Spring naar inhoud

- - - - -

Universitaire studies na centrale examencommisie

• Log in om te reageren
111 reacties op dit onderwerp
MartijnH
MartijnH
  • 269 berichten

#91 Geplaatst 26 januari 2011 - 14:19

jawel die zijn er nog, maar niet verplicht. Per vak waren er 4 sessies die je kon volgen, telkens 2 uur. Maar goed je zat dan nog met 25 en je kan dan niet verwachten dat ze je echt persoonlijk begeleiden. Dus super veel had je er niet aan vond ik. Behalve voor verbintenissenrecht dan, die was echt goed.

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#92 Geplaatst 26 januari 2011 - 14:39

Ik ben het met Frances eens. Je zou voor een universiteit of hogeschool moeten kiezen omdat je je daar goed voelt en de methoden je liggen. Niet omdat het 'makkelijker' zou zijn. Ik studeer dierenzorg aan Kaho Sint-Lieven. Ik had ook naar Katho Roeselare kunnen gaan bijvoorbeeld. Maar daar voelde ik mij niet goed. Op Sint-Lieven wel. Het is op dit moment ook goed meegenomen dat het een school is waar studenten worden begeleid, want ik kan het dit academiejaar echt wel gebruiken, merk ik nu. Maar dat is niet de reden geweest waarom ik voor deze hogeschool gekozen heb. Wel de sfeer, de medestudenten,... Toen ik mij ging inschrijven wist ik eigenlijk niets over Sint-Lieven (of toch niet veel) :oops: Maar toen ik binnen stapte en mensen leerde kennen, had ik zo het gevoel van 'dit is het!'. Dat heeft mij over de streep getrokken. Ondanks de afstand die ik elke lesdag af moet leggen om van Brasschaat naar Sint-Niklaas te geraken. Ik heb geleerd dat het geen kwaad kan om op mijn gevoel af te gaan, en dat heeft mij tot nu toe alleen maar vooruit geholpen :)
Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.

Frances
Frances
  • 7.446 berichten
  • 4 katten

#93 Geplaatst 26 januari 2011 - 15:13

MartijnH zei:

jawel die zijn er nog, maar niet verplicht. Per vak waren er 4 sessies die je kon volgen, telkens 2 uur. Maar goed je zat dan nog met 25 en je kan dan niet verwachten dat ze je echt persoonlijk begeleiden. Dus super veel had je er niet aan vond ik. Behalve voor verbintenissenrecht dan, die was echt goed.

Ja die monitoraten zijn er nog. Maar dat is echt tja, niks van hulp vond ik. En ook vond ik dat bij de KUL bepaalde proffen nogal smerig verbeterden en helemaal niet hetzelfde bij eerste - tweede zit (vb Romeins recht).
UH is een blokkensysteem, waarbij je je kan concentreren op 1 vak. Je weet ook al bij het eerste semester van het eerste jaar of Rechten wel je ding is of niet. Eerlijk, na een jaar aan de KUL wist ik dat nog steeds niet :s Na een half jaar UH wist ik het zeker: JA! Heel praktijkgerichte vakken, in het eerste jaar direct conclusies moeten schrijven, naar de rechtbank gaan met een advocaat en een zaak mee volgen en er een samenvatting over schrijven etc etc. Dat systeem ligt mij véél meer, waardoor het makkelijker lijkt, maar de leerstof is echt helemaal hetzelfde. En die limburgers, tja, ik heb ze gewoon graag :lachen: Ook dat je met 200 studenten zit ipv 700 vind ik veel leuker :) Ik ga gewoon liever naar de les, omdat ik meer bezig ben met het vak en oefeningen maken, werkelijk voorbereiden of je wordt gewoon uit de onderwijsgroep gezet.

