Spring naar inhoud

- - - - -

Seppe plast bloed!

• Log in om te reageren
18 reacties op dit onderwerp
Lorwen
Lorwen
  • 411 berichten
  • 3 katten

#1 Geplaatst 17 januari 2011 - 10:40

Alom paniek!
Wat zou je anders doen als je druppels bloed in de papiermand vindt? :s

Op een zondag avond naar de DA, weeral, ben zaterdag nog met Siebe geweest voor zijn castratie...

Cathedertje ingebracht, na verdoving natuurlijk, en de DA kreeg het naar zijn zeggen vlot erin :s en daar kwam het bloed... Niet zo enorm veel zei de DA, maar toch genoeg om me slecht te voelen... Verscheidene keren gespoeld, medicatie ingespoten en een soort pijnstiller (verlichting) meegekregen om in zijn bekje te spuiten.

Blaasontsteking al zeker. Het plasje wordt opgestuurd naar het Labo voor onderzoek op blaasgruis en/of blaasstenen (waarvoor we nog voor naar de kliniek moeten als 't ni betert :s)

Hoewel de DA er redelijk gerust in was dat het niet super ernstig was (waren er blijkbaar heel snel bij), kan ik maar niet kalmeren.

Alle kattenbakken zijn weeral bedekt met keukenpapier, maar aangezien we gaan werken zijn allebei, en we 3 katten hebben, weten we natuurlijk niet welke waar geplast heeft...
Hij heeft gisteren avond nog geplast en 't zag er redelijk doorzichtig uit, maar volgens mij is dat eerder het spoelmiddel. Maar als hij nog kan plassen, dan heeft hij toch geen blaassteentjes dacht ik...

Zou ik van de middag maar even over huis gaan en ze apart zetten? Zodat ik tenminste weet dat Seppe geplast heeft en dat er geen bloed meer bij zit? Hij drinkt nog wel en ik heb over 't ganse huis kommetjes, glazen, potjes water gezet. Hij drinkt het liefst uit de douche of van zijn drinkfonteintje, maar ik kan moeilijk een douche de ganse dag laten opstaan :s

Net toen ik wou proberen om te minderen met natvoer...

Denk dat ik toch maar de cursus dierenartsassistent ga volgen, gewoon om geruster te zijn :s

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#2 Geplaatst 17 januari 2011 - 10:43

:hug: :hug: :hug: Misschien dat als je die cursus volgt, je nog minder gerust bent?

Geplaatste afbeelding

Guest_Eragon_*
Guest_Eragon_*

#3 Geplaatst 17 januari 2011 - 11:16

Ik zou hem niet apart zetten, dan gaat je sukkeltje stresseren en dat is allesbehalve goed voor de genezing van een blaasontsteking.
Hurkt hij ook regelmatig. Lola was bijzonder onrustig en ging in alle hoekjes hurken als ze een blaasontsteking had

Hopelijk geneest hij snel want is bijzonder pijnlijk

sisi
sisi
  • 6.766 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 17 januari 2011 - 11:27

Ik zou hem ook niet apart houden want kan zijn dat hij nog wat druppeltjes bloed plast als hij blaasgruis heeft en niet alleen een blaasontsteking
Chablis heeft al jaren blaasgruis en krijgt speciale voeding waardoor er zich tot nu toe geen stenen hebben gevormd
nog niet teveel zorgen maken, het komt wel goed :hug: :hug:

haemoglobine
haemoglobine
  • 9.437 berichten
  • 3 katten

#5 Geplaatst 17 januari 2011 - 11:45

Hopelijk is het "maar" een blaasontsteking! :duim:
Ik zou ook zijn gewoonte niet veranderen, want dat kan idd bijkomende stress en pijn meebrengen.
Zoveel mogelijk proberen te controleren als je thuis bent. :hug:
Wanneer krijg je nieuws van het labo?

Ik heb hier ook een blaasgruiskater, weet dus ook hoe pijnlijk het er voor ons uit ziet en voor hem is... :8

Geplaatste afbeelding
Knuffels van Ann, Roswell, Sati en Echo

Lorwen
Lorwen
  • 411 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 17 januari 2011 - 13:05

Eragon zei:

Ik zou hem niet apart zetten, dan gaat je sukkeltje stresseren en dat is allesbehalve goed voor de genezing van een blaasontsteking.

