Spring naar inhoud

- - - - -

Snoopy heeft diarree (gehad?) => toch niet eenmalig

• Log in om te reageren
15 reacties op dit onderwerp
Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 25 januari 2011 - 12:10

Enkele uurtjes terug zag ik dat mijn poezenbeest diarree heeft gehad. Het kan eenmalig zijn, dat weet ik pas wanneer hij het nog eens heeft. Aangezien er op dit moment niemand thuis is vraag ik me af hoe ik zijn broek in mijn eentje proper moet krijgen. Het is vrij veel (precies 1 grote 'uitgesmeerde' boel). Ik zal dus moeten knippen en wassen waarschijnlijk. Hij is even actief/speels/knuffelig als anders. Hij lijkt dus niet ziek te zijn? Snoopy is een volledig witte halflangharige kat van bijna 4 jaar oud als ik het goed heb.

Een tijdje terug had hij telkens diarree na het eten van natvoer (merk Schesir). Ik heb andere merken geprobeerd maar hij bleef last hebben. Dus toen ben ik er maar mee gestopt, en sindsdien had hij geen diarree meer.
Hij eet al minstens een half jaar Select Gold (droogvoer) van de Maxi Zoo. Misschien verdraagt hij het niet meer zo goed? :catnoknow Ik overweeg om (gedeeltelijk) over te stappen op rauwvoer. Bij zijn vorige baasjes kreeg hij Whiskas en daar kreeg hij telkens diarree van. Toen stapten ze over op Friskies en zou hij geen last meer hebben gehad zeiden ze.

Bewerkt door Tinne, 26 januari 2011 - 15:43.

Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#2 Geplaatst 25 januari 2011 - 12:51

Zeker niet overstappen naar Friskies. Ons Nelleke heeft een hele voorgeschiedenis van diarree en bij haar is het gestopt met de Versele Laga Lara sensitive. Dit geef ik nu gemengd met Orijen. Natvoer is een ramp (alle mogelijke merken geprobeerd), ook bij CB kreeg ze diarree.
Vorige week heb ik dit gegeven: kent iemand Probio forte? omdat er een paar met platte kak zaten (geen diarree) en het heeft goed gewerkt.

Geplaatste afbeelding

Guest_TheCuteFactory__*
Guest_TheCuteFactory__*

#3 Geplaatst 25 januari 2011 - 13:19

Mijn katertje Toulouse is nog maar 5 maanden oud en heeft ook al een hele tijd last van diarree. Ik ben al een staal aan de dierenarts gaan geven als hij zijn vaccin moest krijgen en enkele dagen daarna kreeg ik het bericht dat er een bacterie in zijn darmen zat en dat ze er niets aan kunnen doen. Ik moest dan ander voer kopen van de aldi kleine groene zakjes. Hij heeft dan een maand minder last gehad maar nu heeft hij het terug. Ik weet echt niet meer wat ik ermee moet aanvangen. Gisteren ben ik vlug naar de apotheek gegaan en die zei dat ik wat enterol kon geven. Ik heb hem nu ook een dagje geen eten gegeven om zijn darmen is tot rust te laten komen. Hebben jullie enig idee of enterol een goede oplossing is?

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 25 januari 2011 - 13:24

Friskies zou ik zelf nooit geven aan mijn katten :) Snoopy is in bad geweest en vond het NIET leuk. Hij klauwde zich op een gegeven moment vast in mijn broek. Het is moeilijk om zo'n grote kater in je eentje te wassen zeg :o Toen ik zijn broek wat had bijgeknipt (ook zo'n lastige klus), heb ik hem nog eens afgespoeld. Deze keer klauwde hij zich vast in mijn been. Auw! Gelukkig was het maar met 1 nagel. Hij wilde wel pas loslaten toen hij uit het bad was. Daarnet bekeek ik het 0,5cm grote wondje eens. Het is wat dik en de huid er rond ziet rood. Mijn ouders zullen lachen. Ik heb net een AB kuurtje achter de rug, na een dikke week ziek thuis te zitten. En dat midden in de examens. Daarnet heb ik Snoopy een halfje Enterol gegeven in een stukje kippewit. Dat doet mij er aan denken dat ik snel naar de keuken moet lopen want ik ben rijst aan het koken zodat ik het (afgekoelde) kookvocht ook nog kan gebruiken.

EDIT: nog vergeten te vermelden dat ik zal kunnen kuisen. Snoopy heeft in mijn slaapkamer de vloer, mat, bureau, vensterbank en bijgevolg ook de verwarming, vuil gemaakt. En de vloer en trap in de gang. Het beestje kan er niets aan doen natuurlijk. Maar leuk is het niet. Een 4-tal uren terug was het nog opgedroogde poep die aan zijn broek hing. Dus gezien het feit dat hij 'strepen' heeft gemaakt op de vloer etc. heeft hij vandaag al zeker 2 maal diarree gehad. Ik ga hem, naast het halfje enterol dat hij al gekregen heeft, nog wat kookvocht van de rijst geven seffens. Als hij het lust tenminste want ik had niet meteen kip bij de hand om erbij te koken.

Bewerkt door Tinne, 25 januari 2011 - 13:39.

Geplaatste afbeelding

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 25 januari 2011 - 13:25

TheCuteFactory_ zei:

Mijn katertje Toulouse is nog maar 5 maanden oud en heeft ook al een hele tijd last van diarree. Ik ben al een staal aan de dierenarts gaan geven als hij zijn vaccin moest krijgen en enkele dagen daarna kreeg ik het bericht dat er een bacterie in zijn darmen zat en dat ze er niets aan kunnen doen. Ik moest dan ander voer kopen van de aldi kleine groene zakjes. Hij heeft dan een maand minder last gehad maar nu heeft hij het terug. Ik weet echt niet meer wat ik ermee moet aanvangen. Gisteren ben ik vlug naar de apotheek gegaan en die zei dat ik wat enterol kon geven. Ik heb hem nu ook een dagje geen eten gegeven om zijn darmen is tot rust te laten komen. Hebben jullie enig idee of enterol een goede oplossing is?

Enterol mag je zeker geven. Een halfje 's morgens en een halfje 's avonds. Actieve kool werkt ook goed. En het kookvocht van rijst. Verder weet ik het niet juist.
EDIT: je schakelt best over op ander voer. De supermarktmerken worden niet altijd goed verdragen door katten ;) Zitten er granen in het voer dat je geeft? Dat kan al een oorzaak zijn van de diarree. Hem een dag geen eten geven? Ik weet niet of dat wel een goed idee is. Katten kunnen al leververvetting krijgen na 1 dag niet te eten.

Bewerkt door Tinne, 25 januari 2011 - 13:37.

Geplaatste afbeelding

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#6 Geplaatst 25 januari 2011 - 14:52

Als Nette diarree heeft gehad, en het is al wat opgedroogd, dan neem ik gewoon een fijne kam en kam het vuil er zo uit. Dit werkt eigenlijk heel gemakkelijk, resterend vuil kan je dan gemakkelijk verwijderen met een vochtig doekje en ze hoeft helemaal niet in bad.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 25 januari 2011 - 15:04

PeggyJ zei:

Als Nette diarree heeft gehad, en het is al wat opgedroogd, dan neem ik gewoon een fijne kam en kam het vuil er zo uit. Dit werkt eigenlijk heel gemakkelijk, resterend vuil kan je dan gemakkelijk verwijderen met een vochtig doekje en ze hoeft helemaal niet in bad.

Bij Snoopy was het te veel om het er uit te kunnen kammen. Dit ging niet zonder hem pijn te doen. Hij vond het niet zo fijn om gewassen te worden maar ja, wat moet je als de woning vuil wordt anders? Ik ga de schat goed in het oog houden. Misschien gaat het vanzelf over. Met een beetje hulp van de Enterol en het rijstwater. Ik denk dat hij toch een vrij gevoelige spijsvertering heeft. De keren dat hij rauwvoer gekregen heeft, verdroeg hij het goed, dus ik ga mij eens terug verdiepen in het geven van rauwvoer.

