Spring naar inhoud

- - - - -

Universitaire studies na centrale examencommisie

• Log in om te reageren
111 reacties op dit onderwerp
Guest_Eragon_*
Guest_Eragon_*

#76 Geplaatst 26 januari 2011 - 11:16

arifiene zei:

Tja, de VUB...
Dat heeft dan ook wel zowat de slechtste reputatie onder universiteiten in Belgie.
Mensen die bij ons zwaar gebuisd zijn geraken er daar vlotjes door.
En niet 1 geval, maar tientallen.
Dan weet je ook wel genoeg.
Mijn vriendin studeert nu ook aan VUB (Manama) en zegt ook dat het supereasy is ivgm Gent.

Daar gaan we weer, ik heb aan de KUB (van de KUL met vele zelfde professoren) en de VUB gestudeerd, rechten met grote onderscheiding en ik ben blond - als jullie daar iets willen afleiden, mij goed maar zulke "domme" veralgemeende uitspraken verwacht ik niet van mensen die "iets" van de wereld kennen.

Rechten in de VUB heeft zijn voordelen en nadelen. Ja, je moet er meer van buiten kennen en minder met wetboek werken, maar bijna alle examens zijn mondeling, dus louter blokken daar krijg je waarschijnlijk een diploma mee maar geen graden. En niet alleen in de rechten mensen. Je ziet "veel" meer praktijk in de VUB dan aan de KUL en daar spreek ik uit ervaring en ondervinding. Ik ken mensen die na hun rechten fiscaliteit aan de KUL gestudeerd hebben maar nog nooit een aangifte hebben gezien, maar die bepaalde materies zeer goed kennen. Zijn ze daarvoor beter, neen, maar wel anders geschoold en hopelijk aangepast aan het werk dat ze later willen doen. En ook in de KUL geraak je aan een diploma door van buiten te studeren, en ook in Gent. En mensen die rechten, TEW of psychologie studeren omdat ze niet beter weten, vind je overal, ook in de KUL en in Gent, dat is eigen aan die richtingen.

Gent beste Unief - algemeen, sorry daar geloof ik niet in. Rechten bachelor is Namen zeer gekend, Filosfie is KUL, medisch en biogenetica VUB dus ja...Ik heb nog nooit een studie die zet die Universiteit is de beste en die zal er ook niet komen. Ik vraag me zelf af op basis van wat dat gemeten wordt. Misschien denken de mensen dat die daar zelf gaan maar dat zegt meer over die mensen dan over de Universiteit.

Off topic maar moest het even kwijt want van die algemene uitspraken vind ik echt zo nutteloos

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#77 Geplaatst 26 januari 2011 - 11:49

Eragon zei:

Daar gaan we weer, ik heb aan de KUB (van de KUL met vele zelfde professoren) en de VUB gestudeerd, rechten met grote onderscheiding en ik ben blond - als jullie daar iets willen afleiden, mij goed maar zulke "domme" veralgemeende uitspraken verwacht ik niet van mensen die "iets" van de wereld kennen.

Rechten in de VUB heeft zijn voordelen en nadelen. Ja, je moet er meer van buiten kennen en minder met wetboek werken, maar bijna alle examens zijn mondeling, dus louter blokken daar krijg je waarschijnlijk een diploma mee maar geen graden. En niet alleen in de rechten mensen. Je ziet "veel" meer praktijk in de VUB dan aan de KUL en daar spreek ik uit ervaring en ondervinding. Ik ken mensen die na hun rechten fiscaliteit aan de KUL gestudeerd hebben maar nog nooit een aangifte hebben gezien, maar die bepaalde materies zeer goed kennen. Zijn ze daarvoor beter, neen, maar wel anders geschoold en hopelijk aangepast aan het werk dat ze later willen doen. En ook in de KUL geraak je aan een diploma door van buiten te studeren, en ook in Gent. En mensen die rechten, TEW of psychologie studeren omdat ze niet beter weten, vind je overal, ook in de KUL en in Gent, dat is eigen aan die richtingen.

Gent beste Unief - algemeen, sorry daar geloof ik niet in. Rechten bachelor is Namen zeer gekend, Filosfie is KUL, medisch en biogenetica VUB dus ja...Ik heb nog nooit een studie die zet die Universiteit is de beste en die zal er ook niet komen. Ik vraag me zelf af op basis van wat dat gemeten wordt. Misschien denken de mensen dat die daar zelf gaan maar dat zegt meer over die mensen dan over de Universiteit.