Daarom had ik het nog niet gedaan, apart zetten is echt in een kamertje van 8m² met een kattenbak en eten/drinken... Wat wil zeggen dat hij voortdurend aan de deur zal zitten janken (hij haat gesloten deuren)
Zal vandaag maar wat sneller stoppen met werken en hem in 't oog houden in de avond...

Eragon zei:

Hurkt hij ook regelmatig. Lola was bijzonder onrustig en ging in alle hoekjes hurken als ze een blaasontsteking had

Hij gaat elke keer mooi op de bak. Zit daar een tijdje en dan komt ie erweervanaf zonder resultaat. Het was pas echt toen we hem in de papiermand (een kartonnendoos) ging zitten en precies zat te persen dat we het raar vonden en druppeltjes bloed zagen...

Eragon zei:

Hopelijk geneest hij snel want is bijzonder pijnlijk
't is een sterke kater, hij klaagt niet en loopt rond gelijk er niks mis is. heb er nog niet mee willen spelen omdat hij nog maar net uit de verdoving kwam.  Ik hoop maar dat het snel voorbij is want ik maak me altijd zo snel zorgen en vrees altijd het ergste.

Lorwen
Lorwen
  • 411 berichten
  • 3 katten

#7 Geplaatst 17 januari 2011 - 13:11

haemoglobine zei:

Hopelijk is het "maar" een blaasontsteking! :duim:
Ik zou ook zijn gewoonte niet veranderen, want dat kan idd bijkomende stress en pijn meebrengen.
Zoveel mogelijk proberen te controleren als je thuis bent. :hug:
Wanneer krijg je nieuws van het labo?

Ik heb hier ook een blaasgruiskater, weet dus ook hoe pijnlijk het er voor ons uit ziet en voor hem is... :8

Dierenarts gaat me straks bellen, plasje is net vertrokken.
Hoe meer ik lees, hoe meer ik zelf denk dat het een blaasontsteking zal zijn... Hoewel het gruis ook wel zou kunnen... Hij is redelijk gezet... 6,2kg maar liefst op 1j8maand! Zal hem jammer genoeg op dieet moeten zetten vrees ik en hij eet nog zo graag.

Heb 3 plasjes gevonden in de kattenbakken (hebben er 4 bereikbare voor hen, nu) maar aangezien ik 3 katten heb...

Hoe kan je zien dat een kat pijn heeft trouwens... hij jankt niet, klaagt niet, kwam afgelopen toen ik thuis kwam, hij zit daar alleen precies wel stilletjes te kijken, maar dat deden de andere twee ook! Hij staart liefst in zijn bakje met water en hij liep toch rond, heb hem zich twee keer zien uitrekken... Ach ja, hopelijk maak ik me zorgen voor niks...

haemoglobine
haemoglobine
  • 9.437 berichten
  • 3 katten

#8 Geplaatst 17 januari 2011 - 13:22

Tja, zien wanneer een kat pijn heeft is erg moeilijk, ze zijn meestal meesters in het verbergen van hun pijn...

Toen Roswell blaasgruis had was het enige wat we zagen dat hij net voor de ingang van de kattenbak op de grond ging plassen, waar we toen dus bloedplasjes zagen en hij het eigenlijk zo liet weten...
Tegen dat de behandeling aansloeg was het wel super pijnlijk, eenmaal hij het laten zien had ging hij weer gewoon op de kattenbak, maar wel om de 10 min en kermend van de pijn terwijl er niets in lag...
Zo is hij 3 x verstopt geraakt op nog geen 2 weken tijd, dus iedere keer da en sonde om te ontstoppen.
Bij hem was het echt erg en sloeg de voeding niet meteen aan, dus is hij er wel aan geopereerd geweest...

Geplaatste afbeelding
Knuffels van Ann, Roswell, Sati en Echo

Guest_Eragon_*
Guest_Eragon_*

#9 Geplaatst 17 januari 2011 - 14:20

Hangt af van kat tot kat. Een kat kan bijzonder goed haar pijn verbergen en het enige waar je iets aan kan zien zijn de typische gedragsveranderingen.

