Spring naar inhoud

- - - - -

Kittens hebben niesziekte!

• Log in om te reageren
16 reacties op dit onderwerp
Guest_noesje_*
Guest_noesje_*

#1 Geplaatst 18 januari 2011 - 13:55

De kittens van Izzy zijn nu bijna 7 weken en bijna 2 weken geleden begonnen ze te niezen.
gelijk naar de DA en een kuurtje gehaald en omdat 1 van de kittens ook een oogje had wat steeds dichtzat een oogzalfje erbij.
na een paar dgaen moest het zichtbaar beter worden, maar helaas, ben nog steeds aan het tobben, vooral met dat ene oogje.
Vervelend genoeg is dat het enige katje wat al verkocht is en ik had beloofd wekelijks foto's te sturen maar mooie foto's maken gaat niet met zo'n oog...
Het niezen is wel zo goed als over, af en toe een neusje nog wel wat vies.
maar dat oogje daar maak ik me wel zorgen over, als hij het maar niet kwijtraakt!?
ben al 3x terug geweest om een ander zalfje of druppeltje te vragen en as donderdag komt de DA even hier langs en kan hij zien of het al wat beter eruit ziet.

nou vraag ik me tegelijkertijd af...hoe kunnen ze nou niesziekte krijgen als al mijn katten verder ingeent zijn??
Ze waren de deur nog niet uitgeweest, mee naar de DA bijvoorbeeld en zoveel mensen met (zieke) katten heb ik ook niet op bezoek gehad!

Op de bijgevoegde foto werdt ie net wakker en had ik het oog nog niet schoongemaakt, maar dat doe ik dus ook voortdurend met afgekoeld gekookt water.

Bijgevoegde thumbnails

• IMG_2371.jpg

Roosje
Roosje
  • 7.935 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 18 januari 2011 - 13:58

Ja vreemd, geen idee.
Geplaatste afbeelding

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#3 Geplaatst 18 januari 2011 - 14:01

Pfoe zo zielig dat oogje :(

Niesziekte enting bevat slechts bescherming tegen een paar vormen van niesziekte, terwijl niesziekte een ziekte is die door tal van virussen en bacteriën veroorzaakt kan worden. Het vaccin bevat de voornaamste ziekteverwekkers. Het is dus geen 100 procent dekkend vaccin, er moet altijd voorzichtigheid geboden worden bij niesziekte dus, het is zeer besmettelijk!

Misschien heb je een drager in huis (dat uit zich niet altijd in niezen, soms hebben katten met niesziekte zelfs enkel diarree of een ander vaag kwaaltje, maar voor een kitten kan zoiets heel anders uitpakken natuurlijk). Of mss heb je het meegebracht van op bezoek of of of... 't is moeilijk om te zeggen natuurlijk...

Bewerkt door Smitten Kitten, 18 januari 2011 - 14:02.

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#4 Geplaatst 18 januari 2011 - 14:02

oorzaken van nies bij kittens:

1- iemand is bij je geweest en besmet je kittens
2- je bent zelf bij iemand geweest met katten en heb ze besmet
3- je hebt een kat buiten aangeraakt en zo besmet
4- de buren hebben zieke katten en via de lucht komt het bij jou kittens

5- je hebt een DRAGER in huis
6- de maternale antistoffen zijn niet werkzaam

verder zou ik de kopers inlichten waarom je geen kiekjes kan maken en de behandeling ook bespreken.

Je mag ze niet eerder laten vaccineren dan dat ze 100% genezen zijn ik zou zkeer 7 dagen na het verdwijnen van de laatste symptomen aan houden en dan dus weer 3-4 wkn later enten dit houdt in dat ze dus niet op 13 wkn kunnen verhuizen.

ik zou llysine geven door hun voertje

beterschap

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#5 Geplaatst 18 januari 2011 - 14:03

Gebruik voor het wassen van het oogje mss best fysiologisch water (steriele unidoses) ipv water. Dat is zachter van samenstelling, water kan ook een beetje irriteren. Ook kan je oogjes deppen met ogentroost, dat gebruik ik zelf ook als ik vermoeide ogen heb of last van hooikoorts en dat verzacht ook een beetje.

