Spring naar inhoud

- - - - -

Koolvis

• Log in om te reageren
24 reacties op dit onderwerp
Guest_noesje_*
Guest_noesje_*

#16 Geplaatst 11 januari 2011 - 13:47

ach, mijn man doet toch de kattebakken verschonen.... :d

Guest_marja_*
Guest_marja_*

#17 Geplaatst 11 januari 2011 - 13:55

Wij geven het ook af en toe maar ook gekookt

Guest_noesje_*
Guest_noesje_*

#18 Geplaatst 11 januari 2011 - 13:59

Ik heb er nooit bij nagedacht om het rauw te geven want mijn schoonmoeder gaf het altijd gekookt en ook hart, en ik wist nog hoe gek haar kat erop was dus ik dacht ik haal het ook eens en hier zijn ze er ook gek op.

jopperke
jopperke
  • 2.001 berichten
  • 6 katten

#19 Geplaatst 11 januari 2011 - 18:58

Wel oppassen met rauwe zoetwatervis, dat kan gevaarlijke parasieten bevatten. Ik kook vis toch altijd eerst gaar, hebben me te veel parasieten, die beesten. Eet daarom zelf ook geen sushi.

Guest_sjaak_*
Guest_sjaak_*

#20 Geplaatst 11 januari 2011 - 19:01

dat zei ik ook al  jopperke

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#21 Geplaatst 11 januari 2011 - 19:09

sjaak zei:

dat zei ik ook al  jopperke

Je hebt gezegd dat je het kookt, maar niet waarom ;)
Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#22 Geplaatst 11 januari 2011 - 21:42

jopperke zei:

Wel oppassen met rauwe zoetwatervis, dat kan gevaarlijke parasieten bevatten. Ik kook vis toch altijd eerst gaar, hebben me te veel parasieten, die beesten. Eet daarom zelf ook geen sushi.

Je kunt het invriezen, dan gaan eventuele parasieten in vis dood. Daarbij is het voor menselijke consumptie dus goed getest en bovendien is vis vaak al even ingevroren geweest. Katten hebben ook een zuurder maagzuur dus hebben daar doorgaans geen problemen mee. Zonde als dat de reden is dat je het kookt. De gezonde vitamines die gemakkelijk opneembaar zijn voor een kat zitten niet meer in gekookt voedsel.
"Wie nog nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd".
Geplaatste afbeelding

JessaRaquel
JessaRaquel
  • 16.996 berichten
  • 1 katten

#23 Geplaatst 11 januari 2011 - 22:25

Hier krijgen ze het ook gekookt en dat vinden ze heel lekker :)
Geplaatste afbeelding
Als-ie spint is -ie blij ...als-ie gromt is-ie boos...als-ie slaapt is-ie lief :paw :cattailwag

henny
henny
  • 1.601 berichten

#24 Geplaatst 11 januari 2011 - 22:27

Hier krijgen ze het rauw, ze zijn er dol op.
Henny

jopperke
jopperke
  • 2.001 berichten
  • 6 katten

#25 Geplaatst 12 januari 2011 - 12:31

Vlees krijgen ze ook altijd rauw, vis niet, zelfs niet als dat ingevroren is geweest. De meeste parasieten gaan er inderdaad van dood, maar niet allemaal. Ik heb het zelf nog niet verder onderzocht, maar de prof parasitologie raadde destijds in zijn lessen het eten van rauwe vis ten stelligste af. Dus volg ik die raad maar. Ze krijgen hier nog andere dingen genoeg, tekorten zullen ze zeker niet oplopen. Overigens vind ik dat zure maagzuur geen argument tegen parasieten: die cystes van bijvoorbeeld rondwormen zijn ontzettend resistent, die kunnen ook tegen maagzuur. 't Zouden geen succesvolle parasieten zijn als ze zich niet aanpasten aan het lichaam van hun gastheer. Dus ik speel toch maar op veilig: lekker in de microgolf ermee.

Hier nog wat links:
Seafood Network Information Center
Fish Parasites
Fish diseases and parasites - Wikipedia, the free encyclopedia

Edit: commercieel ingevroren vis zou dus wel veilig rauw gegeten kunnen worden, zelf diepgevroren vis niet

Bewerkt door jopperke, 12 januari 2011 - 12:32.