Spring naar inhoud

- - - - -

zwevertje tam maken?

• Log in om te reageren
11 reacties op dit onderwerp
moekeLien
moekeLien
  • 1.409 berichten
  • 5 katten

#1 Geplaatst 16 januari 2011 - 20:22

ik heb daarnet het jonge zwevertje dat al een tijdje in onze tuin woont kunnen vangen in een poezenmand. het zou worden geadopteerd door een collega, vandaar. ik kon het al enkele dagen uit mijn hand laten eten, maar echt aanraken was er niet bij. daarnet heb ik het dus met spek in de poezenmand gelokt en meteen het deurtje dichtgedaan. het katje was enorm angstig en blies hard. het zit ondertussen (nog steeds in de poezenmand) op onze tafel naar ons te kijken. ik kan het onmogelijk laten rondlopen, want dat zou niet goedkomen met mero en het zou zich ergens achter verschuilen zodat ik er nooit meer aan kan. graag wilde ik het wat proberen tam te maken. hebben jullie tips? :heart:

Ginger-en-Noortje
Ginger-en-Noortje
  • 3.961 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 16 januari 2011 - 20:25

Nouja t vooral niet forceren, zet de kat in een veilige kamer, waar geen andere kat erbij kan, en praat er veel tegen. Aaien moet je nog heel lang niet willen, eerst moet het diertje je wat vertrouwen he. Ik weet niet of t een slimme zet was om t nu in een mand op te sluiten, tenzij je weet dat je collega dat kitten vandaag komt halen. Dan kan zij die veilige kattenkamer toepassen.

Lilia2055
Lilia2055
  • 4.590 berichten
  • 3 katten

#3 Geplaatst 16 januari 2011 - 20:28

Zoals hierboven al gezegd, zet het katje met mandje in een andere kamer. Leg er een handdoek over dan word het ook kalmer. Mss het je een grotere bench ofzo, anders kan je het daar eventjes insteken met wat eten en drinken en een kattenbak.  Denk dat het beter is om nog eventjes het katje te kalmeren voor het naar je collega gaat, anders gaat het een beetje te veel stress in 1 keer zijn denk ik.
Geplaatste afbeelding

tijgertje75
tijgertje75
  • 3.231 berichten
  • 1 katten

#4 Geplaatst 16 januari 2011 - 20:32

ik zou haar ook ergens rustig zetten met een handdoek over , en er wel af en toe naartoe gaan en tegen praten zodat ze je stem leert kennen, als je een bench of zo hebt is ideaal, in ieder geval super dat ze gevangen is, weer eentje die gered is uit de koude :hug: :hug:

moekeLien
moekeLien
  • 1.409 berichten
  • 5 katten

#5 Geplaatst 16 januari 2011 - 20:54

heb jammer genoeg geen bench, ik laat het katje straks vrij in onze inkomhal waar het nergens kan onder kruipen en waar ik het dus zeker kan pakken als mijn collega er om komt. ik dacht: nu kan ik het pakken, ik doe het want misschien lukt het morgen niet...

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 17 januari 2011 - 07:52

Als het al uit je hand komt eten zal ht wel tam worden, er moet gewoon wat tijd overgaan en je collega zal er veel mee moeten bezig zijn.
Ik heb een documentje met tips, als je ze graag wil, stuur maar een pb'tje!

Roosje
Roosje
  • 7.935 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 17 januari 2011 - 10:35

Een zwervertje kan je sowieso ook tam maken hoor maar je moet wat geduld hebben en niets forceren, eten geven werkt meestal magisch, pas wel op met spek want katten mogen geen varkensvlees eten ivm een dodelijk ziekte (Aujeszky, ziekte van)
Geplaatste afbeelding

moekeLien
moekeLien
  • 1.409 berichten
  • 5 katten

#8 Geplaatst 17 januari 2011 - 12:21

heb het zwervertje gisteren nog een rustig plekje gegeven in de hal, met kattenbak, eten, drinken, warm dekentje. vanmorgen was het eten op en was de kattenbak gebruikt!!! voorbeeldig dat kleine ding! heb het wel heel vaak horen niezen, ocharme!
mijn collega is er vanmorgen omgekomen, het was wel niet simpel om het terug te pakken. met een handdoek tegen het krabben en bijten lukte het wonderwel. mijn collega gaat er zo snel mogelijk mee naar de dierenarts voor dat venijnige niezen en noodzakelijke inentingen. ben zo blij dat dat schatje een goeie thuis heeft!!! bedankt rebecca, stefan, leander en fleurtje!!! :heart:

moekeLien
moekeLien
  • 1.409 berichten
  • 5 katten

#9 Geplaatst 17 januari 2011 - 12:22

@arifiene: ik zal het aan mijn collega doorgeven!

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#10 Geplaatst 17 januari 2011 - 13:21

:thumb: :thumb: :thumb:

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#11 Geplaatst 18 januari 2011 - 20:11

:thumb: :thumb: :geluk:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

dorien_951
dorien_951
  • 2.365 berichten
  • 3 katten

#12 Geplaatst 18 januari 2011 - 20:23

Wij hebben de fritz kunnen tam maken met eten.
Maar die woonde in onze tuin hé en we gaven hem eten en keken dan van op een afstand zo hebben we die afstand verkort en op de duur moest hij het vlees uit onze handen komen halen.
Zo hebben we hem eens kunnen aanraken... en dan meer en meer dit heeft ongeveer een maand geduurd, alles op zijn ritme.
Omdat hij ook ziek was hebben we hem proberen te vangen met kattenval, dat mislukte, daarom heb ik iets in zijn eten gedaan waarvan hij suf werd en met handdoeken rond mijn armen heb ik hem toen in een grote bench geduwd.
Dan heb ik hem laten castreren en binnen in een lege kamer laten revalideren. Hij was nog wel erg bang maar langzaam aan is hij veranderd in een knuffelbeer.
Nu woont hij denk ik 3 jaar bij ons.