Guest_noesje_*
Guest_noesje_*

#6 Geplaatst 18 januari 2011 - 14:25

Ik heb de koper wel een mail gestuurd en het hele verhaal uitgelegd.
en gezegd dat ik het goed zal maken als zijn oogje weer beter is!

hoe kom je erachter dat je een drager heb dan??
Ik heb geen niezende kat in huis gehad en ze zijn allemaal vanaf kitten ingeent.
en deze kittens, blijven die nu dan ook drager???

wel lopen er 2 zwerfkatten buiten rond, ook in de buurt van de ren maar of ze zo dichtbij komen dat ze mijn katten zouden kunnen besmetten dat weet ik niet.

Mijn grootste zorg is nu in iedergeval dit oogje weer in orde te krijgen.
Ik hoop wel dat het virus uit huis verdwijnt dan want ik maak me zorgen om Chanel, die is vermoedelijk bijna 4 weken zwanger....

Bewerkt door noesje, 18 januari 2011 - 14:26.

Guest_Eragon_*
Guest_Eragon_*

#7 Geplaatst 18 januari 2011 - 14:28

Korenbloemwater is ook heel zacht voor de ogen.

Arm dutskes toch, hopelijk genezen ze snel.

Ik zou de kopers inderdaad verwittigen, ik zou als koper geen argwaan hebben tegen een eerlijke fokker en zou ervoor kiezen het dotje wat langer bij de fokker te laten

3elfje
3elfje
  • 8.314 berichten

#8 Geplaatst 18 januari 2011 - 15:38

Het kan ook zijn dat het kitten bepaalde stoffen in de zalf niet verdraagt en zo het oogje ontstoken blijft. zeker als de rest in orde is gekomen. Zou inderdaad met fysiologisch water uitwassen , is heel gemakkelijk in gebruik met die individuele dosissen. Ik weet niet welke zalfje je al allemaal gebruikt hebt maar vraag eens aan je DA of je clinagel-vet mag gebruiken. Het is een gel, werkt verkoelend, is helder en bevat AB. Ik persoonlijk ondervind dit als beste oogzalf en handigste in gebruik met vlugge resultaten!!Vlugge beterschap met die mooie hummeltjes! :thumb:

Bewerkt door 3elfje, 18 januari 2011 - 15:38.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#9 Geplaatst 18 januari 2011 - 15:45

Ons Lily heeft zware niesziekte doorgemaakt toen ze klein was. Ik had ook clinagel en ab pilletjes meegekregen van bij de da. Maar Lily was zwaar allergisch aan de clinage. Dus heb ik de ab gewoon verder gegeven en haar oogje meerdere keren per dag uitgewassen met boorzuurwater. Dat ontsmet ook en je kan het vrij krijgen bij de apotheker. Op een goede week tijd was ze genezen en was haar oogje terug mooi. En je moet weten dat ze met de niesziekte weken en weken heeft gesukkeld. Ik gebruik nu regelmatig nog boorzuurwater om haar oogje uit te wassen want persjes hebben af en toe een loop oogje. En anders gebruik ik physiologisch water in zo'n éénmalige dosering. Zo besmet je de rest van het water niet.

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 18 januari 2011 - 16:35

Dat oogje ziet er sterk viraal uit, dus er zit geen infectie op, antibiotica zal niet helpen.
Vraag aan je da om een tweede checkup en een anti-viraal middel.
Het rechteroogje ziet er immers echt slecht uit, de vliezen zijn enorm geirriteerd :/.

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#11 Geplaatst 18 januari 2011 - 18:46

:geluk: :geluk: :geluk: :duim: :duim: :duim:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Guest_noesje_*
Guest_noesje_*

#12 Geplaatst 18 januari 2011 - 21:01

dat fysiologisch water kan ik dat bij een apotheek halen of bij de DA?

ik ga ook eens naar clinagel vragen, ik zal morgen nog eens bellen, maar donderdag komt ie zowiezo thuis en omdat ik maandag een ander zalfje (cavasan) had gekregen na eerst 2 andere (waar ik uit mijn hoofd de naam ff niet van weet)  geprobeerd te hebben die niet wilden helpen dacht ik dan kan ik tot donderdag eens kijken of dit beter helpt.

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#13 Geplaatst 18 januari 2011 - 21:06

noesje zei:

dat fysiologisch water kan ik dat bij een apotheek halen of bij de DA?

ik ga ook eens naar clinagel vragen, ik zal morgen nog eens bellen, maar donderdag komt ie zowiezo thuis en omdat ik maandag een ander zalfje (cavasan) had gekregen na eerst 2 andere (waar ik uit mijn hoofd de naam ff niet van weet) geprobeerd te hebben die niet wilden helpen dacht ik dan kan ik tot donderdag eens kijken of dit beter helpt.

fysiologisch kan je bij de apotheker halen (zelfs in gemakkelijke porties). Ik dacht dat de meeste fokkers pas bezoek bij de kittens laten komen eenmaal ze ingeênt zijn en dan nog worden de handen ontsmet enz... :geluk: :geluk: :geluk:

Bewerkt door Joloka, 18 januari 2011 - 21:07.

Geplaatste afbeelding

Guest_noesje_*
Guest_noesje_*

#14 Geplaatst 18 januari 2011 - 21:24

Ik heb ook nog geen kittenkoper op bezoek gehad maar as zondag zou de eerste komen, ze zijn dan al ruim 7 weken, lijkt me wel kunnen.
maar dat stel ik nu dus even uit natuurlijk.
pas op bezoek mogen als de kittens ingeent zijn heb ik trouwens nog nooit meegemaakt.
Ik ben bij Ivar ook al wezen kijken toen hij 5 weken was en ik kom vaker tegen dat vanaf 4 of 5 weken mensen welkom zijn om de kittens te bezoeken.
Mijn andere katten waren al op de leeftijd van een week of 12, 13 (of ouder) en toen ik ging kijken konden ze gelijk mee.

Ik ga morgen gelijk eens kijken, beroerd is dat onze apotheek alleen smorgens 2 uurtjes open is en ik moet morgenochtend werken maar ik kan misschien een vriendin vragen...

De dierenarts kan je hier elk moment van de dag bellen en die komen gelijk of je kan er gelijk terecht maar heb je na 10 uur smorgens een huisarts nodig moet je bijna een uur rijden naar de huisartsenpost in het ziekenhuis! :trance:

Guest_papaver_*
Guest_papaver_*

#15 Geplaatst 18 januari 2011 - 22:23

Fysiologisch water kan je ook bij een Delhaize kopen, dat staat bij de baby artikelen. Noesje, gebruik altijd een propere (papieren) tissue en dep elk oogje apart met dit middel zodat je de besmetting niet overbrengt naar het andere oogje. Gebruik geen vinger meer om een oogprutje weg te halen, want ook zo kan je mogelijk een ander oogje of katje besmetten. Ik ben bij de apotheker oogzalf voor dieren gaan halen; Fucithalmic 10 mg, deze is makkelijk te doseren en zodoende makkelijker te geven aan je katje dan bijvoorbeeld Terramycine oogzalf. Verder gebruik ik elke dag enkele middeltjes om hun weerstand te verhogen, zei het in veel kleinere doseringen dan op de verpakkingen wordt aangegeven: ik meng elke dag een klein puntje L-lysine poeder door een beetje natvoer en s'avond enkele druppeltjes Echinaforce, beiden ook te verkrijgen bij de apotheker. Sinds ze deze combinatie gebruiken gaat het opmerkelijk beter met hen. Hier heeft de niesziekte zijn intrede gedaan met de komst van onze kleine Frodo die ook ingeënt werd, maar zoals eerder aangegeven, het is zoals het griepvirus bij de mensen en kan nog altijd doorbreken. Ik was er snel bij met de verzorging en doe het elke dag (de oogzalf sla ik wel over als de oogjes er goed uitzien) en daardoor heb ik erger kunnen voorkomen. Het is effe doorbijten, maar het zal je wel lukken :) . Veel succes ermee ;) !