Tinne zei:

Ik ben het met Frances eens. Je zou voor een universiteit of hogeschool moeten kiezen omdat je je daar goed voelt en de methoden je liggen. Niet omdat het 'makkelijker' zou zijn. Ik studeer dierenzorg aan Kaho Sint-Lieven. Ik had ook naar Katho Roeselare kunnen gaan bijvoorbeeld. Maar daar voelde ik mij niet goed. Op Sint-Lieven wel. Het is op dit moment ook goed meegenomen dat het een school is waar studenten worden begeleid, want ik kan het dit academiejaar echt wel gebruiken, merk ik nu. Maar dat is niet de reden geweest waarom ik voor deze hogeschool gekozen heb. Wel de sfeer, de medestudenten,... Toen ik mij ging inschrijven wist ik eigenlijk niets over Sint-Lieven (of toch niet veel) :oops: Maar toen ik binnen stapte en mensen leerde kennen, had ik zo het gevoel van 'dit is het!'. Dat heeft mij over de streep getrokken. Ondanks de afstand die ik elke lesdag af moet leggen om van Brasschaat naar Sint-Niklaas te geraken. Ik heb geleerd dat het geen kwaad kan om op mijn gevoel af te gaan, en dat heeft mij tot nu toe alleen maar vooruit geholpen :)

Bij mij is dat dus ook zo, ik pendel van St Joris Winge (bijna Leuven) naar Hasselt. Nogal raar maar ja, ik voel me beter daar :) Je moet idd je gevoel volgen! Ik ben nu wel serieus aan het twijfelen of ik mijn master aan UH of KUL zal doen... Nog een jaartje afwachten en dan beslissen...

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#94 Geplaatst 26 januari 2011 - 15:25

Frances zei:

Bij mij is dat dus ook zo, ik pendel van St Joris Winge (bijna Leuven) naar Hasselt. Nogal raar maar ja, ik voel me beter daar :) Je moet idd je gevoel volgen! Ik ben nu wel serieus aan het twijfelen of ik mijn master aan UH of KUL zal doen... Nog een jaartje afwachten en dan beslissen...

Het openbaar vervoer is het enige nadeel. Ik kan mij daar zo aan ergeren! Zo had ik een week geleden examen agro-economie op een vrijdag. Om 6u30 zat ik op de bus. Die was natuurlijk weeral te laat in Antwerpen, ondanks het hele rustige verkeer. Waardoor ik de IC trein van 7u20 miste. Dus er zat niets anders op om te wachten op de stoptrein van 7u32. Komt die toch wel niet zeker :evil: Zonder enige verwittiging he :o Ik was woest. Want uiteindelijk was ik pas om 8u15 in het station van Sint-Niklaas. Om 8u30 had ik examen. Ik heb mij serieus mogen haasten om daar op tijd te geraken. Wat me is gelukt, maar leuk is anders. Ik kan toch moeilijk 3-4 uur op voorhand vertrekken? Ik ben nu al minstens 2 uur onderweg.

En zo zijn er nog wel van die stoten die ik kan vertellen ivm het openbaar vervoer O:) Je maakt wat mee tegenwoordig. Achteraf is het grappig maar op dat moment zelf absoluut niet. Het moet je maar overkomen om een examen te missen he. Of een belangrijke les ofzo.

Bewerkt door Tinne, 26 januari 2011 - 15:26.

Geplaatste afbeelding

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#95 Geplaatst 26 januari 2011 - 15:46

Frances zei:

Ik kan effectief wel vergelijken met de KUL. Daar kregen we geen oefeningen. Ik vind oefeningen krijgen "begeleid worden". Ik weet niet wat jij dan zou verstaan onder begeleid worden. Met andere universiteiten kan ik natuurlijk niet vergelijken, maar eerlijk, veel interesseert mij dat niet. Ik zit nu aan de UH en ik vind het daar goed, ieder zijn ding en op het einde heb je toch hetzelfde diploma. (waarmee ik NIET wil zeggen dat werkgevers niet kijken naar de graad die je behaald hebt!)
Vind jij dàt begeleid worden?
Zo interactief zijn die oefeningen bij ons niet hoor...
We krijgen bvb een dossier op voorhand, moeten een conclusie schrijven of een vonnis, en dat wordt dat in de oefening besproken.
Uiteraard niet individueel, we zitten meestal met 50 in een groep.

Eragon zei:

Ik na maar hopen dat als je iets voor een derde of vierde keer studeert, dat je het vak dan gemakkelijker vindt, vooral over de basisvakken die je de eerste jaren krijgt. Anders heb je echt een probleem.

Wel grappig MartijnH dat na jouw uitspraak over meisjes die rechten studeren door naar legally blond gekeken te hebben blijkt dat je het ook tegen je zin en dus waarschijnlijk om de foute redenen hebt gestudeerd.

Maakt allemaal niks uit mijn inziens maar ik kan niet tegen veralgemeende uitspraken. Wat wel telt is je aanpak en je motivatie. Als je rechten met zin studeert en het interesseert jeecht, dan beperk je je niet tot van buiten leren, dan wil je het begrijpen, aan welke universiteit je ook zit.

En meer ga ik er niet meer over zeggen want helpt de TS niet vooruit
Het heeft weinig te maken met makkelijker, het is gewoon zo dat bij ons enorm geschift wordt. We zijn met teveel dus enkel de goeien mogen erdoor, terwijl de anderen herexamens hebben.
En je mag gerust weten dat ik ieder jaar herexamens heb. Ik werk dan ook 3/4 momenteel en ik heb ook nog het vrijwilligerswerk dat enorm veel tijd opslorpt. Dus ik schaam me er niet voor dat ik bepaalde vakken 3 keer heb moeten afleggen omdat ik twee keer een 9 had.

Dat is nog iets heel anders dan mensen die een 4 , een 3 en een 5 halen, en dan via examencontract een 11 halen bij de VUB. Dan gaat het niet om het vak beter kunnen maar gewoon over makkelijker leerstof/ laksere beoordeling.

Soit, de dochter van de TS gaat geschiedenis doen, dus dit is overbodig allemaal, maar ze moet wel beseffen dat (in Gent toch) ook enorm geschift wordt in de richting geschiedenis.

Frances
Frances
  • 7.446 berichten
  • 4 katten

#96 Geplaatst 26 januari 2011 - 15:55

arifiene zei:

Vind jij dàt begeleid worden?
Zo interactief zijn die oefeningen bij ons niet hoor...
We krijgen bvb een dossier op voorhand, moeten een conclusie schrijven of een vonnis, en dat wordt dat in de oefening besproken.
Uiteraard niet individueel, we zitten meestal met 50 in een groep.

Het heeft weinig te maken met makkelijker, het is gewoon zo dat bij ons enorm geschift wordt. We zijn met teveel dus enkel de goeien mogen erdoor, terwijl de anderen herexamens hebben.
En je mag gerust weten dat ik ieder jaar herexamens heb. Ik werk dan ook 3/4 momenteel en ik heb ook nog het vrijwilligerswerk dat enorm veel tijd opslorpt. Dus ik schaam me er niet voor dat ik bepaalde vakken 3 keer heb moeten afleggen omdat ik twee keer een 9 had.

Dat is nog iets heel anders dan mensen die een 4 , een 3 en een 5 halen, en dan via examencontract een 11 halen bij de VUB. Dan gaat het niet om het vak beter kunnen maar gewoon over makkelijker leerstof/ laksere beoordeling.

Soit, de dochter van de TS gaat geschiedenis doen, dus dit is overbodig allemaal, maar ze moet wel beseffen dat (in Gent toch) ook enorm geschift wordt in de richting geschiedenis.

Wij zitten met maar 15, maximum 20 in het OG. Ik denk dat het moeilijk uit te leggen is zonder dat je er effectief is bijgezeten hebt. Wij hebben een cursus (reader) en een blokboek. In dat blokboek staan dan de oefeningen, wij hebben meestal op maandag en vrijdag hoorcollege. Dinsdag en donderdag hebben we dan OG waarin we oefeningen maken, bepaalde stukken van de leerstof meer uitgediept worden dan in het HC. Of zaken behandeld worden die niet behandeld worden in het HC. Op 't einde van de rit kent de tutor je echt wel bij naam. De tutoren zijn ook aanwezig in de HC's zodat zij weten waar de prof nadruk op gelegd heeft, wat toch nog beter uitgelegd zou moeten worden etc etc. Je wéét gewoon met wat je bezig bent en blokt uiteindelijk niet gewoon van buiten. Ik vergelijk dit uiteraard met KUL, en niet met Gent, want daarover weet ik niks. De KUL zat je in de aula met 700 en tja daar zat je dan. Overigens wordt er bij ons ook geschift hoor, dat is logisch. Overal wordt er geschift, zoals Arifiene aanhaalt.

