Spring naar inhoud

- - - - -

Universitaire studies na centrale examencommisie

• Log in om te reageren
111 reacties op dit onderwerp
Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#46 Geplaatst 23 januari 2011 - 13:38

Eragon zei:

Als je dochter geschiedenis wil doen, zou ik voor de licentie opteren,als ze unief aankan.

Unief is volledig zelfstandig werken, dat moet je aankunnen, je moet jezeld daarom genoeg kennen. Hogeschool blijft meer in de schoolsfeer. Je wordt meer opgevolgd. Over zulk een beslissing moet dus goed nagedacht worden.

Denk dat de dochter van Kathleen hier al wel een groot voordeel heeft met haar ziekte: zo leer je wel zelfstandig werken. Als je veel lessen mist moet je het wel op je eentje allemaal zien in te halen.
Middenjury voor een ASO diploma zou natuurlijk de ultieme test zijn.

Kathleen, hoe gaat het eigenlijk verder met je dochter? Heeft ze al nagedacht? Want wij zitten hier wel heel interessante discussies te voeren :) , maar hoe gaat het nu verder met jullie en haar keuze?

Kathleen
Kathleen
  • 7.941 berichten
  • 2 katten

#47 Geplaatst 23 januari 2011 - 14:31

Vosse zei:

Als ze héél gemotiveerd is, is er een kans, maar ik zou er wel bijzeggen: die is klein.

Ik weet van de vijf jaar voor mij en na mij maar van één persoon die er met humane wetenschappen (ASO) is doorgeraakt. Mensen met TSO en BSO achtergronden, die gingen direct naar TEW en ook daar vielen die bijna direct af.

Het is allemaal niet onmogelijk, maar er is wel degelijk een groot verschil tussen een ASO en een BSO achtergrond. Wie een ASO achtergrond heeft, heeft een bredere basis en is vooral analytisch meer geschoold. Het gaat daarbij niet over IQ of iets dergelijks, maar over de ontwikkeling van bepaalde vaardigheden.

Ook geschiedenis is een richting waarin veel analytische vaardigheden nodig zijn en je een heel goed inzicht in je leerstof moet hebben. Het is dus vaak erg moeilijk om met een BSO achtergrond, waar je die vaardigheden maar heel weinig ontwikkeld hebt versus ASO, zo'n diploma te behalen.

Als ouder, zou ik haar aanraden om eerder voor bv. leerkracht geschiedenis te gaan. Je kan namelijk wel zeggen "probeer het maar en als't niet lukt dan zien we wel", maar ik zie dat veel mensen onderschatten wat het met iemand doet als je niet slaagt. Dat wordt vaak onderschat. Maar als ze het écht wil doen, dan probeert ze het maar hé. Motivatie is nu ook eenmaal een belangrijk deel van studeren ;) -
OK, voor een deel heb je hier zeker gelijk. En als het over theoretische wiskunde en chemie ed gaat dan zal het haar niet lukken, want die  vakken heeft ze nauwelijks gekregen. maar verder heeft ze in het Type 5 onderwijs zeer zelfstandig leren leren. Type 5 is leren volgens "zelfstudie" en op eigen tempo (op het einde van het schooljaar moet de leerstof wel gekend zijn) en hebben ze ook van alle vaken de nodige examens gedaan. Alleen niet zoals in een traditionele school 2 x  per jaar.
Vooral in geschiedenis (en andere zaken) een heel goed analytisch vermogen en een goed inzicht.
Algemeen is haar "gewone kennis" misschien wel beter dan het gros van de ASO studenten die goed van buiten kunnen leren maar vraag hen iets wat niet in hun cursus staat of ze staan met hun mond vol tanden O:)  (soms sta ik zelfs met mijn mond vol tanden als ze weer een uitleg begint over de economie, de geschiedenis,.....)
Wat haar vooral stoort om "nog" een jaar TSO te doen is het feit dat ze "niets" nieuw leert, ze gaat nu soms al met het gevoel van "wat ga ik daar eigenlijk doen"
Ze heeft een interesse voor zaken die je niet van een doorsnee persoon van 17 jaar verwacht (en ik kan het wel weten, want heb een oudere dochter en een 9 neven en nichten in die leeftijdscategorie)
Ze praat haar leerkrachten onder tafel met haar algemene kennis, op school noemen ze haar al lachend "Celinipedia" O:)
Ondertussen hebben we beslist dat ze de centrale examencommissie mag doen, maar dat school wel voor blijft gaan.

Geplaatste afbeelding
Wanneer je verdrietig bent, kijk dan in je hart en je zal zien dat je weent om wat je vreugde schonk

Guest_Eragon_*
Guest_Eragon_*

#48 Geplaatst 23 januari 2011 - 14:36

Ik wens haar veel succes en als ik het zo hoor, is ze een doorbijter dus ik denk wel dat ze dit alles zal aankunnen en haar hopelijk beter in haar vel voelen

Kathleen
Kathleen
  • 7.941 berichten
  • 2 katten

#49 Geplaatst 23 januari 2011 - 14:37

Eragon zei:

Ik wens haar veel succes en als ik het zo hoor, is ze een doorbijter dus ik denk wel dat ze dit alles zal aankunnen en haar hopelijk beter in haar vel voelen
altijd al geweest O:) ;)

Geplaatste afbeelding
Wanneer je verdrietig bent, kijk dan in je hart en je zal zien dat je weent om wat je vreugde schonk

Guest_Eragon_*
Guest_Eragon_*

#50 Geplaatst 23 januari 2011 - 15:01

Dan kan je haar echt motiveren. Ik zeg altijd dat vrouwen in deze maatschappij 2* sterker in hun schoenen moeten staan om er te komen Als ik mensen voor ons kantoor selecteer, let ik altijd op de motivatie en de "ballen" bij de vrouwen, waar dit (shame on me) minder het geval is als ik mannen interview

Elena
Elena
  • 1.401 berichten

#51 Geplaatst 23 januari 2011 - 16:33

Niets is onmogelijk. Normaal gezien zou ik ook zeggen dat het heel moeilijk zal worden, maar ik ken jouw dochter helemaal niet, en misschien zal zij wel bewijzen dat het wel mogelijk is! Doorzettingsvermogen is heel belangrijk, misschien kan ze eens de cursussen inkijken van iemand die geschiedenis studeert, of misschien moet ze eens een les gaan bijwonen en met iemand babbelen die deze achtergrond heeft? 't Is nu niet dat je voor geschiedenis ASO moet gedaan hebben, he, een flinke interesse in wat er zich afspeelt in de wereld, waarom en hoe het zover is gekomen, en alles in tijd en plaats willen situeren, dat is wel een vereiste!

Ik wens haar heel veel succes toe in haar verdere studiekeuze, ze komt er zeker wel!

Louise
Louise
  • 1.483 berichten
  • 4 katten

#52 Geplaatst 25 januari 2011 - 16:52

Kathleen zei:

Algemeen is haar "gewone kennis" misschien wel beter dan het gros van de ASO studenten die goed van buiten kunnen leren maar vraag hen iets wat niet in hun cursus staat of ze staan met hun mond vol tanden O:)

Straffe uitspraak. Voor de meeste vakken op ASO heb je nochtans meer nodig dan enkel goed te kunnen blokken. Het ASO spreekt het metacognitieve en het analytische vermogen van de student aan, en dat gaat veel verder dan van buiten blokken.

Geplaatste afbeelding

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#53 Geplaatst 25 januari 2011 - 16:55

Louise zei:

Straffe uitspraak. Voor de meeste vakken op ASO heb je nochtans meer nodig dan enkel goed te kunnen blokken. Het ASO spreekt het metacognitieve en het analytische vermogen van de student aan, en dat gaat veel verder dan van buiten blokken.

Dat zou zo moeten zijn, maar ook ik heb het tegendeel gezien toen ik nog in het ASO zat. Veel leerlingen blokten gewoon alles vanbuiten en zijn zo aan hun diploma geraakt. Misschien wel met mindere punten, maar het kan. Zij zijn in de hogeschool of unief wel voor het probleem komen te staan dat ze er op het vlak van metacognitieve en analytische vaardigheden niet veel van bakten.
Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.

Louise
Louise
  • 1.483 berichten
  • 4 katten

#54 Geplaatst 25 januari 2011 - 17:01

Tinne zei:

Dat zou zo moeten zijn, maar ook ik heb het tegendeel gezien toen ik nog in het ASO zat. Veel leerlingen blokten gewoon alles vanbuiten en zijn zo aan hun diploma geraakt. Misschien wel met mindere punten, maar het kan. Zij zijn in de hogeschool of unief wel voor het probleem komen te staan dat ze er op het vlak van metacognitieve en analytische vaardigheden niet veel van bakten.

Goh ja, maar die mensen zaten dan misschien ook niet echt op hun plaats in het ASO?

Ik krijg de kriebels als ik van die uitspraken hoor van mensen die academisch niet goed scoren maar wel slimmer worden genoemd dan hun beter presterende leeftijdsgenoten (dit bedoel ik in het algemeen, niet aan TS gericht). Ruikt naar jaloezie. Het hangt toch een beetje samen denk ik, intelligentie en goed scoren op school, tenzij er leerproblemen bij komen kijken natuurlijk.

Geplaatste afbeelding

Elena
Elena
  • 1.401 berichten

#55 Geplaatst 25 januari 2011 - 17:04

Louise zei:

Klinkt goed, hoor, maar of dat ook echt altijd zo is? Mij valt toch op dat er moeilijkere en makkelijkere scholen zijn, het niveau tussen scholen kan echt danig verschillen. En 't is nu niet dat het allemaal zulke bollebozen zijn die uitblinken in analytisch denken in het aso.

Voor vele richtingen zou de dochter van Kathleen geen kans hebben, dan denk ik aan wiskundige richtingen, taalkunde, richtingen dus die een zeer grondige voorkennis vereisen... Maar voor geschiedenis zou het misschien toch moeten kunnen? Maar ze kan ook regentaat proberen, er zijn ook zoveel mogelijkheden. Neemt niet weg dat de 'slimmere' leerlingen meestal in het aso terechtkomen, maar je kent nooit de achtergrond van iemand, misschien is iemand door ziekte/slechte thuissituatie of wat dan ook genoodzaakt geweest een 'lagere' richting te volgen, terwijl er misschien toch 'meer in zat?' In ieder geval zou ik niet willen zeggen dat het onmogelijk is, niets is onmogelijk, als je het echt wil!

Bewerkt door Elena, 25 januari 2011 - 17:15.

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#56 Geplaatst 25 januari 2011 - 17:10

ik weet dat er ook mensen aan de unief doorgeraken door gewoon echt alles goed van buiten te blokken. Ja, die zijn daar wel uren mee bezig en totaal geen sociaal leven hebben, maar ze halen het toch. Dat was bij mij nogal een teleurstelling om dit te zien. De echt slimste meid van het jaar waar iedereen uitleg aan vroeg, bleek niet de slimste te zijn (wel de 2de slimste), maar diegene met de hoogste resultaten was toch ook iemand waarvan we het idee hadden dat die wel kon blokken, maar minder slim was. Niemand van het jaar heeft dit gesnapt.

en dit is niet uit jaloezie gezegd want eigenlijk vond ik die 2de slimste ook niet zo'n heel leuke meid, maar slim was ze wel!

maar je kan gewoon een unief binnen lopen en eens in een les gaan zitten. Vraag de cursus even aan een medestudent en je weet meteen wat je te wachten staat.

Bewerkt door wea, 25 januari 2011 - 17:11.

Louise
Louise
  • 1.483 berichten
  • 4 katten

#57 Geplaatst 25 januari 2011 - 17:14

Ja kijk, er is vanalles wat natuurlijk. Maar ik kan me niet voorstellen dat domme mensen die niks van de wereld weten een universitair diploma halen. Bij mondelinge examens alleen al bijv. doorziet een prof dat toch onmiddellijk.

Geplaatste afbeelding

Lilia2055
Lilia2055
  • 4.590 berichten
  • 3 katten

#58 Geplaatst 25 januari 2011 - 17:17

Louise zei:

Goh ja, maar die mensen zaten dan misschien ook niet echt op hun plaats in het ASO?

Ik krijg de kriebels als ik van die uitspraken hoor van mensen die academisch niet goed scoren maar wel slimmer worden genoemd dan hun beter presterende leeftijdsgenoten (dit bedoel ik in het algemeen, niet aan TS gericht). Ruikt naar jaloezie. Het hangt toch een beetje samen denk ik, intelligentie en goed scoren op school, tenzij er leerproblemen bij komen kijken natuurlijk.

Absoluut niet waar hoor. Ik ken mensen die goed scoren op school maar absoluut niet intelligent zijn, maar evengoed zeer intelligente mensen die niet goed scoren op school. Ikzelf bv. haalde niet zo'n goede punten in het middelbaar, maar werd door de leerkrachten wel bestempeld als de slimste van de klas. Een beetje te slim voor m'n eigen goed want het betekende dat ik thuis niets moest doen en er toch nog door was. Ook m'n algemene kennis is uitgebreider dan diegene die steeds de theorie van buiten leerden ipv te begrijpen. Heb zelfs moeten uitleggen wat karma betekende en dat was in het laaste jaar...echt triest vond ik.
Geplaatste afbeelding

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#59 Geplaatst 25 januari 2011 - 17:18

Louise zei:

Ja kijk, er is vanalles wat natuurlijk. Maar ik kan me niet voorstellen dat domme mensen die niks van de wereld weten een universitair diploma halen. Bij mondelinge examens alleen al bijv. doorziet een prof dat toch onmiddellijk.

Is dat wel zo? sorry, maar intelligentie is ook het scheiden van hoofdzaak van bijzaak. Als je ook de footnotes blokt in curssusen, dan krijg je idd meer punten omdat je meer "weet". maar of je dan ook slim bent?

sorry, maar ik kan me ook heel levendig examens voor de geest halen die uitsluitend gebaseerd waren op het reproduceren van de cursus en niet op verder denken of analytisch denken...  en eigenlijk de meerderheid van mijn examens waren vooral reproduceren (zelfs die in de wetenschappelijke richting).

maar ik geef toe, het is ook een kunst om alles zo goed van buiten te blokken dat je zelf de slimste verslaat.

Elena
Elena
  • 1.401 berichten

#60 Geplaatst 25 januari 2011 - 17:19

Ik lees dan ook dat het niveau aan hogescholen en universiteiten daalt, omdat er een grotere instroom vanuit het tso en bso is... Dat heeft hoe dan  ook een invloed op het onderwijsniveau.

Mijn broer geeft les aan de univ, en staat vaak versteld van de spellingsfouten die er bij schriftelijke examens gemaakt worden, en dat is nog een eufimisme! En ja, soms geraken sommigen die nochtans in mijn ogen geen uitblinkers zijn er ook door, op één of andere manier.