Spring naar inhoud

- - - - -

Plots niet meer zindelijk

• Log in om te reageren
17 reacties op dit onderwerp
Guest_MaoMint_*
Guest_MaoMint_*

#1 Geplaatst 16 januari 2011 - 22:11

Beste kattenliefhebbers,

Ik heb geen idee of jullie me kunnen helpen, maar dit is ondertussen al zo'n tweetal jaar aan de gang en ik ben eerlijk gezegd een beetje radeloos.

Vijf jaar geleden kreeg ik Mao en Mint, twee kleine kittens uit een gezond nest. De beestjes waren zindelijk en gingen steeds braaf op hun kattenbak, zoals het huiskatten betaamt. Sinds twee jaar echter vertikken ze het en gaan ze in de gang, op de trap, op mijn bed, op het tapijt. Ik heb Mao er nog maar een keer op kunnen betrappen en haar dus kunnen "straffen" want voor de rest doen ze het vaak 's ochtends heel vroeg / 's nachts waardoor straffen niet effectief zijn. Bovendien weet ik ook nooit wie van de twee de dader is.

Het is ondertussen zover gekomen dat w in de hal geen schoenen of tassen meer kunnen zetten of ze zijn ondergeplast, en het hout van de toiletdeur is uitgezet waardoor deze niet meer dicht kan. Eerlijk gezegd is het leven met hen op dat vlak een regelrechte hel geworden, en niets schijnt te helpen. De dierenarts heeft hun blaas nagekeken en die is perfect in orde. Hun kattenbak wordt regelmatig ververst en staat al een eeuwigheid op dezelfde plek.

Is er iemand die weet hoe dit komt en/of wat ik eraan kan doen? Ik ben echt ten einde raad

groetjes

haemoglobine
haemoglobine
  • 9.437 berichten
  • 3 katten

#2 Geplaatst 16 januari 2011 - 22:17

Straffen helpt helemaal niet bij katten, en zeker al als je niet weet wie de dader is...

Goed dat je ze al door de da hebt laten nakijken, dan is een medisch probleem normaal gezien al uitgesloten.

Gaan ze helemaal niet op de bak zelf?
Heb je al een andere vulling geprobeerd?
Zijn ze al geholpen?

Geplaatste afbeelding
Knuffels van Ann, Roswell, Sati en Echo

Guest_MaoMint_*
Guest_MaoMint_*

#3 Geplaatst 16 januari 2011 - 22:19

Ze zijn al geholpen, en ze gaan nog steeds op hun bak. Ik kan die andere vulling inderdaad wel eens proberen, dankjewel, maar geen idee of het helpt. Hout vasthouden..

Oh; misschien niet onbelangrijk: ze hebben zo hun vaste plekjes waar ze plassen en dat is bijna altijd in een hoek.

haemoglobine
haemoglobine
  • 9.437 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 16 januari 2011 - 22:29

Wel raar...

Welke vulling gebruik je?

Ik (en vele anderen hier) gebuiken de Pet Plus met babypoeder vulling, verkrijgbaar in oa Tom&Co, en die werkt uitstekend!
Niet van de goedkoopste bij de aankoop, maar wel op termijn.
Een zak van 15kg kost ongeveer 13€, maar met 2 katten ben je een 6-tal weken zoet met een zak.
Het is aglomererend, je schept 2x/dag de balletjes plasjes en de drolletjes uit, vult bij indien nodig en dat is alles!
Wel een dikke laag leggen opdat die ook werkt zoals die moet! ;)
Je hebt ook veel minder afval dan met gewone vulling.

Je kan eventueel ook proberen om een 2de bak te zetten, misschien willen ze niet op dezelfde bak gaan?

Misschien kun je die hoekjes eens goed uitwassen met azijnwater zodat de geur er niet meer zit?

Of eventueel de kattenbak eens in die hoek zetten?

Bewerkt door haemoglobine, 16 januari 2011 - 22:30.

Geplaatste afbeelding
Knuffels van Ann, Roswell, Sati en Echo

sisi
sisi
  • 6.766 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 16 januari 2011 - 22:32

Sluit mij aan bij haemoglobine
Mss zit die geur nog op die plaatsen waar ze plassen
Waarmee poets je die?

Marjananas
Marjananas
  • 2.897 berichten
  • 4 katten

#6 Geplaatst 16 januari 2011 - 22:53

Ik kan je niet direct helpen, bij mij heeft 1 van mijn katten dit regelmatig gedaan en het bleek nadien dat ze een voedselallergie had, hier ging het ook niet over plassen maar over stoelgang. Ik wil je wel een dikke pluim geven om dit al twee jaar te dulden want ik weet dat het heel hard is... Je ziet je beestjes graag maar het is o zo frustrerend...  De tranen liepen soms over mijn wangen, al heeft het maar een dikke maand geduurd hier.  Dus  :duim: , absoluut !!

Gaan ze buiten of zijn het binnenkatten ?  Zijn ze beide tegelijkertijd met dit gedrag begonnen ? Is er in het begin iets veranderd dat het zou kunnen veroorzaakt hebben ?
Groetjes van Marjan en pootje van Lies, Bas, Minne en  Pixie.
  Duizenden jaren geleden werden katten aanbeden als goden. Katten zijn dit nooit vergeten...

