Spring naar inhoud

- - - - -

Welke leiband?

• Log in om te reageren
14 reacties op dit onderwerp

Poll: Welke leiband/riem gebruiken jullie? (14 leden hebben gestemd)

Welke leiband/riem gebruiken jullie?

1. Een heupriem (0 stemmen [0.00%])

Percentage van stemmen: 0.00%

2. Gestemd Een uitrolriem (2 stemmen [14.29%])

Percentage van stemmen: 14.29%

3. De Walky Walk'r (0 stemmen [0.00%])

4. De Ezydog (0 stemmen [0.00%])

5. Een gewone leren riem (2 stemmen [14.29%])

Percentage van stemmen: 14.29%

6. Een tuigje (5 stemmen [35.71%])

Percentage van stemmen: 35.71%

7. Zo'n simpele riem waarvoor je geen halsband nodig hebt (1 stemmen [7.14%])

Percentage van stemmen: 7.14%

8. Andere (4 stemmen [28.57%])

Percentage van stemmen: 28.57%

Stem Gasten kunnen niet stemmen
Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 04 januari 2011 - 12:23

Voor de mensen met een hond: welke leiband/riem gebruiken jullie? Is daar een reden voor?

Mijn moeder heeft 2 hondjes die ik aan het heropvoeden ben. Flappie (kruising pincher x straathond) leert snel bij en trekt amper. Als hij trekt dan is dat omdat je te traag stapt :ha Bobke daarentegen (kruising yorkshire x shih tsu) trekt heel erg. Ik ben nog maar net bezig om hem dit af te leren. En aangezien ik hem moeilijker kan motiveren en belonen dan Flappie, gaat dit nog een opdracht worden. Bob is een héél koppig hondje. Zijn tuigje gebruik ik niet meer want dan trekt hij nog harder. Ik heb nu zo'n tussenstuk van de Walky walk'r gekocht om tussen de halsband en de uitrolriem te plaatsen. Dan doet mijn arm geen pijn als hij weer zo trekt. Het is een klein hondje, maar hij kan echt enorm krachtig zijn. Als ik vanavond nog tijd heb dan zal ik die Walky Walk'r eens uittesten.

Bewerkt door Tinne, 04 januari 2011 - 12:32.

Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#2 Geplaatst 04 januari 2011 - 12:35

Oh oeps ik wist niet dat het over een hond was :oops: , dus dan stem ik zeker niet voor een tuigje maar eerder voor een gewone lere riem. ;)
Ik heb wel gehoord dat je met één snokje het trekken kan afleren, zeker geen meerdere want dat gaat zeker niet lukken!

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 04 januari 2011 - 12:42

Solotje zei:

Oh oeps ik wist niet dat het over een hond was :oops: , dus dan stem ik zeker niet voor een tuigje maar eerder voor een gewone lere riem. ;)
Ik heb wel gehoord dat je met één snokje het trekken kan afleren, zeker geen meerdere want dat gaat zeker niet lukken!

De methode waarbij zo'n kort snokje gebruikt wordt doet mij al direct aan Cesar Millan denken :LOL: Bij ons Bobke helpt dit niet. Ik kan hem ook niet afleiden met koekjes of belonen wanneer hij het goed doet, want hij neemt geen koekjes aan tijdens een wandeling of wanneer hij ergens anders is dan thuis. Ik ga het eens proberen met leverworst. Er zal wel IETS zijn dat hij niet kan weerstaan. Dom is hij zeker niet, hij is altijd de eerste die de puzzels oplost om aan zijn koekjes te geraken. We hebben te maken met een heel koppig, en onzeker hondje. Dat bovendien ook nog eens snel schrikt en afgeleid is bij een wandeling. Ik vind het jammer dat mijn ouders er zo weinig mee gingen wandelen (een grote tuin is makkelijk...). Nu moet ik de dingen die hij verkeerd of niet geleerd heeft, gaan corrigeren. Ik doe het graag hoor! Maar het was fijn geweest als ze wat meer moeite gedaan hadden om hem op te voeden. Er zijn nog kleine dingetjes die hij zal moeten afleren. Flappie, de oudste van de 2, leert enorm graag en het is een plezier met hem te wandelen. Hij begrijpt snel wat je van hem wilt. Jammer dat Bob dat niet van hem overneemt. Dat was makkelijk geweest :)

Bewerkt door Tinne, 04 januari 2011 - 12:43.

