Spring naar inhoud

- - - - -

wat zouden jullie doen?

• Log in om te reageren
19 reacties op dit onderwerp
Minneke
Minneke
  • 3.767 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 09 januari 2011 - 12:33

Ons prutke zal eidn februari 6 maand worden.

Onze Moby is ongeveer 2 jaar ( vondeling) en is geholpen.
We zijn van plan onze katten niet meer buiten te laten. Prutske is nog nooit buiten geweest en Moby is nu sinds 4 maand niet meer buiten geweest ( na de dood van ons minneke,helaas doodgereden).

Nu stel ik me de vraag of we ons prutkse ook moeten laten helpen als ze toch niet buiten gaan?  Ik wil gn nakomelingen maar aangezien moby geholpen is en ze niet buiten gaan kan er eigenlijk niets gebeuren.

Is het mss ook beter dat ze het wel ondergaat of is het voor jullie niet nodig?

Is het beter om gn ziektes te krijgen? heb al eerder gehoord dat ze gevoeliger kunnen zijn voor kanker ofzo als ze niet worden geholpen??

weet het niet, graag jullie reactie ???

Auryn
Auryn
  • 1.253 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 09 januari 2011 - 12:50

Ik zou het wel doen. Er is altijd kans dat ze eens kan buitenglippen en dan misschien met een verrassing terug thuiskomt.

En ik heb ook al meerdere keren gehoord dat krols zijn toch niet zo goed is voor kattinnen en gevolgen kan hebben op hun immuunsysteem.

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Lilia2055
Lilia2055
  • 4.590 berichten
  • 3 katten

#3 Geplaatst 09 januari 2011 - 12:54

laten steriliseren voor de eerste krolsheid. Krols zijn vergt enorm veel van een kattin. Plus jij wil mss dat ze niet buitengaat, maar een krolse kat is soms rapper buiten dan gedacht en er is altijd wel een niet gecastreerde kater in de buurt dan.
Geplaatste afbeelding

Guest_trio_*
Guest_trio_*

#4 Geplaatst 09 januari 2011 - 12:56

Auryn zei:

Ik zou het wel doen. Er is altijd kans dat ze eens kan buitenglippen en dan misschien met een verrassing terug thuiskomt.

En ik heb ook al meerdere keren gehoord dat krols zijn toch niet zo goed is voor kattinnen en gevolgen kan hebben op hun immuunsysteem.
.

Hier komen de poezen ook niet buiten maar zijn allemaal geholpen krols zijn als het niet hoeft is voor de poes maar voor jullie ook niet leuk.

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 09 januari 2011 - 12:57

Zeker laten steriliseren. Krolsheid vergt niet alleen enorm veel energie van een kattin, maar je hebt ook meer kans op een baarmoederontsteking enz. Het is zowel aangenamer voor de kat zelf als ook voor het baasje, een krolse kat is zielig als deze niet krols hoeft te zijn.
Geplaatste afbeelding
:hart: Not a single catlover's heart can resist a simple "meow" :hart:

Guest_*Mimosa*_*
Guest_*Mimosa*_*

#6 Geplaatst 09 januari 2011 - 13:20

Een poes laten helpen is altijd beter voor de poes en de eigenaar.

Ik vind het verstandiger een jonge, gezonde poes die in goede conditie  is bij de dierenarts te laten castreren dan het risico te nemen dat je  een zieke poes die misschien in mindere conditie is van het steeds krols  zijn, of misschien al wat ouder is, met spoed moet laten opereren  vanwege een baarmoederontsteking.

- de normale gang van zaken waar een poezenlichaam op berekend is, is  dat wanneer de poes krols is, ze ook gedekt wordt en zwanger raakt.
De poes zomaar steeds kittens laten krijgen is vanuit  maatschappelijk/diervriendelijk oogpunt natuurlijk totaal onverantwoord,  maar de beslissing de poes niet te laten dekken is dus al een  kunstmatige ingreep in het normaal lichamelijk functioneren van de poes.
Want bij een poes  wordt er een laag in de baarmoeder aangelegd om de  baarmoeder voor te bereiden op zwangerschap, maar als de poes steeds  maar niet zwanger raakt wordt die laag maar dikker en dikker (bij mensen  werkt het iets anders, wij vrouwen krijgen ook zo'n laag in de  baarmoeder maar die spelen we elke keer weer kwijt tijdens de  menstruatie), er komen holtes (cystes) en die scheiden vloeistoffen uit.  Als de poes krols wordt gaat haar baarmoedermond wagenwijd openstaan en  bacteriën kunnen daardoor makkelijk binnenkomen en lekker gaan zitten  broeden in die laag slijm en vloeistof in de baarmoeder.
Je zult begrijpen dat dit een erg ongezonde situatie is en dat het dus  vaak voorkomt dat ongesteriliseerde poezen die nooit gedekt worden vaak  op de operatietafel van de dierenarts terechtkomen met een  baarmoederontsteking.

Verder, krolse poezen willen maar één ding; een kater zoeken voor seks !

- Zo'n poes weet vaak niet wat ze met zichzelf aan moet van verlangen en frustratie, als ze geholpen is heeft ze daar geen last meer van.

- Sommige poezen eten tijdens de krolsheid minder en maken zich ook nog eens heel druk waardoor ze afvallen en in mindere conditie raken.

- Ook ontpoppen ze zich vaak tot ware Houdini's omdat ze buiten een vent willen gaan zoeken. Dan kun jij wel beslist hebben dat ze sowieso binnen blijft maar elk jaar komen er veel mensen op het forum die dat ook hadden beslist maar waar de krolse madam toch buiten is geraakt en zwanger is geworden. (en waarbij de baasjes niet zo snugger waren haar na de uitbraak alsnog gelijk te laten helpen, je kunt op je vingers natellen dat een krolse poes buiten waarschijnlijk wel gedekt zal zijn)

- van nature gebruiken poezen geurvlaggen om de katers in de buurt te laten weten dat ze krols zijn. Je hebt dus kans dat als je poes tijdens de krolsheid in huis gaat sproeien om katers aan te trekken.

Guest_Sarah en Erik_*
Guest_Sarah en Erik_*

#7 Geplaatst 09 januari 2011 - 13:28

ik zou het idd ook laten doen, krols zijn is voor een poes zeer zwaar. En een krolsheid, die niet gevolgd wordt door een zwangerschap, vergroot de kans op baarmoederontstekingen en nog zoveel meer.

Ook een krolse poes die gedekt wordt door een geholpen kater, kan ook schijnzwanger worden en dit spreekt voor zich, dat dit totaal niet goed is voor de poes, het kan leiden tot infecties, ...

Minneke
Minneke
  • 3.767 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 09 januari 2011 - 13:35

hoe kan ik dan het doen voor de eerste krolsheid, want ja ervoor maar hoe merk ik dat ze krols gaat worden?

heb gn ervaring me krolse poezen onze vorige  kattineke minneke was al geholpen.

Guest_Sarah en Erik_*
Guest_Sarah en Erik_*

#9 Geplaatst 09 januari 2011 - 13:37

Minneke zei:

hoe kan ik dan het doen voor de eerste krolsheid, want ja ervoor maar hoe merk ik dat ze krols gaat worden?

heb gn ervaring me krolse poezen onze vorige kattineke minneke was al geholpen.

Waarom laat je het niet gewoon nu al doen?
Je moet heus niet wachten hoor :)

Een krolsheid valt eigenlijk niet echt te voorspellen ;)

YvVanRoyen
YvVanRoyen
  • 5.666 berichten

#10 Geplaatst 09 januari 2011 - 14:10

de dag dat je Prutske krols staat zal je het zeker merken en horen !
onnodig krols worden is moeilijk voor een poes. het vergt zeer veel energie, en ze zien er soms echt wel van af. dat is nergens voor nodig. krolse periodes kunnen elkaar heel snel opvolgen.

bij sterilisatie worden enkel de eierstokken weggenomen. bij een katje van 6 maanden is dit een ingreepje waar ze weinig last van hebben. de eerste dag wat suf, tweede dag nog veel slapen, derde dag komt er terug beweging in ... en na een week zie je het verschil niet meer.
het kan ook al vroeger gedaan worden. Nu bv ! lees de topic vroegcastratie maar eens na.
Maar dat hangt een beetje af van je dierenarts.

bij ons komen ze ook nooit buiten, maar elke poes wordt hier gesteriliseerd !  :d

Geplaatste afbeelding

Guest_Eragon_*
Guest_Eragon_*

#11 Geplaatst 09 januari 2011 - 14:18

Ik dacht dat bij castratie de eierstokken werden weggenomen, niet bij sterilisatie. Bij sterilisatie kunnen dekatten geen kittens meer krijgen maar hun hormonen blijven wel werken en ze blijven dus krols worden.

Ik zou je poes laten steriliseren. Waarom zou je telkens opnieuw laten krols worden. He vraat verschrikkelijk energie, de poes denkt maar aan één ding, een partner vinden en probeert dus te ontsnappen (hoe goed je haar ook probeert binnen te houden), eert niet meer, kan met haar eigen hormonen geen weg. Zou het echt zielig vinden maar aan jou de keuze.

Er zijn zoveel katten zonder enig probleem gecastreerd maar het blijft een operatie met verdoving en een operatie is nooit risicoloos, al is deze mijn inziens wel een (noodzakelijke) routineoperatie

Guest_Bibelotte_*
Guest_Bibelotte_*

#12 Geplaatst 09 januari 2011 - 15:20

Hoi,

onze Monza is eind deze maand een half jaar en dan zeker aan de beurt. Ook omdat ze straks naar buiten mag, maar zeker ook om baarmoeder ontstekingen en kanker te voorkomen.

:catkiss van Enzo, :catkiss van Monza, :catkiss van Elena

Guest_Eragon_*
Guest_Eragon_*

#13 Geplaatst 09 januari 2011 - 15:22

Eragon zei:

Ik zou je poes laten steriliseren.
Ik bedoel castreren, niet steriliseren

Minneke
Minneke
  • 3.767 berichten
  • 2 katten

#14 Geplaatst 09 januari 2011 - 17:54

ik zal morgen de Da eens bellen om een eventuele afspraak te maken, als ik jullie info lees gaan we het dan maar doen, wist niet dat de krolsheid zo een opgave kon zijn voor Prutske zelf.

ben heel wat slimmer geworden door de info.

Als ze paar dagen binnen moet ga ik proberen tegen eind van de week. We moeten beiden fulltime werken en zou het zonde vinden dat ze als ze thuiskomt alleen zit.
Tegen eind van de week is beter kunnen we haar vertroetelen in het weekend. Ocharme da prutkse ga wenen zonder ons :d

sisi
sisi
  • 6.766 berichten
  • 4 katten

#15 Geplaatst 09 januari 2011 - 18:05

Je doet ze 's morgens binnen en 's avonds mag je ze ophalen hoor
Heb Lila en Ollie ook alletwee net laten castreren om alle bovenstaande redenen
Bij Lila is het nu 2 weken geleden en ze is helemaal de oude
maar het is natuurlijk zwaarder voor een kattin dan voor een kater maar hoe jonger hoe minder last ze ervan hebben
Ik moest zelfs niet terug om draadjes te laten uithalen want ze hadden de draadjes vanbinnen gestoken
Veel succes!