Off topic maar moest het even kwijt want van die algemene uitspraken vind ik echt zo nutteloos

Heel goed van je, ik studeer rechten in Gent en ben ook blond (relevantie?).

Ik weet niet hoe dat aan de KUL zit, maar wij krijgen praktijk voor alle vakken ook, dus een aangifte/dagvaarding/vonnis/.... ofzo nog nooit zien, dat komt hier niet voor.

Algemene uitspraak, misschien, maar wel terecht. Het is echt geen toeval dat zoveel afvallers bij ons er in de VUB wel doorgeraken. Bovendien zeggen die mensen zelf dat het er veel gemakkelijker is.

En 'Gent beste unief', kwam niet uit mijn mond. Ze komen er echter wel als beste unief uit voor de rechten bij de rapporten van de officiele visitatiecommissie. VUB en KUB waren de twee slechtste als ik me goed herinner.

Dit heeft niets te maken met 'domme uitspraak' noch 'iets van de wereld kennen', want dat is pas een domme uitspraak.

Bewerkt door arifiene, 26 januari 2011 - 11:54.

Frances
Frances
  • 7.446 berichten
  • 4 katten

#78 Geplaatst 26 januari 2011 - 11:55

Vrij nutteloze discussie hierboven lijkt me. Je moet je goed voelen op een univ! Ik zit nu aan de UHasselt, mijn eerste jaar in Leuven gedaan, dat ging niet zo heel goed (helft erdoor, helft gebuisd) ik ging naar UHasselt en had goede punten. Makkelijker? Neen, maar het systeem en de methode liggen mij beter. Ook de mensen vind ik aangenamer...
Volgens mij is er geen 'betere' of 'beste' univ eigenlijk. Het is maar daar waar je thuis voelt en de methode je ligt. Ik krijg héél vaak te horen van rechtenstudenten aan de KUL: "Oooh dat is in Hasselt toch véél makkelijker" - Neen, wij hebben knal dezelfde cursussen, enkel worden we meer begeleid en zijn we geen nummertje.

Overigens vind ik de link tussen blond en rechtenstudies ook maar eigenaardig... Maar je zal altijd "typetjes" hebben om het zo te zeggen waarbij je misschien denkt van "Oei". Maar uiterlijk zegt niks.

MartijnH
MartijnH
  • 269 berichten

#79 Geplaatst 26 januari 2011 - 11:59

Gent is idd de beste univ voor rechten. En ook het nieuwe wetenschapscentrum van België. Dus ja, volgens mij is Gent over het algemeen wel degelijk de beste univ. Bon filosofie enz daar weet ik niks van.

Ik heb ook aan de VUB gestudeerd hoor, dus het is niet wat napraten dat ik doe. De methode is wel enorm verschillend van die in Leuven (waar ik ook nog gezeten heb). Beter voor je kennis en kunde? Geen idee... Makkelijker? Ja. Ik was bv in Leuven geslaagd voor verbintenissenrecht en dat ene vak leverde al 3 volledige vrijstellingen op aan de VUB. Andere vakken dan weer een halve vrijstelling, dus gewoon andere nadruk denk ik. Waar je wel gelijk in hebt is dat de VUB praktijkgerichter is. Maar dat kunnen ze aan de KUL in het 1e jaar gewoon nog niet voor elkaar krijgen met 700 man.

Overigens, mijn "blonde veralgemening" beperkte zich niet tot de haarkleur zoals je kon lezen. Maar ter verduidelijking: het gaat om meisjes die hun haar al sinds jaar en dag platinablond verven, hun samenattingen maken op Disney princessenpapier en al de rest wat ik al gezegd heb. Het ging niet enkel om uiterlijk, zoals ik al zei. Als jij je daardoor aangesproken voelt enkel omdat je blond bent, dan vrees ik dat het niet meer is dan een misverstand.

Bewerkt door MartijnH, 26 januari 2011 - 12:00.

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#80 Geplaatst 26 januari 2011 - 12:00

Frances zei:

Vrij nutteloze discussie hierboven lijkt me. Je moet je goed voelen op een univ! Ik zit nu aan de UHasselt, mijn eerste jaar in Leuven gedaan, dat ging niet zo heel goed (helft erdoor, helft gebuisd) ik ging naar UHasselt en had goede punten. Makkelijker? Neen, maar het systeem en de methode liggen mij beter. Ook de mensen vind ik aangenamer...
Volgens mij is er geen 'betere' of 'beste' univ eigenlijk. Het is maar daar waar je thuis voelt en de methode je ligt. Ik krijg héél vaak te horen van rechtenstudenten aan de KUL: "Oooh dat is in Hasselt toch véél makkelijker" - Neen, wij hebben knal dezelfde cursussen, enkel worden we meer begeleid en zijn we geen nummertje.

