Spring naar inhoud

- - - - -

Buikgriep

• Log in om te reageren
7 reacties op dit onderwerp
Kristella
Kristella
  • 352 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 25 januari 2011 - 17:33

Het is misschien een vreemde vraag maar nu ik zelf met buikgriep zit heb ik schrik dat mijn 2 kereltjes dit ook kunnen krijgen.

Is dit zo?
Zo ja,kan ik dit voorkomen?*

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#2 Geplaatst 25 januari 2011 - 17:38

Normaal gezien geef jij je buikgriep niet door aan hen. ;)

Malou
Malou
  • 1.047 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 25 januari 2011 - 17:42

Er zit er hier ook eentje thuis met griep en volgens de huisarts gaat dat niet over op onze katjes (vroeg me dat ook af omdat 1 van onze katjes net ziek is).

Frances
Frances
  • 7.446 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 25 januari 2011 - 17:54

Nee dat gaat niet over :) Heb net ook de buikgriep gehad en de poezen hebben niks overgekregen. Alvast veel beterschap toegewenst want het is echt :censored: irritant en pijnlijk die buikgriep!

Marina
Marina
  • 15.750 berichten
  • 6 katten

#5 Geplaatst 25 januari 2011 - 18:14

Toen wij in juli met de buikgriep zaten, is het wel over gegaan naar de pasgeboren kittens en moederpoes.  Ik dacht ook dat dit niet mogelijk was, maar onze DA zei van wel.  Was in ieder geval wel toevallig dat we allemaal met dezelfde symptomen zaten.
Geplaatste afbeelding

Kristella
Kristella
  • 352 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 25 januari 2011 - 19:03

*Ik hoop echt dat het niet over gaat op hen want het is inderdaad enorm pijnlijk en vervelend.* :evil:

Ze komen de hele tijd bij me liggen ('t zijn knuffelaars en ze profiteren ervan dat ik nu eens een lange poos stil lig) dus het zou echt wel hartbrekend zijn om ze ergens anders te moeten steken.* :heart:

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 26 januari 2011 - 16:01

Een zoönose is een ziekte dat over kan gaan van dieren op mensen, en omgekeerd. Bepaalde bacteriën, virussen,... kunnen dus zowel ons als onze beestjes ziek maken. Een verkoudheid kan je bijvoorbeeld ook overbrengen op de kat. Maar alleen als de veroorzaker van die verkoudheid ook vat heeft op dat dier. Buikgriep kan m.a.w. overgedragen worden op je poezel als het virus vat heeft op hem/haar. Kattenaids kan dan weer geen kwaad voor ons. Ringworm wel. Lintworm ook. En zo zijn er wel meer voorbeelden. Voilà mijn 'versimpelde' uitleg van de medisch geschoolde bemoeials in huis :ha

Met 'vat hebben op' bedoel ik het feit dat ons lichaam en immuunsysteem anders is dan dat van een dier en we dus anders reageren op bepaalde organismen. Moest dit niet het geval zijn dan zou de wetenschap het zo moeilijk niet hebben met het ontwikkelen van vaccins bijvoorbeeld. Wat voor een aap werkt, kan voor ons brol zijn. Een chimpansee mag dan wel heel erg op ons lijken. Het blijft een chimp, en geen mens.

Bewerkt door Tinne, 26 januari 2011 - 16:11.

Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 26 januari 2011 - 16:05

Kristella zei:

Het is misschien een vreemde vraag maar nu ik zelf met buikgriep zit heb ik schrik dat mijn 2 kereltjes dit ook kunnen krijgen.

Is dit zo?
Zo ja,kan ik dit voorkomen?*

Soms kan je het niet voorkomen dat je een ziekte overbrengt op je kat of je kat op jou ;) Je kan wel letten op hygiëne en zo van die dingen. Ik denk niet dat je je ongerust moet maken hoor. Buikgriep is over het algemeen onschuldig. Of je moest net te maken hebben met een zeer vervelend (gemuteerd?) virus dat toevallig ook schadelijk is voor katten en zoiets weet je nu eenmaal vaak niet.

Bewerkt door Tinne, 26 januari 2011 - 16:11.

Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.