Spring naar inhoud

- - - - -

kattenbak trauma-ding?

• Log in om te reageren
19 reacties op dit onderwerp
giroldi
giroldi
  • 2.321 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 14 januari 2011 - 16:07

Ons Arwenneke weer...
Voor degene die haar nog niet kennen; een van mijn ragdolletjes :love3:
Nu 1 jaar jong, gecastreerd en zusje van Alano.

Ze had al vanaf het begin dat ze hier kwam last van diarree. Ook begon ze steeds
meer langs de bak te poepen.
De diarree is uiteindelijk met graanloze voeding opgelost, maar ze poept nog steeds
99% van de tijd langs haar bak :s Echt 5 centimeter ernaast gewoon!

Wat mijn vermoeden is, is dat ze de bak assosieert met diarree. Misschien de viezigheid,
of de pijn (niet duidelijk of hier ooit sprake van was, maar ik weet iig hoe het voor mensen
voelt :louche: )

Nou is mijn vraag hoe ik dit in godsnaam op kan lossen?!
Voor er direct met gedragstherapeut gegooid wordt wil ik eerst weten of iemand
misschien ervaring of ideeen heeft?
Ze moet de kattenbakken weer gaan zien als iets goeds, is het raar als ik er
bijvoorbeeld wat eten in leg, of is dit juist onhygiënisch in hun kattenoogjes?
Of is er iets wat katten echtecht lekker vinden ruiken? (Ze reageerd totaal niet op
catnip...)
With A Cat At Home, You're Never Alone! :heart:
*Hanna*

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#2 Geplaatst 14 januari 2011 - 16:10

Zeker geen eten in de kattenbak leggen :misselijk: :misselijk:
Je kan altijd wat bleekwater over het kattenzand sprayen. Als ze haar kakje naast de bak legt, ruim je het dan direct op ? Of heb je al geprobeert om het in de kattenbak te leggen, zodat ze ziet dat het daar hoort ?
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

giroldi
giroldi
  • 2.321 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 14 januari 2011 - 16:12

Ik leg het altijd zo snel mogelijk terug in de bak, dat ze inderdaad snapt dat het daar hoort.
Maar dit deed ze in het begin ook, dus ze weet het goed.
Maar schrikt bleekwater niet juist af?
*Hanna*

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 14 januari 2011 - 16:27

Neen, bleekwater trekt hen aan om op die plaats hun behoeften te doen. Dat is ook de reden dat je een plasplaats naast de bak nooit met bleekwater mag reinigen, want dan blijven ze op die plaats hun behoeften doen.

Bewerkt door PeggyJ, 14 januari 2011 - 16:27.

Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#5 Geplaatst 15 januari 2011 - 20:28

Als ik de kattenbakken eenmaal per week volledig reinig, doe ik dat altijd met bleekwater, wel goed uitspoelen en dat het zand er terug in (of vers zand).

Geplaatste afbeelding

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#6 Geplaatst 15 januari 2011 - 20:36

giroldi zei:

Nou is mijn vraag hoe ik dit in godsnaam op kan lossen?!
Voor er direct met gedragstherapeut gegooid wordt wil ik eerst weten of iemand
misschien ervaring of ideeen heeft?
Ze moet de kattenbakken weer gaan zien als iets goeds, is het raar als ik er
bijvoorbeeld wat eten in leg, of is dit juist onhygiënisch in hun kattenoogjes?
Of is er iets wat katten echtecht lekker vinden ruiken? (Ze reageerd totaal niet op
catnip...)

Ik weet dat je niet wilt horen van een gedragstherapeut, maar ik raad je echt aan om er toch contact mee op te nemen. (Stap één is echter ontlasting/urinestaal en eventueel bloed laten onderzoeken).

Wij zijn zelf met een onzindelijkheidsprobleem in de weer geweest (uiteraard na eerst een volledig onderzoek van ontlasting/urine en bloed en dat was allemaal ok), door de gedragstherapeut en haar hulp is dat volledig opgelost geraakt.

Frances
Frances
  • 7.446 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 15 januari 2011 - 22:58

Smitten Kitten zei:

Ik weet dat je niet wilt horen van een gedragstherapeut, maar ik raad je echt aan om er toch contact mee op te nemen. (Stap één is echter ontlasting/urinestaal en eventueel bloed laten onderzoeken).

Wij zijn zelf met een onzindelijkheidsprobleem in de weer geweest (uiteraard na eerst een volledig onderzoek van ontlasting/urine en bloed en dat was allemaal ok), door de gedragstherapeut en haar hulp is dat volledig opgelost geraakt.

