Spring naar inhoud

* * * * * 1 stemmen

De Warme Bakker

• Log in om te reageren
260 reacties op dit onderwerp
PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#136 Geplaatst 24 mei 2012 - 11:17

miranda zei:

hoelang laat je ze eerste keer en twee keer rijzen ik doe normaal 1 ste rijs ongeveer 30 min dan platslaan en nog even doorkneden dan 40 min rijs voor tweede dan bakken 40min op 200C

Als mijn broodmachine in panne staat, dan bak ik mijn brood ook gewoon in de oven. Nadat alles goed gemengd, gekneed is laat ik het eerst 60 min. rusten/rijzen, dan kneed ik nogmaals gedurende 1 minuut en laat het dan 45 min. rijzen. Ik leg gewoon een keukenhanddoek over de keukenrobot waarin ik het deeg kneed. Daarna wordt het gebakken op 180° gedurende 30 min.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Lut
Lut
  • 11.643 berichten
  • 4 katten

#137 Geplaatst 28 mei 2012 - 11:46

:help: Heeft iemand een recept voor "koekebrood met rozijnen"?
Velen zeggen er "melkbrood" tegen.
In mijn boekje dat bij mijn machine hoort staat er wel rozijnenbrood, maar dat is dan bruin of wit brood, géén melkbrood!!
Op internet heb ik niks gevonden..!
Het moet dus wel een recept zijn om met een eigen bakoven te maken he, de mijne is een Panasonic SD-2501

Kan iemand :help: ?? Dit is namelijk het lievelingsbrood van mijn man (en ikke ;) )

miranda
miranda
  • 7.838 berichten
  • 1 katten

#138 Geplaatst 28 mei 2012 - 12:38

500 gr witte bloem
Melk +1 ei (200ml)
100 ml water
8gr zout
1 eetlepel suiker
20gr boter
15 gr verse gist

eventueel rozijnen en op  basic-dark bakken

Lut
Lut
  • 11.643 berichten
  • 4 katten

#139 Geplaatst 28 mei 2012 - 14:39

miranda zei:

500 gr witte bloem
Melk +1 ei (200ml)
100 ml water
8gr zout
1 eetlepel suiker
20gr boter
15 gr verse gist

eventueel rozijnen en op basic-dark bakken

Ik werk liefst met droge gist..... mag dit ook Miranda??

Met "basic-dark",bedoel je dus bakken gelijk wit brood? En neem je dan programma 01 of 02 of 03??

Oh ja, dat ei, mag ik dat er zo bij kappen, of moet ik het eerst mengen met de melk?? En mag zowel de dooier als het eiwit erbij??

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#140 Geplaatst 28 mei 2012 - 14:56

Normaal is het een volledig ei ;)
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

miranda
miranda
  • 7.838 berichten
  • 1 katten

#141 Geplaatst 28 mei 2012 - 14:58

Lut zei:

Met "basic-dark",bedoel je dus bakken gelijk wit brood? En neem je dan programma 01 of 02 of 03??

Oh ja, dat ei, mag ik dat er zo bij kappen, of moet ik het eerst mengen met de melk?? En mag zowel de dooier als het eiwit erbij??
een ei is alles(wit en dooier) Lut..; basic is programma 1, donkere korst..korrelgist mag idd... dat ei mengen dan de melk eronder mengen zodat je 200ml totaal bekomt.

en een recept maakt niks uit of je bakt met de broodoven of in een traditionele oven (in tradionele gebruik je gewwoon iets minder water dan in de bakoven de rest blijft gelijk)

Bewerkt door miranda, 28 mei 2012 - 15:00.

miranda
miranda
  • 7.838 berichten
  • 1 katten

#142 Geplaatst 28 mei 2012 - 19:04

Lut zei:

:trance: je kent uw oven nu toch al?,
programma 1 =wit brood
programma 2 = wit rapid
programma 3= wit met rozijnen

dus als je koekenbrood wilt met rozijnen moet je rozijnen programma nemen toch.. :catscratchhead

miranda
miranda
  • 7.838 berichten
  • 1 katten

#143 Geplaatst 30 mei 2012 - 11:15

miranda zei:

500 gr witte bloem
Melk +1 ei (200ml)
100 ml water
8gr zout
1 eetlepel suiker
20gr boter
15 gr verse gist

eventueel rozijnen en op basic-dark bakken

mijn moeder gebruikt twee eieren en het water (volgens recept van de witte bloem) geen water maar gewoon melk
dwz.. ipv water deze vervangen door  volledig melk + twee volledige eieren erbij
als er dus 340ml water op 500 gr bloem staat vervang je de hoeveelheid water door melk en ei samen (340ml)

Ozy
Ozy
  • 1.168 berichten
  • 3 katten

#144 Geplaatst 30 mei 2012 - 11:57

elixeryen zei:

Ik maak mijn brood zonder broodmachine, ik heb wel een keukenrobot (Kenwood, maar ik droom van een Kitchenaid 8) ) om het deeg mee te kneden. Broden maak ik zonder vorm, ik bol ze gewoon op. De één lukt al wat beter dan de andere.

Ik maak 2 of 3 broden in één keer en vries er dan in. Nu staan er weer 3 broodjes af te koelen en dan kunnen er 2 de diepvriezer in. Lekker makkelijk voor als ik geen tijd of zin heb om te bakken.

Ik gebruik altijd verse gist. Je kan dat kopen in de colruyt, aveve en eender welke winkel waar ze zaken hebben om mee te bakken geloof ik. Mijn mama bakt ook zelf en zij koopt al haar bakbenodigdheden in een speciaalzaakje in Merelbeke. Ik heb nu een klomp gist mee want dat is wel veel voordeliger dan die kleine pakjes van 42 (?) gram.

Ik wissel af met meel zodat we nooit de hele tijd hetzelfde brood eten. Ik koop het in de colruyt of in aveve. Ik vind noten, pitten en zaden erg lekker en kieper dat ook bij mijn broodjes. :h
Brood maak ik soms met melk of met water.

Er zei hier iemand dat het brood zo zwaar was, volgens mij is het dan gewoon niet genoeg gerezen. Ik vind mijn brood niet zwaarder dan brood van de bakker, behalve als er iets misgelopen is tijdens het rijsproces. Zo had ik eens bakstenen van sandwiches omdat mijn melk te warm was waardoor de gist z'n werking verloor. :slach: Dat was echt niet op te eten, ik denk dat mijn kippen content waren.

Ik heb vernomen dat er naast ELektro Bingé op Evergem ook zo'n winkeltje is.
Ik krijg de broodmachine voor mijn verjaardag :eDance: dus ik begin nu mee te volgen

Ozy
Ozy
  • 1.168 berichten
  • 3 katten

#145 Geplaatst 30 mei 2012 - 12:04

Ozy zei:

Ik krijg de broodmachine voor mijn verjaardag :eDance: dus ik begin nu mee te volgen

elixeryen zei:

Mijn mama doet altijd broodverbeteraar in haar brood, het blijft dan langer vers. (Dat koopt ze ook in dat speciaalzaakje). Ik ga me dat ook aanschaffen denk ik, want het brood blijft dan echt langer vers.
Dat je het kan vervangen door vitamineC had ik ook al ergens gelezen. 2 pilletjes voor 1kg dacht ik, maar ben het niet zeker.

Ik heb me laten vertellen dat je de verbeteraar daar ook vind.

Armani
Armani
  • 15.762 berichten

#146 Geplaatst 30 mei 2012 - 12:05

Ozy zei:

ja, ik ben daar vroeger ook nog geweest :x

miranda
miranda
  • 7.838 berichten
  • 1 katten

#147 Geplaatst 30 mei 2012 - 12:10

Ozy zei:

weet je al wat merk je gaat krijgen ?? als je all in neemt bv uit aveve zit er reeds broodverbeteraar in. ;)

Elfje
Elfje
  • 2.738 berichten
  • 1 katten

#148 Geplaatst 30 mei 2012 - 12:50

iemand een idee waar ik die broodverbeteraar kan kopen ergens in Antwerpen?
Heb al bij de aveve (city) en delhaize gezien, maar daar hebben ze het volgens mij niet.

Geplaatste afbeelding

Lut
Lut
  • 11.643 berichten
  • 4 katten

#149 Geplaatst 30 mei 2012 - 12:56

miranda zei:

:trance: je kent uw oven nu toch al?,
programma 1 =wit brood
programma 2 = wit rapid
programma 3= wit met rozijnen

dus als je koekenbrood wilt met rozijnen moet je rozijnen programma nemen toch.. :catscratchhead

Zeg, wit brood met rozijnen is wél niet hetzelfde als koekebrood met rozijnen he !!!! Koekebrood is zoals ze 't in West Vlaanderen zeggen; misschien ken je beter "melkbrood"??

Volgens mij moet ik gewoon het water vervangen door melk! Zal ik eens proberen

miranda
miranda
  • 7.838 berichten
  • 1 katten

#150 Geplaatst 30 mei 2012 - 13:10

Lut zei:

Zeg, wit brood met rozijnen is wél niet hetzelfde als koekebrood met rozijnen he !!!! Koekebrood is zoals ze 't in West Vlaanderen zeggen; misschien ken je beter "melkbrood"??

Volgens mij moet ik gewoon het water vervangen door melk! Zal ik eens proberen

koekebrood is wit brood (toch met wit meel) dus bak je het op wit
programma 1 of 2 zals je verkiest en met rozijnen op programma 3

ze zeggen dat niet lleen int west vlaams hoor ook hier zeggen wij ofwel melkbrood of koekebrood

Bewerkt door miranda, 30 mei 2012 - 13:13.