En ik denk niet dat je een uitzondering bent met herexamens. Dat is geen schande he. Sommige vakken liggen je trouwens minder dan andere... Zo heb ik serieus gevloekt op staatsrecht, maar uiteindelijk lukt dat wel (gelukkig).

En nu wil ik dit ook nog wel zeggen: ik ben ook naar de VUB gegaan toen ik in het zesde middelbaar zat, de openles dag, weet je wel. Jeezzeeeess, wat was dat :o Ik kan daar enkel mee beamen wat hier al gezegd is door Martijn en Arifiene eigenlijk. De VUB is echt laag aangeschreven :oops:

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#97 Geplaatst 26 januari 2011 - 16:15

Frances zei:

En ik denk niet dat je een uitzondering bent met herexamens. Dat is geen schande he. Sommige vakken liggen je trouwens minder dan andere... Zo heb ik serieus gevloekt op staatsrecht, maar uiteindelijk lukt dat wel (gelukkig).

Daar heb je gelijk in. Ik heb ook vakken waarvan ik denk 'oh my god!'. Elektromechanica en plantenvoeding zijn daar goede voorbeelden van. Ik volg dierenzorg en zie het nut niet in van die vakken. Maar ja, we krijgen ze, en we moeten er maar voor zien te slagen. Een vak dat je niet ligt is 1 ding. Een docent die je niet ligt is nog zoiets dat voor problemen kan zorgen. Dat heb ik met agrochemie *zucht*. Die docent kan absoluut geen lesgeven, is een warhoofd met een hoop stopwoorden die vaak niet weet waar ze gebleven is, en zo van die dingen. Veel mensen uit mijn klas kunnen met haar niet overweg.

Bewerkt door Tinne, 26 januari 2011 - 16:19.

Geplaatste afbeelding

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#98 Geplaatst 26 januari 2011 - 16:22

Frances zei:

Wij zitten met maar 15, maximum 20 in het OG. Ik denk dat het moeilijk uit te leggen is zonder dat je er effectief is bijgezeten hebt. Wij hebben een cursus (reader) en een blokboek. In dat blokboek staan dan de oefeningen, wij hebben meestal op maandag en vrijdag hoorcollege. Dinsdag en donderdag hebben we dan OG waarin we oefeningen maken, bepaalde stukken van de leerstof meer uitgediept worden dan in het HC. Of zaken behandeld worden die niet behandeld worden in het HC. Op 't einde van de rit kent de tutor je echt wel bij naam. De tutoren zijn ook aanwezig in de HC's zodat zij weten waar de prof nadruk op gelegd heeft, wat toch nog beter uitgelegd zou moeten worden etc etc. Je wéét gewoon met wat je bezig bent en blokt uiteindelijk niet gewoon van buiten. Ik vergelijk dit uiteraard met KUL, en niet met Gent, want daarover weet ik niks. De KUL zat je in de aula met 700 en tja daar zat je dan. Overigens wordt er bij ons ook geschift hoor, dat is logisch. Overal wordt er geschift, zoals Arifiene aanhaalt.

En nu wil ik dit ook nog wel zeggen: ik ben ook naar de VUB gegaan toen ik in het zesde middelbaar zat, de openles dag, weet je wel. Jeezzeeeess, wat was dat :o Ik kan daar enkel mee beamen wat hier al gezegd is door Martijn en Arifiene eigenlijk. De VUB is echt laag aangeschreven :oops:
Oh nee, hier is dat bijlange niet zo interactief. De meeste praktijklessen kun je gerust doorkomen zonder ooit je mond open te doen. Maar je moet wel opletten, want het zijn waardevolle lessen uiteraard.

In het eerste jaar zaten wij ook met 700, maar uiteindelijk valt er toch een goeie 70% af...

Bwa, ik schaam me toch altijd een beetje voor die herexamens. Kvoel me dan zo dom, terwijl ik weet dat het door tijdgebrek is.
En sommige mensen kunnen het ook niet laten om zo laatdunkend te doen over herexamens, dat helpt ook al niet.

Soms denk ik dat ik beter eens zou stoppen met het vrijwilligerswerk, het zou me herexamens besparen, maarja...

Frances
Frances
  • 7.446 berichten
  • 4 katten

#99 Geplaatst 26 januari 2011 - 16:26

arifiene zei:

Oh nee, hier is dat bijlange niet zo interactief. De meeste praktijklessen kun je gerust doorkomen zonder ooit je mond open te doen. Maar je moet wel opletten, want het zijn waardevolle lessen uiteraard.

In het eerste jaar zaten wij ook met 700, maar uiteindelijk valt er toch een goeie 70% af...

Bwa, ik schaam me toch altijd een beetje voor die herexamens. Kvoel me dan zo dom, terwijl ik weet dat het door tijdgebrek is.
En sommige mensen kunnen het ook niet laten om zo laatdunkend te doen over herexamens, dat helpt ook al niet.

Soms denk ik dat ik beter eens zou stoppen met het vrijwilligerswerk, het zou me herexamens besparen, maarja...

Nee zo mag je niet denken Arifiene ;) Je komt er ook, met herexamens hoor. Ik heb ook al elk jaar herexamens gehad, maar ja dan is dat zo! Wat anderen daarvan denken, dat is hun probleem.
Bedoel je vrijwilligerswerk = katten? Ik zou daar sowieso, ongeacht wat het is, niet mee stoppen. Aangezien je dat doet, wil toch zeggen dat je dat graag doet en dat het ook een soort van uitlaatklep, hobby of hoe moet ik het zeggen is van jou! Zeker niet mee stoppen!

Die lessen zijn inderdaad heel erg belangrijk. Zo heb ik nu bij economie de laatste twee gemist en ja ik begrijp er echt niks van :(

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#100 Geplaatst 26 januari 2011 - 16:30

Frances zei:

Nee zo mag je niet denken Arifiene ;) Je komt er ook, met herexamens hoor. Ik heb ook al elk jaar herexamens gehad, maar ja dan is dat zo! Wat anderen daarvan denken, dat is hun probleem.
Bedoel je vrijwilligerswerk = katten? Ik zou daar sowieso, ongeacht wat het is, niet mee stoppen. Aangezien je dat doet, wil toch zeggen dat je dat graag doet en dat het ook een soort van uitlaatklep, hobby of hoe moet ik het zeggen is van jou! Zeker niet mee stoppen!

Die lessen zijn inderdaad heel erg belangrijk. Zo heb ik nu bij economie de laatste twee gemist en ja ik begrijp er echt niks van :(

Ja tuurlijk :p .
Ik vang niet enkel op eh, ik doe ook alle advertenties, beantwoord de meeste mailtjes, ga ook geregeld wilde populaties/katten steriliseren, daar kruipt ontzettend veel tijd in...

Bah economie :p .

Frances
Frances
  • 7.446 berichten
  • 4 katten

#101 Geplaatst 26 januari 2011 - 16:38

arifiene zei:

Ja tuurlijk :p .
Ik vang niet enkel op eh, ik doe ook alle advertenties, beantwoord de meeste mailtjes, ga ook geregeld wilde populaties/katten steriliseren, daar kruipt ontzettend veel tijd in...

Bah economie :p .

Nee dat mag je niet stoppen ;) Je hart zit daar, dat weten we hier allemaal hé. Als ik eventjes indiscreet mag zijn, in je hoeveelste jaar rechten zit je? (mag ook altijd pm'n want we zijn serieus aan het afwijken :oops: )

Idd, bah economie :o

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#102 Geplaatst 26 januari 2011 - 16:55

Frances zei:

Nee dat mag je niet stoppen ;) Je hart zit daar, dat weten we hier allemaal hé. Als ik eventjes indiscreet mag zijn, in je hoeveelste jaar rechten zit je? (mag ook altijd pm'n want we zijn serieus aan het afwijken :oops: )

Idd, bah economie :o

Ja, maar met mijn kattenervaring zal ik geen job krijgen, met een diploma wel :p .
Oh, ik zit in men laatste jaar, dat mag je gerust vragen hoor. :)
Maar we zijn inderdaad aan het afwijken :oops:

Kathleen
Kathleen
  • 7.941 berichten
  • 2 katten

#103 Geplaatst 26 januari 2011 - 17:03

Nathalie zei:

Kathleen, je dochter moet er gewoon voor gaan! :)
Ik zei het al: ze zal op vlak van doorzetting en zelfstandig leren een voorsprong hebben.

En ze kan het ook wat trager doen, om haar lichaam niet teveel te belasten en er zo zekerder van te zijn dat ze het zal halen. Heb zelf een jaartje aan unief gedaan, en deed dan de helft van een jaar eigenlijk. Ik ging telkens een jaar spreiden over 2 jaar. Doe ik nu ook op de hogeschool. Het is zeker mogelijk. Duurt dan wel lang, maar als je echt wil... Dan is het wel belangrijk dat je iets doet dat je echt graag doet. Anders is 6 of 8 jaar te lang. En dan maar hopen dat haar gezondheid een beetje meewerkt he, daarom zeker belangrijk dat ze zich niet overschat. Beter wat trager gaan, dan over haar grens gaan en een paar maanden in bed liggen (nja, ik weet hoe dat is, jammer genoeg).

Maar als ik nu bij mijn zus zie, die doet geschiedenis aan de KUL, zij heeft minder uren les, papers, examens en leerstof (cursussen zijn dunner dan die van mij :onzeker: ) dan ik aan de hogeschool met maar een halftijds programma.

Wat denkt ze nu te doen met haar middelbaar?

Als ze zou slagen voor de examencomissie (als, want de cursus boekhouden , recht en economie is toch een serieus pak dat ze volledig nieuw moet leren) dan zou ze volgend jaar al naar hoger onderwijs gaan en wijselijk zwijgen waar ze vroeger naar school geweest is ;) Alhoewel, Zeelyceum klinkt toch chique hé ;)
Haar voorliefde gaat naar Geschiedenis, maar we gaan zeker naar infodagen en een beurs rond studiemogelijkheden.
En het liefst gewoon in Zntwerpen, zodat ze dicht bij huis is en als het eens niet gaat een dag kan neervallen op haar bed. Tja, dat kan op een kot of Peda ook hoor ik jullie al zeggen, maar na jaren zeepreventorium en internaat zo ver van huis weten we dat als er iets is  het soms een heel gedoe is om telefonisch iets te regelen.
Geplaatste afbeelding
Wanneer je verdrietig bent, kijk dan in je hart en je zal zien dat je weent om wat je vreugde schonk

Kathleen
Kathleen
  • 7.941 berichten
  • 2 katten

#104 Geplaatst 26 januari 2011 - 17:04

OOH ja, nog iets. Het doet me deugd dat er hier zo goed gerreageerd en gediscussiëerd wordt in dit topic. Fijn om zo van Anderen wat te horen :flower:
Geplaatste afbeelding
Wanneer je verdrietig bent, kijk dan in je hart en je zal zien dat je weent om wat je vreugde schonk

Frances
Frances
  • 7.446 berichten
  • 4 katten

#105 Geplaatst 26 januari 2011 - 17:06

arifiene zei:

Ja, maar met mijn kattenervaring zal ik geen job krijgen, met een diploma wel :p .
Oh, ik zit in men laatste jaar, dat mag je gerust vragen hoor. :)
Maar we zijn inderdaad aan het afwijken :oops:

Dan heb je bijna je diploma! Ik zal je even verder pm'n want ik ben wel altijd nieuwsgierig naar master-ervaringen (mbt de vakken) :)