Ga ik mee akkoord. Veel succes. Kan uitputtend zijn zo'n probleem...

giroldi
giroldi
  • 2.321 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 16 januari 2011 - 13:04

Ik heb een keer haar ontlasting laten controleren, was helemaal goed. Vandaar dat ik dacht
dat het aan Arwens gedrag lag. Maar misschien moet ik met dit specifiek probleem eens terug
gaan.

Mijn man las laatst op nu.nl een stuk over katten: als er bijvoorbeeld iets in huis veranderd
wat ze niet leuk vinden dat ze dit uiten in bijvoorbeeld zoiets als plotselinge onzindelijkheid.
Misschien is er hier sprake van, de hele verhuizing van fokker naar hier? Zie er maar eens achter
te komen wat een poezel dan wel niet leuk vind :louche:

Ik ga eerst eens dat bleek water proberen, en toch weer even contact opnemen met
de DA...

En als daar niets aan te zien is zullen we moeten geloven aan een kattentherapeut.
...Nooit gedacht dat ik dat ooit zou zeggen! ;)
*Hanna*

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#9 Geplaatst 16 januari 2011 - 13:09

giroldi zei:

Ik heb een keer haar ontlasting laten controleren, was helemaal goed. Vandaar dat ik dacht
dat het aan Arwens gedrag lag. Maar misschien moet ik met dit specifiek probleem eens terug
gaan.

Mijn man las laatst op nu.nl een stuk over katten: als er bijvoorbeeld iets in huis veranderd
wat ze niet leuk vinden dat ze dit uiten in bijvoorbeeld zoiets als plotselinge onzindelijkheid.
Misschien is er hier sprake van, de hele verhuizing van fokker naar hier? Zie er maar eens achter
te komen wat een poezel dan wel niet leuk vind :louche:

Ik ga eerst eens dat bleek water proberen, en toch weer even contact opnemen met
de DA...

En als daar niets aan te zien is zullen we moeten geloven aan een kattentherapeut.
...Nooit gedacht dat ik dat ooit zou zeggen! ;)
Je zegt het zelf al "probeer er maar eens achter te komen waarom een kat onzindelijk is". Onzindelijkheid kan zeer zwaar wegen op de baasjes, vandaar de noodzaak eerst lichamelijk alles uit te sluiten en als dat in orde is gepaste hulp te zoeken. Een goede therapeut kan echt veel sneller zo'n situatie analyseren en tips geven, hoe langer jij blijft aanmodderen, hoe harder het gedrag ingebakken raakt en hoe moeilijker de kat ooit nog volledig zindelijk te krijgen. Onzindelijkheidsproblemen kunnen heel hardnekkig zijn en van zodra het echt gewoontes zijn geworden is het vreselijk moeilijk het ooit nog af te leren. Beste met onzindelijkheid is om het meteen aan te pakken.

giroldi
giroldi
  • 2.321 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 16 januari 2011 - 13:18

Wat dat betreft zijn katten net mensen :louche:
Maar ik las net op meerdere sites dat je de medische oorzaken echt uitgesloten moet hebben
Voordat je een therapeut inschakelt, dus wordt toch eerst DA.

Over dat bleek water... Is heel simpel gezegd toch gewoon chloor met water aangelengd?
(Soort glorix?)
Hoeveel bleek met hoeveel water kan je gebruiken voor in de kattenbak te sproeien?
*Hanna*

giroldi
giroldi
  • 2.321 berichten
  • 2 katten

#11 Geplaatst 18 januari 2011 - 08:40

Anyone?? Lijkt me zo onnatuurlijk alleen chloor in de kattenbak te sprayen zonder water :oops:
*Hanna*

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#12 Geplaatst 18 januari 2011 - 19:55

Hier kan je kant en klaar in de supermarkt aangelengde Javel (=bleekwater) kopen. Ik weet niet hoe dat in Nederland is, maar het is niet exact hetzelfde als chloor dacht ik :-k
Geplaatste afbeelding

giroldi
giroldi
  • 2.321 berichten
  • 2 katten

#13 Geplaatst 19 januari 2011 - 08:50

Ik heb me hier helemaal scheel gezocht, niets te vinden wat erop lijkt :(
Ja enkel chloor dus... Niet gebruiken dan?
*Hanna*

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#14 Geplaatst 19 januari 2011 - 14:54

Je kan het altijd met chloor proberen, mogelijk helpt het toch :catnoknow
Geplaatste afbeelding

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#15 Geplaatst 19 januari 2011 - 15:08

Chloor is toch zoals javel. Doe er een goede scheut in de bak van en laat dat wat intrekken, daarna uitspoelen en laten drogen.
Je kan mss een hele nieuwe bak kopen, is het nu een gesloten bak met deurtje of zonder?
Je kan mss eens proberen met een gewone open bak mss is dat minder angst aanjagend.
Je kan het maar proberen wie weet helpt het wel. :LOL: