Spring naar inhoud

- - - - -

fokken voor jezelf...

• Log in om te reageren
55 reacties op dit onderwerp
Guest_Beau_*
Guest_Beau_*

#1 Geplaatst 02 januari 2011 - 22:13

Hoe zou een fokker daar op reageren?

Als je een fokpoesje wilt hebben puur om voor jezelf te fokken. Ik bedoel daarmee dat je een nestje wilt om zelf 2 kittens te houden en de overige kittens gaan dan naar familieleden die ook het ras heel leuk vinden.

Ik zit er zelf aan te denken om dit een keer te doen aangezien ik nog een paar katten van het zelfde ras er bij wil hebben (in de TOEKOMST he) en me moeder ook al helemaal gek van onze kat is geworden. Nou begon mijn broer er laatst ook al over....

dus toen dacht ik waarom mezelf niet gigantisch goed gaan inlezen. Ik kan momenteel toch nog geen kat(ten) erbij en me moeder wil ook nog even wachten. Over een paar jaar zou ik dan een x een nestje willen fokken.

Ik snap dat het natuurlijk kan gebeuren dat je ineens met 8 kittens zit. Daar heb ik al over nagedacht :)

ik weet dat heel veel fokkers een kitten uit een nestje houden, maar normaal gesproken is het de bedoeling dat je dan een echte cattery opstart.

Ik zou het wel via officieel doen met testen en stamboom en alles, maar ik heb verder geen interesse in jarenlang fokken en dat soort dingen. Ik hou liever liefhebbers katten, op dat ene nestje na dan.

Ellenita
Ellenita
  • 26.688 berichten
  • 9 katten

#2 Geplaatst 02 januari 2011 - 22:17

Sorry ,
ben geen fokster maar toch vind ik dit geen goed idee
er lopen al genoeg katten rond die geen thuis vinden , neem daar eentje van
of ga bij een erkende cattery!!!!!
onnodig 1x een nestje is voor niks goed vind ik
poezenknuf van mij en mijn pareltjes : :paw Iruna,Syrai, Hindou, Reiko, Inty, Deva, Loki, Munay, Indira en *Thaira* :paw
Geplaatste afbeelding

Guest_Beau_*
Guest_Beau_*

#3 Geplaatst 02 januari 2011 - 22:18

Euh, maar ik weet wel welk ras ik wil hoor. Het is geen pretnestje ofzo daarvoor heb ik me al eens opgegeven bij zwerfkittens dus ik weet hoe dat werkt...

Brenda...
Brenda...
  • 8.663 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 02 januari 2011 - 22:23

Ik zie er niet meteen kwaad in hoor.
Je doet het toch met testen,stamboom,etc...
Als je nu één nestje fokt,of je fokt er tien. Ik zie daar geen verschil in.
Wel als je het ras benadeeld met verkeerd te fokken.
Maar als je het goed doet zie ik er geen enkel probleem in. Maar ik ben dan ook geen fokker. Dus dit is gewoon mijn mening. :)
Het gaat hier ook niet om een oops nestje ofzo ook niet.

Geplaatste afbeelding
Mijn kat is mijn Engel,mijn Liefste Troeteldier met een Hart vol Liefde en een Tong van Schuurpapier.

Guest_sneeuwwitje_*
Guest_sneeuwwitje_*

#5 Geplaatst 02 januari 2011 - 22:24

En als hij alles doet qua testen en zo  dan is er toch niks mis?
Zelf al heb je er 8 dan kan je er enkele verkopen hé.

Als je je goed inleest en je verstandige keuzes maakt zie ik niet in waarom niet?
Jij bepaald toch lekker zelf wat er met de kittens gebeurd en als ze bij familie terechtkunnen en bij jezelf weet je tenminste zeker dat ze goed zitten!

Je moet je er wel van bewust zijn dat een kitten van 500 euro, dat je daar geen winst op maakt als goede fokker, dus als je zelf een nestje gaat fokken moet je dat zeker niet doen omdat je denkt goedkoper af te zijn...

Lees eerst maar héééél veel hier op het forum, misschien zie je het dan niet meer zitten :ha

Er is hier ergens een topic over de kosten van een nestje fokken.

Vergeet ook niet dat dit de prijzen zijn als alles goed loopt, voor hetzelfde geld gebeurd er iets en heb je héél véél zorgen (en kan je kitten plots dubbel zoveel gaan kosten)!

Ook moet je veel tijd hebben om eventueel je kittens flesvoeding te geven stel dat de moeder ze niet laat drinken en nog allerlei onvoorzienbare toestanden.

Bewerkt door sneeuwwitje, 02 januari 2011 - 22:28.

Brenda...
Brenda...
  • 8.663 berichten
  • 4 katten

#6 Geplaatst 02 januari 2011 - 22:25

sneeuwwitje zei:

En als hij alles doet qua testen enzo  dan is er toch niks mis, zelf al heb je er 8 dan kan je er enkele verkopen hé.

Als je je goed inleest en je verstandige keuzes maakt zie ik niet in waarom niet?

Je moet je er wel van bewust zijn dat een kitten van 500 euro, dat je daar geen winst op maakt als goede fokker, dus als je zelf een nestje gaat fokken moet je dat zeker niet doen omdat je denkt goedkoper af te zijn...

Lees eerst maar héééél veel hier op het forum, misschien zie je het dan nietmeer zitten :d

Er is ergens een topic over de kosten van een nestje fokken.

Vergeet ook niet dat dit de prijzen zijn als alles goed loopt, voor hetzelfde geld gebeurd er iets en heb je heel véél zorgen en kan je kitten plots dubbel zoveel gaan kosten!

Ook moet je tijd hebben om eventueel je kittens flesvoeding te geven stel dat de moeder ze niet laat drinken.

Helemaal mee eens :) Ik zie er ook geen kwaad in.

Geplaatste afbeelding
Mijn kat is mijn Engel,mijn Liefste Troeteldier met een Hart vol Liefde en een Tong van Schuurpapier.

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#7 Geplaatst 02 januari 2011 - 22:28

Als je alles doet volgens het boekje is er inderdaad niets mis mee.

Guest_Beau_*
Guest_Beau_*

#8 Geplaatst 02 januari 2011 - 22:30

De reden is meer dat ik ooit dacht dat als ik een kat bij een fokker kocht het allemaal wel goed te zijn als ze een stamboom hadden en alle testen waren gedaan. Als alles netjes schoon was en er geen inteelt was etc.

Nu kom ik er steeds vaker achter dat ik het ondanks al die bovenstaande dingen niet eens ben met heel veel fokkers.

Dus ik dacht waarom geen nestje voor mezelf fokken. Ik heb geen belang bij showkwaliteit katten, dat kan me niets schelen als ze maar gezond zijn.

Zo kwam ik steeds vaker met de gedachten waarom ik niet zelf een nestje zou fokken. Ik ben er nog niet helemaal zeker van, ga me eerst nog goed inlezen in o.a. dat boek van Ester Verhoef.

Maar of ik nu alle kittens verkoop aan particulieren of dat ik ze voor bekende fok :catscratchhead

ik ben inderdaad een beetje bang dat fokkers zullen denken dat ik niet helemaal goed wijs ben O:)

Guest_Beau_*
Guest_Beau_*

#9 Geplaatst 02 januari 2011 - 22:32

Oja mensen die willen reageren mogen dit gewoon in het topic doen hoor.

Een pm met van alles en nog wat is echt niet nodig :evil:

Ik weet dat fokken geld kost, ik heb zelf al raskatten, dus ik weet ook dat ze moeten worden ingeent...

Karwendel
Karwendel
  • 1.576 berichten

#10 Geplaatst 02 januari 2011 - 22:39

Waarom zou je niet eens een nestje mogen fokken,soms raak je wel veslaafd ;)
Maar met alle testen en ondersteuning van de fokker van je poesje moet dit toch kunnen,of je dit nu 1 maal doet of 5 maal :catscratchhead

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#11 Geplaatst 02 januari 2011 - 22:41

Deels zie ik er geen problemen in maar het is natuurlijk de weg om voor de prijs van een poes meerdere te krijgen dus eigenlijk een goedkope weg om aan meerdere te komen. Dit is natuurlijk heel negatief gezien

Maar goed dat is een keuze die iemand maakt het kan ook finaal mis gaan en je uiteindelijk met totaal lege handen zit :(

Het is jou keuze en beslissing, en idd als je goed inleest en voorbereidt dan doe je meer dan menige fokker

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#12 Geplaatst 02 januari 2011 - 22:42

Karwendel zei:

Waarom zou je niet eens een nestje mogen fokken,soms raak je wel veslaafd ;)
Maar met alle testen en ondersteuning van de fokker van je poesje moet dit toch kunnen,of je dit nu 1 maal doet of 5 maal :catscratchhead

Dat vind ik dus ook. Bovendien... heel veel fokkers beginnen te fokken en stoppen na een nestje of na een paar nestjes omdat het toch niet hun ding is of omdat ze veel tegenslag hebben of omdat het toch niet te combineren valt met werk etc. Beginnen met eentje en inderdaad wie weet raak je verslaafd ;) En zelf eens een nestje willen fokken omdat je niet vindt wat je zoekt bij andere catteries dat vind ik zelfs helemaal niet zo'n foute redenering ;)

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#13 Geplaatst 02 januari 2011 - 22:45

Wat doe je als er maar 1 kitten is? Dan kan je er geen geven aan je familie. Blijf je dan verder fokken?
Vind dit wel ergens een goedkope manier om aan ras kittens te komen voor je familieleden.

Guest_sneeuwwitje_*
Guest_sneeuwwitje_*

#14 Geplaatst 02 januari 2011 - 22:48

catherine zei:

Wat doe je als er maar 1 kitten is? Dan kan je er geen geven aan je familie. Blijf je dan verder fokken?
Vind dit wel ergens een goedkope manier om aan ras kittens te komen voor je familieleden.

jamaar jamaar ge moet eerst de rest lezen hé!

Guest_sneeuwwitje_*
Guest_sneeuwwitje_*

#15 Geplaatst 02 januari 2011 - 22:48

Smitten Kitten zei:

Dat vind ik dus ook. Bovendien... heel veel fokkers beginnen te fokken en stoppen na een nestje of na een paar nestjes omdat het toch niet hun ding is of omdat ze veel tegenslag hebben of omdat het toch niet te combineren valt met werk etc. Beginnen met eentje en inderdaad wie weet raak je verslaafd ;) En zelf eens een nestje willen fokken omdat je niet vindt wat je zoekt bij andere catteries dat vind ik zelfs helemaal niet zo'n foute redenering ;)

Ewel dat vindt ik ook!
Wij steunen u!