Spring naar inhoud

- - - - -

mijn visbak, opnieuw ingericht

• Log in om te reageren
26 reacties op dit onderwerp
tijgertje75
tijgertje75
  • 3.231 berichten
  • 1 katten

#1 Geplaatst 03 januari 2011 - 19:29

ik zou best wat advies willen over de inrichting van mijn bak, ik heb er eentje van 180 L, en wil er graag ook veel planten in, maar ben dus geen expert in het schikken van planten, geef jullie meningen maar over hoe het beter zou kunnen, want ik vind hem momenteel niet mooi hier, als ik het goed begrepen heb moet je eigenlijk de planten in een driehoek plaatsen om een dieptezicht te creëren , dat heb ik dus geprobeerd zoals je ziet

Bijgevoegde thumbnails

• IMG_3067.JPG
  • IMG_3068.JPG
  • IMG_3069.JPG
  • IMG_3070.JPG

Bewerkt door tijgertje75, 15 januari 2011 - 19:38.

Guest_sjaak_*
Guest_sjaak_*

#2 Geplaatst 03 januari 2011 - 21:44

mooie bak :loveshower:

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 03 januari 2011 - 23:48

Je hoeft de planten niet in een driehoek te plaatsen om dieptezicht te creëren hoor, toch zeker niet in een perfecte driehoek. Het is het beste om de hoogste planten achteraan en langs de zijkanten te plaatsen. Je werkt dan met de middelhoge en laaggroeiende planten naar voren. Het gebruik van hout is altijd mooi. Een gouden tip: gebruik planten met verschillende bladvormen. Zo krijg je variatie. Het is ook mooier om plantengroepen van 1 soort te plaatsen dan van elke soort 1 enkel plantje. Rode planten zijn ook mooi als blikvanger. Die vergen dan weer iets meer moeite om ze mooi rood te houden, want vaak vragen ze een andere verzorging dan de groene planten.

Ik ga eens op zoek naar voorbeeldfoto's. En misschien vind ik ook nog een tekst terug ivm de inrichting van een aquarium.
EDIT: onderstaande tekst komt van Amazoona.

"mickey" zei:

Vele van jullie zijn bekend met de naam Takashi Amano

Geplaatste afbeelding

Takashi Amano is de grondlegger van de "Japanse scape".
Na zijn carrière als wielrenner is hij begonnen met schilderen en met het inrichten van aquaria.

Geplaatste afbeelding
Dit is een schilderij wat ik vond van Takashi Amano.

Eerst had hij alleen oog voor de vissen, maar langzaam begon hij de Zen-techniek toe te passen.
Zen kwam vanuit China in Japan in de Kamakura-eeuw van 1192 - 1333.

Er ontstonden mooie Zen tuinen.
Takashi Amano probeert deze uitgestrektheid van de Zen-natuur samen te vatten in zijn aquaria.

Geplaatste afbeelding
Deze zijn opgebouwd met maar enkele soorten planten die hun harmonie vinden met stenen en hout.

Takashi Amano ontwikkelde een eigen stijl.
Deze sloeg aan bij vele Japanners.
In 1980 ontstond Aqua Design Amano oftewel ADA.

Geplaatste afbeelding
Ik heb als voorbeeld Ada Holland van Marco Aukes.

Door zijn aparte stijl werden er boeken over hem geschreven.
Deze boeken werden in het Engels vertaald en zo bereikte de naam Amano Europa.
In Juli 1994 werd het maandblad Aqua Journal uitgegeven.

Geplaatste afbeeldingGeplaatste afbeelding
Dit blad was alleen te krijgen in de Japanse taal.

In 1997 begon de firma Vectra Point PTE het blad in het Engels te vertalen.
Sindsdien was het blad in het Engels ook hier in Europa te koop.
In elk land ontstond er een ADA verkooppunt.

Door vele jaren van studie én talent is Amano tot zijn succes gekomen.
Amano werkt veel met hout en stenen.
Hij gebruikt 3 grondcomposities.

De 3-hoek compositie:
Geplaatste afbeelding

Wil je driehoeksvormige...dit houdt in een driehoek beginnend vanuit een kant.

De U-vormige opstelling:
Geplaatste afbeelding
Wil je u vormige..........dit houdt in planten aan beide kanten zetten en het midden open laten

en de heuvelachtige opstelling:
Geplaatste afbeelding
Wil je heuvelachtig.......dit houdt in een heuvel op 2/3 deel van je bakje.

Zijn aquaria worden opgestart vanuit 1 van deze drie composities.

Amano maakt natuur lijkende bakken.
Deze zien er soms iets wild en chaotisch uit maar op een rustgevende manier.
Over het algemeen gebruikt Amano veel licht in zijn aquaria.
Bij een bakje van 60 cm gebruikt hij 4 Tl van 20 watt.

