Spring naar inhoud

- - - - -

katertje van 4 maanden jong wil al dekken ...

• Log in om te reageren
20 reacties op dit onderwerp
Guest_patricia_*
Guest_patricia_*

#1 Geplaatst 31 december 2010 - 13:39

is het normaal dat een kitten katertje van 4 maanden jong al reageerd op een krolse poes?

het is dat ie nog vrij klein is en daardoor op haar rug zit maar hij probeerd het wel serieus :catscratchhead

heb dit nog niet eerder gezien van een jong katertje.
hij is nu 4 maanden probeerd nog bij zn mama te drinken, maar 5 min later wil ie mama dekken.. :s

wil even weten of dit vaker voor komt? of dat ie gewoon heel snel overal mee is.
(hij had namelijk ook met 3 dagen zn oogjes al open :) )

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#2 Geplaatst 31 december 2010 - 13:40

het komt inderdaad vaker voor. Vooral bij oosterse rassen.

Hou hem toch maar goed bij mama vandaan hoor! Hij zal niet de eerste zijn die op die leeftijd al papa wordt!

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

sisi
sisi
  • 6.766 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 31 december 2010 - 13:44

Ja het komt voor
Ik zou bellen naar de DA om hem te laten castreren
Hier castreren ze meestal maar bij 6 maanden maar DA zei erbij als hij probeert te dekken onmiddellijk bellen en toch castreren

Guest_dauwke_*
Guest_dauwke_*

#4 Geplaatst 31 december 2010 - 16:47

kan hoor
hier had ik ook een kater die zeer vroeg was
zeker apart houden hoor

Guest_patricia_*
Guest_patricia_*

#5 Geplaatst 01 januari 2011 - 02:47

apart zitten ze al. :)
maandag ga ik even mijn da bellen om te vragen hoe of wat
omdat hij 4 maanden wel erg vroeg vind, en het ook wel kans vergroot op gruis problemen ivm de plasbuis kleiner blijft bij vroeg castratie.

gelukkig heb ik een lief zusje die de andere 2 kittens uit het nest heeft daar gaat de kleine even lekker uit logeren tot mama dr krolsheid voorbij is. helaaas :evil: want mis hem verschrikkelijk. maar beter als mama zwanger ! en zeker van dr eigen zoon.  ondertussen ga ik maandag even mijn da bellen maar denk dat we mama maar snel laten helpen.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#6 Geplaatst 01 januari 2011 - 03:01

Als de bollekes zijn ingedaald direkt laten castreren. Dan nog zeker een maand voorzichtig zijn, want hij blijft nog een tijdje vruchtbaar. :)

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#7 Geplaatst 01 januari 2011 - 12:07

patricia zei:

omdat hij 4 maanden wel erg vroeg vind, en het ook wel kans vergroot op gruis problemen ivm de plasbuis kleiner blijft bij vroeg castratie.

gelukkig heb ik een lief zusje die de andere 2 kittens uit het nest heeft daar gaat de kleine even lekker uit logeren tot mama dr krolsheid voorbij is. helaaas :evil: want mis hem verschrikkelijk. maar beter als mama zwanger ! en zeker van dr eigen zoon.  ondertussen ga ik maandag even mijn da bellen maar denk dat we mama maar snel laten helpen.

De plasbuis blijft helemaal niet kleiner bij vroegcastratie hoor. Dat is achterhaalde informatie ;)

Idd wel voorzichtig blijven na castratie, een kater blijft dan nog 6 tot 9 weken vruchtbaar.
Als het toch de bedoeling is mama te laten helpen dan is nu een goed moment ;) of toch na de krolsheid dan

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

YvVanRoyen
YvVanRoyen
  • 5.666 berichten

#8 Geplaatst 01 januari 2011 - 12:15

patricia zei:

gelukkig heb ik een lief zusje die de andere 2 kittens uit het nest heeft daar gaat de kleine even lekker uit logeren tot mama dr krolsheid voorbij is. helaaas :evil: want mis hem verschrikkelijk. maar beter als mama zwanger ! en zeker van dr eigen zoon. ondertussen ga ik maandag even mijn da bellen maar denk dat we mama maar snel laten helpen.

bij het onderzoek op RUG (universiteit Gent) ivm met vroegcastratieproject wordt bevestigd dat het fabeltje van de kleine plasbuis in de vuilbak past. Net als de kleinere lichaamsbouw, tragere ontwikkeling, blaasgruis, ...
Wij hebben 1 van de 3 broertjes in dat vroegcastratieproject en kunnen makkelijk vergelijken ...
Feit is dat als ze heel jong worden gecastreerd ze er veel minder last van hebben.
Op 4 maanden kan al perfect. Wij hebben er ook al voor de 6 maand moeten laten doen, omdat ze aanstalten maakten om ... beter voorkomen dan ge ..euh..kleine katjes groot brengen ... :rub:
Geplaatste afbeelding

Guest_patricia_*
Guest_patricia_*

#9 Geplaatst 03 januari 2011 - 14:58

dank je voor de reactie's

dat een katertje nog even vruchtbaar is was ik al van op de hoogte.
het was zowiezo de bedoeling mama te laten helpen en zoon lief op 6 maanden.
ik weet niet precies hoe ik kan zien of zijn balletjes goed zijn ingedaald.
morgen ga ik even bij me da op visite en even overleggen.

dat van de gruis wist ik ook niet precies, en heb hier zowel een poes als een kater met gruis problemen. dus vandaar mijn voorzichtigheid.

gelukkig weet ik dat mijn da wel de poezen 'helpt' tijden het krols zijn, hij heeft me namelijk al een keer eerder een krolse poes meteen de volgende dag gedaan gezien zij wel heeeeeeel erg krols was  :)

en alles beter als weer een nestje kittens op deze wereld. en uberhaupt ... t is mama en zoon, dus ik doe er alles aan om het te voorkomen

Bewerkt door patricia, 03 januari 2011 - 15:01.

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#10 Geplaatst 03 januari 2011 - 15:04

Ik dacht dat steriliseren tijdens de krolsheid juist een groter risico was op bloedingen en zo?
Finn is gecastreerd aan 5 maanden omdat hij al wou dekken en onze Julius op 13 weken (vroegcastratie). En als je onze Finn zou zien, die is toch heel mooi uitgegroeid :love3: .

Geplaatste afbeelding

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#11 Geplaatst 03 januari 2011 - 15:07

Joloka zei:

Ik dacht dat steriliseren tijdens de krolsheid juist een groter risico was op bloedingen en zo?
Finn is gecastreerd aan 5 maanden omdat hij al wou dekken en onze Julius op 13 weken (vroegcastratie). En als je onze Finn zou zien, die is toch heel mooi uitgegroeid :love3: .

Dat is inderdaad zo. De baarmoeder is tijdens krolsheid meer doorbloed en dat geeft enig risico, maar een goede dierenarts anticipeert daarop denk ik ;) Wij hebben een kat gehad die er bijna is ingebleven omdat de dierenarts vond dat sterilisatie kon tijdens krolsheid (ik had het nochtans HEEL duidelijk gevraagd omdat ik bekend was met het risico) maar helaas kon zij het blijkbaar niet want dat werd een heel fiasco van narcose bijgeven want er traden complicaties op (ernstige bloedingen ter hoogte van baarmoeder) en daarna het probleem dat poes door de extra narcose er zowat in bleef :x Gelukkig is ze wel helemaal hersteld hoor, maar oh wat was ik kwaad!!!

Bewerkt door Smitten Kitten, 03 januari 2011 - 15:08.

Guest_patricia_*
Guest_patricia_*

#12 Geplaatst 04 januari 2011 - 02:39

dank je voor de reactie's.
mijn da heb ik met mijn poes ook gevragen of het kwaad kon dat ze krols was,
maar mijn da had als antwoord dat het alleen meer door bloed is als normaal.
en iemand die zijn vak ' verstaat ' ook het dan gewoon moet kunnen

en ik geloof ook wel dat een katertje goed volgroeid hoor, ben alleen erg voorzichtig om were een kat te krijgen met gruis problemen.

jopperke
jopperke
  • 2.001 berichten
  • 6 katten

#13 Geplaatst 04 januari 2011 - 11:26

Wel, goed nieuws: vroegcastratie zou volgens sommige onderzoeken zelfs een beschermend effect hebben tegen blaasgruis. :)

Maar misschien zijn er wel oorzaken te vinden waardoor je last hebt met blaasgruis? Kan toeval zijn hoor, het komt nu eenmaal veel voor. Krijgen ze bijvoorbeeld enkel droogvoer? Krijgen ze genoeg vocht binnen? Krijgen ze brokjes met veel granen in? Ik doe tegenwoordig preventief nog een goede klets water over het natvoer, zodat het een soepje wordt. Plassen ze lekker veel en spoelen die blaasjes goed ;)

Guest_patricia_*
Guest_patricia_*

#14 Geplaatst 04 januari 2011 - 23:40

jopperke zei:

Wel, goed nieuws: vroegcastratie zou volgens sommige onderzoeken zelfs een beschermend effect hebben tegen blaasgruis. :)

Maar misschien zijn er wel oorzaken te vinden waardoor je last hebt met blaasgruis? Kan toeval zijn hoor, het komt nu eenmaal veel voor. Krijgen ze bijvoorbeeld enkel droogvoer? Krijgen ze genoeg vocht binnen? Krijgen ze brokjes met veel granen in? Ik doe tegenwoordig preventief nog een goede klets water over het natvoer, zodat het een soepje wordt. Plassen ze lekker veel en spoelen die blaasjes goed ;)

dank je voor de reactie.
helaas krijgen ze al genoeg en goed voer.
ook elke dag wat natvoer of versvoer. dus het is gewoon pech hebben met me 2 gruis katten. ben vandaag even bij me da op visite gegaan ook even ivm 'mijn zorge poesje'.  

a.s. vrijdag wordt zowel mama als haar kittens geholpen. dus ze gaan gezellig met zn 4 en tegelijk :)

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#15 Geplaatst 05 januari 2011 - 10:52

:thumb: :thumb: :thumb: :geluk: :geluk: :geluk:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag