Spring naar inhoud

- - - - -

acne bij katten

• Log in om te reageren
33 reacties op dit onderwerp
feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#16 Geplaatst 13 januari 2011 - 20:02

Onze naakthond heeft ook meeëtertjes gehad. Vooral in z'n nek en op de poten.
(de puntjes op de kin van de kat zijn dus meeëters en kunnen zelfs ontsteken en echt acnee gaan worden !)
Toen kregen we via een fokker en een keurmeester van naaktkatten op show de tip "vet met vet bestrijden".
Dat vond ik zeer vreemd en ongeloofwaardig !!
Maar sedert we hem dus wekelijks wassen met bad-douche olie van Eucerin is zijn huid echt terug helemaal perfect aan het worden. De meeëtertjes glijden er als het ware uit telkens als we hem wassen.
Zijn huid is totaal anders en veeeeeeeel gezonder en zachter.

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#17 Geplaatst 13 januari 2011 - 20:05

feroesti zei:

Onze naakthond heeft ook meeëtertjes gehad. Vooral in z'n nek en op de poten.
(de puntjes op de kin van de kat zijn dus meeëters en kunnen zelfs ontsteken en echt acnee gaan worden !)
Toen kregen we via een fokker en een keurmeester van naaktkatten op show de tip "vet met vet bestrijden".
Dat vond ik zeer vreemd en ongeloofwaardig !!
Maar sedert we hem dus wekelijks wassen met bad-douche olie van Eucerin is zijn huid echt terug helemaal perfect aan het worden. De meeëtertjes glijden er als het ware uit telkens als we hem wassen.
Zijn huid is totaal anders en veeeeeeeel gezonder en zachter.

Ik vind dat inderdaad wel een goed idee maar ik vermoed dat ik zo een slip-Finn krijg als ik hem daarmee zou wassen :ha :ha :ha (zo eentje dat gewoon overal wegslipt...). Als het er de volgende keer weer doorkomt, ga ik die inoxen kommen ook weg doen en eens proberen met aardewerken kommen (weer een reden om nieuwe dingen te kopen :a ).

Geplaatste afbeelding

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#18 Geplaatst 13 januari 2011 - 20:21

Joloka zei:

Ik vind dat inderdaad wel een goed idee maar ik vermoed dat ik zo een slip-Finn krijg als ik hem daarmee zou wassen :ha :ha :ha (zo eentje dat gewoon overal wegslipt...). Als het er de volgende keer weer doorkomt, ga ik die inoxen kommen ook weg doen en eens proberen met aardewerken kommen (weer een reden om nieuwe dingen te kopen :a ).

Wel alleen op de kin oliën hé, plaatselijk behandelen ;) !!!!
Als je de kat met die olie zou inzepen, dan vrees ik dat je heel lang zal mogen spoelen.
Maar wat ook vaak oorzaak is voor acnee vooral bij showkatten zijn de poeders en de shampoos. De huid droogt nogal snel uit en poriën verstoppen daardoor gemakkelijk. Vooral shampoo is dus irriterend op de plaatsen die minder behaard zijn.
(pootjes en gezichtje) Was je dus beter na met een washandje met zuiver water om alle zeep en shampooresten te verwijderen en met wat doucheolie op het washandje die plaatsen alleen inwrijven en naspoelen met een washandje.
Dat doe ik dus op de voetjes, onderaan de pootjes en het gezichtje.
Ik gebruik eucerin omdat die niet geparfumeerd is en heel zuiver.

Shampoo gebruik ik ook van de apotheek.
Gisteren heb ik onze 3 showkaters gewassen met Klorane shampoo.
Eerst die voor wit haar (colorpoints hé) en daarna die voor geïriteerde en jeukende hoofdhuid. Die laatste vind ik super, ruikt heerlijk en ze zijn echt heel schoon en zacht.
Ik gebruikte dus ook de Eucerin op het gezichtje, oortjes en voetjes en ze stralen :heart: :heart: :heart:

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#19 Geplaatst 13 januari 2011 - 20:27

feroesti zei:

Wel alleen op de kin oliën hé, plaatselijk behandelen ;) !!!!
Als je de kat met die olie zou inzepen, dan vrees ik dat je heel lang zal mogen spoelen.
Maar wat ook vaak oorzaak is voor acnee vooral bij showkatten zijn de poeders en de shampoos. De huid droogt nogal snel uit en poriën verstoppen daardoor gemakkelijk. Vooral shampoo is dus irriterend op de plaatsen die minder behaard zijn.
(pootjes en gezichtje) Was je dus beter na met een washandje met zuiver water om alle zeep en shampooresten te verwijderen en met wat doucheolie op het washandje die plaatsen alleen inwrijven en naspoelen met een washandje.
Dat doe ik dus op de voetjes, onderaan de pootjes en het gezichtje.
Ik gebruik eucerin omdat die niet geparfumeerd is en heel zuiver.

