Spring naar inhoud

- - - - -

Vraagje over gekookte aardappel en yoghurt

• Log in om te reageren
6 reacties op dit onderwerp
Malou
Malou
  • 1.047 berichten
  • 4 katten

#1 Geplaatst 24 januari 2011 - 14:12

1 van onze katjes krijgt momenteel een AB-behandeling in combinatie met vitamines en een hypoallergene voeding.

Reden is een virale infectie van de bovenste luchtwegen die ook zijn darmen wat van slag heeft gebracht, met een eerder zachte stoelgang als gevolg (geen waterige diarree, maar toch geen normale, stevige drolletjes).

In die dieetvoeding (bedoeld om zijn darmen niet extra te irriteren en wat rust te geven) blijkt zalmpuree te zitten met blokjes aardappel. Is gekookte aardappel met vis dan een goed alternatief voor ander (nat)voer in geval van darmproblemen?

Ik lees ook hier en daar dat yoghurt kan helpen om de darmflora te herstellen als je AB moet geven, maar zit daar niet nog wat lactose in? Onze ratjes aten dat zonder problemen, maar hoe zit dat voor katten? Kunnen die dat wel verdragen?

Bewerkt door Malou, 24 januari 2011 - 14:12.

Guest_Eragon_*
Guest_Eragon_*

#2 Geplaatst 24 januari 2011 - 15:10

Levende yoghurt en probiotica is inderdaad goed voor de darmen als het katje diarree heeft.

persoonlijk zou ik geen vis geven als de spijsvertering van de kat overhoop ligt maar eerder gekookte kip met rijstwater

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 24 januari 2011 - 15:22

Voor de darmen wat rust te geven is inderdaad gekookte kip met rijstwater een goed alternatief.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#4 Geplaatst 24 januari 2011 - 15:25

Je mag je kat yoghourt geven maar niet een heel potje, een koffielepel per dag is genoeg. Je kan ook lacteol  of actieve kool geven dat zijn ook gezonde bacteriĆ«n voor de darmen. Zelf aardappelen gaan mengen met zalm of vis of iets anders zou ik niet doen.

Malou
Malou
  • 1.047 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 24 januari 2011 - 17:24

Het is niet mijn bedoeling om zelf te experimenteren met aardappels en vis hoor, maar ik vroeg me op basis van de inhoud van dat dieetvoer af of zalm + aardappel misschien licht verteerbare voeding was voor een kat. Ik heb namelijk wel al enkele katten gehad, maar nooit moeten overschakelen op een speciale voeding. Yoghurt en melkproducten kregen ze ook niet omdat ik dacht dat katten daar diarree van kregen. Maar een beetje natuuryoghurt mag dus wel - da's wel goed om weten.
We hebben namelijk 2 fleskittens geadopteerd en volgens de DA blijven die vaak gevoelige darmen hebben. Kan dus nog van pas komen misschien ;-)

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 25 januari 2011 - 15:53

Aardappel wordt in voeding vaak gewoon gebruikt als alternatieve koolhydraat/zetmeel-bron.
"Wie nog nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd".
Geplaatste afbeelding

Guest_Encore_*
Guest_Encore_*

#7 Geplaatst 25 januari 2011 - 16:01

Als rijstwater OK is, dan zijn van die gepofte rijstkorrels voor honden en katten (je kan die ook in de supermarkt kopen) misschien ook geen slecht idee?? (correct me if i'm wrong, ik ben hier maar gewoon dingen aan het afleiden :d)