Eerst zorgen dat ik agro-chemie volledig gestudeerd krijg! Morgen is het examen al :misselijk: En ik had dit semester de pech een docent te hebben die héél verstrooid is, oefeningen fout oplost, ze dan wil verbeteren, maar dan er in slaagt om weer fouten te maken. Of ze gaat heel chaotisch te werk: in het midden van het bord schrijft ze iets, dan rechtsboven, linksonder, linksboven,... Grrrr! :censored: Ze weten nochtans op school dat ze zo slecht les geeft O:) Ik ben benieuwd wanneer ze er eens iets aan doen. Misschien pas wanneer blijkt dat er wéér zo veel studenten gebuisd zijn?

Geplaatste afbeelding

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 26 januari 2011 - 15:41

Gisteren heeft hij geen diarree meer gehad. De enterol zal geholpen hebben. Vanmorgen had hij echter weer last. Ik ben speciaal om 5u opgestaan (om 6u40 moest ik vertrekken naar mijn examen) om de kattenbak, eten -en drinkbak uit te wassen. Snoopy kon amper wachten tot ik het zand in de bak had gedaan :heart: Helaas zag ik toen dat hij weer diarree had. Daarna heeft hij 3 keer overgegeven. De eerste keer was het een 'worstje' met een plasje bruin vocht. Niet zo abnormaal, af en toe heeft hij eens een haarbal. Maar de 2de en 3de keer was het enkel een plasje bruin vocht. En het was niet doorzichtig. Vlak voor de 3de keer wist ik al dat hij alweer moest overgeven ocharme. Hij was zacht aan het miauwen van de pijn. Toen brak mijn hartje toch hoor :( Een half uurtje later wilde ik hem net zoals gisteren een halfje enterol geven omdat ik zag dat hij krampen had, maar hij wilde het stukje kippewit niet aannemen. Vreemd want hij eet dat anders altijd. Toen ik vanmiddag thuis kwam heb ik het nog eens geprobeerd, maar dan met een lepel natvoer. Dat ging vlotjes binnen. Oef!

Zijn kont hangt niet meer zo vol als gisteren (voor de was -en knipbeurt bedoel ik dan) maar het is toch niet fijn voor hem he. Ik wil hem niet te veel lastig vallen. Toch zal het eventjes moeten. Als papa thuis is dan gaan we samen naar de DA met hem. Het kan zijn dat het niets ernstigs is. Je weet nooit. Ik neem liever het zekere voor het onzekere. Het betekent wel dat ik seffens nog naar de Tom & co moet voor een grotere draagtas/mandje, want de transportbox die ik heb meegekregen van de vorige eigenaars is véél te klein voor een kater van deze grootte. Vorige keer bij de check-up heb ik hem een tuigje aangedaan en mocht hij zo in de auto. Maar ik denk dat dat nu geen goed idee is. Papa zal lachen als hij de nieuwe auto vuil maakt :louche:

Geplaatste afbeelding

Guest_Amelie_*
Guest_Amelie_*

#9 Geplaatst 26 januari 2011 - 16:50

:geluk: :geluk: :geluk:

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#10 Geplaatst 26 januari 2011 - 20:36

Hoe was het bij de da? :geluk: :geluk: :geluk:

Geplaatste afbeelding

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#11 Geplaatst 26 januari 2011 - 20:52

Bij de DA viel het pas echt op dat Snoopy toch wat vermagerd is op korte tijd. Wel normaal, want hij heeft de laatste dagen minder gegeten dan gewoonlijk. Zijn vacht ziet er ook eerder plukkerig uit dan golvend (heb er geen betere omschrijving voor). Hij had een beetje koorts maar niet al te hoog. Het beestje zit met een infectie die hij waarschijnlijk opgelopen heeft buitenshuis. De DA heeft hem een spuit AB gegeven, een spuitje voor zijn maag en iets voor zijn darmpjes. Normaal zou hij zich morgen beter moeten voelen. Ik heb hem ook ineens laten chippen en de DA gaat de registratie in orde brengen. Als Snoopy diarree blijft hebben dan moet ik terug gaan voor een pasta. Hij vergeleek het met motilium, maar dit is dan iets dat 24u werkt terwijl motilium maar goed is voor een aantal uren. Hij zei ook dat hij normaal binnen enkele maanden (april) zijn inentingen moet krijgen. Maar als hij over een aantal weken beter is dan mag het ook vroeger. Dan kan ik ineens laten controleren of de 'chip niet ontsnapt is via het gaatje van de naald'. Moest dit wel zo zijn dan zet de DA gewoon een nieuwe. Gratis natuurlijk. Hij zegt dat het niet altijd gebeurt, maar 1 op de 10 keren komt het voor dat hij toch een kat opnieuw moet chippen. Bij het volgend DA bezoek ga ik hem ook ineens laten ontwormen. Snoopy heeft zich héél goed gedragen! Hij probeerde alleen om van de tafel te springen wanneer hij voelde dat we hem niet meer echt vasthielden :ha De transportbox die ik daarstraks nog snel ben gaan kopen (aangezien de vorige veel te klein was) is nu eigenlijk te groot, maar dat geeft niet :) Morgen zal hij zich beter voelen volgens de DA. Ik ben benieuwd. Ik moet sowieso zijn kont weer proper maken. Het is al minder dan gisteren gelukkig. Ik heb dus niet alleen een nieuwe transportbox gekocht, maar ook een goede shampoo, een opzetstuk voor de stofzuiger voor de lastige haren van Snoopy, een anti haarbalpasta en een hoop speeltjes :d
Geplaatste afbeelding

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#12 Geplaatst 26 januari 2011 - 21:04

:geluk: :geluk: :geluk:
Ik heb hier van die doekjes liggen om de babypoep af te kuisen en dat helpt soms ook wel  :hug: :hug: :hug: .

Geplaatste afbeelding

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#13 Geplaatst 27 januari 2011 - 00:48

TheCuteFactory_ zei:

wat voor bacterie was dat dan dat ze daar niks aan kunnen doen?
En er is alleen maar een kakje onderzocht en geen bloedstaal ?
Werkt de pancreas wel goed van je beestje? Word daar niet naar gekeken?

Het t is toch maar vreemd dat de dierenarts je aanraadt om voeder uit den aldi te gaan kopen.
Er zit wel degelijk kwaliteitsverschil in goedkopere supermarktvoeding en de duurdere voeding , om een kat met darmproblemen dan die aldi voeding te gaan geven, dat vind ik toch maar rare goede raad.
Wij kregen toen onzen diddl ook darmproblemen bleek te hebben van onze toenmalige dierenarts ook de raad om te veranderen van voeding.
Toen ik vroeg welke kreeg ik te horen dat er tegenwoordig geen slechte voeding bestaat en dat die uit den aldi ook goed was.
Voor mij wou dat zeggen exit die dierenarts en nieuwe dierenarts gaan zoeken want dat is toch maar raad van mijn voeten...
Onzen diddl bleek trouwens na een hele batterij testen en uiteindelijk een darmbioptie een chronische ontsteking te hebben van dikke en dunne darm.
Als ik dat beestje voeding uit den aldi zou geven dan kakt hij hem onnozel...
Er bestaat degelijke voeding voor dieren met darmproblemen die je kan krijgen bij je dierenarts, Intestinal bijvoorbeeld van royal canin maar er zijn er nog andere ook.

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#14 Geplaatst 27 januari 2011 - 13:39

Veel beterschap :duim: :duim:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#15 Geplaatst 27 januari 2011 - 13:43

Jeej Snoopy heeft vandaag nog geen diarree gehad :thumb: Hij voelt zich ook al wat beter en kwam vanmorgen zo lief bij mij liggen :heart: Toen wilde ik helemaal niet meer opstaan. Maar ja, ik moest wel op de duur. Dat hij maar snel beter is. Hij eet al meer dus dat zit wel snor denk ik. Binnen enkele weekjes gaan we terug naar de DA om zijn chip te controleren, hem te ontwormen en te zorgen dat hij zijn inentingen krijgt. Dan kan hij er weer tegen.

Geplaatste afbeelding