Spring naar inhoud

- - - - -

Overgewicht (Britse korthaar)

• Log in om te reageren
22 reacties op dit onderwerp
Guest_Tina_*
Guest_Tina_*

#1 Geplaatst 18 januari 2011 - 21:28

Hoi allemaal!

Ik zit met een vraagje. Wij hebben twee Britse kortharen, een poes en een kater, broer en zus, beiden 3,5 jaar.

Eefje weegt bijna 8 kg (gesteriliseerd)
Macho ongeveer 6.8 kg (gecastreerd), hij is wel wat groter dan Eefje

Nu we weten dat Eefje last heeft van overgewicht en ze krijgen sinds kort dan ook (beiden) dieetvoeding. Ze krijgen twee maal per dag eten.

Hebben jullie tips om Eefje wat te laten vermageren? Want ik zou niet willen d at ze ziek wordt omwille van haar overgewicht...

Bewerkt door Tina, 18 januari 2011 - 21:28.

MarieDufoor
MarieDufoor
  • 6.027 berichten
  • 1 katten

#2 Geplaatst 18 januari 2011 - 21:53

Ik zit hier ook met een britje met wat overgewicht, ze had al wat overgewicht voor we haar steriliseerden, zit in de genen denk ik...
Nu krijgt ze exigeant savour sensation van Royal Canin, en die brokjes geven we in een pipolino.
3 maand na haar sterilisatie heeft onze dierenarts haar nog eens gewogen en ze is zeer tevreden met het resultaat, Ubie was sinds haar sterilisatie wat bijgekomen, maar ook een stuk gegroeid... :thumb:
Hopelijk blijft dit zo door gaan, want ik wil ook niet dat ze problemen met haar gezondheid krijgt. (ze wordt binnen enkele dagen 1 jaar) De pipolino is zeker en vast een aanrader! die laat je gewoon de hele dag liggen en als ze honger heeft en wil eten dan moet ze ervoor werken en bewegen :thumb:
Verder proberen we haar zoveel mogelijk extra te laten bewegen, wat echt niet makkelijk is want madammeke is LUI!!!!
Een lasermuis is altijd handig en veel met haar lievelingsspeelgoed spelen.
En uiteraard dieetvoeding, dat is nog het belangrijkste.
Wat krijgt ze nu van eten???
:geluk:

Geplaatste afbeelding

Guest_Encore_*
Guest_Encore_*

#3 Geplaatst 18 januari 2011 - 21:55

'k heb ooit eens op Vitaya een programma gezien waar er een of andere kater ook moest afvallen. Eerst hebben ze hem op zo'n loopwiel gezet ; zo een voor hamsters, maar dan stukken groter. Dus dat bestaat in elk geval al.
Probleem was dat die kat zo het idee had dat zo'n wiel veel leuker was om in te liggen dan om in te lopen..
Toen hebben ze besloten dat hij elke dag een blokje om moest gaan wandelen met zijn baasje, aan de leiband. In het begin had hij daar weinig zin in, maar het was wandelen of meegesleept worden :) Hij is toch een heel aantal kilo's kwijtgeraakt, op die manier..

Guest_Tina_*
Guest_Tina_*

#4 Geplaatst 18 januari 2011 - 22:09

MarieDufoor zei:

Ik zit hier ook met een britje met wat overgewicht, ze had al wat overgewicht voor we haar steriliseerden, zit in de genen denk ik...
Nu krijgt ze exigeant savour sensation van Royal Canin, en die brokjes geven we in een pipolino.
3 maand na haar sterilisatie heeft onze dierenarts haar nog eens gewogen en ze is zeer tevreden met het resultaat, Ubie was sinds haar sterilisatie wat bijgekomen, maar ook een stuk gegroeid... :thumb:
Hopelijk blijft dit zo door gaan, want ik wil ook niet dat ze problemen met haar gezondheid krijgt. (ze wordt binnen enkele dagen 1 jaar) De pipolino is zeker en vast een aanrader! die laat je gewoon de hele dag liggen en als ze honger heeft en wil eten dan moet ze ervoor werken en bewegen :thumb:
Verder proberen we haar zoveel mogelijk extra te laten bewegen, wat echt niet makkelijk is want madammeke is LUI!!!!
Een lasermuis is altijd handig en veel met haar lievelingsspeelgoed spelen.
En uiteraard dieetvoeding, dat is nog het belangrijkste.
Wat krijgt ze nu van eten???
:geluk:

Bedankt voor je reactie!

Hoeveel weegt jouw kat?

Ik las op het internet dat wanneer je kwaliteits-natvoer geeft (vb. Feline Porta 21) dat dit ook kan helpen tegen overgewicht omdat je kat dan meer vocht binnenkrijgt. Natuurlijk niet te veel natvoer hé, maar af en toe zou dit geen kwaad kunnen. Ik weet natuurlijk wel niet of dit waar is hé!

We stimmuleren onze poezen ook vaak met speeltjes, zoals een balletje, een muisje aan een touwtje, ... Maar het liefst van al speelt ze met papiertjes die ze ergens vindt :d Hihi

Maar je leest zoveel dingen suikerziekte, hartaandoeningen ... allemaal een gevolg van overgewicht. Vind dat best angstaanjagend, want ik wil een gelukkige, actieve en gezonde poes. Nu ze is pas nog nagekeken door een dierenarts en is kerngezond, met wat overgewicht. Dus ik zou graag ingrijpen voor het te laat is hé ...

Groetjes!

Guest_Tina_*
Guest_Tina_*

#5 Geplaatst 18 januari 2011 - 22:10

Encore zei:

'k heb ooit eens op Vitaya een programma gezien waar er een of andere kater ook moest afvallen. Eerst hebben ze hem op zo'n loopwiel gezet ; zo een voor hamsters, maar dan stukken groter. Dus dat bestaat in elk geval al.
Probleem was dat die kat zo het idee had dat zo'n wiel veel leuker was om in te liggen dan om in te lopen..
Toen hebben ze besloten dat hij elke dag een blokje om moest gaan wandelen met zijn baasje, aan de leiband. In het begin had hij daar weinig zin in, maar het was wandelen of meegesleept worden :) Hij is toch een heel aantal kilo's kwijtgeraakt, op die manier..

Bedankt voor je reactie!

Wel leuk dat er ook "fitnesstoestellen'' voor katten bestaan. Gaan wandelen met onze katten is niet echt een goed idee, wij wonen immers aan een drukke baan en ze zijn nogal snel bang ...

MarieDufoor
MarieDufoor
  • 6.027 berichten
  • 1 katten

#6 Geplaatst 18 januari 2011 - 22:20

Tina zei:

Bedankt voor je reactie!

Hoeveel weegt jouw kat?

Ik las op het internet dat wanneer je kwaliteits-natvoer geeft (vb. Feline Porta 21) dat dit ook kan helpen tegen overgewicht omdat je kat dan meer vocht binnenkrijgt. Natuurlijk niet te veel natvoer hé, maar af en toe zou dit geen kwaad kunnen. Ik weet natuurlijk wel niet of dit waar is hé!

We stimmuleren onze poezen ook vaak met speeltjes, zoals een balletje, een muisje aan een touwtje, ... Maar het liefst van al speelt ze met papiertjes die ze ergens vindt :d Hihi

Maar je leest zoveel dingen suikerziekte, hartaandoeningen ... allemaal een gevolg van overgewicht. Vind dat best angstaanjagend, want ik wil een gelukkige, actieve en gezonde poes. Nu ze is pas nog nagekeken door een dierenarts en is kerngezond, met wat overgewicht. Dus ik zou graag ingrijpen voor het te laat is hé ...

Groetjes!

Ubie werd aan 8 maand gesteriliseerd en woog toen 4 kg, wat veel is!
Aan 11 maand woog ze 4,250 kg. en ze was een stukje gegroeid ook, met die evolutie was onze da heel tevreden :)
de "sterilised" voeding van Royal canin is waarschijnlijk nog beter dan de exigeant, maarja Ubie is kieskeurig hé...
En inderdaad, het is angstaanjagend hé, suikerziekte, problemen met het hartje... ik mag er niet aan denken! :(
Wil nog even vermelden dat we Ubie haar hele leven al enkel brokjes hebben gegeven, dus nooit vettige restjes van aan tafel en dergelijke... en toch had ze overgewicht...
Al kitten behoorde ze ook al tot de dikkere van het nestje :x
Maar tis zo'n knuffelbeestje, ze is wel lekker zacht vind ik en er zit veel "pak" aan, vind ik wel leuk om te knuffelen eigenlijk O:)
Nuja, ik hoop dat ze zo verder evolueert, dan ziet het er goed uit voor haar ;)
Geplaatste afbeelding

Alicia
Alicia
  • 2.222 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 18 januari 2011 - 22:26

Ik zit hier ook met een binnenhuiskat waar ik op het gewicht moet letten.

Eten drastisch verminderen (de hoeveelheden die op de zak staan zijn veel te veel), verdelen in drie porties (ochtend, vooravond, laatavondsnack), en proberen beweging in de zaak te krijgen door te spelen...

Adam krijgt zijn laatavond-snack in zijn activity board. Als er daar 's ochtends nog meer dan 5 brokjes inliggen, dan weet ik dat ik die dag de hoeveelheid een beetje kan verminderen.

Hij krijgt dus nét genoeg om geen honger te hebben, maar geen brokje meer.

Het lijkt heel streng, maar als luie appartementskat verbruikt hij zo weinig, dat het enige dat je kan doen is de hoeveelheid eten aanpassen aan het verbruik...

MarieDufoor
MarieDufoor
  • 6.027 berichten
  • 1 katten

#8 Geplaatst 18 januari 2011 - 22:38

Alicia zei:

Ik zit hier ook met een binnenhuiskat waar ik op het gewicht moet letten.

Eten drastisch verminderen (de hoeveelheden die op de zak staan zijn veel te veel), verdelen in drie porties (ochtend, vooravond, laatavondsnack), en proberen beweging in de zaak te krijgen door te spelen...

Adam krijgt zijn laatavond-snack in zijn activity board. Als er daar 's ochtends nog meer dan 5 brokjes inliggen, dan weet ik dat ik die dag de hoeveelheid een beetje kan verminderen.

Hij krijgt dus nét genoeg om geen honger te hebben, maar geen brokje meer.

Het lijkt heel streng, maar als luie appartementskat verbruikt hij zo weinig, dat het enige dat je kan doen is de hoeveelheid eten aanpassen aan het verbruik...

Als je 2 katten hebt vind ik dit moeilijker eerlijk gezegd, Ubie heeft overgewicht en Chanel die is perfect op gewicht.
Als je 2 katten hebt die echt niet apart willen eten dan kan je de hoeveelheid niet echt aanpassen omdat je niet weet wie hoeveel eet...
Omwille van Ubie eet Chanel al dieetvoeding, haar ook op dieethoeveelheid zetten kunnen we niet maken vind ik.
Zij is trouwens superactief en zou te weinig voeding binnenkrijgen volgens haar verbruikte energie, ofwel zou zij net alles opeten en zou er niets meer overschieten voor Ubie...
Alléja, zo makkelijk is dat allemaal niet met 2 katten (vind ik toch)
Hier was de pipolino de enige oplossing.
Ubie is ook een luie binnenkat maar ze springt graag, nu heeft ze een krabpaal waar ze op kan springen van het een naar het ander, ze kan hier ook van meubel naar meubel springen, alléja, het is een beetje zoeken hoe je haar het beste in beweging krijgt.
Ik hoop dat het je lukt hoor :geluk:

Bewerkt door MarieDufoor, 18 januari 2011 - 22:39.

Geplaatste afbeelding

Guest_Encore_*
Guest_Encore_*

#9 Geplaatst 18 januari 2011 - 22:58

YouTube - How to get them running!
Als je zo'n wiel wel ziet zitten..

Het probleem is gewoon dat je kat dan wel echt moet WILLEN lopen, natuurlijk :)

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#10 Geplaatst 19 januari 2011 - 14:42

:geluk: :geluk: :geluk:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

MarieDufoor
MarieDufoor
  • 6.027 berichten
  • 1 katten

#11 Geplaatst 19 januari 2011 - 14:46

Daarnet sprong me nog iets te binnen: ik weet niet of hen kitten- of kattenmelk geeft?
Heb al van verschillende mensen gehoord dat je katten daar ook van verdikken, dus dat laat je ook best achterwege ;)

Geplaatste afbeelding

Guest_Vanessa_*
Guest_Vanessa_*

#12 Geplaatst 19 januari 2011 - 14:56

Hmm, mijn gecastreerde Britse kater Jingo is 1.5 jaar, weegt 7.900 kg. Drinkt alleen water en een Royal Canin Brits korthaar droogvoer. Dat is echt alles, maar hij heeft ook wat overgewicht. Elke avond geef ik hem wat sportoefeningen. Springen naar zijn verenhengeltje, lopen achter een touwtje, op en af zijn krabpaal.... Maar vermageren doet hij niet hoor :louche: .

Guest_kim p_*
Guest_kim p_*

#13 Geplaatst 19 januari 2011 - 15:43

ik heb een kater van nu 13 bijna 14 jaar en van dag 1 zelfs als kitten kwam er geen beweging in.hij weegt nu 8 kg,maar is buiten gewicht nog perfect gezond.bij de ander merk je ook dat na hun castraties het gewicht komt,maar verdelen in porties ,niet te veel ,je verhongert ze echt niet met wat minder te geven meer kun je niet doen want de meeste britten zijn nu eenmaal salonkatten.daarom worden ze ook gefokt door hun rustige karakter

MarieDufoor
MarieDufoor
  • 6.027 berichten
  • 1 katten

#14 Geplaatst 19 januari 2011 - 16:03

Vanessa zei:

Hmm, mijn gecastreerde Britse kater Jingo is 1.5 jaar, weegt 7.900 kg. Drinkt alleen water en een Royal Canin Brits korthaar droogvoer. Dat is echt alles, maar hij heeft ook wat overgewicht. Elke avond geef ik hem wat sportoefeningen. Springen naar zijn verenhengeltje, lopen achter een touwtje, op en af zijn krabpaal.... Maar vermageren doet hij niet hoor :louche: .

Wat een geluk dat Jingo nog wil bewegen...
Hier is dat echt geen lachertje hoor, speelvogel Chanel komt haar ook altijd moeien als we proberen te spelen met Ubie en dat heeft ze niet graag...
Stoppen we Chanel apart in een kamer om met Ubie alleen te kunnen spelen dan gaat Ubie gewoon voor die deur zitten, (chanel krabt dan aan de deur) wachten tot Chanel terug vrij is  en is er nog minder beweging in te krijgen :p
Gelukkig springt ze graag, en dat doet ze uit zichzelf...

Heb trouwens onlangs van iemand die in een dierenwinkel werkt het volgende gehoord:
Zij heeft verschillende britjes en geeft ze ook de british shorthair brokjes, en ze zegt dat ze sindsdien veel verdikt zijn en geen enkel andere brokjesvoeding meer willen eten... :o
Nu durf ik british shorthair dus niet uitproberen...
Ik laat hen mooi met de brokjes die ze nu hebben want die vinden ze heerlijk :)
Geplaatste afbeelding

Guest_Tina_*
Guest_Tina_*

#15 Geplaatst 20 januari 2011 - 14:15

MarieDufoor zei:

Daarnet sprong me nog iets te binnen: ik weet niet of hen kitten- of kattenmelk geeft?
Heb al van verschillende mensen gehoord dat je katten daar ook van verdikken, dus dat laat je ook best achterwege ;)

Neen, kattenmelk geven we hen niet. Hebben we één keertje geprobeerd om dat als 'beloning' of 'verwennerijtje' te geven, maar ze lusten dat niet :d Misschien al maar goed dat ze dat niet lusten :)