Spring naar inhoud

* * * * * 1 stemmen

De Warme Bakker

• Log in om te reageren
260 reacties op dit onderwerp
Stijn_Poezenpaleis:-)
Stijn_Poezenpaleis:-)
  • 10.226 berichten
  • 6 katten

#46 Geplaatst 20 februari 2012 - 16:12

ja idd ik heb er ook een snijmachine bij.
Denk als je alles uitrekent dat je toch niet zoveel winst maakt (machine staat ook 3u aan voor dat een brood klaar is hé)

Wij gebruiken het vooral als we rozijnenbrood of zo willen maken met extra veel rozijnen. Pizzadeeg te laten kneden, ... :)

Ayesha
Ayesha
  • 997 berichten

#47 Geplaatst 20 februari 2012 - 16:16

Karolientje zei:

zo van die goeie dikke sneden vind ik juist lekker. Vooral als het donker brood is. :h

Is ook profijtig in je beleg ;)  Als ik zie hoeveel lagen vlees mijn vriend op zijn boterham legt... daar wordt een vegetariër als ik misselijk van. :trance:

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#48 Geplaatst 21 februari 2012 - 15:05

Ik bak om de 2 dagen een brood van 1350g. En ja, het is zeker profijtelijker als je het zelf bakt. Mijn bloem en vetstof haal ik bij GIMO in Turnhout een winkeltje met speciaal bakbenodigdheden. Met bloem van AVEVE heb ik geen ervaring. Een snijmachine heb ik niet, ik snij mijn brood met de hand.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#49 Geplaatst 21 februari 2012 - 15:41

Ayesha zei:

Is ook profijtig in je beleg ;) Als ik zie hoeveel lagen vlees mijn vriend op zijn boterham legt... daar wordt een vegetariër als ik misselijk van. :trance:

Ik eet sowieso niet zo graag boterhammen met schelletjes vlees ofzo. Vers brood met kaas en confituur erop vind ik wèl lekker (al vinden veel mensen dat een rare combinatie :louche: )
Maar meestal eet ik van die sneden versgebakken brood bij een slaatje.  Yummmmm! :h
Geplaatste afbeelding

B&B
B&B
  • 1.146 berichten
  • 2 katten

#50 Geplaatst 21 februari 2012 - 16:04

Bij mijn ouders thuis bakt mijn vader altijd zelf het brood. Geen flauw idee of het veel goedkoper is; hij denkt zelf van wel. :) Het is wel lekker brood trouwens. Maar wel na 2 dagen oud. (Waar opzich helemaal niets mis mee is natuurlijk.)

Van mij hoeft het allemaal nog niet zo. Misschien als ik wat verder van de supermarkt vandaan woon, dat ik niet elke dag naar de supermarkt hoef voor vers brood. Maar ik heb nu een supermarkt op 2 minuten afstand van mijn huis, met heerlijk brood. :LOL:

Mijn vader slaat altijd broodmix in van de Lidl als hij in Duitsland is. Die broodmix hebben ze ook in de Lidl in Nederland, maar daar is het dan weer een stuk duurder. Volgens mij had hij het erover dat zo'n pak in Duitsland 1 euro kost en daar kan je dan twee broden van bakken. Dus €0,50 per brood. (Maar pin me er niet op vast.) Ik weet niet wat de prijzen in België zijn.

Kestef
Kestef
  • 220 berichten
  • 6 katten

#51 Geplaatst 22 februari 2012 - 22:59

waarom zie ik geen foto's van deze baksels?

Lut
Lut
  • 11.643 berichten
  • 4 katten

#52 Geplaatst 14 mei 2012 - 10:50

Ik kreeg gisteren een broodbakmachine (+snijmachine) voor mijn moederdag :dancer: :dancer: :dancer: !!! Ikke blij natuurlijk!!

Nu is mijn vraag aan diegenen die veel ervaring hebben: wat is nu eigenlijk beter (lees=gemakkelijker), verse of gedroogde gist? En, waar kan je dat kopen zo'n verse gist? Hebben ze dat ook bij Aveve? Want daar ga ik straks mijn ingrediënten kopen!

Nog iets: waarmee zou ik het best beginnen?? Een wit brood of een volkoren? Wij eten hier normaal altijd volkorenbrood, maar als dat voor een eerste baksel te moeilijk is........ :catscratchhead

Maranweke
Maranweke
  • 9.602 berichten
  • 2 katten

#53 Geplaatst 14 mei 2012 - 12:55

Thuis hadden wij ook altijd een broodbak machine. Gist kon toen aangekocht worden bij ons in den AVEVE. Ik heb het in de Colruyt ook al zien liggen.

Verse gist is best, uit noodzaak gebruikten we soms gedroogde gist.

