Spring naar inhoud

- - - - -

Speelt jullie kat alleen?

• Log in om te reageren
34 reacties op dit onderwerp
Sofya
Sofya
  • 188 berichten
  • 1 katten

#1 Geplaatst 07 januari 2011 - 12:30

Het is misschien een stomme vraag, maar onze kat speelt alleen wanneer wij met hem spelen. (neen dat vind ik niet erg, maar is dat normaal?)

Balletjes, muisjes, tunnel, play circuit,... hij vindt het geweldig. Maar niet alleen.

Hij heeft ook zijn eigen trucje om ons 'te laten spelen'.
Een beetje klagelijk miauwen, naar de gordijn lopen, nog eens miauwen, geen reactie van ons??...dan gaat em haken. Tussen enkele haakbeurten zie je hem echt wachten en kijken naar ons.
DA zegt dat dit typisch hondengedrag is.
Af te leren? Denk het niet, want tis een kat met 'hondengedrag'. :p :)

In alle geval, het valt op dat hij amper op zichzelf zal spelen.
Let op, hij krijgt wel zijn kuren hoor maar dan holt hij meestal van de ene  kant naar de andere kant over de zetel, tafel, ... enfin jullie kennen het wel.

Hebben jullie lieverds dit ook?

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#2 Geplaatst 07 januari 2011 - 12:36

Ze zijn met z'n 5en bij ons, dus meestal spelen ze wel met mekaar. Pixel en Willow zijn sowieso niet zo'n grote speelvogels, en die zijn inderdaad vrijwel alleen maar te verleiden met een hengeltje of een lasermuis ofzo. Indy, Esme en Axxes spelen wel vaak met mekaar.
Vooral Axxes zal ook wel eens alleen spelen, omdat hij zo energiek is dat de anderen hem niet kunnen bijhouden. :lachen: Afgelopen nacht was hij nog zo luid met het play circuit aan het spelen dat ik er wakker van ben geworden. :o
Geplaatste afbeelding

Gwynyth
Gwynyth
  • 2.543 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 07 januari 2011 - 13:04

Nelleke heeft nooit met speelgoed willen spelen wanneer wij het zagen. Van zodra we wegkeken (of dat ze dat dacht), speelde ze wel :trance:

Met de honden heeft ze altijd gespeeld. Pas van haar 18de ofzo mochten wij toekijken wanneer ze alleen speelde.

Mijn kitties spelen met elkaar, zonder elkaar, met ons, met hun eigen speelgoed, met ons speelgoed (zo'n play-mobiel politiebrommer, daar krijgt Lotje geen genoeg van O:) ),...

Bewerkt door Gwynyth, 07 januari 2011 - 13:04.

Geplaatste afbeelding

Loeka
Loeka
  • 4.277 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 07 januari 2011 - 13:04

Ik heb ook maar 1 kat en ze speelt soms wel alleen als ze heel speels is, maar als ik (of iemand anders van de familie) meespeel vind ze het nog leuker. En soms wilt ze ook alleen maar spelen als er iemand meespeelt maar ze vraagt daar niet echt om zoals in de gordijnen haken; dat doet ze niet.
En ik denk ook niet dat je dat echt kunt afleren, je kan misschien proberen om hem telkens te belonen als hij alleen speelt en als hij dan te veel vraagt om te spelen, gewoon negeren misschien... (is maar een voorstel he, zou het ook niet echt weten...)

Bewerkt door Loeka, 07 januari 2011 - 13:04.

Geplaatste afbeelding

ginnie
ginnie
  • Admin
  • 12.780 berichten
  • 13 katten

#5 Geplaatst 07 januari 2011 - 13:50

dit is geen hondengedrag hoor. Dit is typisch kattengedrag.
Krijg ik niet wat ik wil? Nou, dan ga ik zoeken naar een manier om het wel te krijgen. Kijk, als ik dit doe vinden ze dat niet leuk, en dan doen ze toch wat ik wil!

Hij wordt dus beloond voor het met de gordijnen spelen zeg maar, omdat jullie dan wel gaan spelen.
Dit gedrag is af te leren.
Negeerstand werkt altijd goed. Maar dan moet je hem wel altijd negeren als hij het doet, en aangezien je gordijnen het dan moeten ontgelden is dat misschien niet zo handig. Want je hebt een lange adem nodig.
Dus dan misschien de gordijnen even buiten bereik hangen. Misschien een knoop erin ofzo, dan komen ze hoger te hangen en kan hij er niet meer makkelijk bij.

Dan gaat hij wat anders zoeken om jullie aandacht te trekken.

Speel op gezette tijden met hem. Speel ook tussendoor uiteraard. En als hij iets doet wat niet mag: nee zeggen, wegzetten en negeren! Doet hij iets dat niet mag, maar wat geen kwaad kan als hij het doet (mauwen bijvoorbeeld) dan negeren. Echt helemaal, compleet, absoluut, negeren. Ook niets zeggen tegen hem. tot hij stopt. Als hij echt gestopt is weer aandacht geven.

Beloon het goede gedrag. Als hij speelt, speel dan mee. Als hij lief gaat liggen, aai hem.

