Spring naar inhoud

- - - - -

Verrassing

• Log in om te reageren
91 reacties op dit onderwerp
Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#31 Geplaatst 04 januari 2011 - 11:44

Pietje zei:

De kittens maken het goed en zijn bijgekomen , wel om de 3 uur geflest sinds gisteren want mama Sam heeft blijkbaar niet genoeg melk :s
Gelukkig doet ze wel de wasbeurten , oef , :oops:

Nu een vraagje ,
heeft het zin om een tortie katertje door te houden ?
Gaat hij , in geval hij vruchtbaar is , geen andere genetische anormaliteiten doorgeven aan zijn kittens . :catscratchhead

Normaal gezien niet. Klinefelter (die onvruchtbare tortie katertjes) die zijn wel niet echt helemaal normaal. Je moet maar eens op google kijken naar foto's van Klinefelter bij mensen en dan zie je dat meteen. Geslachtsorganen zien er anders uit, de hele bouw is afwijkend. Gelukkig dat Klinefelter niet vruchtbaar is met andere woorden ;)

Maar een vruchtbare tortie tom die krijgen ook gewoon gezonde, vruchtbare kittens doorgaans.

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#32 Geplaatst 04 januari 2011 - 11:47

DORIS zei:

Amaii,ik heb weeral iets uitgelokt!Sorry,Pietje.

Ik denk niet dat het zozeer door jouw opmerking komt hoor. Maar inderdaad, het is misschien toch iets om over na te denken. Is er een dieperliggende reden waarom de meeste tortie toms van nature uit steriel zijn, en moet daar rekening mee gehouden worden bij de tortie toms die wel vruchtbaar zijn? t Lijkt mij een moeilijke knoop om door te hakken. Enerzijds is het een afwijking, een soort van "tegennatuurlijk" iets. Maar aan de andere kant is het natuurlijk een veel minder zware afwijking dan sommige andere lichamelijke afwijkingen (dan denk ik bvb aan een knikstaartje of zelfs aan foldjes bvb wat toch een kraakbeenafwijking is). De meeste lichamelijke afwijkingen houden in dat er nog andere onderliggende afwijkingen mee gepaard kunnen gaan, die doorgegeven kunnen worden aan kittens. Maar of dit ook het geval is bij tortie toms? Dat is de vraag natuurlijk. Zelf heb ik over tortie toms wat te weinig kennis om er verdere uitspraken over te doen.

@ Pietje: succes met het nemen van een beslissing.
Geplaatste afbeelding

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#33 Geplaatst 04 januari 2011 - 11:49

Hier moet je ook maar eens lezen:

Mosaicism, Tortie Tomcats and Genetically Impossible Kittens

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#34 Geplaatst 04 januari 2011 - 11:51

Karolientje zei:

Ik denk niet dat het zozeer door jouw opmerking komt hoor. Maar inderdaad, het is misschien toch iets om over na te denken. Is er een dieperliggende reden waarom de meeste tortie toms van nature uit steriel zijn, en moet daar rekening mee gehouden worden bij de tortie toms die wel vruchtbaar zijn? t Lijkt mij een moeilijke knoop om door te hakken. Enerzijds is het een afwijking, een soort van "tegennatuurlijk" iets. Maar aan de andere kant is het natuurlijk een veel minder zware afwijking dan sommige andere lichamelijke afwijkingen (dan denk ik bvb aan een knikstaartje of zelfs aan foldjes bvb wat toch een kraakbeenafwijking is). De meeste lichamelijke afwijkingen houden in dat er nog andere onderliggende afwijkingen mee gepaard kunnen gaan, die doorgegeven kunnen worden aan kittens. Maar of dit ook het geval is bij tortie toms? Dat is de vraag natuurlijk. Zelf heb ik over tortie toms wat te weinig kennis om er verdere uitspraken over te doen.

@ Pietje: succes met het nemen van een beslissing.
Klopt is inderdaad iets om over na te denken. Maar de Tortie toms die niet vruchtbaar zijn, zijn Klinefelters. Deze hebben een afwijking in de geslachtschromosomen. Somatische cellen zijn wat anders, en bij de vruchtbare tortie toms is er daar de reden voor hun tortie-tom-zijn.

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#35 Geplaatst 04 januari 2011 - 11:53

Smitten Kitten zei:

PS En misschien kan je ook eens contact opnemen met Lesly Lions (UC Davis) en dna opsturen. Dan kan je uitzoeken of die kittens Klinefelters zijn of niet.

