Spring naar inhoud

- - - - -

Kitten - frequentie bezoek aan dierenarts

• Log in om te reageren
21 reacties op dit onderwerp
AmarilisVos
AmarilisVos
  • 136 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 11 januari 2011 - 11:20

Onze Nero (Brits korthaar lilac katertje) is nu 15 weken.
Hij eet goed, heeft een goede dagelijkse stoelgang, drinkt goed, speelt veel, wast zich en slaapt goed. Toen we lang geleden onze kinderen groot brachten, kregen we een boekje (roze of blauw) waar de data in stonden wanneer we naar de weging en de kinderarts moesten gaan. Bestaat er voor kittens ook een soort van periodiciteit dat het best bij de dierenarts passeert? Hij heeft zijn voorziene inentingen/ontvormingen gekregen/ondergaan en is gechipt. Wij hebben ook gepland om hem tijdig te laten castreren.
Wat moet een goede dierenarts in zijn boekje noteren? Of houdt hij specifieke gegevens (gewicht, lengte, ...) bij in een fiche in zijn praktijk?
Elke informatie omtrent medisch opvolging is welkom.

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#2 Geplaatst 11 januari 2011 - 11:46

Normaal moet je nu enkel nog gaan voor de castratie en dan jaarlijks voor de vaccinatie (onze da houdt dit bij en dan krijgen we een uitnodiging). Op zijn computer houdt hij wel het gewicht bij.

Geplaatste afbeelding

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#3 Geplaatst 11 januari 2011 - 11:49

Wij houden dat hier zelf allemaal in het oog. :)

Guest_Encore_*
Guest_Encore_*

#4 Geplaatst 11 januari 2011 - 11:53

Wij krijgen ook een uitnodiging van de dierenarts als er nog iets moet gebeuren. Mijn DA plakt de etiketjes van de flesjes waar het vaccin in zit in het boekje. Da's handig als je dan eens naar een andere DA moet ; dan weet die ineens wat er in orde is en wat niet.
Het castreren, daar heb ik zelf naar gevraagd ; ik wilde het zo snel mogelijk achter de rug hebben, en blijkbaar kon het op 4 maanden al..

Nele
Nele
  • 4.789 berichten
  • 8 katten

#5 Geplaatst 11 januari 2011 - 13:44

hier volg ik ook alle andere dingen zelf op( en voor vaccinatie krijg ik jaarlijks een kaartje om eraan te herinneren, dat kan je vragen of hij dat wil doen). wist je dat je je kitten de eerste 6 maanden elke maand moet ontwormen? maar dat kan je natuurlijk ook zelf hé, het ontwormingsmiddle moet je ntuurlijk bij je dierenarts gaan halen. veel plezier met jullie kitten! :)
Geplaatste afbeelding

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#6 Geplaatst 11 januari 2011 - 13:52

Nele zei:

hier volg ik ook alle andere dingen zelf op( en voor vaccinatie krijg ik jaarlijks een kaartje om eraan te herinneren, dat kan je vragen of hij dat wil doen). wist je dat je je kitten de eerste 6 maanden elke maand moet ontwormen? maar dat kan je natuurlijk ook zelf hé, het ontwormingsmiddle moet je ntuurlijk bij je dierenarts gaan halen. veel plezier met jullie kitten! :)

Da's toch niet nodig van die ontworming :s . Een kitten toch wordt 2 keer ontwormd (ongeveer gelijklopend met de eerste twee vaccinaties).

Geplaatste afbeelding

Nele
Nele
  • 4.789 berichten
  • 8 katten

#7 Geplaatst 11 januari 2011 - 15:13

Joloka zei:

Da's toch niet nodig van die ontworming :s . Een kitten toch wordt 2 keer ontwormd (ongeveer gelijklopend met de eerste twee vaccinaties).

hm, ik heb dit toch altijd gehoord, dat je het eerste halfjaar maandelijks moet ontwormen. tjah, ik kan natuurlijk ook mis zijn.. :oops:
Geplaatste afbeelding

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#8 Geplaatst 11 januari 2011 - 15:32

Nele zei:

hm, ik heb dit toch altijd gehoord, dat je het eerste halfjaar maandelijks moet ontwormen. tjah, ik kan natuurlijk ook mis zijn.. :oops:

Misschien eens vragen aan de fokkers hier?