Wat betreft het alleen spelen, hier doen ze het eigenlijk allemaal wel. Samen, alleen, met ons. Ze spelen wat af :)
Misschien wil je kat wel met een maatje spelen ;)

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Brenda...
Brenda...
  • 8.663 berichten
  • 4 katten

#6 Geplaatst 07 januari 2011 - 14:31

Hier spelen ze vaak alleen eigenlijk.
Muffin met zn bont muisje. Dan word die zo helemaal 'wild' en doet hij alsof het een echte muis is waarop hij aant jagen is :ha
Trigger met flessendopjes O:) en rietjes.
Peachke ja die speelt echt met alles gewoon.
En PanCakes weet ik nog niet :) Heb hem wel al alleen zien spelen met een balletje door de woonkamer uit.

Geplaatste afbeelding
Mijn kat is mijn Engel,mijn Liefste Troeteldier met een Hart vol Liefde en een Tong van Schuurpapier.

MZ_forever
MZ_forever
  • 8.572 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 07 januari 2011 - 15:01

Hier spelen ze wel met elkaar maar enkel met speelgoed als ik er bij ben.

Geplaatste afbeelding

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#8 Geplaatst 07 januari 2011 - 15:05

Hier spelen ze ook alleen en samen. Helemaal geen probleem :love3: .Maar natuurlijk is het nog veel en veel leuker als de dienaren meespelen: balletje weggooien, muisje weggooien, met een hengeltje spelen :dancer: .

Geplaatste afbeelding

Lut
Lut
  • 11.643 berichten
  • 4 katten

#9 Geplaatst 07 januari 2011 - 15:19

Mijn poezen zijn eigenlijk meest "alleen-spelerkes"!
De nieuwe Undercover mouse brengt daar nu wat verandering in. Zazou en Inka zitten elk aan een kant, en "pakken" de muis wanneer ze voorbij komt  :lachen: Soms gaat Inka gewoon OP de gele doek zitten, en blokkeert zo de boel :lachen:
Voor de rest spelen ze "solitair" ;)

Elfje
Elfje
  • 2.738 berichten
  • 1 katten

#10 Geplaatst 07 januari 2011 - 15:28

Lily speelt ook perfect alleen. Jagen op alles wat ze tegenkomt. En dan gaat ze zo bv achter een schoen zitten om erover te springen en iets aan te vallen. Ze vindt altijd wel iets. Soms wil ze ook wel met ons spelen, dan brengt ze een muisje en legt het naast je in de zetel of aan je voeten en dan moet je het weggooien en dan apporteert ze mooi :LOL: Ook echt een hondje precies :)

Geplaatste afbeelding

catherine
catherine
  • 40.158 berichten

#11 Geplaatst 07 januari 2011 - 15:32

Hier zijn ze met 9 dus er is altijd wel ene die meespeelt. Jinx speelt ook graag alleen met zijne gekleurde pluchenbol,  hij loopt er mee rond in zijn mond door heel het huis. De kittens spelen heel veel met mekaar. En de 2 oudste spelen af en toe met het lasermuisje.
Bébé en Kitty spelen meestal samen met de kittens en Lily die speelt meestal ook in haar eentje met pluimpjes, lasermuisje en af en toe met Kitty en Bébé. :)

tinkerbell
tinkerbell
  • 196 berichten
  • 2 katten

#12 Geplaatst 07 januari 2011 - 15:32

Die van ons speelt goed alleen. Al vrees ik dat als we niet thuis zijn hij zijn speelgoed zelden aanraakt, vermoed dat hij dan vooral slaapt. 's Nachts hoor ik wel al eens zijn playrail rollen.

Hij speelt ook wel het liefst met ons, hij durft dan ook met momenten vragen om te spelen. Zijn truken? Als we tv kijken gaat hij voor de tvkast zitten (laag meubel), hij houdt ons in het oog, tikt het scherm aan en spurt weg. Wanneer we op de computer bezig zijn trekt hij de internetkabel uit en komt hij met de kabel in zijn mond voor uw neus zitten :ha .

De onze is vooral kieskeurig in zijn speelgoed, het is een succes of het wordt niet bekeken. Heb met kerst van de nonkel allerlei kattenspeeltjes gekregen, daar zat wel iets verslavend tussen: een balletje met een pluimstaart dat bij het schudden vogelgeluidjes maakt. Daar is hij aan verhangen, dan heeft hij onze aandacht niet nodig, zoiets verslindt hij liever alleen! Daar speelt hij dag en nacht mee, ondertussen is het wel al zijn veren kwijt :x .

Kristella
Kristella
  • 352 berichten
  • 2 katten

#13 Geplaatst 07 januari 2011 - 22:58

*Hier zijn ze met 2 en nog heel jong (4 maand) dus ze spelen nog heel veel samen. Maar ik heb ook al gemerkt dat ze het leuker vinden als ik zelf met hen speel. Het speeltje alleen is niet zozeer een uitdaging denk ik.* O:)

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#14 Geplaatst 08 januari 2011 - 14:39

Hier zijn ze met 4, maar ze spelen voor 80% alleen. Het is natuurlijk altijd leuk als het personeel eens mee speelt, maar ze hebben er niet echt nood aan. Als ik andere dingen te doen heb, dan spelen ze in hun eentje ook.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Cronic
Cronic
  • 338 berichten
  • 2 katten

#15 Geplaatst 08 februari 2011 - 20:24

onze Simba speelt uren aan één stuk met zijn muizeke..
vooral 's nachts.. O:)
hij speelt er heel graag apport mee samen met ons, maar hij speelt even graag alleen.. en soms zelfs heel wild :LOL:

maar vanaf volgende maand heelf hij een speelkameraadje, dus dan zullen we eens zien :love3: