Spring naar inhoud

- - - - -

botbreuk

• Log in om te reageren
59 reacties op dit onderwerp
catherine
catherine
  • 40.158 berichten

#16 Geplaatst 19 januari 2011 - 21:56

Ai dat is pijnlijk. Kan of mag  hij niet met de rolstoel naar school. Hij kan dan toch de lessen meevolgen.
En idd moest hij lang thuis blijven kan je thuis onderwijs aanvragen, dacht via het ziekenfonds.
Veel beterschap in elk geval voor je zoontje. :hug:

Vanessa
Vanessa
  • 738 berichten
  • 1 katten

#17 Geplaatst 19 januari 2011 - 22:24

Veel beterschap voor je manneke :hug:

*mikkeke*
*mikkeke*
  • 4.843 berichten

#18 Geplaatst 19 januari 2011 - 22:37

:hug: Heel veel beterschap.
Wat een schrikken zeg :hug:

Amelie
Amelie
  • Geband lid
  • 18.859 berichten

#19 Geplaatst 20 januari 2011 - 07:35

:hug: :hug: :hug:

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#20 Geplaatst 20 januari 2011 - 07:46

:hug: :hug: :hug:

Geplaatste afbeelding

Francine
Francine
  • 8.090 berichten
  • 15 katten

#21 Geplaatst 20 januari 2011 - 08:02

Veel beterschap voor je zoontje.
De Perzengroetjes.
www.sienjamosas.tk

Nashota
Nashota
  • 17.932 berichten
  • 4 katten

#22 Geplaatst 20 januari 2011 - 13:07

Heel veel sterkte en beterschap voor je zoontje :hug: :hug: :hug:
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Groetjes. Ina :hoi:

Bene
Bene
  • 3.069 berichten
  • 3 katten

#23 Geplaatst 20 januari 2011 - 13:13

Heel veel beterschap voor je zoontje.

De school is trouwens verplicht om thuisonderwijs aan te bieden.  
Kinderen vanaf de 3e kleuterklas, die meer dan 21 opeenvolgende dagen wegens ziekte of ongeval afwezig zijn op school, en die op maximum 10 km afstand van de school wonen, kunnen onderwijs aan huis krijgen.  Voor chronisch zeieke kinderen zijn er afzonderlijke voorwaarden.
Je moet je tot de directie wenden om de nodige afspraken te maken.
Normaal moet je meer informatie vinden in het schoolreglement.

Bene
Bene
  • 3.069 berichten
  • 3 katten

#24 Geplaatst 20 januari 2011 - 13:14

Ik zoek effe meer info voor je op.

Bene
Bene
  • 3.069 berichten
  • 3 katten

#25 Geplaatst 20 januari 2011 - 13:15

Hier kan je alvast meer info vinden : Hospichild - Informer pour humaniser | Thuisonderwijs | Tijdelijk onderwijs aan huis

Tijdelijk onderwijs aan huis

Kinderen en jongeren die voor een langere tijd ziek zijn en thuis verblijven kunnen onderwijs aan huis krijgen. Bijvoorbeeld als het kind na een ziekenhuisverblijf thuis herstelt.

In deze rubriek vindt u informatie over tijdelijk onderwijs aan huis binnen de Vlaamse gemeenschap voor een kind in de basisschool of secundaire school.

Tijdelijk onderwijs aan huis in de Vlaamse Gemeenschap

Leerlingen uit het gewoon en buitengewoon onderwijs kunnen tijdelijk onderwijs aan huis krijgen.
Een school kan ten alle tijde op eigen initiatief onderwijs aan huis organiseren voor zieke kinderen. Hiervoor moeten geen bijkomende voorwaarden vervuld zijn. tijdelijk onderwijs aan huis is van toepassing in het gewoon en buitengewoon (...) onderwijs. Scholen voor buitengewoon onderwijs  van het type 5 kunnen geen tijdelijk onderwijs aan huis verrichten.
Om recht te hebben op tijdelijk onderwijs aan huis moet aan bepaalde voorwaarden worden voldaan:

Voorwaarden

Kinderen zonder een chronische ziekte:

Duur van de afwezigheid
De leerling moet meer dan 21 kalenderdagen ononderbroken afwezig zijn op school wegens ziekte of ongeval. Als de leerling opnieuw les volgt maar binnen de 3 maanden terug afwezig is wegens ziekte of ongeval, dan geldt er geen wachttijd maar gaat het recht op tijdelijk onderwijs aan huis onmiddellijk in. Voor het berekenen van deze 21 kalenderdagen worden vakantieperiodes meegeteld.

Schriftelijke aanvraag door de ouders + medisch attest
Ook een leerling die na ononderbroken 21 dagen afwezigheid wegens ziekte of ongeval op weekbasis minder dan halftijds aanwezig kan zijn op school, heeft recht op tijdelijk onderwijs aan huis. De leerling moet beschikken over een medisch attest van de behandelend arts dat de leerling niet (halftijds of meer) naar school kan gaan maar wel onderwijs mag volgen thuis. De ouders dienen vervolgens zelf een schriftelijke aanvraag in te dienen bij de school. Bij verlenging moet er een nieuwe aanvraag ingediend worden.

Afstand tussen school en verblijfplaats van het kind
De school is verplicht tijdelijk onderwijs aan huis te voorzien wanneer de afstand tussen de school en de verblijfplaats van de leerling niet meer bedraagt dan 10 km voor een school in het gewoon onderwijs en 20 km voor het bijzonder onderwijs in lager en secundair onderwijs. Indien de afstand groter is, dan kan de school tijdelijk onderwijs aan huis voorzien wanneer dit voor hen haalbaar is om te organiseren. Arbeidsprestaties en vervoerskosten worden gefinancierd door de overheid.

Wat als er aan deze voorwaarden niet voldaan is ?
Een school kan ten alle tijde op eigen initiatief onderwijs aan huis organiseren voor zieke kinderen, zelfs als zijn bovenvermelde voorwaarden niet vervuld. In dit geval worden geen bijkomende lestijden gefinancierd of gesubsidieerd.
Kinderen met een chronische ziekte:
Sinds 1 januari 2007 hoeven kinderen met een chronische ziekte hoeven niet langer 21 dagen onafgebroken afwezig te zijn op school.Een medisch attest van de behandelend arts is voldoende om te bepalen dat een kind chronisch ziek en de wachttijd dus niet moet doorlopen.
Vanaf 9 halve schooldagen afwezigheid heeft de leerling recht op 4 uren tijdelijk onderwijs aan huis. De uren tijdelijk onderwijs aan huis kunnen opgespaard worden en later opgenomen worden. De school moet het aantal dagen afwezigheid bijhouden.  

Opgelet: onder chronische ziekte verstaat de wet " een ziekte waarvoor een continue of repetitieve behandeling van minstens 6 maanden noodzakelijk is".

Belangrijk nieuws:
Vanaf 1 september 2009 wordt het recht op tijdelijk onderwijs aan huis en permanent onderwijs uitgebreid van leerplichtige leerlingen in het lager onderwijs naar vijfjarige leerlingen in het kleuteronderwijs !!! Leerlingen vanaf 5 jaar (d.w.z. leerlingen die vijf jaar of ouder geworden zijn voor 1 januari van het lopende schooljaar) hebben recht op tijdelijk onderwijs aan huis (kleuter-of lager onderwijs) indien de bovenstaande (onder "geen chronische ziekte") voorwaarden zijn vervuld.

Voor meer informatie kunt u de volgende links raadplegen:
www.vlaamspatientenplatform.be
www.ond.vlaanderen.be

Bene
Bene
  • 3.069 berichten
  • 3 katten

#26 Geplaatst 20 januari 2011 - 13:16

Ik hoop dat je hiermee iets meer bent.

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#27 Geplaatst 20 januari 2011 - 13:16

Spoedig herstel voor je zoontje :duim: :duim: :duim:
Waarom kan hij met zijn gips niet naar school ? Ik heb vroeger ook met mijn knie in het gips gezeten, en reed toen zelfs nog met de fiets naar school :x . Hij kan toch met krukken lopen en in de klas zijn been op een stoel omhoog leggen ?
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Elena
Elena
  • 1.401 berichten

#28 Geplaatst 20 januari 2011 - 14:23

Bedankt voor de info. Had het zelf al even opgezocht. Ik sta er in de week veelal alleen voor met drie kinderen, en heb geen rijbewijs. Dat betekent dat we te voet naar school gaan, niet zo ver. Bovendien wonen we in een soort landhuis met heel veel trappen voor je op de grond staat en dan nog over een lange weg kiezels moet hotsen. Met de fiets zal echt niet gaan, hij zit van boven tot aan zijn voet ingepakt in gips, in volledige extensie. Waarschijnlijk was je ook al wat ouder?

Hij heeft vandaag al twee ongelukjes gehad en dus natte broeken. Het is een hels werk op hem op die wc te krijgen, en tegen dat hij er eindelijk op zit, is 't te laat :( . Hij mag bovendien absoluut niet steunen op dat been, en ik weet niet of de juffen die verantwoordelijkheid aankunnen, ik zou het vreselijk vinden als hij nog eens zou vallen en nog iets extra breken. Ik ben er nu al een hele dag mee bezig en mijn rug is nu al kapot.

Misschien ben ik wat te bezorgd, maar zo ben ik nu eenmaal. Mocht hij wat groter zijn, dan zou dat makkelijker zijn, maar hij is nu eenmaal nog een klein ventje. Hem wat les geven vind ik niet zo erg, hij leert heel snel, dus dat zal wel gaan.

Bewerkt door Elena, 20 januari 2011 - 14:24.

*mikkeke*
*mikkeke*
  • 4.843 berichten

#29 Geplaatst 20 januari 2011 - 14:35

Wat zou je er van denken om zo'n speciale camping toilet emmer te gebruiken. Niet leuk natuurlijk maar hij kan dan tenminste gaan waar hij wil en dan zit je ook niet met de soms beperkte ruimte op het toilet.

*mikkeke*
*mikkeke*
  • 4.843 berichten

#30 Geplaatst 20 januari 2011 - 14:37

oh ja, een kindje bij mijn dochter op school in de 2e kleuterklas is toch na een paar dagen terug naar school gekomen met haar gipsenbeen, en dan gewoon in de rolstoel. Ze zat ook met haar hele been in het gips. En het ging super goed :) . Ze wilde zelf ook heel graag naar school