Guest_Eragon_*
Guest_Eragon_*

#36 Geplaatst 04 januari 2011 - 11:57

Ik dacht dat er geen bekende genetische afwijkingen ware bij vruchtbare tortie katers en zou het dus proberen al is het wel duidelijk dat een tortie kater die eigenschap niet altijd doorgeeft en dus om te fokken een doodgewone kater zal zijn (zijn andere positieve eigenschappen dan niet meegerekend natuurlijk).

Mocht die kater dus uiterlijk en karakterieel voldoen zou ik persoonlijk de gok wagen, maar alleen onder die voorwaarden (als de katers al vruchtbaar zouden zijn hé)

haemoglobine
haemoglobine
  • 9.437 berichten
  • 3 katten

#37 Geplaatst 04 januari 2011 - 12:01

Gefeliciteerd met de 9-ling en de 2 "wondertjes"! :flower:

Geplaatste afbeelding
Knuffels van Ann, Roswell, Sati en Echo

Guest_DAmbiorix_*
Guest_DAmbiorix_*

#38 Geplaatst 04 januari 2011 - 12:04

proficiat met de 9-ling!

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#39 Geplaatst 04 januari 2011 - 12:06

Eragon zei:

Ik dacht dat er geen bekende genetische afwijkingen ware bij vruchtbare tortie katers en zou het dus proberen al is het wel duidelijk dat een tortie kater die eigenschap niet altijd doorgeeft en dus om te fokken een doodgewone kater zal zijn (zijn andere positieve eigenschappen dan niet meegerekend natuurlijk).

Mocht die kater dus uiterlijk en karakterieel voldoen zou ik persoonlijk de gok wagen, maar alleen onder die voorwaarden (als de katers al vruchtbaar zouden zijn hé)

Inderdaad, het tortie zijn vererven ze niet (of meestal niet? Dat weet ik niet zo precies) aan hun katerkindjes. Ik zou het zelf wel aandurven hoor, wel eerst goed onderzoeken over wat voor een tortie kater het gaat etc, maar indien vruchtbaar zou ik geen schrik hebben dat er "rare" kittens zouden uitkomen. En uiteraard moet zo'n kater ook gewoon voldoen aan de andere eisen die je van een "normale" kater ook zou eisen en puur ermee fokken omdat het een tortie is zou ik ook niet doen, dat vererven ze toch niet zo ;)

Guest_Ingrid_*
Guest_Ingrid_*

#40 Geplaatst 04 januari 2011 - 12:13

eerst en vooral proficiat...maareh...wat bedoel je met "aanhoduden"?? Ik hoop dat je bedoelt "vroegcastratie" en niets anders om geen ongelukjes te krijgen...

Pietje
Pietje
  • 909 berichten

#41 Geplaatst 04 januari 2011 - 12:13

Bedankt voor de reacties ,
Voorlopig wachten we af om te zien of alle kittens het halen , zijn 2 hele kleintjes bij :(
Maar als we zien dat de katertjes alles in huis hebben en geen abnormale afwijkingen hebben blijft er waarschijnlijk eentje zeker bij ons .
Voor de andere zoeken we dan iemand die hem wil voor gezelschap maar hem wil open houden tot we er een betere kijk op hebben .
Gaan ons eerst eens goed inlichten , maar als er geen lichamelijke problemen uit voortkomen is het wel de moeite om te proberen denk ik .
Zolang alleen de kleur abnormaal is zie ik er geen probleem in .
Kan best leuk zijn op show .
Wil graag de reacties van de keurders eens zien :x

Pietje
Pietje
  • 909 berichten

#42 Geplaatst 04 januari 2011 - 12:14

Ingrid zei:

eerst en vooral proficiat...maareh...wat bedoel je met "aanhoduden"?? Ik hoop dat je bedoelt "vroegcastratie" en niets anders om geen ongelukjes te krijgen...

Tja als we hem aanhouden is het wel om te proberen er een nestje mee te krijgen hé .

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#43 Geplaatst 04 januari 2011 - 12:42

Ingrid zei:

Waarom zou er per sé aan vroegcastratie gedaan moeten worden? Als zij een van de katertjes in hun cattery willen houden als dekkater voor de poezen met andere stamboomlijn, dan is dat toch hun goed recht?!
Geplaatste afbeelding

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#44 Geplaatst 04 januari 2011 - 12:42

Karolientje zei:

Waarom zou er per sé aan vroegcastratie gedaan moeten worden? Als zij een van de katertjes in hun cattery willen houden als dekkater voor de poezen met andere stamboomlijn, dan is dat toch hun goed recht?!

Zou ik ook denken ;)

mobius
mobius
  • 7.516 berichten
  • 2 katten

#45 Geplaatst 04 januari 2011 - 12:49

Amai! Een dikke proficiat met dit mooie nest :LOL:
Heb je er al fotos van?