60 x 30 x 35 cm. gebruikt hij 4 lampen van 20 watt
90 x 45 x 45 cm. gebruikt hij 8 lampen van 36 watt

Hij maakt gebruik van een voedingsbodem,CO2 en van plantenvoeding.
Hij werkt veel met de plantjes:
Glossostigma:
Geplaatste afbeelding

Echinodorus tenellus:
Geplaatste afbeelding

Naaldgras:
Geplaatste afbeelding

Riccia fluitans:
Geplaatste afbeelding

Microsorium:
Geplaatste afbeelding

Bolbitis:
Geplaatste afbeelding

Anubias:
Geplaatste afbeelding

De Riccia, Microsorium, Bolbitis, Anubias en Fontinalis antipyretica bind hij met doorzichtig hengeldraad vast op hout en steen.

Geplaatste afbeelding
Riccia op kienhout vastgebonden

De stenen worden altijd in een oneven getal in het aquarium gezet...3-5-7-9-.......
De mooiste steen gebruikt hij als blikvanger en de rest wordt in een driehoek om die steen heen gelegd.

Amano heeft dit gezegd over de Zen toepassing..:

"De Zen stijl omschrijving is moeilijk uit te drukken met woorden.
Heel belangrijk is het om de aquarium niet op een reproductie van iets te laten lijken.
Het Aquascaping is met een eigen compositie indruk maken op de kijker.
Het is een levend kunstwerk, en het aquarium is het schildersdoek".

Takashi Amano.

Enkele voorbeelden van zijn aquaria:
Geplaatste afbeelding

Geplaatste afbeelding

Geplaatste afbeelding

Geplaatste afbeelding

Geplaatste afbeelding

Geplaatste afbeelding

Geplaatste afbeelding

Geplaatste afbeelding

Geplaatste afbeelding

Geplaatste afbeelding

Hier een aquarium van Takashi Amano met uitleg van waterwaarden enz……

Een groen tapijt....:
Geplaatste afbeelding

Dit aquarium is 1.80 x 60 x 60 cm.
De inhoud is 640 liter.
Er zitten 6 tl buizen in van 40 W.
Een orginele krachtfilter
Op de bodem ligt oiso zand.
1 x p seconde wordt er CO2 toegedient
Geen bemesting.
Het water wordt 1 x p. week voor 1/3 deel ververst.

Temperatuur is 24 Graden.
PH = 6,8
GH = 1dH
KH = 1dH
NO2 = 0,1 mg/liter
NO3 = minder dan 10 mg /liter
CO2 = 23 mg/liter
O2 = 9 mg/liter

Bewerkt door Tinne, 04 januari 2011 - 00:01.

Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#4 Geplaatst 03 januari 2011 - 23:51

Mooi hoor :)

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 03 januari 2011 - 23:57

Nog wat praktische tips, ook weer van Amazoona:

"Ria" zei:

Contrasten maken het interessant.
Plant b.v. voor fijnbladige stengelplanten een plant met een grotere en ronde bladvorm.  Of voor een groene Vallisneria- achtergrond beplanting, een roodbladige plant, bv. een Echinodorus, daarnaast zet je dan een groep heldergroen Parelkruid en daarvoor een grasveldje van laagblijvende grasjes.
Ook heel mooi is het als je uit een groep lage planten 1 solitairplant stijl naar boven laat groeien. Hiervoor kun je b.v. Aponogeton, Crinum, verschillende Echinodorus-soorten of Vallisneria gebruiken.

'Plantenweilanden' op de voorgrond hebben een groots effect, zie T. Amano.

Om te voorkomen dat de grasplanten gaan woekeren kun je ze indammen met stenen of wortels.
Met Javamos kun je ook mooie dichte, donkergroene ' grasvlakten' maken.
Javamos heeft als voordeel dat het relatief weinig licht nodig heeft en kan daardoor ook in de schaduw van grotere planten groeien.
De ricca heeft heel veel licht nodig.

Beplant de achtergrond met hoge en dicht opeen groeiende plantensoorten.

Gebruik niet te veel verschillende soorten want dan wordt het al gauw te druk.
Als je tussen de hoge planten af en toe een gaatje laat zitten, krijg je een mooie diepte werking.
Het lijkt dan net of de vissen door het gat naar achteren kunnen zwemmen.
Het meest effect geeft dit met een donkere achterwand.

