Spring naar inhoud

- - - - -

Veiligheid

• Log in om te reageren
22 reacties op dit onderwerp
Starlight
Starlight
  • 735 berichten
  • 1 katten

#1 Geplaatst 19 januari 2011 - 20:57

Hey iedereen!

Ik zou heel graag een kitten kopen dat met me mee pendelt tussen kot en thuis, maar ik zit met een vraagje.
Op kot (vrij ruime studio) verwarm ik met een oud gasvuur. Binnenin zit er dus iets dat lijkt op een gewone oude CV verwarming op water, maar in plaats van water zit daar dus gas in dat brandt. Daarrond zit langs de voorzijde en de 2 zijkanten een metalen 'kist'. Bovenaan is de helft een verschuifbaar rooster, en de helft ook een volle metalen plaat, zoals voorkant en zijkant.

Wanneer die verwarming aanstaat wordt die bovenkant echt warm. Zo warm dat ik er echt m'n hand niet op kan leggen.

Nu vraag ik me af of poezen en dan vooral kittens slim genoeg zijn om daar niet pardoes op te springen en zich te verbranden?
Of zou ik dat op één of andere manier moeten beveiligen moest er toch een kitten gekocht worden? Suggesties over hoe ik dat zou kunnen doen zijn natuurlijk welkom, want ik zie zelf niet meteen zitten hoe dat moet.
De verwarming staat enkel met de lange zijde tegen een stukje muur dat ongeveer 10 cm uitsteekt (schouw loopt erachter).

Groetjes!

MartijnH
MartijnH
  • 269 berichten

#2 Geplaatst 20 januari 2011 - 10:47

Ik denk niet dat de kat dat gaat weten... Misschien wel na het een keer te hebben gedaan, maar zeker niet instinctief. Maar ik zou niet wachten tot ze haar les geleerd heeft.
Dus idd, een manier zoeken om hem af te dekken, maar dat gaat moeilijk worden want alles wat je erop/boven zet, gaat ook warm worden.

Starlight
Starlight
  • 735 berichten
  • 1 katten

#3 Geplaatst 20 januari 2011 - 13:06

Ik zat eraan te denken om aan m'n vader te vragen of hij in mdf een soort van kast rond de verwarming kan zetten, maar dan kan de warmte er nietmeer door.
Ik ben echt niet goed met klustoestanden, misschien weet iemand anders hoe ik iets rond de verwarmingen kan zetten, zonder de warmte tegen de houden?

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 20 januari 2011 - 14:31

Ze kennen het niet uit zichzelf hoor, en ze leren het ook niet na 1 keer hun te verbranden. Een kachel is niet altijd warm, enkel als ze aan is, dus gaan ze dit uittesten. Ik laat nooit de poezen alleen in de living als ons haardvuur aan is. Het is ook niet echt mogelijk om er iets over of rond te maken, daar alle materiaal dat je er rond gaat maken ook heet zal worden, dus als ze dan daar op gaan springen is het hetzelfde hé :catnoknow
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Starlight
Starlight
  • 735 berichten
  • 1 katten

#5 Geplaatst 20 januari 2011 - 14:54

Hmm, dat zou de mogelijkheid om een poes op kot te hebben helemaal tot 0 herleiden, wat ik erg jammer zou vinden... Mijn kot is namelijk een studio, dus de ruimte waarin de verwarming staat is de grootste ruimte, verder is er een keukentje, een badkamer en een inkomplaatsje van een vierkante meter groot.

De verwarming wordt nu zo heet omdat het metaal is. Dus zou ik daar een houten omkasting rond maken, met aan de bovenkant genoeg ruimte tussen verwarming en het hout, dan zou het toch al beter moeten meevallen?
De zijkanten worden minder heet, dus daar vrees is niet zo voor. Eventueel aan de binnenkant van de kast een isolatielaag aanbrengen op het bovenstuk? En dan zorgen dat ik voor de zijpanelen iets vind waar gaatjes in zijn ofzo, zodat de warme lucht daarlangs naar buiten kan.

Er moet toch iets aan te doen zijn.. :onzeker:

Guest_emmie-award_*
Guest_emmie-award_*

#6 Geplaatst 20 januari 2011 - 15:00

Hé...

Als je zegt dat de zijkanten niet warm worden kan je de zijkanten miss gewoon omkaderen met houten balken en daarover iets in genre van kippengaas doen. Is misschien niet duidelijk: een houten kader dat rond de verwarming past aan de zijkanten kippengaas en de bovenkant een houten plank. Er zal wel zoiets als hittebestendig hout bestaan zeker... zo ben je ook zeker dat het niet in brand kan schieten... Allé ik denk maar aan iets... Moet zeker lukken denk ik...

Starlight
Starlight
  • 735 berichten
  • 1 katten

#7 Geplaatst 20 januari 2011 - 15:09

Valt een kitten niet met de pootjes door gaatjes in zo'n soort gaas? Kan me eigenlijk moeilijk voor de geest halen hoe groot die ruitjes van kippegaas zijn...

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#8 Geplaatst 20 januari 2011 - 15:20

Pas toch maar op met dingen er rond te gaan bouwen, ze kunnen gemakkelijk vuur vatten en je verliest een hoop warmte.
Wij hadden hier jaren geleden een mazout kachel en onze katten toen zijn daar nooit op geweest. En bij mijn ouders zijn ook altijd katten geweest en die gingen er ook nooit op. Ik spreek wel van jaren en jaren geleden, nu heb ik en ook mijn pa overal centrale verwarming. ;)

MartijnH
MartijnH
  • 269 berichten

#9 Geplaatst 20 januari 2011 - 16:16

Hout errond bouwen is idd wel brandgevaar hoor... En metaal e.d. wordt dan ook weer warm.
Ik ben er zelf niet zo in thuis, maar kan je niets maken van hetzelfde materiaal als waarvan een gewone verwarming wordt gemaakt? Dat zal dan geen brand vatten en als je de omkadering een beetje ruim maakt, lukt het misschien. Maar ideaal is zo'n kacheltje zeker niet...

MartijnH
MartijnH
  • 269 berichten

#10 Geplaatst 20 januari 2011 - 16:18

Kippengaas heeft gaatjes van 1cm of 0,5cm groot. Dus nee de pootjes vallen er niet door, maar het wordt wel warm.

Guest_Encore_*
Guest_Encore_*

#11 Geplaatst 20 januari 2011 - 16:22

Vroeger hadden mensen een leuvense stoof, en de katten bleven daar ook af :) Ik wil maar zeggen : die beesten zijn (normaal gezien :LOL: ) niet achterlijk ; Finn had ook meteen al door dat "heet" gelijk was aan "pijn". In het begin haalde ik hem altijd weg bij de verwarming (hadden ook zo'n gasvuur), maar op een gegeven moment is hij er toch op gesprongen. Hij had snel genoeg door dat dat een domme beslissing was. Gelukkig was de verwarming nog niet ZO heet, toen..
Maar goed, om een lang verhaal kort te maken : hij is er sinds toen niet meer op gesprongen.

Starlight
Starlight
  • 735 berichten
  • 1 katten

#12 Geplaatst 20 januari 2011 - 17:40

Hmm, er hout rond zetten is waarschijnlijk echt niet zo'n goed plan...
En wat MartijnH zegt over dat kippegaas klopt ook, dat gaat ook warm worden natuurlijk.

Nu heb ik wel enorm snel koud, en durft de verwarming nogal regelmatig op maximum staan. Misschien moet ik mezelf dan maar opofferen en een paar extra pulls aantrekken, zodat de verwarming iets minder kan. :p

Atje
Atje
  • 413 berichten
  • 2 katten

#13 Geplaatst 20 januari 2011 - 18:29

Volgens mij allemaal nog al ver gezocht... je hebt toch zo van die dingen om voor de kachel te zetten om de kindjes ervan weg te houden? Awel zet dat ervoor en probleem opgelost! :d

Starlight
Starlight
  • 735 berichten
  • 1 katten

#14 Geplaatst 20 januari 2011 - 18:49

Haha.. :p
Probleem is wel dat kindjes niet van kasten en dergelijke afspringen, terwijl poesjes dat wel doen... Ik vrees dat iets ervoor zetten niet genoeg zal zijn om tere poezenpootjes weg te houden van de verwarming.

MartijnH
MartijnH
  • 269 berichten

#15 Geplaatst 21 januari 2011 - 16:30

Je kan de gaskachel misschien vervangen door een elektrische verwarming? De teller gaat dan wel wat omhoog, maar je hebt geen gevaar meer.
Ik bedoel zoiets:

Geplaatste afbeelding