Spring naar inhoud

- - - - -

Castratie Frodo en sterelisatie Roosje

• Log in om te reageren
36 reacties op dit onderwerp
Guest_papaver_*
Guest_papaver_*

#1 Geplaatst 22 januari 2011 - 21:21

Ik lees er hier zo vaak over, maar komende dinsdag zijn ook mijn twee lieverds aan de beurt voor hun ingreep :s .

Een beetje later dan gepland voor ons Roosje omwille van de niesziekte die hen een tijdje onder de duim hield. Ons Frodoke is gisteren 6 maanden geworden en wordt ondertussen een echte grote knuffelbeer, dus we kunnen niet langer wachten nu de dagen beginnen te lengen, hé :louche: . En ze zijn sowieso altijd zo lief en close met elkaar... :love3: .

We brengen ze meteen allebei naar de da zodat ze allebei het geurtje van de dierenkliniek hebben en mekaar hopelijk zullen kunnen blijven verdragen. Verder heb ik matjes en kussentjes die ik kan opwarmen en onder of naast hen kan leggen. Nog iemand een voorstel hoe ik het ze zo goed mogelijk naar hun zin kan maken als ze terug zijn :catangel ? Ik lees hier en daar dat een da eten later op dezelfde dag afraadt, maar dat sommigen het toch toelaten als ze er zin in hebben? Kan ik me verwachten aan gedragsveranderingen naar mekaar toe? Pas je de voeding eventueel aan kort na de castratie of pas als ze één jaar oud zijn? Nu nemen ze nog RC 36 (voor kittens tot één jaar), maar ik wil dit stilaan gaan vervangen door RC voor gestereliseerde katten en mengen met Orijen. Mag dit al of moet ik wachten tot ze de 12 maandjes gepasseerd zijn.
Willen jullie duimen voor mijn twee lieverds, want ik zal toch een beetje ongerust zijn als ze onder het mes moeten, hoor :cry: .

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#2 Geplaatst 22 januari 2011 - 21:29

Ik heb ze nooit na de castratie of sterilisatie of speciale voeding gezet. En dezelfde dag aten ze gewoon terug mee met de rest als ze er zin in hadden. Een sterilisatie is natuurlijk een zwaardere ingreep en zij zal dan ook mss de eerste dag niet willen eten. Maar de katers over het algemeen zijn de dag zelf 's avonds al terug op hun plooi en eten gewoon mee.
Na een sterilisatie keek ik altijd dat ze lekker ergens liggen op hun gemak al is dat niet altijd gemakkelijk want uiteindelijk kiezen ze toch hun eigen plekje uit. Matjes of kussentjes die je kan opwarmen heb ik nooit erbij gelegd.
Kitteneten geef ik hier altijd tot ongeveer de leeftijd van 1j gemengd met volwassen brokjes omdat hier verschillende leeftijden zijn in de groep en ze anders allemaal toch maar kitteneten gaan eten. Brokjes voor gesteriliseerde katten heb ik nooit gegeven.
Hun karakter gaat ook niet overnacht veranderen, ze gaan na een tijdje ietske rustiger zijn, alhoewel ik dat hier niet altijd gemerkt heb. :)
Voor de rest gewoon kijken dat ze comfortabel liggen op hun favorite plaatsje. De rest komt wel goed. Veel geluk. :geluk: :thumb:

Guest_papaver_*
Guest_papaver_*

#3 Geplaatst 22 januari 2011 - 21:33

Bedankt voor je reactie, catherine :) .
Ik hoop dat ze niet té rustig worden, want ik geniet er echt van om ze zo te zien rollebollen samen :d !

Guest_trio_*
Guest_trio_*

#4 Geplaatst 22 januari 2011 - 21:42

Komt helemaal goed Frodo zal iets sneller terug in orde zijn dan Roosje want dat is toch een andere operatie hé maar ze rustig thuis laten bekomen ze zoeken zelf wel uit waar ze willen liggen en ze zullen snel terug op de poot zijn :geluk:

Bewerkt door trio, 22 januari 2011 - 21:42.

Ellenita
Ellenita
  • 26.688 berichten
  • 9 katten

#5 Geplaatst 22 januari 2011 - 22:33

:geluk: :geluk:
poezenknuf van mij en mijn pareltjes : :paw Iruna,Syrai, Hindou, Reiko, Inty, Deva, Loki, Munay, Indira en *Thaira* :paw
Geplaatste afbeelding

Choeke
Choeke
  • 7.121 berichten
  • 4 katten

#6 Geplaatst 22 januari 2011 - 22:36

Allez veel succes

Guest_papaver_*
Guest_papaver_*

#7 Geplaatst 22 januari 2011 - 22:45

Ja, ons Roosje zal er toch wel enkele daagjes van weten, hé :oops: .  

Guest_trio_*
Guest_trio_*

#8 Geplaatst 22 januari 2011 - 22:53

Ah dat kan best meevallen hier liepen ze 's avonds al terug goed rond en zaten op de krabpaal, de ene al wat vlugger dan de andere.

3elfje
3elfje
  • 8.314 berichten

#9 Geplaatst 22 januari 2011 - 22:56

Wij duimen, het zal zeker en vast allemaal reuze meevallen en s'avonds zie je er eigenlijk nog weinig aan als het om katertjes gaat! Hier hebben ze altijd dezelfde dag eten gehad , ze kiezen zelf wel of ze willen of niet. Veel succes !!!!! :thumb:

Guest_papaver_*
Guest_papaver_*

#10 Geplaatst 22 januari 2011 - 23:02

3elfje zei:

Wij duimen, het zal zeker en vast allemaal reuze meevallen en s'avonds zie je er eigenlijk nog weinig aan als het om katertjes gaat! Hier hebben ze altijd dezelfde dag eten gehad , ze kiezen zelf wel of ze willen of niet. Veel succes !!!!! :thumb:

En bij de poesjes nooit problemen gehad 3elfje?

JessaRaquel
JessaRaquel
  • 16.996 berichten
  • 1 katten

#11 Geplaatst 22 januari 2011 - 23:09

Heel veel succes :geluk: :geluk:

Geplaatste afbeelding
Als-ie spint is -ie blij ...als-ie gromt is-ie boos...als-ie slaapt is-ie lief :paw :cattailwag

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#12 Geplaatst 22 januari 2011 - 23:15

Ik geef de katten wel eten wat later op de dag. Wel op voorwaarde dat ze niet meer suf of misselijk zijn en ik geef dan meestal iets licht verteerbaar met veel vocht. Porta 21 kip ofzo.

Ik zet hier wel zachte mandjes en kartonnen dozen met fleecedekentjes en warmtelementje in enz zodat ze zachtjes kunnen bekomen van de operatie, maar heb ook al wel gehad dat ze dezelfde dag weer aan het rondstuiteren waren.

Qua voeding is voer specifiek voor castraten niet nodig, wel is het zeker voor castraten belangrijk dat ze veel vocht binnen krijgen, dus je kan het versvoer/blikvoer een beetje opdrijven als je dat voorheen nog niet veel gaf.

Komt allemaal wel goed ;) Succes!

3elfje
3elfje
  • 8.314 berichten

#13 Geplaatst 23 januari 2011 - 08:45

Poesjes ook geen probleem alleen duurt het bij hun wat langer. Meestal slapen ze hoofdzakelijk dezelfde dag nog en beginnen ze de dag daarna zelf wel voorzichtig te eten. Soms beginnen s'nachts al wat brokjes te eten. Bij Lotse heeft het langer geduurd omdat  zij de eerste week heel weinig beweging nam waardoor de wonde minder goed genas. Eens ze uit haar luie zetel kwam ging het eigenlijk vlug beter! O:)
En bij ons Zaniquesse die heeft een zwaardere operatie gehad doordat ze alles verwijderd hebben bij haar. Zij heeft enkele daagjes hoofdzakelijk maar geslapen, wat niet verwonderlijk was na zo'n ingreep. Maar geen problemen. Dus het komt wel goed hoor!! :hug

Nashota
Nashota
  • 17.996 berichten
  • 2 katten

#14 Geplaatst 23 januari 2011 - 10:51

Veel succes en alvast beterschap voor Frodo en Roosje :geluk: :geluk: :thumb:
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Groetjes. Ina :hoi:

sisi
sisi
  • 6.766 berichten
  • 4 katten

#15 Geplaatst 23 januari 2011 - 12:08

Ollie was snel weer de oude bij Lila duurde het wel langer
Ik merkte dat Lila nu haar favoriete plekjes niet opzocht maar eerder rustige plekken waar ze anders niet lag
Lila had wel gedurende een week een verdikking aan de naad maar dat was een reaktie op de draadjes die vanbinnen zaten (en dus niet moesten verwijderd worden) maar zelf had ze daar geen last van

Daar omstandigheden zijn ze niet samen gecastreerd en daardoor naar elkaar toe wel vervelend de dag zelf dus weet niet hoe het zit als ze samen naar DA gaan

Qua voeding meng ik sinds hun castratie RC kitten36 en sterilised
Mss is dit niet nodig maar voel mij er zelf beter bij omdat ik hier een hond zitten heb met blaas- en nierproblemen

Qua gedrag is er een kleine verandering Ollie iets rustiger en Lila komt meer vleien maar ravotten met elkaar doen ze nog steeds hoor :d

Bewerkt door sisi, 23 januari 2011 - 12:09.