Spring naar inhoud

- - - - -

Universitaire studies na centrale examencommisie

• Log in om te reageren
111 reacties op dit onderwerp
MartijnH
MartijnH
  • 269 berichten

#61 Geplaatst 25 januari 2011 - 17:20

Oh jawel, ik ken er 2 die rechten doen aan de VUB en hun wereld beperkt zich tot roddels en cosmetica. Ze wisten zelfs niet dat er "problemen" waren in Palestina. Maar de dames kunnen goed vanbuiten blokken, dus ze zitten nu in hun 2e jaar.
Maar de punten voor hun mondelinge vakken waren telkens 9 of 10/20, dus ik ben benieuwd of ze er geraken zonder een grondige mentaliteitsverandering.
Ohja hun reden om rechten te studeren was "Legally Blonde I en II". Dat zal wel genoeg zeggen :)

Kathleen
Kathleen
  • 7.941 berichten
  • 2 katten

#62 Geplaatst 25 januari 2011 - 17:46

Louise zei:

Ja kijk, er is vanalles wat natuurlijk. Maar ik kan me niet voorstellen dat domme mensen die niks van de wereld weten een universitair diploma halen. Bij mondelinge examens alleen al bijv. doorziet een prof dat toch onmiddellijk.
Ik ken "slimme" mensen genoeg die "niets" van de wereld kennen. Ik ken zelfs kinderartsen waarvan ik niet begrijp hoe ze ooit hun diploma haalden endie hun rekenmachine moeten bovenhalen om 25+26 te berekenen(en erger O:) )
En ik hoop niet dat je met  "domme mensen die niks van de wereld weten" mijn dochter bedoelt. Ze zit niet in het ASO
omwille van gezondheidsredenen en opname in een revalidatiecentrum gedurende 2,5 jaar. Ze heeft een leerstoornis en snapt daarom wiskunde niet altijd, of meetkunde, Ze kreeg ook nauwelijks chemie,biologie en fysica... Maar ze vertelt je wel verhalen over andere dingen waar haar leeftijdsgenoten nog nooit over gehoord hebben( of ikzelf :oops: ). Ze "praat" je gewoon onder de tafel O:)
En of ze zal lukken? Tja, dat kan natuurlijk niemand voorspellen, want als haar ziekte de kop opsteekt en tegenwerkt zit (of ligt) ze zo weer een aantal weken thuis. Maar daar denken we dan maar niet aan.
Geplaatste afbeelding
Wanneer je verdrietig bent, kijk dan in je hart en je zal zien dat je weent om wat je vreugde schonk

Kathleen
Kathleen
  • 7.941 berichten
  • 2 katten

#63 Geplaatst 25 januari 2011 - 17:47

MartijnH zei:

Oh jawel, ik ken er 2 die rechten doen aan de VUB en hun wereld beperkt zich tot roddels en cosmetica. Ze wisten zelfs niet dat er "problemen" waren in Palestina. Maar de dames kunnen goed vanbuiten blokken, dus ze zitten nu in hun 2e jaar.
Maar de punten voor hun mondelinge vakken waren telkens 9 of 10/20, dus ik ben benieuwd of ze er geraken zonder een grondige mentaliteitsverandering.
Ohja hun reden om rechten te studeren was "Legally Blonde I en II". Dat zal wel genoeg zeggen :)
Zo ken ik er dus ook wel een deel O:)

Geplaatste afbeelding
Wanneer je verdrietig bent, kijk dan in je hart en je zal zien dat je weent om wat je vreugde schonk

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#64 Geplaatst 25 januari 2011 - 17:49

MartijnH zei:

Tja, de VUB...
Dat heeft dan ook wel zowat de slechtste reputatie onder universiteiten in Belgie.
Mensen die bij ons zwaar gebuisd zijn geraken er daar vlotjes door.
En niet 1 geval, maar tientallen.
Dan weet je ook wel genoeg.
Mijn vriendin studeert nu ook aan VUB (Manama) en zegt ook dat het supereasy is ivgm Gent.

Frances
Frances
  • 7.446 berichten
  • 4 katten

#65 Geplaatst 25 januari 2011 - 17:51

Persoonlijk denk ik dat je in het hoger onderwijs hard getest wordt op het onderscheiden van hoofd- en bijzaak, verbanden leggen, probleemgericht vraagstukken oplossen etc. Bij universitaire studies nog net iets meer dan bij hoge school, waarbij het laatste vaak een beetje praktischer wordt aangepakt.
Dan leg ik ook sneller de link dat je in het ASO daar meer op voorbereid wordt, daar is het een beetje vanzelfsprekend dat je gaat verder studeren, itt TSO of BSO, waarbij er vaak een zevende jaar wordt aangegaan. De stap van TSO naar hoge school wordt wel regelmatig gemaakt.
Mijn vriend is het levende bewijs van het verschil tussen hoge school en univ. Hoge school met onderscheiding geslaagd, wou univ verder doen en dat lukte dan niet. Dat is véél theoretischer, meer verbanden leggen, grotere hoeveelheden, vertelde hij mij.
Verder denk ik ook wel dat er een link is tussen intelligentie en de scores dat er gehaald worden, maar dat is uiteraard niet de enige factor in mijn ogen. Zo heb je nog het doorzettingsvermogen, snel afgeleid of niet, de thuissituatie (niet te onderschatten factor!!!), leerproblemen, het vak ligt je of niet, de leerkracht/prof etc etc...
Het lijkt me alleszins verstandig rond te horen wat en hoe en waar voor verdere studies, mensen met dezelfde ervaring op te zoeken, horen bij de univ of hoge school of er een maatregel kan genomen worden dat ze bv 1 jaar over twee jaar doet.
Verder denk ik ook wel dat iedereen rond z'n 17e school kotsbeu is, ik ken niemand die school niet beu was. Dus daarin denk ik dat je dochter geen uitzondering is ;) Maar daar zal haar doorzettingsvermogen toch al mogen opflakkeren om toch nog even door te zetten, denk ik zo.
Ik denk ook dat iedereen zo zijn interesses heeft en daarover veel kan vertellen. Ik ken iemand die eigenlijk wel vrij slim is, maar hoge school niet gehaald heeft door ADHD en die dingen weet waar ik echt niiikkssss over weet, dat ik bijna achterover val dat hij dermate veel (en ingewikkelde dingen!) weet. Dus dat is overigens ook niet de enige factor om te stellen of je wel of niet zou kunnen slagen in hoge school of univ... Persoonlijk heb ik op bijna drie jaar het nog geen ene keer geweten dat ik getest werd op mijn algemene kennis. Vaak begin je zo goed als vanaf nul en moet je vanaf dan met volle concentratie kunnen volgen. Maar als je dan vb ingenieur zou doen, denk ik dat het wel sterk aangewezen is dat je heel wat wiskunde kan. Dat zal van richting tot richting afhangen, zoals ook hier al eerder gezegd. Maar dan nog heb je de vaardigheden nodig om verbanden te kunnen leggen etc ...

MartijnH
MartijnH
  • 269 berichten

#66 Geplaatst 25 januari 2011 - 17:54

Wel ik vind echt dat je dochter het moet proberen. Mijn beste vriendin heeft in het middelbaar secretariaat talen gedaan (TSO) en wilde daarna geschiedenis gaan doen aan de UG, omdat ze echt gepassioneerd is door kunst en geschiedenis en literatuur. Maar dat was dan niet doorgegaan omdat ze geen kot kreeg van de univ zelf. Dan is ze rechten gaan doen en ook zij zit nu in haar 2e jaar.
Je moet dus echt wel een verschil maken tussen mensen die voor TSO kiezen om persoonlijke redenen zoals ziekte, en mensen die daar zitten omdat ASO te zwaar is. Dat en motivatie is echt van onschatbaar belang. Persoonlijk denk ik, als ik je verhalen zo hoor, dat je dochter een goede kans maakt als ze niet teveel last heeft van haar ziekte.