Shampoo gebruik ik ook van de apotheek.
Gisteren heb ik onze 3 showkaters gewassen met Klorane shampoo.
Eerst die voor wit haar (colorpoints hé) en daarna die voor geïriteerde en jeukende hoofdhuid. Die laatste vind ik super, ruikt heerlijk en ze zijn echt heel schoon en zacht.
Ik gebruikte dus ook de Eucerin op het gezichtje, oortjes en voetjes en ze stralen :heart: :heart: :heart:

Okidoki, ik ga op stap naar de apotheker :hug: :hug: :hug:

Geplaatste afbeelding

nisha's wonderland
nisha's wonderland
  • 2.871 berichten

#20 Geplaatst 13 januari 2011 - 21:17

ik heb de tips allemaal doorgegevn... zal wel eentje werken

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#21 Geplaatst 14 januari 2011 - 15:49

:geluk: :geluk:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

nisha's wonderland
nisha's wonderland
  • 2.871 berichten

#22 Geplaatst 14 januari 2011 - 16:14

eigenlijk is het verwonderlijk dat er blijkbaar een groot deel van de katjes of honden er last van hebben en toch zo weinig over terug te vinden is!!!

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#23 Geplaatst 17 januari 2011 - 10:26

nisha zei:

eigenlijk is het verwonderlijk dat er blijkbaar een groot deel van de katjes of honden er last van hebben en toch zo weinig over terug te vinden is!!!

google gewoon eens op acne kat of krentenbaard kat ;)

Geplaatste afbeelding

nisha's wonderland
nisha's wonderland
  • 2.871 berichten

#24 Geplaatst 14 februari 2011 - 22:32

effe een update van de hele history...

Intussen is ze bij een dermatoloog geweest die de acne onderzocht heeft. Voor iedereen gerust te stellen, het is geen schimmelinfectie. En juist de katten die echte zweren ervan krijgen moet ze 20dagen antibiotica geven (clavestin) en de andere beetje afkuisen. Zeker niet met alcohol (droogt veel te hard uit) maar met een beetje water. Het komt niet voort van de verandering van voeding of van plastieken eetbakjes. gewoon de ene kat is er gevoeliger aan dan de andere.

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#25 Geplaatst 15 februari 2011 - 20:22

De eetbakjes, dat is iets waar velen niet aan denken. Ik wist het vroeger ook niet dat een kat best niet eet uit plastic kommetjes en dat ze liever lagere kommetjes hebben dan die diepe, vanwege hun snorharen. De Whisker voerbakjes zouden naar het schijnt goed zijn. Ik heb ze zelf nog niet uitgetest. Tot nu toe ken ik maar 1 iemand die ze heeft en dat is jopperke.
Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.

nisha's wonderland
nisha's wonderland
  • 2.871 berichten

#26 Geplaatst 15 februari 2011 - 21:59

Tinne zei:

De eetbakjes, dat is iets waar velen niet aan denken. Ik wist het vroeger ook niet dat een kat best niet eet uit plastic kommetjes en dat ze liever lagere kommetjes hebben dan die diepe, vanwege hun snorharen. De Whisker voerbakjes zouden naar het schijnt goed zijn. Ik heb ze zelf nog niet uitgetest. Tot nu toe ken ik maar 1 iemand die ze heeft en dat is jopperke.

het komt dus niet voor van de eetbakjes...

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#27 Geplaatst 15 februari 2011 - 22:04

nisha zei:

Bij Finn merk ik wel dat het iets minder erg is sinds ik geen plastiek voerbakjes meer gebruik, maar helemaal weg, dat niet.

Geplaatste afbeelding

nisha's wonderland
nisha's wonderland
  • 2.871 berichten

#28 Geplaatst 16 februari 2011 - 10:31

de dermatoloog zegt dat je er helemaal niets aan moet doen (tenzij het supererg word natuurlijk). Juist beetje afkuisen met water...

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#29 Geplaatst 16 februari 2011 - 16:39

nisha zei:

Er zijn nochtans katten die wel degelijk meer last hebben van acné wanneer er plastic voerbakjes gebruikt worden ;) Is dat dan zo abnormaal? Het kan in elk geval geen kwaad om eens andere eetbakjes uit te proberen wanneer dit 'probleem' zich voordoet.
Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#30 Geplaatst 16 februari 2011 - 17:00

Tinne zei:

Er zijn nochtans katten die wel degelijk meer last hebben van acné wanneer er plastic voerbakjes gebruikt worden ;) Is dat dan zo abnormaal? Het kan in elk geval geen kwaad om eens andere eetbakjes uit te proberen wanneer dit 'probleem' zich voordoet.

Doe ik hier ook: geen plastieken eetkommetjes noch drinkkommetjes.

Geplaatste afbeelding