Spring naar inhoud

- - - - -

Dieetvoer

• Log in om te reageren
7 reacties op dit onderwerp
Mieke'tje
Mieke'tje
  • 7.498 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 12 februari 2009 - 20:12

Hallo,
Melvin heeft rond zijn 14 weken last gehad van zijn blaas. Uiteindelijk naar de DA geweest en hij heeft antibioticaspuit gegeven. Na drie dagen was het nog niet beter, maar erger --> kleine plasjes, bloed erbij, buiten kattenbak plassen,...
Uiteindelijk is de fokker er ook mee naar haar DA geweest en hebben ze urine genomen enz.
Conclusie: geen gruis, geen steentjes, maar serieuze onsteking
Oorzaak: Idiopatisch (of hoe je dat ook zegt haha) --> stress??? Alhoewel geen stress te merken...
Behandeling voor de kitten: cystease pilletjes (nu nog steeds) + dieetvoer.

Ik heb al verschillende merken gezien: hill's c/d, royal canin s/o urinary en trovet ASD. Op al het dieetvoer staat: niet geschikt voor kitten, drachtige of zogende poezen. Ik vind dit dus heel raar dat mijn kitten speciaal voer krijgt om anti-struvietstenen op te lossen of te voorkomen.
Ten eerste: DA zei dat er geen sprake was van gruis of stenen
Ten tweede: op het voer staat niet geschikt voor kitten dus dit kan onmogelijk goed zijn voor zijn beendergestel

Ik zou dit in principe zes maanden moeten volgen. Nu ik vroeg mij af of zo'n dingen normaal zijn. Ik heb dit nu een maand ofzo gedaan en zou eigenlijk graag het risico willen nemen om geleidelijk aan terug over te schakelen naar kittenvoer (uiteindelijk zit hij in een belangrijke levensfase/groeifase en heeft hij die speciale bouwstoffen nodig). Ik ben van plan om korrels dieetvoer te mengen met gewoon kittenkorrels en zo langzaam over te schakelen naar volledige kittenkorrels. Ik zou wel nog elke dag een 20 à 40gr natvoer (dieetvoeding) geven om alles geleidelijk aan te laten lopen.

Wat denken jullie hierover? Is er nog iemand die hier ervaring mee heeft.
Ik vind het erg bizar dat mijn kitten voeding krijgt om stenen op te lossen of te voorkomen terwijl de DA zei dat er daar totaal geen sprake van was bij de test in zijn urine. Dit is te vergelijken met een mens die elke dag antibiotica zou nemen tegen de griep die maar een keer kan opduiken :s
Geplaatste afbeelding

Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#2 Geplaatst 13 februari 2009 - 00:43

Goh... ik denk dat het misschien het veiligste is om 50% kitten en 50% dieet te geven.

Hier thuis zijn de brokjes urinary S/O, en die zijn gedeeltelijk preventief. Zwartje heeft een paar jaar terug een volledig verstopte urinebuis gehad. De steentjes die er toen in zaten moesten opgelost worden (da's een zes maanden die soort voeding). Sindsdien blijft hij erop omdat het volgens de da beter is om hem preventief dit te laten eten. Anders zou hij heel gemakkelijk terug problemen kunnen ontwikkelen. Maar of dat nu hetzelfde is voor Melvin... goh... geen idee eigenlijk

Mieke'tje
Mieke'tje
  • 7.498 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 13 februari 2009 - 08:54

Ja idd. dat is hem net. Jouw poezeltje had echt wel last van stenen. Volgens mijn DA was het gewoon zware ontsteking. Moesten het steentjes geweest zijn, zou ik met de behandeling volledig akkoord zijn. Maar nu heb ik gevoel dat ze wat aan het zoeken zijn naar een naald in een hooiberg. Ik zal het gewoon proberen. Ook omdat er volgende week een nieuwe kitten bijkomt en ik anders niet zou weten hoe ik hun eten moet verdelen als ik er niet ben...
Indien Melvin opnieuw last krijgt van zijn blaas, dan is het tenminste duidelijk dat het niet enkel met een ontsteking te maken heeft. Het is een risico, maar voor hetzelfde geld, heeft hij totaal geen last meer van zijn blaas en krijgt hij dit dieetvoer die niet goed is voor zijn groei en beendergestel op zijn jonge leeftijd voor niets...
Geplaatste afbeelding

elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
  • 6 katten

#4 Geplaatst 15 februari 2009 - 02:55

Misschien kan je eens een tweede opinie vragen? Of bel eens naar je dierenarts zodat hij je kan uitleggen waarom jouw kat dat dieetvoer moet krijgen.
Ik heb geen ervaring met dieetvoer.

Geplaatste afbeelding

Guest_ijammeke_*
Guest_ijammeke_*

#5 Geplaatst 15 februari 2009 - 12:56

Het dieet word uit voorzorg voorgeschreven. Omdat de urine zuurder zou worden. Als je schatje uropetpasta zou lusten dan kan je stilaan overschakelen naar half om half. Lust hij de pasta niet dan zou ik nu het risico niet nemen en slechts 1/4 kittenbrokken toevoegen.

kiki
kiki
  • 8.951 berichten
  • 7 katten

#6 Geplaatst 15 februari 2009 - 18:38

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar ik weet van iemand wiens kat met hetzelfde probleem te kampen heeft dat rauw voeren een heel goede oplossing is. Eventueel KVV als je het niet ziet zitten om zelf samen stellen.
En van de brokken afhalen, is sowieso niet erg goed voor onze beestjes.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#7 Geplaatst 10 maart 2009 - 09:06

Een gecastreerde kat van 5 jaar (kitten van bij ons) kreeg ook last van blaasontsteking, hij begon ook overal te plassen. Van blaasgruis en nierproblemen geen sprake.
Volgens de dierenarts moest hij ook op niersparend dieetvoer en antibiotica.Als zijn kuurtje antibiotica ten einde was herviel hij gewoon. Toen ben ik wat speurwerk gaan doen en had gelezen dat homeopathie voor katten zeer goed werkt. Nu geloof ik wel niet alles wat ik lees, maar nam toch contact op met de firma Dr. A. Vogel. Zij raadden aan om de ontsmettende druppeltjes te geven van dokter Vogel. Hoe het precies noemt weet ik niet meer. Eerst twee maal per dag 2 druppeltjes in wat nat voer of in een spuitje in wat water in de mond spuiten en als het probleem opgelost was 2 druppeltjes per dag. Ze vinden het echt wel niet lekker en gaan ervan schuimbekken.
Hij bleef op zijn huidig voer staan (Bento premium light) en herstelde zeer snel. We zijn nu ruim 1 jaar verder en geen problemen meer gehad. Ze blijven wel de druppels geven. Ze hebben ook wat meer drinkplaatsen voorzien en een fonteintje aangeschaft en veel drinken is noodzakelijk bij blaasontsteking.
Onze kater Etou had soms last van na een dekking wat diaree te hebben. Zolang poes bij hem zit, eet hij niet en als ze weg is schrokt hij alles naar binnen. Ook hij krijgt Dktr. A. Vogel druppeltjes Tormentavena en heeft nooit meer last gehad.
Het kan natuurlijk ook toeval zijn, maar het kan volgens A.Vogel absoluut geen kwaad, het zijn natuurlijke produkten.

Aldhissla
Aldhissla
  • 7.106 berichten
  • 5 katten

#8 Geplaatst 10 maart 2009 - 09:09

kiki zei:

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar ik weet van iemand wiens kat met hetzelfde probleem te kampen heeft dat rauw voeren een heel goede oplossing is. Eventueel KVV als je het niet ziet zitten om zelf samen stellen.
En van de brokken afhalen, is sowieso niet erg goed voor onze beestjes.

hier kan ik alleen maar volledig mee akkoord gaan
Geplaatste afbeelding