Spring naar inhoud

- - - - -

Buitenkat/binnenkat?

• Log in om te reageren
16 reacties op dit onderwerp
Annelore
Annelore
  • 1.187 berichten

#1 Geplaatst 20 januari 2011 - 09:36

Ik heb een vraagje, aangezien ik nu met Petrol bij m'n ouders en hun 4 katten inwoon valt het op dat Petrol & Roxy het goed met elkaar kunnen vinden. Roxy is echter gewoon buiten te gaan, maar dat vertrouw ik niet meer omdat ik naast een speelplein/voetbalveld woon, en als er kindjes zijn durft hij wel eens naar hen te gaan om aandacht te zoeken. Hij is ook totaal niet mensenschuw.

Ik vroeg me daarom af, indien ik Roxy mee zou verhuizen naar mijn nieuwe woonst, kan ik hem daar dan leren van binnen te blijven? Of lukt dit moeilijk eens ze gewoon zijn geweest van buiten te kunnen?

3elfje
3elfje
  • 8.314 berichten

#2 Geplaatst 20 januari 2011 - 09:48

Onze Pluche heeft dik 7 jaar buiten mogen gaan, was de schrik van de buurt :twisted: Maar omdat het te gevaarlijk is geworden blijft hij binnen en is nu een grote salonkat gaworden die heel gelukkig is met zijn bende hier! ;) Zorg voor voldoende afleiding binnen in huis en in het begin extra tijd besteden eraan, extra knuffelen,........Ze zullen heel vlug niets anders meer willen! :)

Guest_Lemon&Lily_*
Guest_Lemon&Lily_*

#3 Geplaatst 21 januari 2011 - 13:09

Zolang ze gecastreerd/steriliseerd zijn kan dat geen probleem zijn. Mijn twee jonge poezen mogen enkel op het kleine terrasje van mijn appartement en vinden dat geen probleem. Misschien omdat ze asielkatten zijn en reeds genoeg buiten gezeten hebben bij wind, regen en sneeuw... :oops:

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#4 Geplaatst 21 januari 2011 - 13:23

Hoe oud is Roxy?

Het hangt echt van kat tot kat af.

Ik heb er hier één zitten die vroeger buiten mocht en die maakte daar geen probleem van maar ik heb er vroeger 2 gehad en die plasten voor mijn neus binnen tot dat ik ze terug buiten liet.

Ik kan alleen maar zeggen, gewoon proberen en hopelijk lukt het, veel succes! :geluk:

Guest_trio_*
Guest_trio_*

#5 Geplaatst 21 januari 2011 - 13:33

Als het met een verhuis is, is het allemaal nieuw en vraagt ze er misschien niet naar want daar kent ze het niet :duim: !!!

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#6 Geplaatst 22 januari 2011 - 18:17

Ik zou het ook proberen, in het begin kan het wel even tanden bijten zijn als ze aan de deur of raam gaan zitten, maar dat kan je dan best negeren of afleiden met een speeltje ofzo. Onze eerste poes heeft ook 8 jaar buiten geleefd en is nadien probleemloos een binnenkat geworden. Dus het kan zeker, maar er is ook een kansje dat het niet lukt.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Guest_DAmbiorix_*
Guest_DAmbiorix_*

#7 Geplaatst 22 januari 2011 - 18:20

Volgens mij moet het wel lukken met het nodige geduld....
Veel succes in ieder geval!

Malou
Malou
  • 1.047 berichten
  • 4 katten

#8 Geplaatst 22 januari 2011 - 18:38

Mijn ervaring is dat katten die graag buiten gaan, moeilijk binnen te houden zijn. Onze vorige poes heeft als jonge kat een paar serieuze aanvaringen gehad met zwerfkatten uit de buurt en is op elfjarige leeftijd aan kattenaids overleden. Die heeft hij waarschijnlijk aan zijn uitstapjes in de buitenwereld te danken. Niet dat hij veel naar buiten ging, maar we konden hem echt niet constant binnen houden: hij bleef aan de deur krabben tot we hem buiten lieten als hij daar zin in had. Dat hebben we hem niet kunnen afleren...

Puma27
Puma27
  • 119 berichten

#9 Geplaatst 23 januari 2011 - 12:08

Ik vroeg me af of het ook omgekeerd mogelijk is?
Een vriendin van mij heeft jaren haar kat binnen gehouden. Sinds ze verhuisd zijn mag de kat af en toe es in de tuin, maar nu ze een baby'tje hebben (en de kat er niet zo goed op reageert) zou ze graag een buitenkat van de kat willen maken . (met toegang tot de garage of zo). Maar het beestje durft nauwelijks naar buiten te gaan.
Zou dit haar lukken of niet? Of is het daar wat te laat voor...?

Annelore
Annelore
  • 1.187 berichten

#10 Geplaatst 25 januari 2011 - 22:15

Roxy is nu 1 à 2 jaar oud. Voor m'n ouders is het onmogelijk om hem binnen te houden. Wanneer ze hem binnen trachten te houden zet hij het kot op stelten.
Mss is het idd het proberen waard, maar anderzijds ben ik dan bang dat hij zich zal afreageren op Petrol als we ze beide binnen houden.

chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#11 Geplaatst 25 januari 2011 - 23:35

Annelore zei:

Roxy is nu 1 à 2 jaar oud. Voor m'n ouders is het onmogelijk om hem binnen te houden. Wanneer ze hem binnen trachten te houden zet hij het kot op stelten.
Mss is het idd het proberen waard, maar anderzijds ben ik dan bang dat hij zich zal afreageren op Petrol als we ze beide binnen houden.

Als ze 1 a 2 jaar oud is moet het wel mogelijk zijn...hoewel mijn kat anderhalf jaar is en ik haar dus niet echt kan binnen houden, maar dat komt omdat ze niet zo goed met mn andere kat over weg kan op dit moment. Daarnaast gaat ze continu lopen miauwen en overal tegen opspringen en krabben....maja moet zeggen dat ik het ook niet lang geprobeerd heb haar binnen te houden....nu komt ze alleen buiten als ik thuis ben en soms heeft ze ook helemaal geen zin om naar buiten te gaan!! Probeer het gewoon een tijdje hoe het gaat. Het verschilt echt per kat.

chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#12 Geplaatst 25 januari 2011 - 23:39

Puma27 zei:

Ik vroeg me af of het ook omgekeerd mogelijk is?
Een vriendin van mij heeft jaren haar kat binnen gehouden. Sinds ze verhuisd zijn mag de kat af en toe es in de tuin, maar nu ze een baby'tje hebben (en de kat er niet zo goed op reageert) zou ze graag een buitenkat van de kat willen maken . (met toegang tot de garage of zo). Maar het beestje durft nauwelijks naar buiten te gaan.
Zou dit haar lukken of niet? Of is het daar wat te laat voor...?

Ja dat is wel mogelijk. Mijn vader heeft 2 katten van mn broer overgenomen en dat waren altijd binnenkatten, 5 jaar lang ofzo (1tje kwam af en toe op het balkon, omdat ie uit een raam boven de deur kon springen).
Mn vader had al 2 buitenkatten, dus vrijwel vanaf het begin konden die andere 2 ook naar buiten (ja je moet ze eigenlijk 6 weken binnenhouden, maar ze zijn maar 4 dagen binnen geweest en ze waren gelijk gewend blijkbaar).
Moet wel zeggen dat ze overdag de meeste tijd binnen liggen te slapen (net als de andere 2 trouwens) en als ze naar buiten gaan zijn ze ook nooit lang weg. Maar vind het wel zielig om de kat naar buiten te doen, als ie heel angstig is en hij eigenlijk helemaal niet naar buiten wilt.

YvVanRoyen
YvVanRoyen
  • 5.666 berichten

#13 Geplaatst 25 januari 2011 - 23:42

een kat kan je op elke leeftijd leren om een binnenkat te zijn.
we hebben er hier een sprekend voorbeeld van : Pluche, 7 jaar de schrik van alle katten en honden in de buurt. door omstandigheden, hebben wij hem ineens binnen moeten houden.  
zijn broer is met twee .22 kogels thuis gekomen, diverse honden en katten vergiftigd, vele katten "verdwenen", anderen met kwetsuren afkomstig van stroppen, edm.
Na enkele weken vroeg hij niet meer om buiten te gaan. Nu vandaag de dag is hij een schootkat. Weliswaar nog steeds de grand chef van de kattenbende hier, maar een echte salonkat. En een hele lieve ex-kater ! :loveshower:
Geplaatste afbeelding

Annelore
Annelore
  • 1.187 berichten

#14 Geplaatst 27 januari 2011 - 09:49

Ik vraag mij dan af hoe je een kat leert om een binnenkat te zijn..
Ik heb een zeer grote tuin, met weides erond, en achter ons een provinciaal natuurdomein. De tuin is afgesloten, maar met zo'n draad waar Roxy zeer gemakkelijk tussen zal kunnen indien ik hem buiten laat.
Als m'n ouders proberen om Roxy binnen te houden dan zet hij ook de hele boel op stelten, hij gaat ook niet op de kattenbak, altijd in de vrije natuur, en is zeer wild ook..
Zou felixay helpen om hem rustig te houden en binnen te kunnen houden ? Of hangt het af van mijn karakter die zal moeten Neen leren zeggen ertegen?

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#15 Geplaatst 27 januari 2011 - 13:08

Het gemakkelijkste is het om in de wintermaanden over te schakelen omdat de poezen dan over het algemeen toch al meer binnen vertoeven waar het lekker warm is. En dan is het uiterard een kwestie van volhouden en geduld hebben. Niet telkens hij aan de deur staat hem buiten laten, maar afleiden met een speeltje of dergelijke.
Bij onze eerste poes hadden we hierin gewoon geen keuze, ze kreeg diabetes en moest dagelijks haar inspuiting krijgen of ze kon in coma gaan. Ja, in het begin is het tanden bijten als ze vraagt om buiten te gaan, maar na een tijdje geven ze wel op hoor ;)
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag