Spring naar inhoud

- - - - -

Nageltjes knippen

• Log in om te reageren
36 reacties op dit onderwerp
Guest_Vincent._*
Guest_Vincent._*

#1 Geplaatst 29 december 2010 - 13:51

Hallo,

Vanaf welke leeftijd en hoevaak moeten de nageltjes geknipt worden van een britse langhaar?

Groetjes
Vincent

Guest_Eragon_*
Guest_Eragon_*

#2 Geplaatst 29 december 2010 - 13:53

Je maakt je dat je katje best zo vlug mogelijk gewoon. Ik knip enkel Yankee zijn nagels omdat deze niet zo veel in de tuin gaat. De anderen verslijten hun nagels op de bomen in de tuin. Yankee zijn nagels knip ik eenmaal per maand. Ik nip die als hij rustig ligt

Trolleke
Trolleke
  • 698 berichten
  • 9 katten

#3 Geplaatst 29 december 2010 - 14:54

Ik knip de puntjes van de nageltjes van alle poezen hier iedere week.  

Bij Jimell doe ik het vanaf het moment dat ik hem gaan afhalen ben.
Je knipt om twee redenen nl. zodat de nageltjes bij de kat zelf niet gaan ingroeien en de tweede reden (geleerd op mijn cursus kattentrimmen) altijd voor je eigen bescherming de puntjes eraf voor je aan de vachtverzorging begint.

Trolleke
Trolleke
  • 698 berichten
  • 9 katten

#4 Geplaatst 29 december 2010 - 15:45

Als je wil kan ik je altijd eens tonen hoe je zijn nageltjes moet knippen en hoe je hem moet borstelen of zo.
Dus als je hulp nodig hebt geef je maar een seintje

carooootje
carooootje
  • 1.722 berichten
  • 1 katten

#5 Geplaatst 04 januari 2011 - 22:49

ik durf tini haar nageltjes niet zelf te knippen

de eerste maal deed de DA het , toen ze lag te slapen van haar sterelisatie

Nu merk ik dat ze terug lang worden en ja terug moeten worden bijgeknipt

Zal het nog eens de DA laten doen, terwijl ik kijk..zodat ik weet hoe het moet..
want ze groeien inderdaad héél snel terug bij en wil het uiteindelijk zelf doen bij haar..

Heb al even geprobeerd, als test , om haar pootje te nemen en haar nageltje te bekijken , maar ze vond het niet leuk :(
Maar ze was ook niet rustig op dat moment en wat speels

maar oké
eerst nog eens laten doen door de DA , terwijl ik kijk
Geplaatste afbeelding
Katten laten pootafdrukken achter op je hart.

Trolleke
Trolleke
  • 698 berichten
  • 9 katten

#6 Geplaatst 04 januari 2011 - 23:01

carooootje zei:

ik durf tini haar nageltjes niet zelf te knippen

maar oké
eerst nog eens laten doen door de DA , terwijl ik kijk

een goede en gemakkelijke manier van knippen

Guest_sjaak_*
Guest_sjaak_*

#7 Geplaatst 04 januari 2011 - 23:03

goed filmpje kan je zien hoe het moet :thumb:

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#8 Geplaatst 05 januari 2011 - 00:26

Zo he dat is een makkelijk poezenbeestje :trance: :trance: :trance:

Guest_papaver_*
Guest_papaver_*

#9 Geplaatst 05 januari 2011 - 00:56

Ik knip de nageltjes hier minimum één keer om de veertien dagen. Onze katjes leven binnen en hebben voldoende krab-mogelijkheden, maar ik voel het snel aan hun 'aaikes :love3: ' wanneer het nodig is. Gebruik een degelijk schaartje en knip liefst elke keer een klein beetje ipv één keer te ver ;) . Als je twijfelt, vraag raad aan je dierenarts.

Serenity
Serenity
  • 4.269 berichten
  • 7 katten

#10 Geplaatst 05 januari 2011 - 01:07

Nagels knippen is niet persé nodig als je een goede krabpaal en dergelijke hebt.
Ik heb hier 6 (bijna 7 katten) en ik doe het nooit. Ze krabben mij nooit mijn poezels en ze hangen ook niet in mijn meubels omdat hier gelegenheden genoeg zijn.
Als dit dus niet echt nodig is zou ik het niet echt doen...Mijn katten vinden klimmen in de krabpalen heerlijk :LOL:
Bovendien moet ik er niet aan denken dit bij Kai te proberen, hij is vrij stressy wat verzorgingsrituelen betreft. :catnoknow
Geplaatste afbeelding

carooootje
carooootje
  • 1.722 berichten
  • 1 katten

#11 Geplaatst 06 januari 2011 - 00:59

heel mooi filmpje
maar toch durf ik het zelf niet
gek
ben verpleegster ;)

zal het mij toch nog eens laten tonen

ondanks haar vele krabben aan haar krabpalen groeien haar nageltjes snel
vooral als ze in dekens speels , hapert ze met haar nageltjes
blijft ze er in hangen

dus terug eens laten bijknippen
want ik heb ook niet zo een speciale nagelschaar
Geplaatste afbeelding
Katten laten pootafdrukken achter op je hart.

Guest_hedgy_*
Guest_hedgy_*

#12 Geplaatst 06 januari 2011 - 11:30

Spirou haar achterpootjes laat ik doen door de dierenarts, die zijn soms te lang. 'k durf dat niet. Heb schrik dat ik te ver knip. Haar voorpootjes scherpt ze zelf aan de keukenmat.
Simba onze kater doet alles zelf die klimt nog in bomen, en knippen omdat ze me krabben tja da's dan mijn eigen schuld zeker ;) .

Guest_Maya_*
Guest_Maya_*

#13 Geplaatst 06 januari 2011 - 14:30

Serenity zei:

Nagels knippen is niet persé nodig als je een goede krabpaal en dergelijke hebt.
Ik heb hier 6 (bijna 7 katten) en ik doe het nooit. Ze krabben mij nooit mijn poezels en ze hangen ook niet in mijn meubels omdat hier gelegenheden genoeg zijn.
Als dit dus niet echt nodig is zou ik het niet echt doen...Mijn katten vinden klimmen in de krabpalen heerlijk :LOL:
Bovendien moet ik er niet aan denken dit bij Kai te proberen, hij is vrij stressy wat verzorgingsrituelen betreft. :catnoknow
Maya hangt ook constant in haar krabpalen (is ook binnenpoes). 2 jaar lang is het niet nodig geweest, maar door verandering van voer is zowel haar vacht als blijkbaar haar nagels veranderd. Het is net de tweede keer in een maand geweest dat ik ze moest knippen.
Gelukkig vindt ze het niet zo erg.

Ik leg haar overigens op haar rug en knip zo. Met een nagelknipper voor mensen, dat is zo scherp, daar kan mijn hondennagelknippertje niet tegenop! ;) (dat plet veel meer)

Guest_***Annelies***_*
Guest_***Annelies***_*

#14 Geplaatst 06 januari 2011 - 14:36

Wij durven ze ook niet zo goed knippen.
Het filmke is idd wel handig.
Mss toch maar eens doen.
En hoeveel knip je precies? Gewoon het puntje?

Bewerkt door ***Annelies***, 06 januari 2011 - 14:36.

Guest_Maya_*
Guest_Maya_*

#15 Geplaatst 06 januari 2011 - 14:43

Lastig uit te leggen maar een nagel heeft een breed deel en een fijn deel. Ik knip dus het fijne deel er bijna helemaal af (niet tot tégen het brede deel dus). Het is het makkelijkste als je een kat hebt met bleke nagels, dan zie je het bloedvaatje lopen. Daar mag je dus uiteraard niet in knippen.

Als het bloedvaatje voor je gevoel erg ver doorloopt kan je de eerste keer een heel klein puntje afknippen. Bij honden is het toch zo, dat door het knippen en vervolgens op de nagel lopen, het bloedvat zich dan weer iets terugtrekt, zodat je de volgende keer korter kan knippen. Dit is natuurlijk pas het geval als de nagels echt te lang zijn.

Als je bang bent kan je de eerste keer ook gewoon mini-puntjes afknippen ;)

Maya op haar buik leggen doe ik overigens niet, want volgens mij bijt ze dan omhoog omdat dat nogal bedreigend is. Ik leg haar op haar rug op mijn schoot en knel met mijn rechterarm een beetje haar hoofd vast, neem het pootje vast en duw de nageltjes uit, met mijn linkerhand knip ik dan (maar dat kan zomaar omgekeerd zijn).

Het kan handig zijn eerst te oefenen op nageltjes uitduwen en doen alsof je knipt!! Dat heb ik ook heel vaak gedaan voor ik effectief ging knippen en hoewel het bij Maya pas voor 't eerst gebeurde op 2-jarige leeftijd heeft ze er zo goed als geen probleem van gemaakt.