Geplaatste afbeelding

giroldi
giroldi
  • 2.321 berichten
  • 2 katten

#9 Geplaatst 11 januari 2011 - 15:57

Dat geld niet voor binnenkatten, dan is eens in de 6 maanden voldoende, ook als kitten na aankoop :)

Bewerkt door giroldi, 11 januari 2011 - 15:58.

With A Cat At Home, You're Never Alone! :heart:
*Hanna*

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#10 Geplaatst 11 januari 2011 - 20:36

Onze DA zegt toch ook het eerste half jaar elke maand ontwormen en daarna halfjaarlijks hoor :-k .
Heeft je kitten geen vaccinatie-boekje meegekregen van de fokker ?
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

AmarilisVos
AmarilisVos
  • 136 berichten
  • 2 katten

#11 Geplaatst 12 januari 2011 - 20:04

PeggyJ zei:

Heeft je kitten geen vaccinatie-boekje meegekregen van de fokker ?

We hebben een boekje gekregen (paspoort voor gezelschapsdieren) met zijn identificatiegegevens en zijn chipgegevens op de eerste bladzijden.
In rubriek VIII "Overige vaccinaties" plakken er twee etiketjes Feligen CRP met de datum, de stempel en de handtekening van de DA.
In rubriek XI "Diversen" staat er met de hand een datum geschreven en het woord advocate of advocates.

We gaan ervan uit dat het zijn twee verplichte inentingen zijn, maar wat het laatste betekent weten we niet. Iemand een idee?

Morgen heb ik wat tijd om de DA eens te contacteren en hem nadere uitleg te vragen.

Nele
Nele
  • 4.789 berichten
  • 8 katten

#12 Geplaatst 13 januari 2011 - 01:48

advocate of zoiets is volgens mij iets als frontline of stronghold. een pipetje tegen vlooien, en misschien ook tegen wormen enzo? best eens vragen aan je eigen dierenarts hoe het precies zit met de ontworming...
Geplaatste afbeelding

Guest_MZ_forever_*
Guest_MZ_forever_*

#13 Geplaatst 13 januari 2011 - 07:01

Als kitten moesten ze hier ook elke maand ontwormt worden, bij ons worden de katten niet gewogen bij de da dat doen we hier thuis zelf.

AmarilisVos
AmarilisVos
  • 136 berichten
  • 2 katten

#14 Geplaatst 13 januari 2011 - 16:56

We hebben met de DA contact gehad. Advocate is een produkt tegen allerlei ongedierte (vuil in de oren, vlooien, ...). Zijn oren hebben we zelf al twee keer gekuist en er kwamen enkele zwarte stukjes uit. De tweede keer minder dan de eerste keer. We moesten zijn oren masseren. Wanneer hij dan begon te krabben, betekende dit dat hij nog met vuiligheid in zijn oren zat en hij nog een behandeling nodig heeft met dit produkt.
Hij raadt ons ook aan maandelijks te ontwormen, toch het eerste jaar.
Een bezoek bij de DA staat dan ook volgende week op de agenda.

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#15 Geplaatst 13 januari 2011 - 18:02

AmarilisVos zei:

We hebben met de DA contact gehad. Advocate is een produkt tegen allerlei ongedierte (vuil in de oren, vlooien, ...). Zijn oren hebben we zelf al twee keer gekuist en er kwamen enkele zwarte stukjes uit. De tweede keer minder dan de eerste keer. We moesten zijn oren masseren. Wanneer hij dan begon te krabben, betekende dit dat hij nog met vuiligheid in zijn oren zat en hij nog een behandeling nodig heeft met dit produkt.
Hij raadt ons ook aan maandelijks te ontwormen, toch het eerste jaar.
Een bezoek bij de DA staat dan ook volgende week op de agenda.

het kan zijn dat er oormijt in zit dan moet het oor inwendig behandeld worden

ik zou het ontwormen niet maandelijks doen,
misschien eerder eens na 4 wkn de stoelgang onderzoeken laten of er wat inzit.
zoniet dan niet behandelen