Plant stengelplanten altijd in groepen voor een natuurlijk effect.
Ikzelf vind het het handigst om de planten te poten met behulp van een grote pincet.
Of hou de plantenstengel tussen je duim en wijsvinger en maak met je wijsvinger een gaatje in de bodem, druk de onderkant van de stengel er voorzichtig in en trek hem daarna een klein beetje omhoog.
Zrg ervoor dat de planten zo ver uitelkaar staan dat de buitenkant van de blaadjes elkaar net raken.
Als de stengelplanten zo gegroeid zijn dat ze het wateroppervlak bereiken, kun je ze koppen, niet te kort ! en opnieuw uitplanten. Evt. verwijder je dan het onderstuk, als dat niet meer mooi is.
Maar meestal groeit dat ook weer uit en zal de plant zich meer gaan vertakken.
Bij rozettenplanten kort ik eerst de wortels in voor het planten, knip ook donker gekleurde en rotte wortels weg.
Laat een stukje zitten van ong. 1,5 cm-2 cm. Trek de planten na het planten een beetje omhoog zodat de wortels recht naar beneden hangen in de bodem.

Met plantenstruikgewassen, stenen en wortels maak je een onderling verschillend, begrensde levensruimte voor de verschillende vissen.
Vooral voor teritoriumvissen kan je op deze manier een minibiotoop voor een eigen levensruimte maken. Deze vissen zijn dan vaak minder agressief

Blikvangers trekken de aandacht.

Geplaatste afbeelding
Foto afkomstig van mijn eigen aquarium. 12-3-2008

Blikvangers kunnen zijn b.v.: een grote steen, een groep stenen, mooie stukken hout, een groep planten met een mooie opvallende bladkleur.
Het meest natuurlijke effect krijg je door het maken van combinaties, zoals een mooi, begroeit stuk hout, daarvoor een steen met een compact groeiende plant erbij en een door de 'armen' van het hout groeiende waterklimop.

De bodemlaag moet van voor naar achteren een stijgende lijn hebben.

Daardoor krijg je een diepte effect en nog een voordeel is dat de humus zich op de laagste plaats in het aquarium verzamelt wat weer veel werk bespaard met het afhevelen.

Hoogte verschillen maken.

B.v. door middel van terassen.
Geplaatste afbeelding
Foto: aquarium 60 x 30 x 30 van Ria
De hoeken achterin zijn opgehoogd , rechts met behulp van een stukje kienhout.

Richt je aquarium zo in dat je niet met een enkele blik gelijk alles hebt gezien.
Maak donkere nissen en moeilijk in te kijken plekjes, dat maakt het kijken naar je aquarium veel boeiender.
Geplaatste afbeelding
Foto: Ria's 54 liter aquarium.
Met javamos en Javavaren heb ik donkere nissen gemaakt. Ook het kienhout zorgt voor moeilijk in te kijken plekjes.
Voor een extra diepte effect plant je donker- en fijnbladige planten achterin en planten met grotere- en lichtere bladeren voor in je aquarium.
Zorg voor afwisseling in bladkleur en bladstructuur en herhaal in een groter aquarium bepaalde plantengroepen voor meer eenheid.

Samengevat: Bij aquascaping ga je voor een groot deel net zo te werk als bij tuinieren. :wi  :d

Bewerkt door Tinne, 04 januari 2011 - 00:03.

Geplaatste afbeelding

Guest_Amelie_*
Guest_Amelie_*

#6 Geplaatst 04 januari 2011 - 00:10

:thumb: :thumb: :thumb:

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 04 januari 2011 - 00:12

@tijgertje75: ik hoop dat je er wat aan hebt!
Geplaatste afbeelding

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#8 Geplaatst 04 januari 2011 - 00:24

Mooie bak al, zou ook niet in een driehoek werken hoor. Gewoon grote planten aan de achterkant en zijkanten en dan naar voren toe kleinere.
De planten met kleine blaadjes worden hier gewoon afgebeten vooral als het licht uit is.
De grassoorten vind ik heel mooi, en daar heb je ook verschillende varianten in.

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#9 Geplaatst 04 januari 2011 - 00:29

catherine zei:

De planten met kleine blaadjes worden hier gewoon afgebeten vooral als het licht uit is.

Dan zal jij lekkere kleinbladige planten hebben en vissen die graag groenvoer eten :LOL:

Bewerkt door Tinne, 04 januari 2011 - 00:30.

Geplaatste afbeelding

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#10 Geplaatst 04 januari 2011 - 00:56

Tinne zei:

Dan zal jij lekkere kleinbladige planten hebben en vissen die graag groenvoer eten :LOL:
Ze eten het niet op, maar bijten de stengel over en dan drijft het in het water en zien ze er niet naar.

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#11 Geplaatst 04 januari 2011 - 11:46

catherine zei:

Ze eten het niet op, maar bijten de stengel over en dan drijft het in het water en zien ze er niet naar.

