Spring naar inhoud

- - - - -

acne bij katten

• Log in om te reageren
33 reacties op dit onderwerp
nisha's wonderland
nisha's wonderland
  • 2.871 berichten

#1 Geplaatst 13 januari 2011 - 16:50

hoi,

kreeg juist telefoontje van mijn mama... haar katten hebben acne, door verandering van eten. Veearts weet ni wat te doen (het is zeker geen schimmel) dus geeft hij maar cortisone.

Wie kent acne bij katten en wat eraan te doen???

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#2 Geplaatst 13 januari 2011 - 16:51

Hebben ze toevallig plastic eetbakjes? Zoja, RVS of aardwerk ofzo in de plaats zetten.

Bewerkt door Smitten Kitten, 13 januari 2011 - 16:51.

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#3 Geplaatst 13 januari 2011 - 17:07

Wat bedoel je met acne? Hier heeft onze Finn van die zwarte puntjes, beter gekend als krentenbaard (maar wordt soms ook acne genoemd). Als het te erg is, krijgt hij antibiotica (omdat er soms kleine wondjes ontstaan).
Wat helpt, is inderdaad geen kommen in plastiek, geen plastieken drinkfontein. Maar bij Finn is het vooral omdat hij zo een sloddervos is: hij drinkt en dat blijft dan hangen in zijn 'baard' en dan gaat hij eten en dat blijft dan ook hangen. Ik had eerst een speciaal product om te reinigen van de da maar daar begon hij van te spuwen (zeg maar eens aan uw kat dat ze niet mogen likken) dus nu probeer ik het zoveel mogelijk te reinigen met een lichte niet-alcoholische huidlotion.

Geplaatste afbeelding

nisha's wonderland
nisha's wonderland
  • 2.871 berichten

#4 Geplaatst 13 januari 2011 - 17:14

ja ze eten uit plastieken bakjes maar dat doen ze al jaren...

Ga het haar direct melden, klinkt al veer beter om te reinigen dan cortisone toe te dienen

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#5 Geplaatst 13 januari 2011 - 17:22

Vroeger hadden we er hier ook heel veel last van. Maar nu we ander voer geven (Animoda en Sanabelle) en alles gewoon uit borden in plaats van kommetjes geven, is het probleem volledig weg. Ik gebruik nu grote diepe borden om hun eten in te doen. Dat vinden ze ook zelf wel gemakkelijker, hun snorharen worden niet meer belemmert.
Ze hadden het hier met inox en plastick, met porselein dus niet.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#6 Geplaatst 13 januari 2011 - 17:43

Inox kommekes verhelpen het probleem ook.

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#7 Geplaatst 13 januari 2011 - 17:45

Maar toch heeft onze sloeber er nog af en toe last van :(

Geplaatste afbeelding

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#8 Geplaatst 13 januari 2011 - 17:46

Joloka zei:

Maar toch heeft onze sloeber er nog af en toe last van :(

Sommige katten zijn er extreem gevoelig aan. Anders zijn snoetje systematisch paar keer per dag afkuisen na het eten?

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#9 Geplaatst 13 januari 2011 - 17:57

je kan op de acne kinnetjes calendula emulsie smeren dit werkt prima na de 3 de dag kan je al veel wegpoetsen dan gewoon doorsmeren tot de huid tot rust gekomen is

maar alleen de emulsie niet de vette creme

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#10 Geplaatst 13 januari 2011 - 17:58

Smitten Kitten zei:

Sommige katten zijn er extreem gevoelig aan. Anders zijn snoetje systematisch paar keer per dag afkuisen na het eten?

hij heeft er een hekel aan ;) . Normaal hou ik het goed in de gaten en dan komt er een periode dat alles goed gaat en doe ik het wat minder en ja... dan is het er terug (dom van mij he).

Geplaatste afbeelding

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#11 Geplaatst 13 januari 2011 - 18:06

Joloka zei:

hij heeft er een hekel aan ;) . Normaal hou ik het goed in de gaten en dan komt er een periode dat alles goed gaat en doe ik het wat minder en ja... dan is het er terug (dom van mij he).
Mja... typisch menselijk he ;)

Malou
Malou
  • 1.047 berichten
  • 4 katten

#12 Geplaatst 13 januari 2011 - 18:17

Wij hebben eens een bleke rosse kater gehad met een heel gevoelig velletje, wiens oortjes op een bepaald moment verbrand waren door te lang in het zonnetje te liggen, en die moesten we nadien in de zomer insmeren met zonnebrandcrème, maar dat katten ook acné kunnen krijgen, da's nieuw voor mij. Zou het geen contactallergie of een schimmeltje kunnen zijn?

Ellenita
Ellenita
  • 26.688 berichten
  • 9 katten

#13 Geplaatst 13 januari 2011 - 18:59

hier had Hindou het ook ,
en Inty kreeg een kaal plekje v plastiek kommetjes dus hier staat alleen nog roestvrij staal potjes
poezenknuf van mij en mijn pareltjes : :paw Iruna,Syrai, Hindou, Reiko, Inty, Deva, Loki, Munay, Indira en *Thaira* :paw
Geplaatste afbeelding

Guest_EmilyenAmedee_*
Guest_EmilyenAmedee_*

#14 Geplaatst 13 januari 2011 - 19:42

Emily had het ook. Plastiek kommen weg gedaan en ze had het nog :oops:
Zaterdag ook de inoxen weggenomen, nu nog enkel aardewerk ;)
En ja joepie, het is weg :)

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#15 Geplaatst 13 januari 2011 - 19:55

EmilyenAmedee zei:

Emily had het ook. Plastiek kommen weg gedaan en ze had het nog :oops:
Zaterdag ook de inoxen weggenomen, nu nog enkel aardewerk ;)
En ja joepie, het is weg :)

Hier hebben ze het dus ook met inox.
Het meeste inox heeft een laag en is dus behandeld. Sommige katten reageren daar dus ook op.

Hier jaren last gehad. En gewoon door borden te gebruiken is het nu helemaal verdwenen. Ze hebben wel ook andere voeding, dus dat kan ook wel geholpen hebben.

Ze hebben gewoon niets meer van zwarte puntjes op hun kinnetjes. Ongeloofelijk !!
Maar uit borden hangen ze dus ook niet met hun kin op de rand of in het voer. Dus blijven ze mooi schoon op hun snoet en kin.