Spring naar inhoud

- - - - -

Universitaire studies na centrale examencommisie

• Log in om te reageren
111 reacties op dit onderwerp
Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#31 Geplaatst 23 januari 2011 - 10:01

arifiene zei:

Dat heeft eerder te maken met het feit dat ouders hun kinderen tegenwoordig wijs maken dat ze àlles aankunnen.
Wat absoluut geen waar is.
Sommige kinderen zitten nu eenmaal in BSO omdat ze ASO niet aankunnen, en dan moet je die ook niet naar de unisversiteit gaan sturen achteraf met het mom van 'als die werkt, dan komt die er wel'.
Zo zijn er énorm veel die buizen hoor...

Kijk dus naar de capaciteiten van je kind. Sowieso zal inhalen en bijblijven met de stof nodig zijn, een tandje bijzetten dus, maar het niveau moet je ook aankunnen...

In mijn eerste jaar rechten zijn er heel wat begonnen uit TSO en BSO, ook een paar uit KSO. Slechts enkele uit TSO zijn gebleven, de rest heeft afgehaakt.
Vergeet ook niet dat de eerste jaren écht schiftingsjaren zijn (óók voor ASO-studenten).

Ja wat jij aanhaalt is dan ook de reden waarom men is gaan werken met "leerkrediet" he. Dat is echt omdat er veel te veel studenten universiteit zien als "we proberen het moeilijkste en zakken dan wel af als het niet lukt". Dat kost allemaal heel veel geld.

Nu is het simpel, als je jezelf overschat heeft dat consequenties en verlies je leerkrediet en heb je geen leerkrediet meer dan kan je je niet meer inschrijven aan univ of hogeschool.

Dus beter realistisch kiezen dan omdat je denkt dat het zo moet of onder dwang van je ouders kiezen voor een richting die je toch niet aan kan (want zo zijn er ook genoeg die van de ouders een zware studie moeten gaan doen)

Bewerkt door Smitten Kitten, 23 januari 2011 - 10:01.

MartijnH
MartijnH
  • 269 berichten

#32 Geplaatst 23 januari 2011 - 10:27

En als je leerkrediet op is, koop je gewoon studiepunten bij. Als je maar geld genoeg hebt, kan je bezig blijven.

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#33 Geplaatst 23 januari 2011 - 10:31

MartijnH zei:

En als je leerkrediet op is, koop je gewoon studiepunten bij. Als je maar geld genoeg hebt, kan je bezig blijven.

Nee zo eenvoudig is het niet hoor ;) Je moet een verzoek indienen bij de faculteit voor de decaan en die moet je speciale toestemming geven. Je kan vaak zelfs niet meer inschrijven via examencontract omdat de faculteit zelf je weigert.

Bewerkt door Smitten Kitten, 23 januari 2011 - 10:33.

MartijnH
MartijnH
  • 269 berichten

#34 Geplaatst 23 januari 2011 - 10:43

Ja dat heeft te maken met die 75% regel zeker? Als je niet op 50% door bent de eerste keer, moet je de volgende keer op 75% door zijn of zoiets? En idd sommige universiteiten laten je dan niet meer toe. Maar het fijne ken ik er niet van, dus je zal gelijk hebben.
Maar ik ken 2 meisjes die gewoon hun leerkrediet hebben teruggekocht aan 8 euro per studiepunt. De ene had na 2 jaar rechten nog steeds maar 1 vak gehaald en heeft dan op rechtspraktijk 30 stp teruggekocht ofzo. De andere had een jaar biomedische en een jaar diergeneeskunde gedaan, 2 keer op alles gebuisd. En nu zit ze doodleuk terug in 1e Bach diergeneeskunde.
Die ouders zouden ook ergens een grens moeten trekken, want zij heeft (behalve voor een paar examens) nog nooit de binnenkant van haar faculteit gezien.

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#35 Geplaatst 23 januari 2011 - 11:08

MartijnH zei:

Ja dat heeft te maken met die 75% regel zeker? Als je niet op 50% door bent de eerste keer, moet je de volgende keer op 75% door zijn of zoiets? En idd sommige universiteiten laten je dan niet meer toe. Maar het fijne ken ik er niet van, dus je zal gelijk hebben.
Maar ik ken 2 meisjes die gewoon hun leerkrediet hebben teruggekocht aan 8 euro per studiepunt. De ene had na 2 jaar rechten nog steeds maar 1 vak gehaald en heeft dan op rechtspraktijk 30 stp teruggekocht ofzo. De andere had een jaar biomedische en een jaar diergeneeskunde gedaan, 2 keer op alles gebuisd. En nu zit ze doodleuk terug in 1e Bach diergeneeskunde.
Die ouders zouden ook ergens een grens moeten trekken, want zij heeft (behalve voor een paar examens) nog nooit de binnenkant van haar faculteit gezien.
Terugkopen?
Dat bestaat niet aan Ugent hoor.
Ze kunnen enkel beslissen om je niet meer toe te laten of je een verhoogd inschrijvingsgeld te laten betalen.
En rechten is unief, rechtspraktijk is hogeschool, dus die hebben dan misschien gewoon andere regels ivm leerkrediet.

Ik vind dat leerkrediet niet zo'n ideale oplossing. Er zijn bij ons werkstudenten die hierdoor in de problemen komen. En eigenlijk vind ik zelf dat dit ongehoord is, want je werkt tenslotte al fulltime, om er dan nog een volledige studie bij te nemen, dat is al zwaar, dan mag je niet afgestraft worden hierdoor... Als je al werkt zou je zelf je studievoortgang moeten kunnen bewaken.
Maar das een andere discussie dus.

Aan e threadstarter zou ik gwn zeggen: Laat ze eerst examens doen voor de examencommissie, en kies mss voor een aso-diploma.
Als ze dit kan, dan toont dit toch mooi de motivatie en kan ze eventueel doorstromen naar unief.
Want motivatie is uiteraard een belangrijk deel om te slagen, zeker in geschiedenis waar er zovelen beginnen en zo weinig slagen.

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#36 Geplaatst 23 januari 2011 - 11:16

arifiene zei:

Terugkopen?
Dat bestaat niet aan Ugent hoor.
Ze kunnen enkel beslissen om je niet meer toe te laten of je een verhoogd inschrijvingsgeld te laten betalen.
En rechten is unief, rechtspraktijk is hogeschool, dus die hebben dan misschien gewoon andere regels ivm leerkrediet.

Ik vind dat leerkrediet niet zo'n ideale oplossing. Er zijn bij ons werkstudenten die hierdoor in de problemen komen. En eigenlijk vind ik zelf dat dit ongehoord is, want je werkt tenslotte al fulltime, om er dan nog een volledige studie bij te nemen, dat is al zwaar, dan mag je niet afgestraft worden hierdoor... Als je al werkt zou je zelf je studievoortgang moeten kunnen bewaken.
Maar das een andere discussie dus.

Aan e threadstarter zou ik gwn zeggen: Laat ze eerst examens doen voor de examencommissie, en kies mss voor een aso-diploma.
Als ze dit kan, dan toont dit toch mooi de motivatie en kan ze eventueel doorstromen naar unief.
Want motivatie is uiteraard een belangrijk deel om te slagen, zeker in geschiedenis waar er zovelen beginnen en zo weinig slagen.
Ik heb ook nog niet gehoord van punten terug kopen. En ik weet dat er veel studenten niet terug kunnen inschrijven, zelfs niet aan hoger inschrijvingsgeld. De faculteit kan je dan nog altijd weigeren.

Leerkrediet is inderdaad niet ideaal voor werkstudenten als ze een volledig jaarprogramma nemen, maar ze worden op deze manier gemotiveerd (of dat zou toch de bedoeling moeten zijn) om niet boven hun kunnen te kiezen. Dus bv wel die studie, maar dan bv een aangepast programma met heel wat minder vakken. Op deze manier doe je er wel langer over, maar moet je hopelijk niet te vaak dezelfde vakken nog een keer mee nemen naar een volgend jaar.

Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#37 Geplaatst 23 januari 2011 - 11:22

Als ze héél gemotiveerd is, is er een kans, maar ik zou er wel bijzeggen: die is klein.

Ik weet van de vijf jaar voor mij en na mij maar van één persoon die er met humane wetenschappen (ASO) is doorgeraakt. Mensen met TSO en BSO achtergronden, die gingen direct naar TEW en ook daar vielen die bijna direct af.