Wit of volkorenbrood maakt eigenlijk geen verschil. Het is enkel andere bloem dat je nodig hebt. In begin zal het wat zoeken zijn. Wij volgenden ook de recepten maar soms was het brood ingezakt of kwam het teveel omhoog. We moesten dan meer of minder gist of water gebruiken. Allez ja da gade een beetje moeten ondervinden door het te gebruiken ;)

Bewerkt door Maranweke, 14 mei 2012 - 12:56.

Vele knuffels van Wolf, Curly & Skye!

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#54 Geplaatst 14 mei 2012 - 14:07

Wit brood of volkorenbrood maakt inderdaad geen verschil, je moet enkel het juiste programma op je machine kiezen ;) . In het begin is het toch een beetje uittesten welke verhoudingen het best in de smaak vallen. Ik gebruik in de broodmachine altijd gedroogde gist. :geluk: :geluk: :geluk:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

miranda
miranda
  • 7.838 berichten
  • 1 katten

#55 Geplaatst 14 mei 2012 - 14:55

Lut zei:

Ik kreeg gisteren een broodbakmachine (+snijmachine) voor mijn moederdag :dancer: :dancer: :dancer: !!! Ikke blij natuurlijk!!

Nu is mijn vraag aan diegenen die veel ervaring hebben: wat is nu eigenlijk beter (lees=gemakkelijker), verse of gedroogde gist? En, waar kan je dat kopen zo'n verse gist? Hebben ze dat ook bij Aveve? Want daar ga ik straks mijn ingrediënten kopen!

Nog iets: waarmee zou ik het best beginnen?? Een wit brood of een volkoren? Wij eten hier normaal altijd volkorenbrood, maar als dat voor een eerste baksel te moeilijk is........ :catscratchhead
aveve heeft alles en is het beste om je meel etc te kopen..; ik neem altijd omega3 all in bloem heb je geen olie ; boter zout suiker en gisst nodig .; de bloem afwegen.. en hup je water erbij zoals op de zak staat en bakken maar... op whole wheat programma 2 ..
als je alleen maar volkoren eet dan neem je toch volkoren int bakken blijft dat gelijk in het mengen anders ook...
als je toch met git werkt neem ik in aveve altijd korrelgist (blauwe pakjes)
en je maatje (zit bij je machine ) aanhouden zoals geschreven...

wit brood bak je op basic (lichtere soorten)
bruine soorten op whole wheat(zwaardere soorten)

rozijnen en suiker of chocolade doe je er pas bij na je pieptoon.

Bewerkt door miranda, 14 mei 2012 - 14:57.

miranda
miranda
  • 7.838 berichten
  • 1 katten

#56 Geplaatst 14 mei 2012 - 15:02

ik wil een foto zien van je eerste brood he ;)

als je geen all in neemt en graag zaadjes in je brood hebt neem je beste prairiebrood samen met wit...

altijd op de zak kijken wat je erbij moet doen of welke soorten dat je moet mengen...en de hoeveelheden die erop staan aanhouden.
je kan er nog wel broodverbeteraar aan toevoegen..dit houd het brood langer vers.

er bestaan ook broodbak boeken voor broodmachines.

ps. welke machine heb je gekregen lut?

miranda
miranda
  • 7.838 berichten
  • 1 katten

#57 Geplaatst 14 mei 2012 - 15:21

en als je zonder broodoven wilt werken dwz met traditionele oven of hete luchtoven.

*alles mengen (staat op zak)en goed kneden gedurende 10 min met deegkneder of 20 min met hand.

*laten rijzen gedurende een half uur zodat je dubbele hoeveelheid bekomt

* deeg platslaan en gedurende 1 min goed kneden

* opnieuw laten rijzen in ingevette vorm gedurende 40min.

*oven voorverwarmen op 200C

* deeg bakken op 200C gedurende 40 min.

Bewerkt door miranda, 14 mei 2012 - 15:23.

miranda
miranda
  • 7.838 berichten
  • 1 katten

#58 Geplaatst 14 mei 2012 - 15:55

miranda zei:

en als je zonder broodoven wilt werken dwz met traditionele oven of hete luchtoven.

*alles mengen (staat op zak)en goed kneden gedurende 10 min met deegkneder of 20 min met hand.

ben er nu eentje aant bakken (staat de eerste maal te rijzen ) en ja hoor ik trek foto's  van de stappen en zal dus vanavond men broodje tonen ;)

Elfje
Elfje
  • 2.738 berichten
  • 1 katten

#59 Geplaatst 14 mei 2012 - 16:00

miranda zei:

Wat voor soort vorm gebruik je dan? Kan je ook zonder vorm bakken?

Geplaatste afbeelding

miranda
miranda
  • 7.838 berichten
  • 1 katten

#60 Geplaatst 14 mei 2012 - 16:07

Elfje zei:

Wat voor soort vorm gebruik je dan? Kan je ook zonder vorm bakken?

denk dat wel nog niet geprobeert zonder.. omdat ik op rooster in mijn combi microwave bak op hete lucht( ik heb geen traditionele oven).. ik gebruik het liefst een ronde vorm wissel oms een af met mijn rechthoekige..