Spring naar inhoud

- - - - -

wisselen tandjes!!(dubbele hoektanden)

• Log in om te reageren
20 reacties op dit onderwerp
chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#1 Geplaatst 19 januari 2011 - 22:43

Ik vroeg me af wanneer kittens wisselen met hun tandjes. Taco is nu ongeveer 5 maanden oud. Heeft hij nu al gewisseld, of is dat proces nog bezig?? Moet zeggen dat hij wel een beetje uit zn bek stinkt...dit had mn kat die overleden is ook toen ze kitten was, daarna was het weer over..kan dit te maken hebben met wisselende tandjes?

Bewerkt door chanatas, 06 februari 2011 - 19:48.

Guest_Eragon_*
Guest_Eragon_*

#2 Geplaatst 20 januari 2011 - 08:21

Wisselen van tandjes kan aanleiding geven tot ontsteking van het tandvlees. Yankee had dat ook. En ontsteking tandvlees kan aanleiding geven tot stinkend bekje. Yankee heeft daarvoor wel een abspuit gekregen

Ik dacht dat ze wisselden tussen de 4 en 6 maanden.

Guest_papaver_*
Guest_papaver_*

#3 Geplaatst 22 januari 2011 - 21:43

Inderdaad, rond die tijd vind ik hier ook de oude melktandjes :d .

Malou
Malou
  • 1.047 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 22 januari 2011 - 22:21

Onze katjes zijn nu 5,5 à 6 maanden oud en ik heb deze week een hoektandje gevonden. De dierenarts die hier vandaag was, zei ook dat ze aan het wisselen waren. Van onze vorige kat heb ik daar nooit iets van gemerkt ;-)

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#5 Geplaatst 23 januari 2011 - 00:06

Ja de kittens van 5 maanden zijn hier ook aan het wisselen. Heb deze week 2 hoektanden op het bed gevonden. Meestal slikken ze die gewoon mee in. Je moet wel af en toe eens kijken of hij geen dubbele hoektanden heeft, soms staan de nieuwe er al en de oude zijn nog niet uitgevallen. Maar meestal vallen die na een tijdje wel uit, anders moet de da ze trekken.

sisi
sisi
  • 6.766 berichten
  • 4 katten

#6 Geplaatst 23 januari 2011 - 12:24

Ollie en Lila zijn nu bijna 7 maanden en ik heb nog niks gevonden
Bij Chablis en Merlot vond ik wel geregeld tandjes
Moesten ze uit hun bek ruiken dan zou ik het wel even in't oog houden ivm
tandvleesontsteking

Aldhissla
Aldhissla
  • 7.106 berichten
  • 5 katten

#7 Geplaatst 23 januari 2011 - 12:32

Veel katten hebben een beetje een stinkadem tijdens het tanden wisselen.  Hoeft niet meteen een reden te zijn om naar de DA te gaan ;)
Zolang het geen echte ontsteking van het tandvlees is is er weinig aan de hand.
Kittens wisselen inderdaad tussen de 4 en 6 maanden hun tandjes ^^ :love:

Geplaatste afbeelding

chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#8 Geplaatst 23 januari 2011 - 16:31

Aldhissla zei:

Veel katten hebben een beetje een stinkadem tijdens het tanden wisselen. Hoeft niet meteen een reden te zijn om naar de DA te gaan ;)
Zolang het geen echte ontsteking van het tandvlees is is er weinig aan de hand.
Kittens wisselen inderdaad tussen de 4 en 6 maanden hun tandjes ^^ :love:

Dank voor je reacties. Denk inderdaad dat hij aan het wisselen is. Hij stinkt nu niet meer heel erg uit zn bekje...nog een klein beetje af en toe. Hou het wel in de gaten.

chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#9 Geplaatst 03 februari 2011 - 23:12

Heel gek..ik heb vanochtend per toeval een tandje van Taco gevonden. Hij zat op de  grond naar iets te kijken en ik dacht waar kijkt ie nou naar...dus ik ging kijke..lag daar iets wit/hards op de grond. Had niet meteen door dat het een tandje was, maar het was dus echt een tandje, of tandjes...zag er best raar uit, heb ik ook nog nooit eerder gezien bij mn vorige katten. Ik ben ook in zn bekje gaan kijke, omdat ik dus eerst niet zeker wist of het wel een tandje was....maar het bloedde wel een beetje bij hem, is dat normaal? Ik weet niet hoe het er nu uit ziet, want hij vind het niet erg prettig als ik zn bekje open doe om te kijken.

Ik heb zn tandje in iedergeval bewaard in een plastic zakje :d Misschien dat de tandenfee nog lastkomt :)

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#10 Geplaatst 03 februari 2011 - 23:20

Misschien brengt de tandenfee een leuk kattenmandje of speeltje of misschien zelfs een krabpaal ;)

wij hebben dat ook nooit opgemerkt, die tandenwissel tot bij onze Ramses.
Onze Ramses begon hier plots heel raar te doen.
Die zat met zijn beide voorpootjes steeds naar zijn eigen mondje te graaien en dan zat hij precies zo te braken.
Wij begonnen te denken dat er misschien iets was vastgeraakt in zijn keel en ik heb in grote paniek naar de dierenarts gebeld.
Die zei dat we onmiddellijk met Ramses moesten komen, dus op een zondag in een rotvaart naar de dierenarts zijn huis gereden (hij woont niet in zijn praktijk maar in een ander gemeente en daar heeft zijn vrouw ook een prakijk)
Halve trouwboek had zoveel schrik dat Ramses onder de baan ging stikken dat hij heel gevaarlijke toeren begon uit te halen met de auto en we bijna tegen een paal eindigden
Komen we daar toe in volle paniek, blijkt dus dat Ramses tandjes aan het wisselen is en er eentje achteraan in zijn mond zit die aan t loskomen is maar die er niet wou uitkomen en dat irriteerde onze Ramses heel erg.
Hij zat dus te graaien naar zijn tand
En wij maar denken dat hij aan t stikken was :oops:
De dierenarts heeft de tand dan maar een handje geholpen ;)
Wij blij en Ramses ook blij :d
En onzen Thor, onze kleinste, die had effectief dubbele tandjes
Gelukkig zijn ze er net  de dag voor zijn castratie (toen hij zes maand oud was) allebei uitgevallen en moesten ze niet door de dierenarts verwijderd worden.
Maar bij yoshi of diddl hebben we dat nooit opgemerkt dat hun tandjes uitvielen en er andere in de plaats kwamen.

chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#11 Geplaatst 03 februari 2011 - 23:32

lathyrus zei:

Misschien brengt de tandenfee een leuk kattenmandje of speeltje of misschien zelfs een krabpaal ;)

Die zat met zijn beide voorpootjes steeds naar zijn eigen mondje te graaien en dan zat hij precies zo te braken.
Wij begonnen te denken dat er misschien iets was vastgeraakt in zijn keel en ik heb in grote paniek naar de dierenarts gebeld.
Die zei dat we onmiddellijk met Ramses moesten komen, dus op een zondag in een rotvaart naar de dierenarts zijn huis gereden (hij woont niet in zijn praktijk maar in een ander gemeente en daar heeft zijn vrouw ook een prakijk)
Halve trouwboek had zoveel schrik dat Ramses onder de baan ging stikken dat hij heel gevaarlijke toeren begon uit te halen met de auto en we bijna tegen een paal eindigden
Komen we daar toe in volle paniek, blijkt dus dat Ramses tandjes aan het wisselen is en er eentje achteraan in zijn mond zit die aan t loskomen is maar die er niet wou uitkomen en dat irriteerde onze Ramses heel erg.
Gelukkig zijn ze er net de dag voor zijn castratie (toen hij zes maand oud was) allebei uitgevallen en moesten ze niet door de dierenarts verwijderd worden.
Maar bij yoshi of diddl hebben we dat nooit opgemerkt dat hun tandjes uitvielen en er andere in de plaats kwamen.

Zo wat een verhaal zeg, dat moet dan ook erg schrikken zijn zeg!! Taco was al een tijdje steeds met zn pootjes bij zn bekje aan het graaien, dus ik vermoedde al dat ie een beetje last had van zn tandjes, maar dat ik ooit een tandje zou vinden had ik niet verwacht. Maar het rare is wel dat het 2 tandjes zijn zeg maar...aan de onder en bovenkant, weet niet precies hoe ik dat moet uitleggen, ziet er in iedergeval erg raar uit.

Nou ik ga voor eind deze maand een afspraak maken om hem te laten casteren, dan is ie ongeveer 6 maanden...zal meteen vragen of de DA zn tandjes wilt nakijken of alles goed gewisselt is enzo...zn tandvlees is ook wel wat rood namelijk, maja las hier dat dat opzich wel normaal kan zijn als hij aan het wisselen is.

Guest_Eragon_*
Guest_Eragon_*

#12 Geplaatst 04 februari 2011 - 09:39

lathyrus zei:

Gelukkig zijn ze er net de dag voor zijn castratie (toen hij zes maand oud was) allebei uitgevallen en moesten ze niet door de dierenarts verwijderd worden.

Yankee had dubbele hoektanden door het slechte wisselen. 3 dierenartsen zeiden trekken dus ik had al een afspraak genomen om die te laten trekken samen met zijn castratie maar in nacht voorafgaand aan de castratie zijn de hoektanden uitgevallen. Zo is hij bespaard gebleven van een pijnlijke operatie en ik van een grote uitgave

chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#13 Geplaatst 05 februari 2011 - 18:53

Eragon zei:

Yankee had dubbele hoektanden door het slechte wisselen. 3 dierenartsen zeiden trekken dus ik had al een afspraak genomen om die te laten trekken samen met zijn castratie maar in nacht voorafgaand aan de castratie zijn de hoektanden uitgevallen. Zo is hij bespaard gebleven van een pijnlijke operatie en ik van een grote uitgave

Ik heb dus gister ook gezien dat Taco dubbele hoektanden heeft...keek wel steeds in zn bekje, maar er verder nooit bij stil gestaan...totdat ik dus iets ging lezen over het gebid van katten en het me opviel dat hij dubbele hoektanden boven heeft. Ik hoop maar dat ze snel uitvallen en dat ze niet getrokken hoeven worden. Heb niet het idee dat hij er op dit moment last van heeft, want hij eet prima en het ziet er wel goed uit...maja ze moesten er natuurlijk wel uitgaan!!

Bewerkt door chanatas, 05 februari 2011 - 18:53.

chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#14 Geplaatst 06 februari 2011 - 19:52

Nou typ ik gister dat hij dubbele hoektanden heeft boven in...ging ik vanmiddag in zn bekje kijken..is er al 1tje uitgevallen :LOL: Nu die andere nog!! Was een beetje bang dat het getrokken moest worden, omdat hij al bijna 6 maanden is en zn volwassen hoektanden ook al volledig er staan. Daarnaast stonk hij ook best uit zn bek en was zn tandvlees ook erg rood. Zn tandvlees is nog wel steeds wat rood, maar niet zo erg meer...en het uit zn bek stinken is gelukkig ook al minder geworden!!

Ik hoop zn laatste hoektand te vinden als die eruit valt, zou ik wel erg leuk vinden...maja die kans is wel klein!!

Guest_papaver_*
Guest_papaver_*

#15 Geplaatst 06 februari 2011 - 21:28

Duimen maar dat die eruit valt ;)