Spring naar inhoud

- - - - -

Veiligheid

• Log in om te reageren
22 reacties op dit onderwerp
Frances
Frances
  • 7.446 berichten
  • 4 katten

#16 Geplaatst 21 januari 2011 - 17:11

Ervaring leert hier dat eens ze erop gesprongen zijn, dat wel weten ;) Emiel is als kitten op de houtkachel gesprongen, gevolg: verbrande pootjes (velletje lag eraf enzo, nogal vies) maar dat is mooi genezen en intussen weet hij dat hij er niet mag opspringen ;)
Dat is zoals kleine kindjes, ik heb als kind ook eerst moeten leren dat een kachel warm is nadat ik mijn hand tegen het glas gelegd had O:)

Starlight
Starlight
  • 735 berichten
  • 1 katten

#17 Geplaatst 21 januari 2011 - 18:02

@ Martijn:
Ik heb op kot 3 circuits voor de elktriciteit. Op die van de badkamer staat ook zo'n vuurtje. Maar als ik tegelijk de haardroger aanzet, dan springt de zekering... O:)
Ik vrees dat ik dus constant zonder stroom zou zitten, moest ik zo'n vuurtje gebruiken in de leefruimte, want daar staan veel meer spullen op het circuit dan in de badkamer..

Ik gebruik thuis wel zo'n vuurtje op m'n kamer, misschien neem ik het wel een keer mee om het uit te testen.. 'k Heb er eigenlijk ook geen idee van of dat wel genoeg zou zijn om de hele ruimte te verwarmen.

Bedankt voor de tip!!

En mja, onze kater vroeger is ook wel een keer op een hete kookplaat gaan staat. Hij heeft 't ook geen 2de keer meer gedaan, maar 't is toch wel zielig als ze zich eerst pijn moeten doen he.. Ik zou't liever voorkomen als't kan.

Elfje
Elfje
  • 2.738 berichten
  • 1 katten

#18 Geplaatst 21 januari 2011 - 18:27

MartijnH zei:

Je kan de gaskachel misschien vervangen door een elektrische verwarming? De teller gaat dan wel wat omhoog, maar je hebt geen gevaar meer.
Ik bedoel zoiets:

Dat was ik ook aan het denken. En meestal zit bij een kot het verbruik toch ook al bij he?
Oja, wat ik mij nog afvroeg: mag je wel een katje houden op je kot? Omdat het bij de meeste appartementen al niet mag...

Geplaatste afbeelding

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#19 Geplaatst 22 januari 2011 - 18:10

Encore zei:

Vroeger hadden mensen een leuvense stoof, en de katten bleven daar ook af :) Ik wil maar zeggen : die beesten zijn (normaal gezien :LOL: ) niet achterlijk

Dan heb ik hier waarschijnlijk domme poezen rond lopen O:) . Het probleem is dat de kachel in de zomer dus niet warm is, en ze er dan wel overheen kunnen lopen, ze leggen in de winter dus niet altijd de link dat het heet gaat zijn. Een kader errond zal zoiezo ook warm worden. Ik vind het nogal naïef om er vanuit te gaan dat de poes er wel zal afblijven terwijl je er niet voortdurend bij bent. Ik zou het alleszins niet vertrouwen, maar ik zal dan wel weer overbeschermend zijn misschien :oops:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Guest_Encore_*
Guest_Encore_*

#20 Geplaatst 22 januari 2011 - 18:38

PeggyJ zei:

Dan heb ik hier waarschijnlijk domme poezen rond lopen O:) . Het probleem is dat de kachel in de zomer dus niet warm is, en ze er dan wel overheen kunnen lopen, ze leggen in de winter dus niet altijd de link dat het heet gaat zijn. Een kader errond zal zoiezo ook warm worden. Ik vind het nogal naïef om er vanuit te gaan dat de poes er wel zal afblijven terwijl je er niet voortdurend bij bent. Ik zou het alleszins niet vertrouwen, maar ik zal dan wel weer overbeschermend zijn misschien :oops:

De ene leert al wat sneller dan de andere, zeker.. :LOL: Ik zeg niet dat de kat in kwestie zich niet eens goed pijn gaat doen, maar zo'n dingen zie ik eerder als een noodzakelijk kwaad. Ik kan me inbeelden dat veel mensen me daar misschien iets te hard in vinden, maar uiteindelijk is er in mijn ogen niet veel verschil tussen een klein kind en een huisdier :) Wie niet luisteren wil, moet maar voelen. Dat zal wel eens pijnlijk zijn, maar het zal zeker geen 2de keer gebeuren. Finn voelt intussen altijd eerst vanop een afstandje of de verwarming niet te heet is, voor hij erop springt..

Ik bedacht wel net : waar zit je ergens op kot?? Ik zit namelijk in Leuven, en ze hebben hier pas alle gasverwarmingen in het gebouw vervangen door centrale verwarming. Blijkbaar zijn die gasvuren te gevaarlijk, en moeten die weg op alle koten in Leuven.. Misschien eens informeren bij de kotbaas?? (denk trouwens dat centrale verwarming op termijn ook goedkoper is)
Om nu elektrische vuurtjes te gaan gebruiken "omdat dat toch al in de huurprijs is onberepen", vind ik wel een beetje grof :s Ten eerste zal een kotbaas daar op de duur zeker is van komen zeggen en eventueel zelfs de extra kosten doorrekenen, en ten tweede vind ik dat wel een beetje het geld door ramen en deuren weggooien. Zeker als er al een verwarming staat..