Lola blies als ik haar opnam, ze was hypernerveus (meer als anders en dat zegt al iets) soms staat hun vacht recht (als ze koorts hebben), ze zijn slomer, eten minder enz. Een baasje ziet dat vrij snel als haar of zijn kat iets heeft (al zie ik het percies veel sneller dan mijn man maar ja ;) , zijn ook MIJN katten hé :LOL: )

Bewerkt door Eragon, 17 januari 2011 - 14:21.

Lorwen
Lorwen
  • 411 berichten
  • 3 katten

#10 Geplaatst 17 januari 2011 - 14:41

Eragon zei:

Een baasje ziet dat vrij snel als haar or zijn kat iets heeft

Ik zie natuurlijk ook veel spoken... Maar wat wil je als je liefste katje plots dood op de grond ligt, hartfalen op zijn 10 maand!

Eragon zei:

(al zie ik het percies veel sneller dan mijn man maar ja ;) , zijn ook MIJN katten hé :LOL: )

Dat ken ik maar AL te goed! Hoewel hij ook mee inzit, maar 't zijn toch mijn kindjes :)

Guest_trio_*
Guest_trio_*

#11 Geplaatst 17 januari 2011 - 17:13

Veel beterschap voor het manneke :hug: :hug: :hug:

Guest_Eragon_*
Guest_Eragon_*

#12 Geplaatst 17 januari 2011 - 18:31

Lorwen zei:

Ik zie natuurlijk ook veel spoken... Maar wat wil je als je liefste katje plots dood op de grond ligt, hartfalen op zijn 10 maand!

Ik had beter geschreven, een baasje vermoed dat vrij snel. Ik zie ook rap spoken maar in jouw geval zou ik inderdaad ook denken om voor dierenartsassistente te studeren (al ga je dan inderdaad nog sneller ongerust zijn)

Lorwen
Lorwen
  • 411 berichten
  • 3 katten

#13 Geplaatst 18 januari 2011 - 08:10

Waarschijnlijk zie ik dan overal symptomen in!

Ondertussen eet en drinkt Seppe normaal, hij speelt ook met zijn veren-stok (pakt de veren in zijn bekje en gaat ermee op reis of lucht-fietst hij ermee). Hij had ook zijn normale nieuwsgierigheid naar het nieuwe drinkfonteintje... Heel de vloer nat en geen water meer in't ding. Och ja, als hij zijn pootjes drooglikt, heeft hij ook weer extra water binnen he.

Hij plast ook terug normaal, heeft een uur geduurd eer ik het hem gisteren eindelijk zag doen, dus dat is ook al een gerust stelling (denk ik)

Zou het kunnen zijn dat de reden achter zijn ontsteking is omdat ik van 3/dag natte voeding, overgestapt ben naar 2maal? Dit wil eigenlijk wel zeggen 3 vlootjes Sheba voor 3 katten op 1 dag... Nog steeds niet genoeg dacht ik, maar er staat nog RC voor hen ook.

Bewerkt door Lorwen, 18 januari 2011 - 08:11.

Guest_Eragon_*
Guest_Eragon_*

#14 Geplaatst 18 januari 2011 - 10:48

Heeft de da de urine getest en bacterieën gevonden?
Zoja, dan kan het daar niet van komen.
Katten kunnen echter ook een ideopatische blaasontsteking ontwikkelen, zonder bacterieën of ziektekiemen maar door de stress. Zeer lastig want kan chronisch worden als de bron van de stress niet wordt aangepakt.

Zou er niet te veel aan denken en genieten

Guest_patricia_*
Guest_patricia_*

#15 Geplaatst 18 januari 2011 - 11:23

de tekenenen van blaas onsteking en bluisgruis en of blaasstenen
( heb het helaas alle 3 mee gemaakt ),

* binnen plassen of poging doen tot maar heel weinig tot niets plassen
* bloederige plasjes tot echt bloed plassen
* veel na de kattenbak gaan
* sommige gevallen, lichte neusje en tandvlees en haren die recht overeind blijven staan
* gehurkt blijven zitten maar niets doen..
* de kat wast zich steeds daar waar hij / zij mee plast (kan daarbij grommen)

daarbij kan je aan de da vragen of hij je wil laten zien waar de blaas zit, dat heeft de mijne namelijk ook gedaan en ik kan nu zelf redelijk goed inschatten hoe het ervoor staat.

Bewerkt door patricia, 18 januari 2011 - 11:23.