Spring naar inhoud

* * * * * 1 stemmen

De Warme Bakker

• Log in om te reageren
260 reacties op dit onderwerp
miranda
miranda
  • 7.823 berichten
  • 2 katten

#91 Geplaatst 15 mei 2012 - 21:12

Armani zei:

Woaauw, chique dinges...
de mijne is maar een gewoontje, maar wel een goedje ;)
heb nog een gewone ook zenne waar ik één brood kon nbakken da was nog eentje van den aldi... deze heb ik in mediamarkt gekocht .. maar ik gebruik die zelden nog.. staat nog iets van 99€ geprijst

Nivo
Nivo
  • 5.721 berichten
  • 2 katten

#92 Geplaatst 15 mei 2012 - 21:13

bedankt, zal daar zeker eens gaan zoeken :d
sorry laatste keer

elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
  • 6 katten

#93 Geplaatst 15 mei 2012 - 21:41

Ik maak mijn brood zonder broodmachine, ik heb wel een keukenrobot (Kenwood, maar ik droom van een Kitchenaid 8) ) om het deeg mee te kneden. Broden maak ik zonder vorm, ik bol ze gewoon op. De één lukt al wat beter dan de andere.

Ik maak 2 of 3 broden in één keer en vries er dan in. Nu staan er weer 3 broodjes af te koelen en dan kunnen er 2 de diepvriezer in. Lekker makkelijk voor als ik geen tijd of zin heb om te bakken.

Ik gebruik altijd verse gist. Je kan dat kopen in de colruyt, aveve en eender welke winkel waar ze zaken hebben om mee te bakken geloof ik. Mijn mama bakt ook zelf en zij koopt al haar bakbenodigdheden in een speciaalzaakje in Merelbeke. Ik heb nu een klomp gist mee want dat is wel veel voordeliger dan die kleine pakjes van 42 (?) gram.

Ik wissel af met meel zodat we nooit de hele tijd hetzelfde brood eten. Ik koop het in de colruyt of in aveve. Ik vind noten, pitten en zaden erg lekker en kieper dat ook bij mijn broodjes. :h
Brood maak ik soms met melk of met water.

Er zei hier iemand dat het brood zo zwaar was, volgens mij is het dan gewoon niet genoeg gerezen. Ik vind mijn brood niet zwaarder dan brood van de bakker, behalve als er iets misgelopen is tijdens het rijsproces. Zo had ik eens bakstenen van sandwiches omdat mijn melk te warm was waardoor de gist z'n werking verloor. :slach: Dat was echt niet op te eten, ik denk dat mijn kippen content waren.

Geplaatste afbeelding

Lilia2055
Lilia2055
  • 4.560 berichten
  • 3 katten

#94 Geplaatst 15 mei 2012 - 21:45

verse gist kan je gewoon in elke supermarkt kopen. Daar waar de degen en pannenkoekjes liggen.
Geplaatste afbeelding

miranda
miranda
  • 7.823 berichten
  • 2 katten

#95 Geplaatst 15 mei 2012 - 21:57

de beste bakkers hebben wel eens een mislukking  ;) moest onlangs ook lachen.. men man is nogal goed in commanderen ge moet da zo doen of zo.. dus mocht hij eens zijn plan trekken met brood bakken ... ik had eral eentje aant afkoelen .. dus hij begon eraan...toen het broodje aan het bakken was was het maar zo half zo hoog als het mijne :LOL: .. resultaat tzijne is de vuilbak ingevlogen en nu bakt hij niet meer :lachen:

Armani
Armani
  • 14.499 berichten
  • 1 katten

#96 Geplaatst 16 mei 2012 - 06:07

miranda zei:

..toen het broodje aan het bakken was was het maar zo half zo hoog als het mijne :LOL: .. resultaat tzijne is de vuilbak ingevlogen en nu bakt hij niet meer :lachen:

kan je zelfs tegenkomen als je tijdens het programma het dekseltje hebt opengedaan om eens van dichtbij te gaan piepen.

Burretje
Burretje
  • 195 berichten
  • 4 katten

#97 Geplaatst 16 mei 2012 - 08:47

Nivo zei:

Broodverbeteraar, kan je daar aankomen als particulier?

Ik vet het blik altijd even in maar het mengt zich weer met het deeg tijdens het kneden. Zal eens zoeken of er geen reserve blik te bestellen is

bedankt voor de tips, ben wel nog curieus naar die broodverbeteraar

Je kunt volgens mij ook Ascorbinezuur poeder (oftewel vitamine C) gebruiken als broodverbeteraar. In NL is dat te koop bij de apotheek in de vorm van pillen (die je kunt vergruizen) of in de vorm van poeder.

Wat de dosering precies is, weet ik eigenlijk niet. Heb het nog nooit zelf gebruikt. Misschien toch eens doen :)
Burretje's katten ideeën: https://sites.google.../site/burretje/
Burretje's blog: http://burretje.blogspot.com/

miranda
miranda
  • 7.823 berichten
  • 2 katten

#98 Geplaatst 16 mei 2012 - 09:17

Burretje zei:

Je kunt volgens mij ook Ascorbinezuur poeder (oftewel vitamine C) gebruiken als broodverbeteraar. In NL is dat te koop bij de apotheek in de vorm van pillen (die je kunt vergruizen) of in de vorm van poeder.