Overigens vind ik de link tussen blond en rechtenstudies ook maar eigenaardig... Maar je zal altijd "typetjes" hebben om het zo te zeggen waarbij je misschien denkt van "Oei". Maar uiterlijk zegt niks.

Er is een verschil tussen falen in het eerste jaar en dan veranderen (waarbij ook eventueel studiemethode verandert), en twee jaar sukkelen in Gent, er amper voor drie vakken doorzijn, en dan naar VUB gaan en slechts één herexamen hebben.
Wij hebben jaarlijks zoveel zo'n gevallen, sorry, maar dan geloof ik niet meer in 'andere leermethodes' etc.
Bovendien zie je dan die mensen hun cursussen, zijn die zowat de helft van wat wij moeten verwerken, en als je ze iets simpels vraagt kunnen ze het niet uitleggen.

Ik denk dat de visitatiecommissie op dat punt de nagel op de kop heeft geslaan.

En wat betreft die begeleiding (die je in VUB ook hebt trouwens): Ik ben meer van het principe dat men lang genoeg je handje heeft vastgehouden en dat je moet leren zelfstandig werken. Sommigen kunnen dat niet direct, waarvoor alle begrip, maar ik vind persoonlijk dat zo'n werkmethode iets essentieels mist.

@Martijn: Nogal een geluk dat ik naturel-blond ben dan! ;)

Bewerkt door arifiene, 26 januari 2011 - 12:02.

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#81 Geplaatst 26 januari 2011 - 12:02

Kathleen, je dochter moet er gewoon voor gaan! :)
Ik zei het al: ze zal op vlak van doorzetting en zelfstandig leren een voorsprong hebben.

En ze kan het ook wat trager doen, om haar lichaam niet teveel te belasten en er zo zekerder van te zijn dat ze het zal halen. Heb zelf een jaartje aan unief gedaan, en deed dan de helft van een jaar eigenlijk. Ik ging telkens een jaar spreiden over 2 jaar. Doe ik nu ook op de hogeschool. Het is zeker mogelijk. Duurt dan wel lang, maar als je echt wil... Dan is het wel belangrijk dat je iets doet dat je echt graag doet. Anders is 6 of 8 jaar te lang. En dan maar hopen dat haar gezondheid een beetje meewerkt he, daarom zeker belangrijk dat ze zich niet overschat. Beter wat trager gaan, dan over haar grens gaan en een paar maanden in bed liggen (nja, ik weet hoe dat is, jammer genoeg).

Maar als ik nu bij mijn zus zie, die doet geschiedenis aan de KUL, zij heeft minder uren les, papers, examens en leerstof (cursussen zijn dunner dan die van mij :onzeker: ) dan ik aan de hogeschool met maar een halftijds programma.

Wat denkt ze nu te doen met haar middelbaar?

Guest_Eragon_*
Guest_Eragon_*

#82 Geplaatst 26 januari 2011 - 12:20

arifiene zei:

Heel goed van je, ik studeer rechten in Gent en ben ook blond (relevantie?).

Ik weet niet hoe dat aan de KUL zit, maar wij krijgen praktijk voor alle vakken ook, dus een aangifte/dagvaarding/vonnis/.... ofzo nog nooit zien, dat komt hier niet voor.

Algemene uitspraak, misschien, maar wel terecht. Het is echt geen toeval dat zoveel afvallers bij ons er in de VUB wel doorgeraken. Bovendien zeggen die mensen zelf dat het er veel gemakkelijker is.

En 'Gent beste unief', kwam niet uit mijn mond. Ze komen er echter wel als beste unief uit voor de rechten bij de rapporten van de officiele visitatiecommissie. VUB en KUB waren de twee slechtste als ik me goed herinner.

Dit heeft niets te maken met 'domme uitspraak' noch 'iets van de wereld kennen', want dat is pas een domme uitspraak.

Raar, ik zie VUB op 2 staan???
Toeval, niet neen, daar geloof ik niet maar misschien wel andere werkmethode?

MartijnH
MartijnH
  • 269 berichten

#83 Geplaatst 26 januari 2011 - 12:29

Wel eerlijk gezegd... Ik was in Leuven in 1e zit op niets door. In 2e zit op 3 vakken en dan ben ik naar de VUB gegaan. (wel ff erbij zeggen dat rechten mij niet interesseert en dit niet mijn keuze was. Ik heb dus ook niet met veel zin gestudeerd).
Maar goed ik ben dan naar de VUB gegaan en daar werkte ik nog minder. Ik bereidde wel mijn werkcolleges voor, maar studeren tijdens het jaar, nope geen zin in. Ik had op de VUB 2 herexamens met die inspanning, waar ik in Leuven op alles gebuisd was. Zelfs bronnen en beginselen van het recht, dat zogezegd het zwaarste vak zou moeten zijn van 1e Bach had ik achteraf gezien zelfs zonder studeren kunnen halen omdat alles in de codex te vinden was. Dus ja ik vond het eerste jaar echt wel makkelijker. Maar aan de andere kant heb ik wel meer opgestoken en onthouden van dat jaar dan aan de kul. Dus tja wat is het dan hè...
(inmiddels ben ik gestopt met rechten en doe ik wat ik altijd wilde doen, dus hoe het er in de hogere jaren aan tie gaat weet ik niet)

maar Frances heeft gelijk... Die "mijn univ is beter dan jouw univ"-discussies lopen toch op niets uit...

Bewerkt door MartijnH, 26 januari 2011 - 12:36.

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#84 Geplaatst 26 januari 2011 - 12:56

Eragon zei:

Raar, ik zie VUB op 2 staan???
Toeval, niet neen, daar geloof ik niet maar misschien wel andere werkmethode?

Juist, KUB stond laatste.

Mijn prof was nog aan het lachen met VUB op twee, vandaar de verwarring.

En again: Nee srry, andere werkmethode kan best, maar als studenten die Gent en VUB hebben gedaan, zelf allemaal zeggen dat het gemakkelijker is... Dan nog niet te vergeten: Er zijn bij ons heel wat 'buisvakken' waarvoor sommigen een examen/creditcontract nemen in VUB, daar slagen, en die punten in Gent inbrengen. Dat heeft echt niéts te maken met werkmethode, want ze gaan enkel examen afleggen.

MartijnH zei:

Wel eerlijk gezegd... Ik was in Leuven in 1e zit op niets door. In 2e zit op 3 vakken en dan ben ik naar de VUB gegaan. (wel ff erbij zeggen dat rechten mij niet interesseert en dit niet mijn keuze was. Ik heb dus ook niet met veel zin gestudeerd).
Maar goed ik ben dan naar de VUB gegaan en daar werkte ik nog minder. Ik bereidde wel mijn werkcolleges voor, maar studeren tijdens het jaar, nope geen zin in. Ik had op de VUB 2 herexamens met die inspanning, waar ik in Leuven op alles gebuisd was. Zelfs bronnen en beginselen van het recht, dat zogezegd het zwaarste vak zou moeten zijn van 1e Bach had ik achteraf gezien zelfs zonder studeren kunnen halen omdat alles in de codex te vinden was. Dus ja ik vond het eerste jaar echt wel makkelijker. Maar aan de andere kant heb ik wel meer opgestoken en onthouden van dat jaar dan aan de kul. Dus tja wat is het dan hè...
(inmiddels ben ik gestopt met rechten en doe ik wat ik altijd wilde doen, dus hoe het er in de hogere jaren aan tie gaat weet ik niet)

maar Frances heeft gelijk... Die "mijn univ is beter dan jouw univ"-discussies lopen toch op niets uit...

Maar bij rechten staat het wel zwart op wit:
Gentse rechtenopleiding de beste van Vlaanderen ! - Windows Live

:p

Bewerkt door arifiene, 26 januari 2011 - 12:58.

Frances
Frances
  • 7.446 berichten
  • 4 katten

#85 Geplaatst 26 januari 2011 - 12:57

MartijnH zei:

Dat is zenne :LOL: Ik ben mij tegen KUL-ers al meer dan een jaar aan het verdedigen. Het toppunt van al is dat die van de VUB, KUL etc dan wel bij ons de onderwijsgroepen komen volgen.
Btw, Arifiene, handje vasthouden is het niet. Wij krijgen oefeningen, waarvoor studenten aan de KUL e.a. naar zo'n ding gaan dat pakken geld kost... Dus handje vasthouden [-( We moeten het nog altijd zelf doen

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#86 Geplaatst 26 januari 2011 - 13:08

Frances zei:

[/b]

Dat is zenne :LOL: Ik ben mij tegen KUL-ers al meer dan een jaar aan het verdedigen. Het toppunt van al is dat die van de VUB, KUL etc dan wel bij ons de onderwijsgroepen komen volgen.
Btw, Arifiene, handje vasthouden is het niet. Wij krijgen oefeningen, waarvoor studenten aan de KUL e.a. naar zo'n ding gaan dat pakken geld kost... Dus handje vasthouden [-( We moeten het nog altijd zelf doen

Jama, jij zegt net 'we worden meer begeleid' :p .

Wij krijgen ook gewoon oefeningen in groep hoor...

Frances
Frances
  • 7.446 berichten
  • 4 katten

#87 Geplaatst 26 januari 2011 - 13:10

arifiene zei:

Jama, jij zegt net 'we worden meer begeleid' :p .

Wij krijgen ook gewoon oefeningen in groep hoor...

Ik kan effectief wel vergelijken met de KUL. Daar kregen we geen oefeningen. Ik vind oefeningen krijgen "begeleid worden". Ik weet niet wat jij dan zou verstaan onder begeleid worden. Met andere universiteiten kan ik natuurlijk niet vergelijken, maar eerlijk, veel interesseert mij dat niet. Ik zit nu aan de UH en ik vind het daar goed, ieder zijn ding en op het einde heb je toch hetzelfde diploma. (waarmee ik NIET wil zeggen dat werkgevers niet kijken naar de graad die je behaald hebt!)

Bewerkt door Frances, 26 januari 2011 - 13:13.

Guest_Eragon_*
Guest_Eragon_*

#88 Geplaatst 26 januari 2011 - 13:40

arifiene zei:

Juist, KUB stond laatste.

Mijn prof was nog aan het lachen met VUB op twee, vandaar de verwarring.

En again: Nee srry, andere werkmethode kan best, maar als studenten die Gent en VUB hebben gedaan, zelf allemaal zeggen dat het gemakkelijker is... Dan nog niet te vergeten: Er zijn bij ons heel wat 'buisvakken' waarvoor sommigen een examen/creditcontract nemen in VUB, daar slagen, en die punten in Gent inbrengen. Dat heeft echt niéts te maken met werkmethode, want ze gaan enkel examen afleggen.

Maar bij rechten staat het wel zwart op wit:
Gentse rechtenopleiding de beste van Vlaanderen ! - Windows Live

:p

MartijnH zei:

Ik na maar hopen dat als je iets voor een derde of vierde keer studeert, dat je het vak dan gemakkelijker vindt, vooral over de basisvakken die je de eerste jaren krijgt. Anders heb je echt een probleem.

Wel grappig MartijnH dat na jouw uitspraak over meisjes die rechten studeren door naar legally blond gekeken te hebben blijkt dat je het ook tegen je zin en dus waarschijnlijk om de foute redenen hebt gestudeerd.

Maakt allemaal niks uit mijn inziens maar ik kan niet tegen veralgemeende uitspraken. Wat wel telt is je aanpak en je motivatie. Als je rechten met zin studeert en het interesseert jeecht, dan beperk je je niet tot van buiten leren, dan wil je het begrijpen, aan welke universiteit je ook zit.

En meer ga ik er niet meer over zeggen want helpt de TS niet vooruit

MartijnH
MartijnH
  • 269 berichten

#89 Geplaatst 26 januari 2011 - 14:10

politieke geschiedenis van belgie, historische inleiding tot het recht, inleiding tot het internationaal en europees recht, geschiedenis van de voornaamste moderne staten, psychologie, .. heb ik allemaal niet gehad aan de kul hoor ;) dat was voor mij ook gloednieuwe leerstof.

En sorry, het feit dat ik van mijn ouders rechten moest studeren omdat ze diergeneeskunde geen goed beroep vonden, dan is dat mijns inziens nog heel wat anders dan meisjes die legally blond als uitgangspunt nemen voor rechten. Als je dat grappig vindt, scheelt er toch het een en ander.

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#90 Geplaatst 26 januari 2011 - 14:12

Frances zei:

Ik kan effectief wel vergelijken met de KUL. Daar kregen we geen oefeningen. Ik vind oefeningen krijgen "begeleid worden". Ik weet niet wat jij dan zou verstaan onder begeleid worden. Met andere universiteiten kan ik natuurlijk niet vergelijken, maar eerlijk, veel interesseert mij dat niet. Ik zit nu aan de UH en ik vind het daar goed, ieder zijn ding en op het einde heb je toch hetzelfde diploma. (waarmee ik NIET wil zeggen dat werkgevers niet kijken naar de graad die je behaald hebt!)

Huh hebben ze geen monitoraatsessies meer aan de kul dan?
Vroeger waren die er wel en die waren verplicht voor de studenten.