Elfje
Elfje
  • 2.738 berichten
  • 1 katten

#21 Geplaatst 22 januari 2011 - 18:59

Ik denk dat er heus wel katten zijn die daaruit niet leren, en dan vind ik dat je beter het zekere voor het onzekere neemt, en een andere oplossing zoekt.
Ocharme het beestje, als hij hier op springt en al helemaal ocharme dat je een hardleers katje hebt die niet luistert waar je dan heel de dag tegen moet liggen kijven dat hij 1 van zijn lievelingsbezigheden niet mag doen: ergens opspringen..
En als jouw kindje met zijn hand gaat voelen aan een warme kachel, dan neem jij daarna toch ook maatregelen dat het niet weer eens gebeurt? Alleh, dat zou ik dan toch doen... Dus waarom niet al op voorhand iets ondernemen, als je toch weet dat het een gevaar zal zijn?

Geplaatste afbeelding

Guest_Encore_*
Guest_Encore_*

#22 Geplaatst 22 januari 2011 - 19:09

Elfje zei:

Ik denk dat er heus wel katten zijn die daaruit niet leren, en dan vind ik dat je beter het zekere voor het onzekere neemt, en een andere oplossing zoekt.
Ocharme het beestje, als hij hier op springt en al helemaal ocharme dat je een hardleers katje hebt die niet luistert waar je dan heel de dag tegen moet liggen kijven dat hij 1 van zijn lievelingsbezigheden niet mag doen: ergens opspringen..
En als jouw kindje met zijn hand gaat voelen aan een warme kachel, dan neem jij daarna toch ook maatregelen dat het niet weer eens gebeurt? Alleh, dat zou ik dan toch doen... Dus waarom niet al op voorhand iets ondernemen, als je toch weet dat het een gevaar zal zijn?

Ik heb niet gezegd dat ik hem er gewoon op zou laten springen hoor :) heb eerst de verwarming uitgezet, en hem (met gebruik van een plantenspuit) geleerd om er niet op te springen. Hij sprong er dus niet meer op. Ten minste, als ik er bij zat, zo bleek achteraf. Hij is toen een keer op de verwarming gesprongen terwijl ik even naar de WC was, en daarna nooit meer. Hij heeft er geen blijvende letsels aan overgehouden of zo. Had ook geen blaren op zijn pootjes, maar wist wel goed dat het niet voor herhaling vatbaar was.
Als mijn kindje aan de kachel komt, zich verbrandt en dat later nog eens doet, dan denk ik dat er iets niet helemaal OK is met mijn kindje. Mijn ouders hebben ook altijd gezegd dat ik niet aan de kachel mocht komen, héél duidelijk zelfs, en in mijn kinderlijke koppigheid heb ik dat dan toch maar eens gedaan toen ze niet keken. Je hoeft echt geen hogere studies gedaan te hebben om te beseffen dat kachel = pijn. Ik heb me toen verbrand, ja, maar dat was ook de eerste en laatste keer dat me dat overkomen is. Ik vind niet dat mensen dan hun huis ik weet niet hoe hard moeten aanpassen. Er zijn, bij huisdieren en kleine kinderen, inderdaad een paar basis veiligheidsregels die in acht moeten genomen worden, maar in mijn ogen gaan mensen daar tegenwoordig wel èrg ver in. Ik ben misschien maar 20 jaar oud, maar ik merk wel dat ouders (niet allemaal, maar er zijn er geweldig veel) héél overbeschermend zijn. En ja, dan krijg je van die jongeren die zich bij de minste tegenslag geen raad meer weten en wanhoopsacties gaan ondernemen of depressief worden. Maar soit, da's een heel ander onderwerp, natuurlijk :)

Van mij mag de kat op dingen springen zoveel hij wil, maar er zijn nu eenmaal een paar dingen waar hij niet op mag (zoals bijvoorbeeld het aanrecht, de keukentafel en de verwarming). Noem het roekeloosheid of strenge opvoeding, maar het werkt wel :)

Bewerkt door Encore, 22 januari 2011 - 19:18.

Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#23 Geplaatst 23 januari 2011 - 11:28

Frances zei:

Ervaring leert hier dat eens ze erop gesprongen zijn, dat wel weten ;) Emiel is als kitten op de houtkachel gesprongen, gevolg: verbrande pootjes (velletje lag eraf enzo, nogal vies) maar dat is mooi genezen en intussen weet hij dat hij er niet mag opspringen ;)
Dat is zoals kleine kindjes, ik heb als kind ook eerst moeten leren dat een kachel warm is nadat ik mijn hand tegen het glas gelegd had O:)

Van't zelfde...

En als je je er écht zoveel zorgen om maakt, dan zou ik eigenlijk gewoon overwegen om van kot te veranderen en naar eentje uit te kijken waar ze centrale verwarming hebben. 't is maar een kot, geen huis, dus daar zou ik niet zo mee inzitten.

(ik veranderde net niet van kot omdat de poes van de buren altijd zo lief dag kwam zeggen :ha )