Wat de dosering precies is, weet ik eigenlijk niet. Heb het nog nooit zelf gebruikt. Misschien toch eens doen :)
:catscratchhead iemand van Belgie naar apotheek in NL sturen :lachen: goed idee :duim: wij belgen hebben ook apoteken en ze verkopen ook vitC :lachen: zelfs al in poedervorm ipv pillen ;) ons land is wel klein maar niet ...  :censored:
vitC zou ik nou nooit als broodverbeteraar gebruiken er bestaan speciale broodverbeteraar in avevewinkels. en een brood kan ook luchtiger evenaals xafels etc door toevoeging van biocarbonaatpoeder te verkrijgen in grootwarenhuizen

Burretje
Burretje
  • 195 berichten
  • 4 katten

#99 Geplaatst 16 mei 2012 - 09:30

miranda zei:

:catscratchhead iemand van Belgie naar apotheek in NL sturen :lachen: goed idee :duim: wij belgen hebben ook apoteken en ze verkopen ook vitC :lachen: zelfs al in poedervorm ipv pillen ;) ons land is wel klein maar niet ...  :censored:
vitC zou ik nou nooit als broodverbeteraar gebruiken er bestaan speciale broodverbeteraar in avevewinkels. en een brood kan ook luchtiger evenaals xafels etc door toevoeging van biocarbonaatpoeder te verkrijgen in grootwarenhuizen

Wat een vreemde reactie... Ik schreef alleen waar ze het hier verkopen, omdat ik niet weet waar het in België te koop is. Daar bedoel ik verder niks mee. Jammer dat je dat er van maakt.

Bewerkt door Burretje, 16 mei 2012 - 09:30.

Burretje's katten ideeën: https://sites.google.../site/burretje/
Burretje's blog: http://burretje.blogspot.com/

miranda
miranda
  • 7.823 berichten
  • 2 katten

#100 Geplaatst 16 mei 2012 - 09:35

Burretje zei:

Wat een vreemde reactie... Ik schreef alleen waar ze het hier verkopen, omdat ik niet weet waar het in België te koop is. Daar bedoel ik verder niks mee. Jammer dat je dat er van maakt.
ooooops ochtendhumeur precies.. ik zei dit al lachend.. ok kzwijg alweer :censored:

lathyrus
lathyrus
  • 3 katten

#101 Geplaatst 16 mei 2012 - 09:57

Ayesha zei:

Is ook profijtig in je beleg ;)  Als ik zie hoeveel lagen vlees mijn vriend op zijn boterham legt... daar wordt een vegetariër als ik misselijk van. :trance:

voor een veggie is t wel goed dat je je eigen brood gaat maken, bij veel bakkers worden er ook dierlijke onderdelen gebruikt bij het brood maken ;) (ik ben vergeten wat het juist was, t was ofwel iets dat ze erin draaien om het brood langer houdbaar te maken of t was iets van smaakversterkers of verbeteraar, het zit in ieder geval niet in zelfgebakken brood ;) , voor mij was dat de reden om een broodbakmachine te kopen trouwens, ik wist dat vroeger niet ook al ben ik ondertussen al meer dan 20 jaar veggie, toen ik het te weten kwam stonden we dezelfde dag nog in de winkel voor een broodbakmachine)

Bewerkt door lathyrus, 16 mei 2012 - 09:58.

Geplaatste afbeelding

miranda
miranda
  • 7.823 berichten
  • 2 katten

#102 Geplaatst 16 mei 2012 - 10:07

lathyrus zei:

voor een veggie is t wel goed dat je je eigen brood gaat maken, bij veel bakkers worden er ook dierlijke onderdelen gebruikt bij het brood maken ;) (ik ben vergeten wat het juist was, t was ofwel iets dat ze erin draaien om het brood langer houdbaar te maken of t was iets van smaakversterkers of verbeteraar, het zit in ieder geval niet in zelfgebakken brood ;) , voor mij was dat de reden om een broodbakmachine te kopen trouwens, ik wist dat vroeger niet ook al ben ik ondertussen al meer dan 20 jaar veggie, toen ik het te weten kwam stonden we dezelfde dag nog in de winkel voor een broodbakmachine)

ist geen smout (dierlijk vet)???

lathyrus
lathyrus
  • 3 katten

#103 Geplaatst 16 mei 2012 - 10:13

ik weet het niet meer, het is een tijdje geleden dat ik het gelezen heb en k weet het niet meer zeker wat het precies was, ik heb een geheugen als een vergiet :oops:
Ik vond dat gewoon zo onlogisch dat ze een dierlijk product in brood draaien, had dat niet verwacht
Geplaatste afbeelding

miranda
miranda
  • 7.823 berichten
  • 2 katten

#104 Geplaatst 16 mei 2012 - 10:19

lathyrus zei:

ik weet het niet meer, het is een tijdje geleden dat ik het gelezen heb en k weet het niet meer zeker wat het precies was, ik heb een geheugen als een vergiet :oops:
Ik vond dat gewoon zo onlogisch dat ze een dierlijk product in brood draaien, had dat niet verwacht
kan dan wel smout zijn (vetstof)ipv gewone boter...is ook het enige volgens mij wat er in brood kan gedaan worden behalve eigeel.

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#105 Geplaatst 16 mei 2012 - 10:29

Ik heb dezelfde broodmachine als Miranda en ik bak mijn brood ook op de stand 'whole wheat', dit is ook een programma dat 3u50 duurt. Ik bak altijd hetzelfde brood, doe er soms wel een pompoenpitjes als extra in.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag