Spring naar inhoud

- - - - -

1 + 1 = ???

• Log in om te reageren
1204 reacties op dit onderwerp
Petteflet
Petteflet
  • 236 berichten
  • 2 katten

#826 Geplaatst 18 januari 2012 - 09:05

Ben het helemaal met jullie eens, en ik WEET dat ik het los moet laten, maar ik voel vanalles aan mn lijf, ik slik foliumzuur, ik houd rekening met mn eten en drinken.
De hele dag ben je er dus eigenlijk toch mee bezig...

Maar ik hou er natuurlijk zeer veel rekening mee dat het mis gaat. 15% kans dat er bevruchting optreedt en 50% kans op miskraam tot 8 wkn.
De feitjes weet ik, en ik weet ook dat er heel veel stellen moeilijkheden ondervinden.

Deboke; heeeeeeeel veel succes, hoop dat het voor jou snel raak is!

*ik ga niet vroegtesten * ik ga niet vroegtesten *ik ga niet vroegtesten * ik ga niet vroegtesten *ik ga niet vroegtesten * ik ga niet vroegtesten *ik ga niet vroegtesten * ik ga niet vroegtesten *ik ga niet vroegtesten * ik ga niet vroegtesten*

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#827 Geplaatst 18 januari 2012 - 09:48

Petteflet zei:

Ben het helemaal met jullie eens, en ik WEET dat ik het los moet laten, maar ik voel vanalles aan mn lijf, ik slik foliumzuur, ik houd rekening met mn eten en drinken.

Maar ik hou er natuurlijk zeer veel rekening mee dat het mis gaat. 15% kans dat er bevruchting optreedt en 50% kans op miskraam tot 8 wkn.
De feitjes weet ik, en ik weet ook dat er heel veel stellen moeilijkheden ondervinden.

*ik ga niet vroegtesten * ik ga niet vroegtesten *ik ga niet vroegtesten * ik ga niet vroegtesten *ik ga niet vroegtesten * ik ga niet vroegtesten *ik ga niet vroegtesten * ik ga niet vroegtesten *ik ga niet vroegtesten * ik ga niet vroegtesten*

Vooral niet doemdenken en niet te veel lezen en info opzoeken ! Op den duur wordt je gek van al die cijfers en alles is zo in procenten, terwijl er zoveel uitzonderingen zijn.
Hier een zwangerschap die niet gepland was en geheel onverwachts kwam en zelfs met de morning after pil. Ik kreeg zelfs men maandstonden normaal de eerste maand , maar dat bleken innestelingsbloedingen te zijn.
In elk geval hebben wij 3 keer het geluk gehad dat het onmiddelijk prijs was en hebben we nooit met problemen te kampen gehad. Niet voor iedereen weggelegd en zalig als het zo vlot gaat.
Maar eigenlijk ben ik er ook nooit mee bezig geweest, wat kwam, kwam gewoon.
Boekjes heb ik nooit gelezen, vond ik te stressvol en ofwel staat er enkel rozengeur in of het is één en al ellende.
Zelfs nu lees ik niets !!! Geen prenatale oefeningen, geen puff cursusen,...vind ik allemaal overbodig. Tja, de natuur regelt tenslotte zichzelf en wat er in zit , moet er ook weer uit. Als je aan al die zaken meedoet, kan je ook heel veel teleurstelling verwachten. Elke zwangerschap, bevalling , geboorte en baby is uniek en alle boekjes daarintegen zijn hetzelfde. Als je dan niet hoeft de puffen wegens een keizersnede of epidurale verdoving kan dat teleurstellend zijn. En bij wie niet leerde puffen werd de baby ook geboren hoor, je lichaam leert je wel gauw hoe het moet.
Normaal doen , een mens is al gek genoeg ;) en een kindje krijgen is ook iets geheel normaals.

Floraisonskat
Floraisonskat
  • 2.292 berichten
  • 2 katten

#828 Geplaatst 18 januari 2012 - 10:10

feroesti zei:

Vooral niet doemdenken en niet te veel lezen en info opzoeken ! Op den duur wordt je gek van al die cijfers en alles is zo in procenten, terwijl er zoveel uitzonderingen zijn.
Hier een zwangerschap die niet gepland was en geheel onverwachts kwam en zelfs met de morning after pil. Ik kreeg zelfs men maandstonden normaal de eerste maand , maar dat bleken innestelingsbloedingen te zijn.
In elk geval hebben wij 3 keer het geluk gehad dat het onmiddelijk prijs was en hebben we nooit met problemen te kampen gehad. Niet voor iedereen weggelegd en zalig als het zo vlot gaat.
Maar eigenlijk ben ik er ook nooit mee bezig geweest, wat kwam, kwam gewoon.
Boekjes heb ik nooit gelezen, vond ik te stressvol en ofwel staat er enkel rozengeur in of het is één en al ellende.
Zelfs nu lees ik niets !!! Geen prenatale oefeningen, geen puff cursusen,...vind ik allemaal overbodig. Tja, de natuur regelt tenslotte zichzelf en wat er in zit , moet er ook weer uit. Als je aan al die zaken meedoet, kan je ook heel veel teleurstelling verwachten. Elke zwangerschap, bevalling , geboorte en baby is uniek en alle boekjes daarintegen zijn hetzelfde. Als je dan niet hoeft de puffen wegens een keizersnede of epidurale verdoving kan dat teleurstellend zijn. En bij wie niet leerde puffen werd de baby ook geboren hoor, je lichaam leert je wel gauw hoe het moet.
Normaal doen , een mens is al gek genoeg ;) en een kindje krijgen is ook iets geheel normaals.

Ik ben het deels met je eens, zwanger worden, blijven en bevallen is een natuurlijk gebeuren, je lichaam weet perfect wat te doen.  Maar het probleem is de meesten onder ons gaan naar een verloskundige, vroedvrouw of lopen bij de Gyn (die laatste zijn eigenlijk alleen maar getraind in risico's oplossen en hebben vaak zelfs geen flauwbenul van wat normaal is in een natuurlijk geboorteproces)

Vandaar is het volgens mijn bescheiden mening belangrijk om je goed in te lezen.  Bijvoorbeeld toucheren tijdens de bevalling, stagneert of vertraagd  bij 99,9% van den vrouwen de bevalling. En het toucheren is zelfs overbodig om te weten hoever je bent in de arbeid. Sterker nog wat zegt dat je 8 centimeter ontsluiting hebt, niks, het kan dan heel snel gaan dan, maar ook nog een halve dag of langer duren voor aleer je daadwerkelijk bevalt... En breken van de vliezen op 5centimeter onsluiting, verhoogd de risico's op een navelstreng prolaps en op infecties voor moeder en baby zeker wanneer er daarna herhaaldelijk word getoucheerd. Etcetera, etcetera, etcetera.... http://in-vrijheid-b...e-informed.html

Bewerkt door Floraisonskat, 18 januari 2012 - 10:12.

deboke06
deboke06
  • 1.063 berichten
  • 3 katten

#829 Geplaatst 18 januari 2012 - 10:59

Petteflet zei:

Dankjewel ! Ik hoop voor jou ook dat je snel prijs hebt,

succes met het *niet vroeger testen* :) kan lastig zijn he :p
Mijn NOD is 26 of 27 jan, we hebben het toch nog es natuurlijk geprobeerd, je weet nooit he :oops:

Goed dat je foliumzuur neemt! en op je eten en drinken let !!! :duim:
Geplaatste afbeelding

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#830 Geplaatst 18 januari 2012 - 11:28

Floraisonskat zei:

Ik ben het deels met je eens, zwanger worden, blijven en bevallen is een natuurlijk gebeuren, je lichaam weet perfect wat te doen. Maar het probleem is de meesten onder ons gaan naar een verloskundige, vroedvrouw of lopen bij de Gyn (die laatste zijn eigenlijk alleen maar getraind in risico's oplossen en hebben vaak zelfs geen flauwbenul van wat normaal is in een natuurlijk geboorteproces)

Vandaar is het volgens mijn bescheiden mening belangrijk om je goed in te lezen. Bijvoorbeeld toucheren tijdens de bevalling, stagneert of vertraagd bij 99,9% van den vrouwen de bevalling. En het toucheren is zelfs overbodig om te weten hoever je bent in de arbeid. Sterker nog wat zegt dat je 8 centimeter ontsluiting hebt, niks, het kan dan heel snel gaan dan, maar ook nog een halve dag of langer duren voor aleer je daadwerkelijk bevalt... En breken van de vliezen op 5centimeter onsluiting, verhoogd de risico's op een navelstreng prolaps en op infecties voor moeder en baby zeker wanneer er daarna herhaaldelijk word getoucheerd. Etcetera, etcetera, etcetera.... In vrijheid bevallen: Be informed!! Rechten en plichten van een zwangere

Ja, maar dan moet je echt zien wat je leest. de meeste boekjes en folders tegenwoordig zijn zo technisch. Vooral degene die je van de gynecoloog meekrijgt en de prenatale lessen zijn puur medish en technisch, vandaar dat ik dat allemaal bewust oversla.
Er staan ook zoveel onwaarheden (zoals van het roken en borstvoeding vb.) in en je zou er eigenlijk gewoon ongerust van komen en in paniek slaan als je dat allemaal doorneemt.

Floraisonskat
Floraisonskat
  • 2.292 berichten
  • 2 katten

#831 Geplaatst 18 januari 2012 - 12:10

feroesti zei:

Ja, maar dan moet je echt zien wat je leest. de meeste boekjes en folders tegenwoordig zijn zo technisch. Vooral degene die je van de gynecoloog meekrijgt en de prenatale lessen zijn puur medish en technisch, vandaar dat ik dat allemaal bewust oversla.
Er staan ook zoveel onwaarheden (zoals van het roken en borstvoeding vb.) in en je zou er eigenlijk gewoon ongerust van komen en in paniek slaan als je dat allemaal doorneemt.

Daar heb je zeker een punt in.

Ik zal even opsommen welke boeken ik vrij goede boeken vindt:

* Duik in je weeën, Carita salamine/ juliette de wit
* Veilig bevallen , Beatrice Smulders/ Mariël Croon
*Zwangerscahp, geboorte en eerste maanden met uw baby, Ingeborg Stadelmann
*Geboorte van je kind, Sheila Kitzinger
*Geboorte op eigen wijze, Sheila Kitzinger
-Natuurlijk zwanger, zita West
*Baren in beweging, Michel Odent
*Childbirth without fear, Grantly Dick-read
*Birting from within, Pam england
*Hypnobirthing, Marie F. Mogan
*Emergency Childbirth,Gregory G.White

* en de boeken van Ina May Gaskin zijn ook leuk..

De twee eerste zijn vrij mainstraim, maar geven wel goede informatie over wat er allemaal gebeurd in je lichaam

De voorlaatste emergency childbirth gaat over de zaken die "fout" kunnen lopen en wat je zelf kan doen  tot de paramedici er zijn... Volgens mij moet elke moeder to be deze kennis hebben... maar is wel niet rozegeur maneschijn, de harde realtiteit...

maar alles lezen met een kritische blik is het beste...

Bewerkt door Floraisonskat, 18 januari 2012 - 12:11.

Floraisonskat
Floraisonskat
  • 2.292 berichten
  • 2 katten

#832 Geplaatst 18 januari 2012 - 12:23

Oo en ik ben dit boek vergeten; "Gentle Birth, Gentle Parenting", van dr Sarah Buckley ZEER interesssant!!

Ok ik weet het ik ben een nerd hahaha ik lees veel naslagwerken

Petteflet
Petteflet
  • 236 berichten
  • 2 katten

#833 Geplaatst 18 januari 2012 - 13:27

Bedankt voor de informatie allemaal. Zoals hier naar boven komt is zwanger zijn en bevallen iets heel persoonlijks en ieder heeft zijn eigen mening en voorkeur.
Zelf lees ik me ook graag in (dan heb e nog ergens een idee over wat er allemaal gebeurd in je lijf...

Even een vraag; mijn borsten doen zo'n pijn :(
Ik voel het helemaal tot mijn oksels, en zelfs de kleding lijkt te irriteren... Ook was het opdoen van deodorant vanmorgen zeer onplezierig!
Normaal heb ik een bescheiden 75B, maar heb nu een grotere bh gekocht want pffff niet meer fijn zo!
Ik heb dit in lichte maten met menstruatie, maar gister zei zelfs mn vriend er iets van!
Is dit een belangrijk 1e symptoom?

Jajaja ik blij wel nuchter denken hoor O:)

Gwynyth
Gwynyth
  • 2.543 berichten
  • 2 katten

#834 Geplaatst 18 januari 2012 - 13:43

haha ik zit gewoon op www.babybytes.nl en af en toe op www.babyplaza.be , en verder hoor ik het wel bij vrienden en familieleden die zwanger zijn ;)

Nee, maar Petteflet, ik kon mij daarbovenop wat jij nu doet, elke dag inspuiten met Gonal F, tot het moment van ovulatie, en dan was het ofwel niets, ofwel een andere spuit om de ovulatie op te wekken, en dan was het ofwel Krinone, ofwel utrogestan, en dat was ofwel 's morgens ofwel 's avonds. En als het dan nog niet lukt (was pas de 3e IUI raak), dan kost dat nog eens zoveel energie. Als je bezig blijft aan dit tempo, haal je de IUI niet, want dan ga je door te grote hoogtes en laagtes wanneer het niet lukt. Als het snel lukt, des te beter!

Bij mij waren er helemaal geen symptomen. Bij de meeste mensen zijn er helemaal geen symptomen, tot je een paar weken ver bent. Omdat het hormoon nog helemaal niet zo ver is, zelfs al is het gelukt, nog voor je NOD. Het meeste zit dus gewoon in je hoofd :) Die grotere borsten he, da's bij mj nog maar een week of 4, en ik ben vandaag 18 weken ver. Volgens mij focus je je er te veel op. Ik denk niet dat je je kansen verminderd door er te fel op te focussen, 't is niet dat je daardoor meer of minder vruchtbaar wordt. Maar mentaal wordt het wel heel moeilijk, als het niet binnen de eerste 3 rondes lukt ;) En dan begint het he; het "moeten" seks hebben op dagen x, y en z, omdat je alleen maar binnen die 5 dagen vruchtbaar bent. En dan heeft de partner geen zin meer, "omdat het van moeten is", en vliegt er wéér een maand over, met de nodige spanningen vandien ;)

Gewoon relax, ben je niet wat bijgekomen? Heb je een andere wasverzachter gebruikt? Ben je gisteren in bad geweest en heb je je oksels geschoren? enz enz enz ;)

Je eerste symptoom is het uitblijven van je regels, en in geval van innestelingsbloed-verwarring-met-regels, is het je misselijk voelen als je bepaalde geuren ruikt waarbij je anders nooit misselijk was.

En je 2de symptoom is een positieve zwangerschapstest.

Je 3e symptoom is een positieve zwangerschapsbloedtest.

En al de rest komt daarna :)

Edited: Petteflet: :hug: hehe ik heb er soms ook veel te vaak aan gedacht hoor, maar met dat alles in mijn achterhoofd, heb ik toch geprobeerd van zodra ik extra op dingen begon te letten, van afleiding te zoeken, en er zeker nog niet op door te gaan. Alleen stiekem, elke dag een klein beetje, en dan niets meer - op die dagen als eisprong en NOD na he, die periodes mag je er volop aan denken ;) Maar apart van dat: het een plaatsje geven, en door gaan met iets anders. Alsof het deel uitmaakt van je dagtaak: je gaat werken, je komt thuis, je eet, je kijkt programma x op tv, je spuit je in, je kijkt programma y, of je chat wat met mensen, en je gaat slapen ;) Maar behalve het inspuit moment, beleef alle andere dingen ook nog. Sommige mensen raken vervreemd van hun vrienden, omdat ze er teveel mee bezig zijn, en dat zou ik heel spijtig vinden :)

Bewerkt door Gwynyth, 18 januari 2012 - 13:50.

Geplaatste afbeelding

Petteflet
Petteflet
  • 236 berichten
  • 2 katten

#835 Geplaatst 18 januari 2012 - 13:53

Dank je wel :) Heb af en toe die relativering nodig. Voelt wel dubbel want ik weet hoe het zou moeten, maar het voelt nu eenmaal zo nu.
Misschien heb ik dit leerproces even nodig, met name wanneer mijn menstruatie straks begint. Ik zal zelf de les moeten leren, ookal ben ik zo vaak gewaarschuwd denk ik.

Het denken en voelen en de discrepantie daartussen is en blijft lastig.
Wel fijn dat ik hier kan ventileren zeg :)

Gwynyth
Gwynyth
  • 2.543 berichten
  • 2 katten

#836 Geplaatst 18 januari 2012 - 14:08

:d

da's maar al te waar: weten en doen is iets totaaaaal verschillend!

Een vriendin van mij is er haar man door kwijtgeraakt, die heeft ondertussen zijn nieuwe vriendin al zwanger gemaakt en de scheiding is nog niet rond :(

"Hij kon het niet aan", de stress, de manier waarop zij zich begon te gedragen omdat het niet lukte, of na een miskraam enz enz enz. Hoe langer je bezig bent, des te meer het in je hoofd zit. Dus na 6 jaar getrouwd te zijn heeft ze geen kind, én geen man, en ik vind het zo jammer voor haar :(

Maar ik ben soms te voorzichtig ;) Ik ken ook de verhalen van miskramen op 17 of 23 weken... en ik hou ze in mijn achterhoofd, terwijl ik 's avonds aan mijn kleintje zeg dat ie't niet moet proberen, dat ik ongeveer 40 weken verwacht :p

:d Maar voor jou en alle anderen hoop ik dat het snel zal lukken! haha, en dan kan je je zorgen maken (zoals ik) omdat je je kleintje niet voelt, omdat je buik niet zo dik is als die van collega x, en je je afvraagt of je eigenlijk wel zwanger bént, gezien er zowat géén misselijkheid bij komt kijken (ofwel doe ik dan instinctief alles goed? :) ) enz enz.
Geplaatste afbeelding

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#837 Geplaatst 18 januari 2012 - 14:58

Het eerste symptoom , misselijkheid heb ik alvast niet gehad.
Dat kwam pas later en was gelukig ook snel weer voorbij.
Bij mij was het eerste syptoom enorm pijnlijke opgezwollen borsten en toen bleek ik ineens al 7 weken zwanger te zijn, voorheen merkte ik niets (had zelfs nog bloed verloren). De pijnlijke borsten gingen gelukkig al naar een paar weken weer over en ze kregen ook terug hun normale volume na 16 weken.

deboke06
deboke06
  • 1.063 berichten
  • 3 katten

#838 Geplaatst 18 januari 2012 - 15:25

Bij mij was het ook zo ik voelde vanalles en dan begin je te zweven maar dan is de teleurstelling wel groot natuurlijk...
Het moment dat ik zwanger was, was het eerste symptoom ook het uitblijven van de ms, ik heb getest 4 dagen na mijn nod. En paar dagen later kreeg ik echo (is niet de normale gang van zaken) en zo te zien was ik 5 weken ver..
Ik heb die 8 weken niets gevoeld, niet misselijk, geen rugpijn, niets, enkel gevoeligere borsten maar die heb ik ook net voor mijn ms doorkomen... Het enige dat opviel dat ik anders niet had waren donkerblauwe aders op mijn borsten maar dat was dan ook na 6 weken...

Verder zit ik net als Gwynyth op www.babybytes.nl en www.baby.be !

@gwynyth: ben benieuwd wat ik zal moeten inspuiten.... weet wel dat het prikpennen zijn OEF :a
en heb ook een klein probleemke... volgende week vrijdag ten laatste verwacht ik mijn ms dan neem ik vanaf dag 1 bloedverlies de pil voor 14 dagen... dan kom ik uit op 9/02 normaal moet ik vanaf 2de dag bloedverlies beginnen spuiten maar mijn consultatie met de fertiliteitconsulente is pas de 13de febr en dan krijg ik mijn spuitjes mee en uitleg + follikelmetingen vastleggen.. dus dat kan al te laat zijn aangezien ik 4 dagen eerder al stopte met de pil.
Ik heb al proberen te bellen met mijn consulente omdat ik er mij toch wel nerveus in maak omdat ik niet weet wat te doen, pil doornemen of niet... maar er is niemand te bereiken :louche:

Bewerkt door deboke06, 18 januari 2012 - 15:31.

Geplaatste afbeelding

Floraisonskat
Floraisonskat
  • 2.292 berichten
  • 2 katten

#839 Geplaatst 18 januari 2012 - 16:06

Mijn eerste symptoom bij mijn eerst waren ook pijnlijke en zelfs jeukende borsten en tepels, mijn menstruatie bleeft uit ik deed een urinetest was negatief, 5 urine testen en een 8 weken later pas een positieve urine test (bij mijn 2de ben ik na 1 week overtijd naar de HA gegaan voor een bloedtest, bij mijn jongste na een paar dagen overtijd) Ik weet ook nog dat mijn onderbuik opgezwollen was en ik niet meer op mijn buik kon slapen door mijn pijnlijke borsten en onderbuik..... Dat is bij iedereen anders en er zijn andere redenen waarom je borsten pijnlijk kunnen zijn he...

Gwynyth
Gwynyth
  • 2.543 berichten
  • 2 katten

#840 Geplaatst 18 januari 2012 - 16:25

@Deboke: dat wordt waarschijnlijk Gonal F :)

Ik was daar heel blij mee, en ik ga dat opnieuw vragen wanneer het weer IUI wordt bij mij... Wordt meestal niet gebruikt voor IUI, maar ik ehm, verkies die pen boven spuiten :)
Geplaatste afbeelding