Guest_MaoMint_*
Guest_MaoMint_*

#7 Geplaatst 16 januari 2011 - 23:22

Haemoglobine: ik gebruik voornamelijk catsan, maar soms ook wel eens iets anders wanneer ik bijvoorbeeld te laat merk dat hun zand op is en ik nog snel naar de Aldi om de hoek hol. Het hangt hier echter niet mee samen. Dat van die tweede bak wil ik inderdaad wel eens proberen, want de laatste tijd doet Mao nogal bokkig tegen Mint dus wieweet is het een territoriumkwestie. Ik heb die tip van azijn of dettol al gekregen maar dat heeft tot dusver nog niets geholpen. Ook citroenmelisse op die plaatsen (iets waar katten naar het schijnt ook niet zo voor zijn) maakte geen verschil. De bak verplaatsen is een tip die mn dierenarts ook al gaf, maar dat haalt enkel de eerste week wat uit. Jullie lezen dit goed: het is meer dan wekelijks dat dit gebeurt!!

sisi: onze gang wordt gepoetst met allesreiniger waar ook javel inzit, naar het schijnt zijn katten daar nogal dol op kreeg ik net in DM, dus deze week eens een ander poetsmiddel gebruiken..

Marjananas: het zijn binnenkatten. In de zomer komen ze heel af en toe eens op het terras maar ik moet hen dan echt naar buiten slepen; ze zitten sowieso het liefst binnen. Ik heb geen idee of ze het allebei doen, dat is net het lastige. Ik word 's ochtends wakker en ik zie dat het weer "van dat" is, en dan kan ik beginnen poetsen. Ik loop er werkelijk de muren van op, heb zelfs al eens een paar nachten wakkergebleven met een plantenspuit in de aanslag maar niets werkt. In het begin waren het zo'n prachtige brave zindelijke beestjes en hoewel er sindsdien niet echt iets veranderd is zijn ze de laatste tijd quasi onhandelbaar. Idd heel frustrerend, want ik zie hen doodgraag.

Bedankt alleszins allemaal voor jullie nuttige tips, ik probeer ze deze week allemaal en breng verslag uit !

Marjananas
Marjananas
  • 2.897 berichten
  • 4 katten

#8 Geplaatst 16 januari 2011 - 23:29

quasi onhandelbaar schrijf je... vertonen ze nog ander afwijkend gedrag dan ? of doel je dan op het 'wildplassen' ?
  Duizenden jaren geleden werden katten aanbeden als goden. Katten zijn dit nooit vergeten...

Guest_MaoMint_*
Guest_MaoMint_*

#9 Geplaatst 16 januari 2011 - 23:36

Wanneer ik in een kamer ben met de deur gesloten (bv badkamer, wc, werkkamer,..) dan krabt Mao constant aan de deur, en ook tussen vijf en zeven s ochtends krabt ze aan de deur van mn slaapkamer (sosm tot ik opsta om haar eten te geven, maar vaak is dat niet wat ze wil)Die slaapkamer kan ze nochtans binnen via een aangrenzende kamer.

Ik dacht in het begin dat dat krabben/plassen een schreeuw om aandacht was maar het verbetert niet in het weekend/tijdens mijn vakanties wanneer ik hen heel de dag door kan vertroetelen. Dat krabbelen ben ik ondertussen gewend, ze maakt niets stuk, ze "schuift" eerder met haar nageltjes over het lak om mijn aandacht te trekken, maar dat plassen is hinderlijk. Ik heb al een nieuw paar schoenen en twee handtassen in de vuilbak mogen kieperen en op de duur kruipt het echt overal en krijg je de stank bijna onmogelijk weg.

Bewerkt door MaoMint, 16 januari 2011 - 23:37.

Marjananas
Marjananas
  • 2.897 berichten
  • 4 katten

#10 Geplaatst 16 januari 2011 - 23:47

Misschien zit er dan toch meer achter...
Als Jopperke meeleest zal ze nog wel tips hebben denk ik.  Anders moet je haar eens een bericht sturen.

Guest_MaoMint_*
Guest_MaoMint_*

#11 Geplaatst 16 januari 2011 - 23:48

Oké bedankt, ik ga allereerst deze week jullie tips eens uitproberen en verandert er niets dan.. nou ja, handen in het haar en Jopperke een message sturen ;)

Marjananas
Marjananas
  • 2.897 berichten
  • 4 katten

#12 Geplaatst 16 januari 2011 - 23:54

Succes en hou ons op de hoogte he...

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#13 Geplaatst 17 januari 2011 - 07:51

Is de blaas én de urine nagekeken?

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#14 Geplaatst 17 januari 2011 - 07:59

Ik zou voorstellen om kattenbakken (die gereinigd zijn met bleekwater en daarna goed uitgespoeld en gevuld met heel goed kattenbakzand) op de verschillende plaatsen te zetten waar ze plassen.
Inderdaad niet poetsen met een product waar bleekwater in zit. En dan bestaat er toch nog een product om die plasgeur echt kwijt te geraken (zodat ze daar niet meer gaan plassen). Ik kan er nu echter niet opkomen.

Heel veel succes. :hug: :hug: :hug:

Geplaatste afbeelding

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#15 Geplaatst 17 januari 2011 - 08:11

Joloka zei:

Ik zou voorstellen om kattenbakken (die gereinigd zijn met bleekwater en daarna goed uitgespoeld en gevuld met heel goed kattenbakzand) op de verschillende plaatsen te zetten waar ze plassen.
Inderdaad niet poetsen met een product waar bleekwater in zit. En dan bestaat er toch nog een product om die plasgeur echt kwijt te geraken (zodat ze daar niet meer gaan plassen). Ik kan er nu echter niet opkomen.

Heel veel succes. :hug: :hug: :hug:

Ecodor :)