Spring naar inhoud

- - - - -

De vachtkleur/tekening van mijn kat

• Log in om te reageren
31 reacties op dit onderwerp
Guest_Paj_*
Guest_Paj_*

#16 Geplaatst 18 januari 2011 - 21:12

Joloka zei:

Nee, ik kan je niet helpen. Maar misschien best eens aan de modjes vragen om dit op slot te doen? ;)

Uhhhh Modjes? wie wat waar? Op slot? :o haha

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#17 Geplaatst 18 januari 2011 - 21:12

Paj zei:

Uhhhh Modjes? wie wat waar? Op slot? :o haha

Komt wel in orde ;)

Geplaatste afbeelding

Guest_Paj_*
Guest_Paj_*

#18 Geplaatst 18 januari 2011 - 21:16

feroesti zei:

Geen silver volgens mij, haar oorrandjes zijn niet wit en als je door haar vacht heen kijkt zie ik ook geen witte ondergrond. Ik vind haar te doorkleurd om silver te zijn.

Dus Paj, als je de rode vacht opentrekt en je ziet dat de helft van de haren van aan de wortel wit zijn, dan is ze silver.
Zijn de rode haren helemaal gekleurd, dan is ze geen silver.

Dus voor mij is ze red tabby and white.

Danku zeer voor uw tips en uitleg. Kunt u mij wellicht ook zeggen hoe het verschil te zien is tussen Red en Cream? Heb namelijk ook wel eens gedacht dat ze cream zou zijn?

Daarnaast heb ik even gekeken en als ik tussen haar vacht kijk is het vanaf de wortel tot ongeveer de helft wel wit volgens mij. Dus toch Silver dan?

Guest_Paj_*
Guest_Paj_*

#19 Geplaatst 18 januari 2011 - 21:18

jubikelcats zei:

De shaded silver/wit ( weet je dit heel zeker?) is genetisch een tabby.
Deze poes is een red silver tabby/wit

Mijn excuses ik ben bij mijn bericht vergeten te vermelden dat de moeder poes ook tabby was. Kan het wel kloppen als ik zeg: Silver Shaded Tabby White? (De eigenaar van de moederpoes noemde haar namelijk silver shaded maar ze heeft de tabby aftekening en ook wit, dus vandaar dat ik het zelf aanvul).

Guest_Paj_*
Guest_Paj_*

#20 Geplaatst 18 januari 2011 - 21:19

ingrid b zei:

Ik kan je er niet echt mee helpen maar mag ik wel schrijven dat het een heel mooie kat is :love3: :heart:

Dank je wel! Wellicht haar eerste nestje dit voorjaar/ deze zomer. (Ook mijn eerste nestje haha)

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#21 Geplaatst 18 januari 2011 - 21:20

Paj zei:

Danku zeer voor uw tips en uitleg. Kunt u mij wellicht ook zeggen hoe het verschil te zien is tussen Red en Cream? Heb namelijk ook wel eens gedacht dat ze cream zou zijn?

Daarnaast heb ik even gekeken en als ik tussen haar vacht kijk is het vanaf de wortel tot ongeveer de helft wel wit volgens mij. Dus toch Silver dan?

Inderdaad dan is ze red silver tabby and white.
Hot créme kan ook, maar bij een tabby en zeker bij silver is de kleur lichter. Ik vind haar te donker om créme te zijn.
Maar heel zeker ben ik toch ook niet...

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#22 Geplaatst 18 januari 2011 - 21:24

Ik heb ze samengevoegd omdat je toch al in beide een beetje reactie had gekregen! ;)

Guest_Paj_*
Guest_Paj_*

#23 Geplaatst 18 januari 2011 - 21:24

feroesti zei:

Inderdaad dan is ze red silver tabby and white.
Hot créme kan ook, maar bij een tabby en zeker bij silver is de kleur lichter. Ik vind haar te donker om créme te zijn.
Maar heel zeker ben ik toch ook niet...

Ah ok. Nouja hier kom ik al een heel eind mee. Handig een site als deze. Zit er pas net op en begrijp er nog weinig van, maar ik krijg in ieder geval respons, dus ik doe toch iets goed.

Red silver tabby white. Leuk haha.

Ik denk erover een nestje te doen, wat vind u daarvan? Of is dit niet verstandig aangezien ze een kruising is? Ik wil haar bijv. door een brits langhaar laten dekken?

Guest_Paj_*
Guest_Paj_*

#24 Geplaatst 18 januari 2011 - 21:25

Solotje zei:

Ik heb ze samengevoegd omdat je toch al in beide een beetje reactie had gekregen! ;)

Ah ok, danku! Verwarrend allemaal zo'n nieuwe site. :oops:

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#25 Geplaatst 18 januari 2011 - 21:43

Paj zei:

Ah ok. Nouja hier kom ik al een heel eind mee. Handig een site als deze. Zit er pas net op en begrijp er nog weinig van, maar ik krijg in ieder geval respons, dus ik doe toch iets goed.

Red silver tabby white. Leuk haha.

Ik denk erover een nestje te doen, wat vind u daarvan? Of is dit niet verstandig aangezien ze een kruising is? Ik wil haar bijv. door een brits langhaar laten dekken?

Met een kruising gaan doorfokken is niet verstandig.
Je zet opnieuw rasloze kittens op de wereld waarvan je de achtergrond helemaal niet kent. Deze poes kan dan wel mooi zijn, maar ze is een htk, geen raskat. En er zijn htk's genoeg die nog een mandje zoeken.
Je kan je veel ellende op de hals halen door inteelt (een verwant te kiezen aan één van deze katten). Maar je kan er zeker ook de mogelijke erfelijke aandoeningen van beide rassen uit gaan krijgen.
Het valt dus zeker niet te voorspellen of de kittens gezond zijn als jouw kat al niet uit een raszuivere combinatie komt en haar ouders ook al niet getest zijn op erfelijke aandoeningen binnen beide rassen.

Guest_Paj_*
Guest_Paj_*

#26 Geplaatst 18 januari 2011 - 21:53

feroesti zei:

Met een kruising gaan doorfokken is niet verstandig.
Je zet opnieuw rasloze kittens op de wereld waarvan je de achtergrond helemaal niet kent. Deze poes kan dan wel mooi zijn, maar ze is een htk, geen raskat. En er zijn htk's genoeg die nog een mandje zoeken.
Je kan je veel ellende op de hals halen door inteelt (een verwant te kiezen aan één van deze katten). Maar je kan er zeker ook de mogelijke erfelijke aandoeningen van beide rassen uit gaan krijgen.
Het valt dus zeker niet te voorspellen of de kittens gezond zijn als jouw kat al niet uit een raszuivere combinatie komt en haar ouders ook al niet getest zijn op erfelijke aandoeningen binnen beide rassen.

Bedankt voor de tip! Misschien toch maar een rasje kopen en daar een nestje mee doen!  :) Leuke site trouwens die van u/ jullie!

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#27 Geplaatst 18 januari 2011 - 22:08

Paj zei:

Bedankt voor de tip! Misschien toch maar een rasje kopen en daar een nestje mee doen! :) Leuke site trouwens die van u/ jullie!

Dank je wel.

Inderdaad, als je correct en zuiver iets aan een ras wil bijleveren, koop je best een mooi raskatje met alle fok en showeigenschappen en de nodige testen bij de ouders en grootouders,....
Als je je op dit forum inleest zal je heel veel te weten komen over wat correct fokken inhoud.
Het is niet zomaar vermeerderen, maar echt iets bijdragen en het ras proberen te verbeteren, gezondheid, schoonheid en karakter in ere houdend.

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#28 Geplaatst 19 januari 2011 - 10:24

:heart: :heart:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#29 Geplaatst 19 januari 2011 - 18:32

Paj zei:

Een cream silver is goor van kleur, een red silver is helder van kleur.
De streep die ik op de staart zie is mij te donker om cream te zijn.

Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#30 Geplaatst 19 januari 2011 - 18:47

Paj zei:

Hallo allemaal,

Graag wil ik jullie vragen mij te helpen bij het uit vogelen hoe ik de vachtkleur en tekening van mijn kat noemen kan.

Zij is Ragdoll x Brits langhaar. Vader is red point Ragdoll, moeder is Brits langhaar Shaded Silver White.

Gisteravond lag ik op bed nog even dit topic te bekijken ( ach ja je moet wat doen op bed, als de film erg zaai is :oops: )
Pa is red, ma is shaded silver. dit rooie kitten kan nooit uit deze combi komen.
Wanneer dit poesje wel uit deze combi komt, dan moet het poesje een tortie zelfs zijn. Zwart kan ik zo snel niet ontdekken bij deze kat. Als ze idd een red silver is, ( vacht open, wit van inzet tot halverwege het haar, en onderkant staart is licht) dan moet ma of een tortie shaded zijn of een red shaded, maar dan kom ik op dit punt:

Paj zei:

Mijn excuses ik ben bij mijn bericht vergeten te vermelden dat de moeder poes ook tabby was. Kan het wel kloppen als ik zeg: Silver Shaded Tabby White? (De eigenaar van de moederpoes noemde haar namelijk silver shaded maar ze heeft de tabby aftekening en ook wit, dus vandaar dat ik het zelf aanvul).

Mama is een flinke mengelmoes, een shaded lijkt wit, alleen haar bovenste puntjes zijn gekleurd. Tabby is niet meer te zien
Hierbij een prachtfoto van een shaded silver. Wel is waar een pers, maar dat doet er even niet toe
Balou van Gaëtane
Geplaatste afbeelding
Wanneer ze dus tabby lijkt, dan is ze geen goede shaded, wanneer ze wit erbij heeft dan is zij al een flinke mengelmoes
Dan kom ik gelijk op het volgende punt?

Paj zei:

Moeders is onbekend, ze is in ieder geval geen zuivere brits langhaar. Britten worden getest op ziektes, namelijk PKD en HCM.
Pa een ragdoll, ook waarschijnlijk ongetest. Bij de ragdoll komt HCM, PKD en CIN voor. Dit met elkaar mengen met een 3e ras........... Tja ik denk dat ik niet verder hoeft te praten............ :(

Een nestje is niet zaligmakend. Gezondheid is het allerbelangrijkste.
Met zo'n poesje te fokken, waarbij achtergrond geheel onbekend is. Waarbij je mogelijk nog inteelt in gaat fokken, verstandig nee.

Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!