Dat doet mij denken aan het aquarium van mijn moeder. Daar zaten ancistrussen in die dit deden. Nu de beestjes hun dieet is aangepast doen ze dit niet meer. Er blijven wel gaatjes verschijnen in de grote echinodorus. Maar dat is de schuld van het koppel cichliden dat af en toe graag eens een hapje eet van die plant.
Geplaatste afbeelding

MarieDufoor
MarieDufoor
  • 6.027 berichten
  • 1 katten

#12 Geplaatst 04 januari 2011 - 12:00

waaauw al die mooie aquariums hier!
Wij hebben er 2 een grote en een kleine, eentje met cychliden en eentje met neon tetra's.
Vinden de poezen trouwens heeeerlijk om op te liggen omdat die bovenkant lekker warm heeft.
Soms doen we het voerdergaatje van de grote open en dan steekt Chanel daar haar kopje door en zit ze gefascineerd naar de vissen te staren!
Je moet haar wel in het oog houden, wan soms maakt ze aanstalten om haar pootje erin te stoppen...

In onze cychlidenbak kunnen we geen planten stoppen, want onze malawi vissen graven ze gewoon uit. die bak heeft enkel stenen en zand en een valse plant, maar vind hem eigenlijk niet zo mooi, zou graag eens heel de boel veranderen.
Onze kleine bak heeft zo'n stronk hout waar de planten rechtstreeks aan vast groeien, (vind ik persoonlijk heel mooi) en wat drijfplanten, die bak vind ik dan wel weer mooi.

Zal eens foto's moeten trekken en hier posten zeker?

Wat de inrichting van je bakken betreft, denk dat je hier al heel wat info hebt hoor, kan er eigenlijk niets aan toe voegen denk ik.
Geplaatste afbeelding

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#13 Geplaatst 04 januari 2011 - 12:08

MarieDufoor zei:

waaauw al die mooie aquariums hier!
Wij hebben er 2 een grote en een kleine, eentje met cychliden en eentje met neon tetra's.
Vinden de poezen trouwens heeeerlijk om op te liggen omdat die bovenkant lekker warm heeft.
Soms doen we het voerdergaatje van de grote open en dan steekt Chanel daar haar kopje door en zit ze gefascineerd naar de vissen te staren!
Je moet haar wel in het oog houden, wan soms maakt ze aanstalten om haar pootje erin te stoppen...

In onze cychlidenbak kunnen we geen planten stoppen, want onze malawi vissen graven ze gewoon uit. die bak heeft enkel stenen en zand en een valse plant, maar vind hem eigenlijk niet zo mooi, zou graag eens heel de boel veranderen.
Onze kleine bak heeft zo'n stronk hout waar de planten rechtstreeks aan vast groeien, (vind ik persoonlijk heel mooi) en wat drijfplanten, die bak vind ik dan wel weer mooi.

Zal eens foto's moeten trekken en hier posten zeker?

Wat de inrichting van je bakken betreft, denk dat je hier al heel wat info hebt hoor, kan er eigenlijk niets aan toe voegen denk ik.

Ja! Zeker een topic openen over jouw aquaria. Het is leuk om elkaars bakken te zien.

Die stronk hout met planten op dat noemt men epifyten. Dat zijn varensoorten, anubias,... De malawi's in je cichlidenbak zijn nu eenmaal gravers he. En vaak zitten er dan ook nog soorten bij die graag groen eten. Als je een topic opent dan kan ik ook op zoek gaan naar voorbeelden van het 'rotsaquarium' :d

Geplaatste afbeelding

MarieDufoor
MarieDufoor
  • 6.027 berichten
  • 1 katten

#14 Geplaatst 04 januari 2011 - 12:14

Tinne zei:

Ja! Zeker een topic openen over jouw aquaria. Het is leuk om elkaars bakken te zien.

Die stronk hout met planten op dat noemt men epifyten. Dat zijn varensoorten, anubias,... De malawi's in je cichlidenbak zijn nu eenmaal gravers he. En vaak zitten er dan ook nog soorten bij die graag groen eten. Als je een topic opent dan kan ik ook op zoek gaan naar voorbeelden van het 'rotsaquarium' :d

ja maar ik waarschuw je, ons rotsaquarium trekt eigenlijk op niet veel :p
Onze malawi's komen van een kweker, we hebben vooral naar hem geluisterd qua inrichting, zodat er klein visjes gekweekt kunnen worden. (na elke paring is er toch ocharm wel eentje die overleefd)
Zal eens kijken voor foto's vanavond.
Geplaatste afbeelding

tijgertje75
tijgertje75
  • 3.231 berichten
  • 1 katten

#15 Geplaatst 15 januari 2011 - 19:37

ik heb net jullie adviezen eens goed nagelezen en heb mijn bak heringericht, en ik vind het zelf al veel beter, ik ben er nog steeds niet helemaal, maar het komt al in de buurt vind ik
voor, en nr 2 is na

Bijgevoegde thumbnails

• IMG_3067.JPG
  • IMG_3084.JPG