MartijnH
MartijnH
  • 269 berichten

#67 Geplaatst 25 januari 2011 - 17:57

arifiene zei:

Tja, de VUB...
Dat heeft dan ook wel zowat de slechtste reputatie onder universiteiten in Belgie.
Mensen die bij ons zwaar gebuisd zijn geraken er daar vlotjes door.
En niet 1 geval, maar tientallen.
Dan weet je ook wel genoeg.
Mijn vriendin studeert nu ook aan VUB (Manama) en zegt ook dat het supereasy is ivgm Gent.

tuurlijk, maar Gent is dan ook de beste en zwaarste univ van België. De VUB is makkelijker en het diploma is ook minder goed, maar het blijft wel univ hoor.

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#68 Geplaatst 25 januari 2011 - 18:01

Frances zei:

Verder denk ik ook wel dat er een link is tussen intelligentie en de scores dat er gehaald worden, maar dat is uiteraard niet de enige factor in mijn ogen. Zo heb je nog het doorzettingsvermogen, snel afgeleid of niet, de thuissituatie (niet te onderschatten factor!!!), leerproblemen, het vak ligt je of niet, de leerkracht/prof etc etc...

Er zijn inderdaad veel factoren die er toe bijdragen of je slaagt voor een vak of richting. Ik worstel op dit moment bijvoorbeeld met het vak agrochemie. De docent die we daar dit semester voor hadden kan absoluut geen lesgeven, maakt zelf fouten in oefeningen, is een warhoofd,... Heel lastig voor ons natuurlijk. Als je dan ook nog eens niet zo goed bent in chemie, je daar moeilijk op kan concentreren, en in een heel lastige thuissituatie zit, is het helemaal naar de knoppen O:) Ik doe mijn best maar kan echt niet garanderen dat het examen goed zal gaan morgen.

Dankzij mijn thuissituatie (en tegenwoordig ook concentratieproblemen) heb ik ook problemen met andere vakken waar ik anders geen problemen mee zou hebben. Zoals plantkunde en ethologie. Vervelend is ook dat ik net een week ziek geweest ben en dus sowieso al 3 inhaalexamens zal hebben. Als daar dan ook nog eens herexamens bij komen dan ga ik serieus een tandje bij moeten steken in het 2de semester.
Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.

Frances
Frances
  • 7.446 berichten
  • 4 katten

#69 Geplaatst 25 januari 2011 - 18:21

Tinne zei:

Er zijn inderdaad veel factoren die er toe bijdragen of je slaagt voor een vak of richting. Ik worstel op dit moment bijvoorbeeld met het vak agrochemie. De docent die we daar dit semester voor hadden kan absoluut geen lesgeven, maakt zelf fouten in oefeningen, is een warhoofd,... Heel lastig voor ons natuurlijk. Als je dan ook nog eens niet zo goed bent in chemie, je daar moeilijk op kan concentreren, en in een heel lastige thuissituatie zit, is het helemaal naar de knoppen O:) Ik doe mijn best maar kan echt niet garanderen dat het examen goed zal gaan morgen.

Dankzij mijn thuissituatie (en tegenwoordig ook concentratieproblemen) heb ik ook problemen met andere vakken waar ik anders geen problemen mee zou hebben. Zoals plantkunde en ethologie. Vervelend is ook dat ik net een week ziek geweest ben en dus sowieso al 3 inhaalexamens zal hebben. Als daar dan ook nog eens herexamens bij komen dan ga ik serieus een tandje bij moeten steken in het 2de semester.

:hug: Dikke knuffel! Echt, want een harde thuissituatie kan je concentratie zo laten kelderen :( En dan nog ziek zijn tijdens de examens, bah! Heb het zelf ook voor nu, maar het ergste is al gepasseerd tijdens de twee laatste lessen :censored: Daarnet zat ik (al) aan dat stuk en ik begrijp er echt NIKS van! :o :( (Als iemand goed economie kan??) Bij mij is het vak echt een belangrijke factor & de prof. Als ik die prof graag heb, zal ik het vak automatisch liever leren en als het vak interessant is uiteraard ook hé. Maar zoals economie nu :misselijk: Dat zijn maar 4 sp, maar voor mij zijn het er 12 :help:

Lilia2055
Lilia2055
  • 4.590 berichten
  • 3 katten

#70 Geplaatst 25 januari 2011 - 18:24

Welk boek heb je van economie? En waarover gaat het? en wie is de prof? (many questions i know :oops: )
Geplaatste afbeelding

MartijnH
MartijnH
  • 269 berichten

#71 Geplaatst 25 januari 2011 - 18:28

Een dik, saai, moeilijk en groen boek geloof ik :d
tis toch hetzelfde als aan de kul zei je hè? Dat was idd echt een ramp.

Guest_alaantje_*
Guest_alaantje_*

#72 Geplaatst 25 januari 2011 - 18:54

@Kathleen: Ik zeg altijd :waar een wil is ,is een weg!Als je genoeg gemotiveerd bent en je wil er voor werken dan lukt het wel. Ik zou haar wel aanraden om haar richting af te maken, ff doorbijten, ze zal er achteraf geen spijt van hebben en ja iedereen is de middelbare school in het laatste jaar kotsbeu!

Frances
Frances
  • 7.446 berichten
  • 4 katten

#73 Geplaatst 25 januari 2011 - 19:00

Lilia2055 zei:

Welk boek heb je van economie? En waarover gaat het? en wie is de prof? (many questions i know :oops: )

MartijnH zei:

Een dik, saai, moeilijk en groen boek geloof ik :d
tis toch hetzelfde als aan de kul zei je hè? Dat was idd echt een ramp.

Jep dat dik groen boek van meerdere auteurs. Micro en macro economie. Daarbij hebben we ook nog rechtseconomie. Lode Vereeck (gekend van LDD) is de prof.

Louise
Louise
  • 1.483 berichten
  • 4 katten

#74 Geplaatst 25 januari 2011 - 19:51

Kathleen zei:

Ik ken "slimme" mensen genoeg die "niets" van de wereld kennen. Ik ken zelfs kinderartsen waarvan ik niet begrijp hoe ze ooit hun diploma haalden endie hun rekenmachine moeten bovenhalen om 25+26 te berekenen(en erger O:) )
En ik hoop niet dat je met  "domme mensen die niks van de wereld weten" mijn dochter bedoelt. Ze zit niet in het ASO
omwille van gezondheidsredenen en opname in een revalidatiecentrum gedurende 2,5 jaar. Ze heeft een leerstoornis en snapt daarom wiskunde niet altijd, of meetkunde, Ze kreeg ook nauwelijks chemie,biologie en fysica... Maar ze vertelt je wel verhalen over andere dingen waar haar leeftijdsgenoten nog nooit over gehoord hebben( of ikzelf :oops: ). Ze "praat" je gewoon onder de tafel O:)
En of ze zal lukken? Tja, dat kan natuurlijk niemand voorspellen, want als haar ziekte de kop opsteekt en tegenwerkt zit (of ligt) ze zo weer een aantal weken thuis. Maar daar denken we dan maar niet aan.

Natuurlijk had ik het niet tegen jou (of je dochter), ik had in m'n post daarvoor nog gezegd dat ik algemeen praat, en niet naar TS (jij dus). Ik ken haar niet dus kan niet oordelen he :)

Bewerkt door Louise, 25 januari 2011 - 19:51.

Geplaatste afbeelding

Kathleen
Kathleen
  • 7.941 berichten
  • 2 katten

#75 Geplaatst 25 januari 2011 - 19:57

:oops: OK dan ;)
Geplaatste afbeelding