Spring naar inhoud

- - - - -

bloed en diarree

• Log in om te reageren
146 reacties op dit onderwerp
Elena
Elena
  • 1.401 berichten

#76 Geplaatst 30 januari 2011 - 18:06

Oei, giardia... dat had ik eigenlijk niet gedacht! Niet leuk om dat te behandelen. Ik heb er mijn kat ook nog laten op nakijken, gelukkig was het meermaals negatief bevonden, en werden er dus geen parasieten gevonden. Fokker inderdaad waarschuwen, want het is niet leuk voor de mensen om een katje met giardia te kopen.

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#77 Geplaatst 30 januari 2011 - 18:22

:hug: :hug: :hug: Veel beterschap :hug: :hug: :hug:

Geplaatste afbeelding

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#78 Geplaatst 30 januari 2011 - 20:33

gebruik absoluut geen dettol voor dingen die je kat gebruikt, gebruik ook geen dettol op de vloeren waar je kat erover loopt.
Iemand van het sphynxenforum waar ik ook zit heeft een mail gestuurd naar de fabricant van dettol om te vragen of dettol geschikt is om te gebruiken als je katten hebt en de fabricant raadt het ten sterkste af want dettol is schadelijk voor je katten.
Ik zal eens zoeken naar de mail die ze teruggestuurd hebben en hem hier plaatsen

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#79 Geplaatst 30 januari 2011 - 20:40

hier de mail

Naar aanleiding van een ander topic nam ik contact op met de firma ivm  het gebruik van Dettol en de "veiligheid" naar katten toe:
Dit is hun antwoord.

Op 27-jan-2011, om 12:30 heeft Consumer Relations-ukroi het volgende geschreven:

Dear Wendy

Many thanks for your email regarding Dettol and your Cats.

Disinfectants contain Phenol (also known as Carbolic Acid) in varying degrees. Phenol is a derivative of Coal Tar.

Cats  are particularly sensitive to this substance especially in its pure or  concentrated form mainly due to their grooming routine.

New  Tarmac and Creosote for example, are prime sources of concentrated  phenol and cats typically will groom diligently (especially paws) having  come into contact with these. This is how it can spread and affect the  cat's skin and internal organs.

However, The Dettol Surface  Cleaner and Surface Cleanser contain a large percentage of water so the  contents although still effective are very diluted. It is essential  if  you do use these products to clean rooms and floors that you do not soak  the area. Spray instead on to a clean cloth, wipe the area concerned  and make sure it is absolutely DRY before allowing cats access,  referring to the usage instructions as well.

Litter trays and  constant cat contact items should never be cleaned with a household  disinfectant. Use soapy water instead or obtain your vet's guidance on a  cat-friendly disinfecting poroduct

It is a matter of degree and  common sense. Dettol Surface Cleaners and Cleanser (Trigger Spray) are  safe, dependable and  effective products which you can use to clean  general areas where Cats are present provided you understand what you  are using and always dry completely afterwards. Dettol Liquid or any  neat disinfectant must definitely NOT be used where cats are present or  to where they have access.

Sick , nursing or old animals again  would be another consideration entirely. If you do have deep concerns  please have a chat with your Vet or Battersea Cats Home who will always  be happy to advise you.

Every car liquid is dangerous to cats too  and those also should be stored safely and securely. Spillage of a  Phenol product by the way is best removed with washing detergent which  breaks Phenol down quickly.

I hope that helps you. Please give me a call if I can assist any further. Thank you for contacting us and for supporting Dettol.

Regards
Jessica Varonen
Consumer Affairs Representative

je kan dus de Dettol Surface  Cleaner and Surface Cleanser wel gebruiken omdat die heel erg verdund is met water maar je moet er voor zorgen dat alles helemaal droog is vooraleer je kat in aanraking kan komen met t gene dat je met die producten hebt gepoetst en de andere dettolproducten mag je absoluut niet gebruiken omdat de kat zijn huid en interne organen kunnen aangetast worden (als ze over een vloer lopen waar met dettol gekuist is en het hangt aan hun pootjes gaan ze aan hun pootjes likken en zo beschadigingen oplopen oa), kattenbakken ook nooit uitkuisen met dettol maar met zeepwater enz...

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#80 Geplaatst 30 januari 2011 - 20:48

ik hoop dat merlin snel genezen is.
Stomen is nog altijd het beste om van die vuile cystes vanaf te geraken.
Dat is absoluut niet schadelijk voor je kat en de vuile parasieten kunnen helemaal niet tegen die hoge temperaturen, als je alleen maar ontsmettingsproducten gebruikt kunnen er nog cystes overleven en ontsmettingsproducten gebruiken op items die je kat gebruikt is niet zo gezond.
Als je dekentjes en mandjes van merlin wast in de wasmachine (daar kunnen ook cystes op terechtkomen) kan je in t vakje van t waspoeder neosabenyl doen nadat je waspoeder uit het bakje is verdwenen
Neosabenyl is bij de apotheek verkrijgbaar en er zit bijsluiter bij waarop je kan kijken om te weten hoeveel je moet gebruiken.
En niet ontmoedigd geraken als het nog een keertje terugkomt.
We hebben het ook twee maal meegekregen van bij de fokker, ons eerste twee kittens zaten vol met giardia en bij ons laatste kitten hebben we de eerste drol die hij hier gelegd heeft laten testen en die zat ook vol
De fokkers zeiden tegen ons dat het van bij hen niet kwam, maar t komt natuurlijk niet van de heilige geest...en t komt nu eenmaal vaak voor op plaatsen waar veel katten samenzitten.
Bij ons is t ondanks het veelvuldig stomen en ontsmetten nog twee keer teruggekomen
Het is nogal hardnekkig, die giardia, maar je moet nu toch tenminste niet meer zo bang zijn

flurtje
flurtje
  • 359 berichten
  • 1 katten

#81 Geplaatst 30 januari 2011 - 21:30

ik ben vooral al blij dat we weten wat het is en weten wat we er aan kunnen doen... uiteindelijk is het nt zo heel erg... hoop alleen dat hij het niet opnieuw krijgt. gelukkig hebben we maar één kat... anders zou het wss moeilijker zijn om die giardia uit huis te krijgen. Dettol heb ik gelukkig nog niet gebruikt, goed dat je mij daarover informeert!
Geplaatste afbeelding

Elena
Elena
  • 1.401 berichten

#82 Geplaatst 30 januari 2011 - 21:35

Eigenlijk zou je je kitten bijna standaard moeten testen op giardia, als ik het zo lees... Mijn dierenarts zegt dat ze tegenwoordig zoveel pups en kittens met giardia ziet, eigenlijk zou dat toch niet mogen.

flurtje
flurtje
  • 359 berichten
  • 1 katten

#83 Geplaatst 30 januari 2011 - 22:04

idd. het zou wss beter zijn dat iedereen zijn kitten of pup controleer op giardia. Je denkt altijd wel dat het nt zal voorkomen bij jou kat of hond... dat dacht ik ook. Mis gedacht dus
Geplaatste afbeelding

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#84 Geplaatst 31 januari 2011 - 01:32

Mijn dierenarts zegt dat het moeilijk te voorkomen is in cattery's en asielen, op plaatsen waar veel katten samenleven op een beperkte oppervlakte.
Dingen zoals giardia en vormen van niesziekte.
Eens dat binnenzit is het moeilijk buiten te krijgen ook (als je meerdere katten hebt)
Volgens mijn dierenarts zit er in de meeste cattery's wel iets binnen.
Je  kan het de mensen niet kwalijk nemen als je kitten zoiets blijkt te hebben.
Als ze dan tenminste niet doen alsof het onmogelijk van bij hen kan  komen en men doet alsof het sowieso van bij jouzelf komt zoals ze bij ons deden.
Gewoon eerlijk over zijn en dan is geen mens daar kwaad om toch
Bij die vormen van niesziekte is het zeker belangrijk dat men daar eerlijk over is.
Omdat als men al behandeld heeft met bepaalde medicatie dan wordt een kitten daar op den duur resistent aan.
En als jij als kittenkoper dan van niks weet en je dierenarts behandeld met dat bepaalde medicijn dan blijf je op sukkel zitten natuurlijk want de medicatie werkt gewoon niet meer bij je kitten

Flurtje
ik ben blij voor jou dat je weet wat er aan de hand is en dat er iets aan te doen is.
Wij moesten de pillen rechtstreeks in de mond geven maar niet iedere kat is makkelijk te pillen en dan is de manier waarop jij het nu moet doen wel heel goed, zolang je kat de medicatie maar binnenkrijgt , dat is t belangrijkste.
Hopelijk is Merlin snel verlost van die lelijke parasieten en komt het niet meer terug.
Ik stoomde en waste alles meerdere keren in de periode vanaf ik het wist tot de behandeling gedaan was
Het is zo moeilijk om een juist tijdstip uit te kiezen vind ik als je het maar 1 keer doet dat stomen en dat wassen
Tijdens de behandeling zitten ze er nog mee en scheiden ze nog cystes uit.
En als je wacht tot de behandeling er op zit dan kunnen ze ondertussen nog besmet geraken.
Als je bijvoorbeeld op dinsdag je laatste pilletje geeft en s avonds laat of de dag nadien stoom je de hele boel, op die tijd kunnen ze terug in aanraking komen met die cystes.
Dus ging ik onmiddellijk aan de slag met de stomer en de wasmachine en deed ik alles meerdere keren opnieuw
Het was nogal een werkske amai mijn voeten.

die hills is hele goede kwaliteitsvoeding trouwens

Bewerkt door lathyrus, 31 januari 2011 - 01:35.
Reden van bewerken: iets vergeten op te schrijven, aanvulling

Jessie_A&A
Jessie_A&A
  • 2.940 berichten
  • 4 katten

#85 Geplaatst 31 januari 2011 - 12:28

Veel beterschap voor mooie Merlin!!!!!!!!!!! :heart:

flurtje
flurtje
  • 359 berichten
  • 1 katten

#86 Geplaatst 31 januari 2011 - 12:35

dankje!! ie is gelukkig nog even speels als anders. Miauwen dat ie ook kan doen als ie eten wilt. Ie volgt mij dus vanaf da'k opsta tot da'k vertrek na werk, heel tijd miauwen om eten te krijgen!! doen ze da bij jullie ook?
Geplaatste afbeelding

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#87 Geplaatst 31 januari 2011 - 18:08

dat achtervolgen en miauwen wel ja, maar niet voor eten, dat staat hier ganse dag door beschikbaar (naaktkatten houden hun temperatuur op peil door de ganse dag door regelmatig te eten)
Toch goed dat Merlin zo goed eet :)

flurtje
flurtje
  • 359 berichten
  • 1 katten

#88 Geplaatst 31 januari 2011 - 19:26

ja idd... mo 'k vind da moeilijk in te schatten hoeveel hij precies mag eten; ie is nu zeven maand oud. Ik wil hem ook niet teveel eten geven omdat het een binnenkat is en dan soms meer neigt naar overgewicht
Geplaatste afbeelding

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#89 Geplaatst 31 januari 2011 - 19:33

flurtje zei:

ja idd... mo 'k vind da moeilijk in te schatten hoeveel hij precies mag eten; ie is nu zeven maand oud. Ik wil hem ook niet teveel eten geven omdat het een binnenkat is en dan soms meer neigt naar overgewicht

Normaal mag een kat constant korrels ter beschikking hebben staan. Ze eten verschillende keren per dag. Als je maar af en toe eten geeft, heb je de kans dat ze zich op dat moment zo vol eten dat ze daarna gaan spuwen of dat ze geen grens kennen van eten. :hug:

Geplaatste afbeelding

flurtje
flurtje
  • 359 berichten
  • 1 katten

#90 Geplaatst 31 januari 2011 - 19:45

Ah da's goed om te weten! ik wist dat echt niet. Meestal geef ik hem eten 's ochtends en 's avonds. Maar als ik ga werken geef ik dan wel z'n bakje vol. Maar heb ook er ook al op gelet dat, als ik hem een bakje geef, ie alles naar binnen schrokt ... wat wss niet zo goed is.

Vanaf nu zal ik dan zorgen dat ie altijd eten ter beschikking heeft.
Geplaatste afbeelding