Spring naar inhoud

- - - - -

Universitaire studies na centrale examencommisie

• Log in om te reageren
111 reacties op dit onderwerp
Guest_Encore_*
Guest_Encore_*

#16 Geplaatst 16 januari 2011 - 14:44

Ik heb 6 jaar Latijn-moderne talen gevolgd in het middelbaar, en ik heb moeten afhaken in mijn 1ste jaar aan de universiteit. Dat had vooral te maken met het feit dat ik geen wetenschapsvakken en maar 3 uur wiskunde heb gekregen in het secundair onderwijs, maar het neemt niet weg dat ik heb moeten afhaken.
Daarna ben ik overgestapt naar journalistiek op hogeschoolniveau, en dat gaat me dan weer perfect af. Vorig jaar zat ik in de klas bij iemand die een diploma verzorging (BSO) had gehaald. Die jongen heeft zich onsterfelijk belachelijk gemaakt. Anderzijds is er ook een meisje bij ons op school, ook met een diploma verzorging, en zij doet het bijzonder goed. Maar dat heeft nu eenmaal een prijs : dat meisje spendeert een héél groot deel van haar vrije tijd achter haar schoolboeken.

Wat ik dus wil zeggen is : het diploma op zich maakt echt niet zoveel uit, het is de tijd die je bereid bent er in te stoppen die bepaalt of je het kan of niet. En ik denk dat, als je dochter door de middenjury geraakt, ze zeker wel die discipline zal hebben.
En zelfs als het niet lukt, die hogere studies, dan heb je haar ten minste de kans gegeven om dat te ontdekken. Zo kan niemand je (of jij jezelf) iets kwalijk nemen.

Guest_Eragon_*
Guest_Eragon_*

#17 Geplaatst 16 januari 2011 - 14:50

Dat er richtingen als rechten en wetenschappen al eens snobistisch gedaan wordt omwege van je achtergrond (Latijn of niet, wetenschappen of niet-) heeft eerder te maken met aanpassingsvermogen en vermogen om achterstand in te halen, tussen de studenten herriner ik me niet dat daar snobistisch over gedaan werd (maar kan verdrongen of veranderd zijn).

In geschiedenis daarentegen is er geen enkele richting die een voordeel heeft op een andere richting, geschiedenis is gewoon een verplicht vak voor iedereen en 1 of 2 uur per week dacht ik.

Dus je dochter zal geen hinder ondervinden van het feit dat ze BSO gedaan heeft in plaats van ASO in haar studies. Van haar medestudenten, kan he me eerlijk gezegd niet voorstellen. Van de proffen, dat is een andere zaak, daar zitten soms al wat snobs bij maar als je dochter er niet over begint, dan weten die gewoon niet wat haar opleiding is. Tenzij ze natuurlijk slecht gaat scoren op examens of practica.

Weet wel dat in geschiendenis heel veel van buiten moet geleerd worden en zeer veel opzoekwerk gedaan en verhandelingen geschreven, dus ik hoop van harte dat de NLD van je dochter haar daar geen parten gaat spelen.

Persoonlijk zou ik ze ook trachten te overtuigen haar opleiding af te maken, want middenjury is echt niet te onderschatten. Maar ja, koppig als pubers soms kunnen zijn ...

Ik wens haar in alle geval veel succes in haar keuze. Gemotiveerde, enthousiaste studenten zijn er echt niet te veel, dus daar zou ze haarzelf kunnen onderscheiden van medestudenten die maar wat zitten te lummelen en niet weten wat ze willen.

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#18 Geplaatst 16 januari 2011 - 16:10

Is misschien geen slecht idee, wat iemand hier zei, dat ze ook kan proberen een ASO diploma voor de middenjury te halen... Dat is dan ook al een voorbereiding op het hoger onderwijs, als ze die leerstof kan verwerken (op haar eentje denk ik?), dan zou hoger onderwijs ook kunnen lukken. Ze is dan ook beter voorbereid voor een universitaire studie denk ik, er wordt toch altijd verwacht dat je een bepaalde basiskennis hebt. Waarmee ik niet wil zeggen dat het haar anders niet lukt he :)

Kan er misschien nog een achterliggende reden zijn waarom ze het niet ziet zitten om haar middelbare school nog af te maken? Voelt ze zich te volwassen tussen medeleerlingen? Ze wil misschien bewijzen tegenover iedereen en zichzelf dat ze ook hoger onderwijs aankan? En als het nu redelijk gaat met haar gezondheid, snap ik dat ze daar meteen aan wil beginnen. Je weet immers nooit hoe het later zal gaan... Ik snap haar wel, als je chronisch ziek bent is het nooit zeker hoe het zal gaan, terwijl ze toch toekomstplannen en ambitie heeft. Dat is heel moeilijk te verenigen. Je moet ook altijd minder doen dan je eigenlijk wil of anders zou kunnen, als je niet ziek was. Dus dan wil je extra bewijzen wat je waard bent.