Geplaatste afbeelding

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#4 Geplaatst 04 januari 2011 - 12:45

Ja dan is het inderdaad lastiger een heropvoeding, je mag ook niet altijd alles belonen met snoepjes maar wel een spelende beloning geven, natuurlijk gaat dat alleen als hij graag speelt.

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 04 januari 2011 - 12:52

Solotje zei:

Ja dan is het inderdaad lastiger een heropvoeding, je mag ook niet altijd alles belonen met snoepjes maar wel een spelende beloning geven, natuurlijk gaat dat alleen als hij graag speelt.

Dat is ook een probleem. Hij speelt graag... thuis. Ik ben dus op zoek naar iets waarmee ik zijn aandacht kan trekken en hem kan belonen. Met speelgoed is dat nog niet gelukt, met koekjes ook niet. Het is ook vermoeiend om hem bij te hebben als ik ondertussen Flappie mee heb. Volgende keer ga ik mijn vader of moeder vragen mee te gaan. Dan kan iemand anders zich bezighouden met de 'brave' hond. En ik met de moeilijkste. Zo zie ik ook meteen wat ze eventueel fout doen :)
Het probleem met mijn moeder is dat ze de honden altijd alles toeliet. Of toch veel. Terwijl mijn vader dan weer de leidende rol op zich wou nemen. Flappie aanvaardt heel snel leiderschap. Bob niet. Hij luistert ondertussen een pak beter naar mij, omdat hij weet dat ik niet toegeef en niet bang ben van hem. Als ik in de zetel wil zitten bijvoorbeeld. En hij wil er niet uit, dan geef ik hem een zetje. Het is niet dat hij zal bijten. Hij gromt eerder uit gewoonte. Omdat hij weet dat hij dan mag blijven liggen. Maar bij mij werkt dat niet. Dat weet hij ondertussen wel. Mijn ouders (vooral mijn vader) beginnen gelukkig in te zien dat discipline helemaal niet slecht is voor een hond. Het is zelfs goed. Het is ook logisch, als niemand de leiding neemt, dat de hond dat zelf doet. Ik ben blij dat ik al een deel van het ongewenst gedrag heb kunnen afleren en ombuigen. Er zijn nog een paar kleine dingetjes. Het lukt me wel :twisted: Ik ben heel geduldig op dat vlak.
Geplaatste afbeelding

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 04 januari 2011 - 13:38

Ik ben een grote fan van tuigjes bij honden, halsbanden leggen veel te veel druk op de nek. Het gebruik van een slipketting kan zelfs tot ernstige gevolgen leiden. Halsbanden zijn eigenlijk alleen geschikt voor honden die rustig meelopen en die niet trekken. Met een tuigje heb je m.i ook veel meer controle over de hond. (ik bedoel dus normale tuigjes, niet van die anti-trek gevallen)

Ik heb voor Argos, en de toekomstige pup, tuigjes en als riem gebruik ik er een van gewoon leer.

Die uitrollijnen daar gebeuren heel vaak ongelukken mee dus dat zou mijn voorkeur zeker niet hebben.

@ Tinne: heb je al eens gedroogde vleessnacks geprobeerd? Die vinden honden vaak héérlijk!

Bewerkt door Ester, 04 januari 2011 - 13:39.

"Wie nog nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd".
Geplaatste afbeelding

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 04 januari 2011 - 14:52

Voor ons Maltezertje hadden we een tuigje. Voor de grote honden hebben we slipkettingen omdat deze verplicht waren op de hondenschool destijds.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#8 Geplaatst 04 januari 2011 - 15:27

PeggyJ zei:

Voor de grote honden hebben we slipkettingen omdat deze verplicht waren op de hondenschool destijds.

Wat belachelijk en dat op een hondenschool. :o
"Wie nog nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd".
Geplaatste afbeelding

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#9 Geplaatst 04 januari 2011 - 15:37

Ester zei:

Wat belachelijk en dat op een hondenschool. :o

Dat was bij ons indertijd ook zo op de hondenschool toen wij er met onze labrador naartoe gingen. Ik spreek dan wel over heel wat jaren geleden weliswaar, maar ook bij ons was het toen verplicht. Wij hadden er geen, en hebben die moeten aanschaffen omdat we anders niet werden toegelaten. Inderdaad belachelijk, maar blijkbaar was het dus toch geen alleenstaand geval.
Geplaatste afbeelding

Guest_DAmbiorix_*
Guest_DAmbiorix_*

#10 Geplaatst 04 januari 2011 - 15:40

ik heb geen hond :d

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#11 Geplaatst 04 januari 2011 - 16:11

Ik heb een shih tzu en hij doet een tuigje aan. Ik vind een tuigje vooral hondvriendelijk en ook veiliger. We doen wel aan zijn tuigje een rollijn aan van 5 meter. Hij loopt graag voorop zonder echt te trekken, maar hij kan ook perfect naast ons wandelen.
Halsbanden vind ik maar niks dat trekt aan de hals en keel waardoor trekkende honden zich ophangen.
Hou de hond gewoon kort naast je met de lus van de riem in 1 hand en een stuk van de leiband in de andere hand. Wandelt hij flink mee geeft je hem kleine snoepjes tss. Zo hebben wij het aan Mirco geleerd, trekt hij geef je hem niks, ze hebben het redelijk gauw door hoor. Gewoon kort naast je houden, op het begin zal hij wil trekken maar na een paar wandelingen moet dat wel beter gaan.
Ik kijk ook naar Ceaser Milan op tv en heb daar toch al heel veel trukjes geleerd.
Op de foto heeft Mirco zijn tuigje op zijn jasje aan. :)

Bijgevoegde thumbnails

• Mirco 062.jpg

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#12 Geplaatst 04 januari 2011 - 16:21

Voor onze hond enkel leder. Dat is het enige wat soepel valt op z'n kale nekje. Voor naakthonden is leder een must, dat is het enige wat niet snijd en geen irritatie geeft.
Mijn banden zijn op maat en naar keuze gemaakt bij May's halsbanden en wij zijn supertevreden !!

HALSBAND HALSBANDEN - LUXE HALSBANDEN LEREN HALSBANDEN - honden halsband honden halsbanden

VeerleCro
VeerleCro
  • 121 berichten

#13 Geplaatst 04 januari 2011 - 17:37

Hier in huis heeft onze hond een gewone leren riem aan.
Als ik ga wandelen moet hij voorlopig een slipketting aan en daarbij een gentle leader, hierbij gebruik ik dan een dubbele leiband, maar dit is maar tijdelijk omdat hij een pup is en moeilijk te houden was,toch zeker door mij, onze Joran (staat in mijn foto album) is een bordeauxdog, nu 10,5 maand en weegt al dik 50 kg, en das nimeer ver af van zijn bazinneke :d Dit was extra veilig en zo kan ik hem korter houden langs de weg enzo...

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#14 Geplaatst 04 januari 2011 - 23:00

Ester zei:

Ik ben een grote fan van tuigjes bij honden, halsbanden leggen veel te veel druk op de nek. Het gebruik van een slipketting kan zelfs tot ernstige gevolgen leiden. Halsbanden zijn eigenlijk alleen geschikt voor honden die rustig meelopen en die niet trekken. Met een tuigje heb je m.i ook veel meer controle over de hond. (ik bedoel dus normale tuigjes, niet van die anti-trek gevallen)

Ik heb voor Argos, en de toekomstige pup, tuigjes en als riem gebruik ik er een van gewoon leer.

Die uitrollijnen daar gebeuren heel vaak ongelukken mee dus dat zou mijn voorkeur zeker niet hebben.

@ Tinne: heb je al eens gedroogde vleessnacks geprobeerd? Die vinden honden vaak héérlijk!

Wij hebben van die normale tuigjes in huis. Flappie kan ik dat aandoen, Bob dan weer niet, dan trekt hij NOG harder. Grappig dat 2 hondjes die samen opgegroeid zijn toch zo kunnen verschillen :) Net als katten :LOL:

Gedroogde vleessnacks kan ik ook eens proberen. Het is een hele opgave om iets te vinden waarmee ik de aandacht van Bobke kan trekken én vasthouden. Hij is zo onzeker tijdens de wandeling. Dan wil hij niets aannemen. Zeker niet van vreemden (wat op zich héél goed is). Ergens in zijn opvoeding moet er toch iets zijn mis gegaan. Ik ben hem nu stilletjes aan weer gewend aan het maken om te wandelen. Ik speel ook met hem en ga hem opnieuw enkele truks leren. Als hij wat meer vertrouwen krijgt zou het stilletjes aan moeten beteren. Zolang hij er maar plezier in heeft :)
Geplaatste afbeelding

akira
akira
  • 1.621 berichten
  • 6 katten

#15 Geplaatst 11 januari 2011 - 18:02

wij gebruiken twee k9 tuigjes geen druk in de hals en is heel gemakkelijk aan te doen juist over de kop trekken en vast maken achter de voorpoten