Het is allemaal niet onmogelijk, maar er is wel degelijk een groot verschil tussen een ASO en een BSO achtergrond. Wie een ASO achtergrond heeft, heeft een bredere basis en is vooral analytisch meer geschoold. Het gaat daarbij niet over IQ of iets dergelijks, maar over de ontwikkeling van bepaalde vaardigheden.

Ook geschiedenis is een richting waarin veel analytische vaardigheden nodig zijn en je een heel goed inzicht in je leerstof moet hebben. Het is dus vaak erg moeilijk om met een BSO achtergrond, waar je die vaardigheden maar heel weinig ontwikkeld hebt versus ASO, zo'n diploma te behalen.

Als ouder, zou ik haar aanraden om eerder voor bv. leerkracht geschiedenis te gaan. Je kan namelijk wel zeggen "probeer het maar en als't niet lukt dan zien we wel", maar ik zie dat veel mensen onderschatten wat het met iemand doet als je niet slaagt. Dat wordt vaak onderschat. Maar als ze het écht wil doen, dan probeert ze het maar hé. Motivatie is nu ook eenmaal een belangrijk deel van studeren ;) -

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#38 Geplaatst 23 januari 2011 - 11:58

Smitten Kitten zei:

Ik heb ook nog niet gehoord van punten terug kopen. En ik weet dat er veel studenten niet terug kunnen inschrijven, zelfs niet aan hoger inschrijvingsgeld. De faculteit kan je dan nog altijd weigeren.

Leerkrediet is inderdaad niet ideaal voor werkstudenten als ze een volledig jaarprogramma nemen, maar ze worden op deze manier gemotiveerd (of dat zou toch de bedoeling moeten zijn) om niet boven hun kunnen te kiezen. Dus bv wel die studie, maar dan bv een aangepast programma met heel wat minder vakken. Op deze manier doe je er wel langer over, maar moet je hopelijk niet te vaak dezelfde vakken nog een keer mee nemen naar een volgend jaar.

Het probleem bij vele werkstudenten is niet het opnemen van de vakken, maar de werkgever die bvb op het laatste nippertje eist dat er een dag vergaderd wordt voor het examen, of dat er een businesstrip wordt gemaakt tijdens de examenperiode, of een cliënt NU moet bezocht worden, etc.
Dan valt dat vak al automatisch in 2e zit, en als je daar dan nog eens pech hebt...

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#39 Geplaatst 23 januari 2011 - 12:03

Vosse zei:

Als ze héél gemotiveerd is, is er een kans, maar ik zou er wel bijzeggen: die is klein.

Ik weet van de vijf jaar voor mij en na mij maar van één persoon die er met humane wetenschappen (ASO) is doorgeraakt. Mensen met TSO en BSO achtergronden, die gingen direct naar TEW en ook daar vielen die bijna direct af.

Het is allemaal niet onmogelijk, maar er is wel degelijk een groot verschil tussen een ASO en een BSO achtergrond. Wie een ASO achtergrond heeft, heeft een bredere basis en is vooral analytisch meer geschoold. Het gaat daarbij niet over IQ of iets dergelijks, maar over de ontwikkeling van bepaalde vaardigheden.

Ook geschiedenis is een richting waarin veel analytische vaardigheden nodig zijn en je een heel goed inzicht in je leerstof moet hebben. Het is dus vaak erg moeilijk om met een BSO achtergrond, waar je die vaardigheden maar heel weinig ontwikkeld hebt versus ASO, zo'n diploma te behalen.

Als ouder, zou ik haar aanraden om eerder voor bv. leerkracht geschiedenis te gaan. Je kan namelijk wel zeggen "probeer het maar en als't niet lukt dan zien we wel", maar ik zie dat veel mensen onderschatten wat het met iemand doet als je niet slaagt. Dat wordt vaak onderschat. Maar als ze het écht wil doen, dan probeert ze het maar hé. Motivatie is nu ook eenmaal een belangrijk deel van studeren ;) -

Wat leg jij dat weer mooi uit Sarah :)
Dat wou ik ook zeggen, dat je met ASO een bepaalde basis hebt, die vaardigheden waar je het over hebt. En die heb je toch wel nodig in het hoger onderwijs.

Dat leerkrediet... het was er nog niet toen ik begon, maar als het er geweest was, dan was ik er niet geraakt. Ben ingeschreven geweest in TEW, maar dat was enkel en alleen om nog kindergeld te krijgen in het jaar dat ik thuis bleef omwille van gezondheidsredenen. Moest gewoon ergens ingeschreven zijn om mijn kinderbijslag te behouden. Nooit meegedaan met iets.
Dan taal- en letterkunde begonnen, maar dat was toch niet wat ik zocht. Was maar voor de helft van de studiepunten ingeschreven. Een vak gebuisd. Maar ben toen overgestapt naar sociaal werk. Het is zo moeilijk om direct te weten wat je wil. Er is zoveel... Ik vind dat iedereen toch de kans zou moeten krijgen om zich 1 keer te vergissen. Er ligt zoveel druk op je schouders als je meteen de juiste richting moet kiezen voor de rest van je leven. Ik besef ook goed dat enkel mensen met geld de luxe hebben om nog eens te veranderen. Er zijn er veel die hun studie niet graag doen, maar die het gewoon moeten afmaken. Want studeren kost enorm veel geld en het zou "weggegooid" zijn als je dan weer iets anders begint.

Volgens mij zijn veel beginnende studenten nog niet klaar om zo'n grote keuze te maken.

eve
eve
  • 1.368 berichten
  • 2 katten

#40 Geplaatst 23 januari 2011 - 12:05

Ik heb geen kennis van het Belgische systeem, dus advies geven kan ik helaas niet.
Wat ik echt even kwijt wil dat ik met mijn oren sta te klapperen over wat ik hier lees van de arrograntie / snobisme van mensen (studenten/docenten) in het belgisch hoger/universitair onderwijs. Niet willen omgaan/praten met mensen van een bepaalde (voor)studie? Het is gewoon discriminatie en ik zou het persoonlijk direct melden: Walgelijk!
Ik heb hogeschool gedaan in NL met een voorstudie die eigenlijk voor Uni bedoeld was, maar tijdens mijn studie is de voorstudie nooit van enige interesse geweest voor wie dan ook. We gingen ook als studenten van andere faculteiten met elkaar om.
Laat haar maar lekker hier komen ;)

Bewerkt door eve, 23 januari 2011 - 12:08.

Geplaatste afbeelding

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#41 Geplaatst 23 januari 2011 - 12:06

Nathalie zei:

Wat leg jij dat weer mooi uit Sarah :)
Dat wou ik ook zeggen, dat je met ASO een bepaalde basis hebt, die vaardigheden waar je het over hebt. En die heb je toch wel nodig in het hoger onderwijs.

Dat leerkrediet... het was er nog niet toen ik begon, maar als het er geweest was, dan was ik er niet geraakt. Ben ingeschreven geweest in TEW, maar dat was enkel en alleen om nog kindergeld te krijgen in het jaar dat ik thuis bleef omwille van gezondheidsredenen. Moest gewoon ergens ingeschreven zijn om mijn kinderbijslag te behouden. Nooit meegedaan met iets.
Dan taal- en letterkunde begonnen, maar dat was toch niet wat ik zocht. Was maar voor de helft van de studiepunten ingeschreven. Een vak gebuisd. Maar ben toen overgestapt naar sociaal werk. Het is zo moeilijk om direct te weten wat je wil. Er is zoveel... Ik vind dat iedereen toch de kans zou moeten krijgen om zich 1 keer te vergissen. Er ligt zoveel druk op je schouders als je meteen de juiste richting moet kiezen voor de rest van je leven. Ik besef ook goed dat enkel mensen met geld de luxe hebben om nog eens te veranderen. Er zijn er veel die hun studie niet graag doen, maar die het gewoon moeten afmaken. Want studeren kost enorm veel geld en het zou "weggegooid" zijn als je dan weer iets anders begint.

Volgens mij zijn veel beginnende studenten nog niet klaar om zo'n grote keuze te maken.

Correct.
Ik ben ook begonnen aan criminologie en dan na een jaar veranderd...
Men zou aan zo'n dingen veel meer aandacht moeten besteden in het middelbaar.

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#42 Geplaatst 23 januari 2011 - 12:11

arifiene zei:

Correct.
Ik ben ook begonnen aan criminologie en dan na een jaar veranderd...
Men zou aan zo'n dingen veel meer aandacht moeten besteden in het middelbaar.

Jep!
Ik wist niet eens van het bestaan van sociaal werk af. Mijn middelbare school had dan wel goed geholpen met mijn gezondheidsproblemen. Maar het was wel zo dat er alleen aandacht werd besteed aan de studies die het mooist klonken. Ik heb enkel info gehad over universitaire studies. Ik hoorde enkel over rechten, economie, talen en psychologie. Pas toen ik niet vond wat ik wou en zelf ben beginnen zoeken, rondvragen etc. kon ik een juiste keuze maken.
Je hebt wel die SID-in beurzen, maar daar word je gewoon gedropt: zoek maar uit wat je wil. En dan bezoek je toch enkel wat je al kent?

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#43 Geplaatst 23 januari 2011 - 13:10

Nathalie zei:

Jep!
Ik wist niet eens van het bestaan van sociaal werk af. Mijn middelbare school had dan wel goed geholpen met mijn gezondheidsproblemen. Maar het was wel zo dat er alleen aandacht werd besteed aan de studies die het mooist klonken. Ik heb enkel info gehad over universitaire studies. Ik hoorde enkel over rechten, economie, talen en psychologie. Pas toen ik niet vond wat ik wou en zelf ben beginnen zoeken, rondvragen etc. kon ik een juiste keuze maken.
Je hebt wel die SID-in beurzen, maar daar word je gewoon gedropt: zoek maar uit wat je wil. En dan bezoek je toch enkel wat je al kent?

Die SID-in was een lachertje...
'Je hebt 2 uur de tijd, ga maar wat rondzien'

Overal stond een massa volk, dus vragen stellen kon gewoonweg zelfs niet.

MartijnH
MartijnH
  • 269 berichten

#44 Geplaatst 23 januari 2011 - 13:11

Die ene van van biomedische-dgk studeert thans aan de UG. Maar ik ken haar niet goed, dus het fijne weet ik er niet van. Van het meisje van rechtspraktijk weet ik wél dat ze aan de KHLeuven voor 8 euro per studiepunt haar krediet heeft teruggekocht.

Ik zou haar zeker niet aanraden om leerkracht geschiedenis te doen... Dat is ten eerste al iets helemaal anders. Dan ben je verplicht om voor de klas te staan en dat is iets dat niet iedereen interesseert. Als ze dan nadien spijt heeft en nog eens geschiedenis wil bij doen, is dat nog eens 4 jaar extra en daar moet je wel zin in hebben...
Bovendien ik heb ook nog rechten gedaan en daar zaten mensen van handel en secretariaat talen (TSO). En jawel, die hadden een paar herexamens maar die zijn erdoor geraakt. Motivatie is echt de sleutel, dus ze maakt echt wel kans.

Maar idd, in het middelbaar helpen ze je niet genoeg bij je keuze... Ofwel denken de leerkrachten het beter te weten en dat speelt dan ook weer niet in je voordeel als je ouders dat te horen krijgen :p .

Bewerkt door MartijnH, 23 januari 2011 - 13:13.

Guest_Eragon_*
Guest_Eragon_*

#45 Geplaatst 23 januari 2011 - 13:27

Rechten en geschiedenis is wel helemaal iets anders. Er zitten in de richting rechten al meer al genoeg mensen die rechten doen omdat ze niet beter weten.

En als het je niet interesseert en je moeten pakken grijze stof van buiten leren, dan is die motivatie toch echt wel snel weg hoor.

Ik ben altijd zeer geïnteresseerd geweest in geschiedenis maar wou niet voor de klas staan dus heb het niet gedaan. Ergens waar ik nu wel spijt van heb. Ik zal ooit, als ik het kalmer aan ga doen op het werk, voor mezelf geschiedenis bijstuderen of klassieke filologie.

Als je dochter geschiedenis wil doen, zou ik voor de licentie opteren,als ze unief aankan.

Unief is volledig zelfstandig werken, dat moet je aankunnen, je moet jezeld daarom genoeg kennen. Hogeschool blijft meer in de schoolsfeer. Je wordt meer opgevolgd. Over zulk een beslissing moet dus goed nagedacht worden.

En ga aub geen rechten of psychologie doen omdat je niet beter weet