezen nog maar 1 bloempot gesneuveld wat ik echt gn probleem van maak van dit ene ongelukje :d

alvast heel veel plezier aan jullie kleine katje

Marjananas
Marjananas
  • 2.897 berichten
  • 4 katten

#27 Geplaatst 01 maart 2011 - 22:07

Hier hetzelfde scenario, de twee katten kunnen vrij door het gehele appartement lopen.  In twee jaar tijd is er enkel eens een vaas gesneuveld.  En ze krabben enkel en alleen aan hun krabpalen, nooit aan zetels of iets anders...
Ook ik zou het zielig vinden om een kitten 8 u op te sluiten in 1 kamer...
Groetjes van Marjan en pootje van Lies, Bas, Minne en  Pixie.
  Duizenden jaren geleden werden katten aanbeden als goden. Katten zijn dit nooit vergeten...

Malou
Malou
  • 1.047 berichten
  • 4 katten

#28 Geplaatst 01 maart 2011 - 22:16

In het begin heb ik wel de zitting van de zetel wat afgeschermd als we weg waren (klapstoelen in gelegd) omdat ze zich tijdens het rollebollen behoorlijk konden afzetten en dat in leer toch sporen nalaat. Intussen hebben ze door ze dat die zetel een ligplaats is en vechten ze elders - ondermeer in een paar kartonnen dozen met gaatjes en wilgentakjes die ze met alle plezier mogen slopen ;-)