Dat snobisme, waar Karolientje over spreekt, dat heb je jammer genoeg nog wel ja... Maar als ze geschiedenis wil doen, volgens mij valt dat daar wel mee... Er zullen natuurlijk altijd mensen met commentaar zijn. Maar ik geloof dat je dochter sterk in haar schoenen staat, ze is al zo ver geraakt.

Ik zou niet te overhaast beslissen, ook al wil ze nu een oplossing (herkenbaar, heb een zus van 18 voor wie oplossingen ook altijd NU moeten gebeuren ;) Die studeert trouwens geschiedenis)
En als ze dan gaat studeren, dan kan ze ook begeleiding krijgen daar, of zelfs een aangepast programma volgen. Heb daar zelf ook ervaring mee, dus als je vragen hebt: pb'tje :) .
Ik merk in mijn omgeving ook dat de mensen die vlekkeloos door het middelbaar zijn geraakt, niet altijd de mensen zijn die nu al een mooi diploma hebben en hun droomjob doen.

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#19 Geplaatst 16 januari 2011 - 16:21

Eragon zei:

Dat er richtingen als rechten en wetenschappen al eens snobistisch gedaan wordt omwege van je achtergrond (Latijn of niet, wetenschappen of niet-) heeft eerder te maken met aanpassingsvermogen en vermogen om achterstand in te halen, tussen de studenten herriner ik me niet dat daar snobistisch over gedaan werd (maar kan verdrongen of veranderd zijn).

In sommige richtingen is dat snobisme tegenwoordig ook echt wel onder de studenten aanwezig hoor. Bijlange niet in alle richtingen, dat zeg ik niet. Bij studenten geschiedenis zal dat wel meevallen volgens mij, maar in sommige andere studierichtingen is het toch wel erg gesteld met de mentaliteit van de studenten.

Bewerkt door Karolientje, 16 januari 2011 - 16:23.

Geplaatste afbeelding

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#20 Geplaatst 16 januari 2011 - 16:50

Karolientje zei:

In sommige richtingen is dat snobisme tegenwoordig ook echt wel onder de studenten aanwezig hoor. Bijlange niet in alle richtingen, dat zeg ik niet. Bij studenten geschiedenis zal dat wel meevallen volgens mij, maar in sommige andere studierichtingen is het toch wel erg gesteld met de mentaliteit van de studenten.

Op mijn kot had je dat heel erg, een paar jaar geleden. Studenten burgerlijk recht en economie wilden niet omgaan met studenten pedagogie, of zoals ik toen taal- en letterkunde... Het was echt zo'n groepje waar je niet in geraakte als je niet de juiste studie deed :s

Waarmee ik vooral niet wil zeggen dat iedereen uit die richtingen zo zijn he, is een voorbeeldje. Was bij ons op kot zo, ergens anders weet ik niet.

MartijnH
MartijnH
  • 269 berichten

#21 Geplaatst 16 januari 2011 - 16:51

oooh ze wil geschiedenis doen. Dat had ik precies niet gelezen. 2 vrienden van mij doen dat in Leuven.
Eentje zit in haar 3e jaar en komt van humane wetenschappen. Dat is wel nog ASO, maar van wat ik gehoord heb wel haalbaar via middenjury. Zij heeft dyslexie en mag haar examens een beetje beter spreiden zodat ze meer studeertijd heeft. En ze krijgt op het examen ook meer tijd.
De andere zit nu in zijn 1e jaar, dus hoe het bij hem zal verlopen is afwachten. Hij heeft het wel moeilijker omdat zijn geheugen is aangetast door een tijdelijke verlamming van een paar jaar terug.

Daar valt dat snobisme idd heel goed mee. Dat is ook niet zo'n grote groep.

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#22 Geplaatst 16 januari 2011 - 17:34

Nathalie zei:

Op mijn kot had je dat heel erg, een paar jaar geleden. Studenten burgerlijk recht en economie wilden niet omgaan met studenten pedagogie, of zoals ik toen taal- en letterkunde... Het was echt zo'n groepje waar je niet in geraakte als je niet de juiste studie deed :s

Waarmee ik vooral niet wil zeggen dat iedereen uit die richtingen zo zijn he, is een voorbeeldje. Was bij ons op kot zo, ergens anders weet ik niet.

Ik heb vroeger toch ook wel bij momenten ondervonden dat andere richtingen neerkeken op studenten die bvb linguïstiek studeerden (zoals ikzelf ook trouwens :) ) Heel erg vind ik dat. En dat terwijl de studenten die op dergelijke richtingen neerkijken, er hoogstwaarschijnlijk zelf helemaal niks van zouden bakken als ze zich aan die desbetreffende studierichting zouden wagen. Binnen linguïstiek zelf viel de mentaliteit overigens wel heel erg mee. In mijn jaar toch in elk geval, over andere jaren kan ik niet zoveel zeggen. :)

Geplaatste afbeelding

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#23 Geplaatst 16 januari 2011 - 18:24

Ik heb zelf eerst ASO gedaan. In het 4e moest ik mijn jaar overdoen door ziekte. In het 5e hebben ze mij serieus tegengewerkt waardoor ik alweer moest blijven zitten. Ik heb toen beslist om van richting te veranderen én van school. Ik ben sociaal-technische-wetenschappen gaan doen in het TSO en daarvoor geslaagd. Nu volg ik Dierenzorg aan Kaho Sint-Lieven te Sint-Niklaas en daar bekijken ze mij absoluut niet scheef omdat ik 'maar' TSO gedaan heb. Er zijn er wel meer van mijn klas (wij zijn met 50-60 man) die een diploma TSO hebben en ik denk zelfs enkelen een diploma van het BSO.

Doorzettingsvermogen, de wil om te slagen en de wil om te studeren is het belangrijkste in het hoger onderwijs. Bij ons op school is het bijvoorbeeld geen ramp als je tekorten hebt bij de januari examens. Als je er bijvoorbeeld 2 hebt dan zeggen ze niks. Dan nemen ze aan dat je studiemethode goed genoeg is en dat je die zelf wel een beetje kan bijschaven. Als je voor de helft of meer vakken gebuisd bent dan krijg je verplichte studiebegeleiding. Dat doen ze niet om ons te pesten, maar om ons te helpen onze studiemethode etc. te verbeteren zodat we naar het 2de jaar toe zelfstandig verder kunnen. Wij kunnen ook 'toleranties' inzetten maar dat raden onze docenten af. Je kan beter proberen om via een herexamen te slagen voor een bepaald vak dan meteen al je 'reserves' te verbruiken.
Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#24 Geplaatst 16 januari 2011 - 19:47

Heb zelf erg geluk gehad met mijn middelbare school... Moest eerst ook mijn 4de jaar overdoen door ziekte, maar ze hebben op het laatste moment besloten om me door te laten. Ik had van elk vak in totaal 1 examen gemaakt en was enkel voor wiskunde gebuisd. Terwijl ik toch meer thuis dan op school ben geweest dat jaar. Moest wel een richting met minder wiskunde kiezen, maar da's niet erg :mrgreen: Mijn vijfde en zesde zijn redelijk goed verlopen. Had niet echt last van achterstand. En ze hebben me zoveel geholpen door me examens te laten spreiden, moest dan maar de helft doen in de gewone examenperiode, de rest gespreid erna, in de zomervakantie bijvoorbeeld. Maar in mijn zesde hebben ze die overblijvende vakken ook gewoon gelaten, die moest ik niet meer doen. En zo had ik ook een fijne zomervakantie.

Ben die school eeuwig dankbaar voor de respectvolle manier waarop ze me hebben geholpen.
Blijkbaar heeft niet iedereen zoveel geluk :( :hug:

Guest_Lotje <3_*
Guest_Lotje <3_*

#25 Geplaatst 16 januari 2011 - 19:52

Tinne zei:

Ik heb zelf eerst ASO gedaan. In het 4e moest ik mijn jaar overdoen door ziekte. In het 5e hebben ze mij serieus tegengewerkt waardoor ik alweer moest blijven zitten. Ik heb toen beslist om van richting te veranderen én van school. Ik ben sociaal-technische-wetenschappen gaan doen in het TSO en daarvoor geslaagd. Nu volg ik Dierenzorg aan Kaho Sint-Lieven te Sint-Niklaas en daar bekijken ze mij absoluut niet scheef omdat ik 'maar' TSO gedaan heb. Er zijn er wel meer van mijn klas (wij zijn met 50-60 man) die een diploma TSO hebben en ik denk zelfs enkelen een diploma van het BSO.

Doorzettingsvermogen, de wil om te slagen en de wil om te studeren is het belangrijkste in het hoger onderwijs. Bij ons op school is het bijvoorbeeld geen ramp als je tekorten hebt bij de januari examens. Als je er bijvoorbeeld 2 hebt dan zeggen ze niks. Dan nemen ze aan dat je studiemethode goed genoeg is en dat je die zelf wel een beetje kan bijschaven. Als je voor de helft of meer vakken gebuisd bent dan krijg je verplichte studiebegeleiding. Dat doen ze niet om ons te pesten, maar om ons te helpen onze studiemethode etc. te verbeteren zodat we naar het 2de jaar toe zelfstandig verder kunnen. Wij kunnen ook 'toleranties' inzetten maar dat raden onze docenten af. Je kan beter proberen om via een herexamen te slagen voor een bepaald vak dan meteen al je 'reserves' te verbruiken.

Amai dan is er toch aan groot verschil tussen Kaho Sint-Niklaas en Kaho Aalst :(

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#26 Geplaatst 16 januari 2011 - 19:53

Amai dan is er toch aan groot verschil tussen Kaho Sint-Niklaas en Kaho Aalst :(

Geen idee, ik ben nog nooit op Kaho Aalst geweest :oops: Sinds deze maand hebben we echter wel een nieuw departementshoofd dus geen idee welke veranderingen er eventueel gaan worden doorgevoerd.
Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.

Louise
Louise
  • 1.483 berichten
  • 4 katten

#27 Geplaatst 20 januari 2011 - 13:11

Ik moet wel zeggen dat toen ik in Gent studeerde ik ook merkte dat mensen die TSO gedaan hadden (BSO kende ik er zelfs geen) een beetje anders werden bekeken. Als je ASO doet groei je toch echt wel op met het idee dat TSO en zeker BSO laag is en voor dommere leerlingen. En zeker in het eerste jaar wordt er toch vaak gevraagd naar wat je studeerde in het middelbaar.

Als die TSO-leerlingen in kwestie bij de examens of in dagelijkse omgang bewezen dat ze niet dommer waren dan the rest of us, was het wel direct gedaan met dat 'raar bekijken'.

Bewerkt door Louise, 20 januari 2011 - 13:12.

Geplaatste afbeelding

jopperke
jopperke
  • 2.001 berichten
  • 6 katten

#28 Geplaatst 20 januari 2011 - 13:45

Ik moet zeggen dat er een heel groot verschil is in begeleiding tussen KaHo Sint Lieven en sommige andere hogescholen, om nog maar te zwijgen over de universiteiten. Sint-Lieven doet echt héél veel moeite om de studenten te ondersteunen, in die mate dat je het niet kan vergelijken met universitaire studies waarbij de studenten zowat aan hun lot worden overgelaten. Langs de ene kant is zoveel ondersteuning wel goed voor studenten die hun weg wat moeten vinden na het middelbaar, zo is de overgang minder abrupt. Nadeel is dat je er niet echt zelfstandige jonge volwassenen mee kweekt. Ik merk dat soms goed bij stagiaires. Bij sommige heb ik toch echt mijn bedenkingen of die wel klaar zijn voor de arbeidsmarkt. Die gaan daar hun grote schok krijgen als ze ineens niet meer bij het handje worden gehouden. 't Heeft dus zowel voor- als nadelen, al die extra begeleiding.

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#29 Geplaatst 20 januari 2011 - 16:45

dat idee van aso voor middenjury klinkt mij ook wel leuk.

je kan mss eens horen om in te schrijven in de unief voor één vak? Dan kan ze direkt al eens kijken of dit echt wel iets voor haar is.

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#30 Geplaatst 23 januari 2011 - 08:54

Eragon zei:

Dat heeft eerder te maken met het feit dat ouders hun kinderen tegenwoordig wijs maken dat ze àlles aankunnen.
Wat absoluut geen waar is.
Sommige kinderen zitten nu eenmaal in BSO omdat ze ASO niet aankunnen, en dan moet je die ook niet naar de unisversiteit gaan sturen achteraf met het mom van 'als die werkt, dan komt die er wel'.
Zo zijn er énorm veel die buizen hoor...

Kijk dus naar de capaciteiten van je kind. Sowieso zal inhalen en bijblijven met de stof nodig zijn, een tandje bijzetten dus, maar het niveau moet je ook aankunnen...

In mijn eerste jaar rechten zijn er heel wat begonnen uit TSO en BSO, ook een paar uit KSO. Slechts enkele uit TSO zijn gebleven, de rest heeft afgehaakt.
Vergeet ook niet dat de eerste jaren écht schiftingsjaren zijn (óók voor ASO-studenten).