Spring naar inhoud

- - - - -

gewicht kat 4 maanden

• Log in om te reageren
10 reacties op dit onderwerp
Marjohke
Marjohke
  • 408 berichten
  • 3 katten

#1 Geplaatst 27 januari 2011 - 21:52

Hallo allemaal,

Het is alweer even geleden en wou jullie even een update geven van mijn kleinste kat in huis:

Hij heeft op zijn 8 weken een inenting gekregen tegen leucose & kattenziekte. Ook is hij ontwormd. Ik moest op 13 weken terug inenten maar heb dat niet kunnen doen vanwege financiele redenen.
Nu is overlaatst molly gewogen bij de dierenarts en die woog 4 kg. Ik herrinner me dat die op zijn 4 maanden al zeker 2 kilo woog of meer.
De kleinste is nu 4 maanden gepasseerd en gaat nu naar de 5 maanden.
Hij weegt echter nog altijd maar 1,9 kg & dit is volgens verschillende personen zeer weinig. Ook voel ik zijn ribben als ik hem aai & voel je overal zijn botten :s Moet ik mij nu zorgen maken ?
ook is hij kleiner dan een leeftijdsgenootje die even oud is.
Hij speelt veel & zijn ontlasting is normaal.

Hij krijgt elke dag een zakje nat voer & hij eet soms dat van molly mee op. Soms krijgt hij er 2 per dag. Er staat ook elke dag eten klaar. Nu isdat friskies (vanwege het beperkte budget) maar daarvoor was dat purina one junior. Wat moet ik hiermee doen ?

bedankt

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#2 Geplaatst 27 januari 2011 - 22:03

De kittens zijn hier ook niet dik hoor, billy en mira zijn nu 5 maanden geweest en ze wegen 2kg en 2, 46 kg. Kittens van die leeftijd spelen heel veel en verbruiken veel energie ze groeien ook redelijk hard nu. Dus al gaat naar het groeien.
Zorg dat er altijd droge brokjes staan de hele dag dan kan ze eten wanneer ze wil.
Maar zou me niet te hard zorgen maken over hun gewicht nu.

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 27 januari 2011 - 22:03

Met wat is hij ontwormd, iets tegen lintworm?

Bewerkt door arifiene, 27 januari 2011 - 22:06.
Reden van bewerken: Laat ook maar

Marjohke
Marjohke
  • 408 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 27 januari 2011 - 22:06

arifiene zei:

Met wat is hij ontwormd, iets tegen lintworm?

En ik kan me nu vergissen, maar was jij niet die persoon die er geen 2e kat kon bijnemen omwille van financiele redenen, en dat uiteindelijk toch gedaan heeft?
En nu kun je blijkbaar zelfs de vaccinatie niet betalen?

Ik ga niemand's rekening maken, maar als je je geen tweede kat kan veroorloven, neem er dan ook geen. Je speelt met de gezondheid van je dier op deze manier!

hij is ontwormd met flubenol KH. Weet niet juist tegen welke wormensoort dat is.

Ik heb tot zover altijd al de rekening kunnen betalen hoor. Molly is vorige week ook gecastreerd voor 150 euro omdat zijn teelbal niet volledig was ingedaald. vanaf dat ik mijn geld heb voor deze maand gaat de kleine naar de dierenarts. Ik heb trouwens ook nog een paard en een auto dus arm ben ik zeker niet. Alleen deze maand gaat het wat moeilijker door het ocmw die in de knoei zitten. Of heb jij nog nooit een beetje tegenslag gehad soms ?

Stop eens met direkt in de aanval te gaan op mensen.

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 27 januari 2011 - 22:10

Marjohke zei:

hij is ontwormd met flubenol KH. Weet niet juist tegen welke wormensoort dat is.

Ik heb tot zover altijd al de rekening kunnen betalen hoor. Molly is vorige week ook gecastreerd voor 150 euro omdat zijn teelbal niet volledig was ingedaald. vanaf dat ik mijn geld heb voor deze maand gaat de kleine naar de dierenarts. Ik heb trouwens ook nog een paard en een auto dus arm ben ik zeker niet. Alleen deze maand gaat het wat moeilijker door het ocmw die in de knoei zitten. Of heb jij nog nooit een beetje tegenslag gehad soms ?

Stop eens met direkt in de aanval te gaan op mensen.

Zucht, ik had het nog geëdit.

Ja heel fijn, maar een 2e vaccinatie moet binnen een bepaalde tijdspanne, of ze werkt niet meer.

Ik zeg ook nergens dat je arm bent, ik zeg dat je moet nadenken alvorens je een dier in huis haalt. Wat ga jij doen als de kleine overmorgen ernstig ziek wordt?

Ik heb al tegenslag gehad ja, maar ik heb een reserve, ook voor mijn dieren.
Dit is niet aanvallen, dit is gewoon de realiteit.
Als je een dier/kind neemt, zorg dan dat je voldoende reserves hebt om ervoor te zorgen. Dat is niet meer dan logisch.

Nu OT: Flubenol werkt niet tegen alle lintwormen. Als je kat enorm veel eet en niet bijkomt kàn dit een oorzaak zijn. Uitsluitsel heb je enkel via de dierenarts uiteraard.
Maar als je verder niets opmerkt...
Kan het ook gewoon aan slechte voeding liggen, of gewoon hormonen, of gewoon erg actief zijn, of....

Bewerkt door arifiene, 27 januari 2011 - 22:12.

Marjohke
Marjohke
  • 408 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 27 januari 2011 - 22:13

arifiene zei:

Zucht, ik had het nog geëdit.

Ja heel fijn, maar een 2e vaccinatie moet binnen een bepaalde tijdspanne, of ze werkt niet meer.

Ik zeg ook nergens dat je arm bent, ik zeg dat je moet nadenken alvorens je een dier in huis haalt. Wat ga jij doen als de kleine overmorgen ernstig ziek wordt?

Ik heb al tegenslag gehad ja, maar ik heb een reserve, ook voor mijn dieren.
Dit is niet aanvallen, dit is gewoon de realiteit.
Als je een dier/kind neemt, zorg dan dat je voldoende reserves hebt om ervoor te zorgen. Dat is niet meer dan logisch.

Nu OT: Flubenol werkt niet tegen alle lintwormen. Als je kat enorm veel eet en niet bijkomt kàn dit een oorzaak zijn. Uitsluitsel heb je enkel via de dierenarts uiteraard.
Maar als je verder niets opmerkt...
Kan het ook gewoon aan slechte voeding liggen, of gewoon hormonen, of gewoon erg actief zijn, of....

Mja, ik weet het niet :( ik wil enkel het beste voor mijn diertjes. Ik ga gewoon volgende week naar de dierenarts. Dan ben ik zeker.
Misschien moet ik toch eens laten testen op wormen ofzo. ik heb trouwens wel een reserve hoor, maar ik moet zeggen dat ik er de laatste tijd teveel van heb gebruikt & dat is natuurlijk niet de bedoeling. Moest het nu echt iets heel erg zijn dan natuurlijk wel he. Sorry dat ik zo in de aanval ging .. Ik heb vandaag een slechte dag

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 27 januari 2011 - 22:18

Marjohke zei:

Mja, ik weet het niet :( ik wil enkel het beste voor mijn diertjes. Ik ga gewoon volgende week naar de dierenarts. Dan ben ik zeker.
Misschien moet ik toch eens laten testen op wormen ofzo. ik heb trouwens wel een reserve hoor, maar ik moet zeggen dat ik er de laatste tijd teveel van heb gebruikt & dat is natuurlijk niet de bedoeling. Moest het nu echt iets heel erg zijn dan natuurlijk wel he. Sorry dat ik zo in de aanval ging .. Ik heb vandaag een slechte dag

Als je katje geen diarree heeft, of je ziet niets in de stoelgang, zou ik me geen zorgen maken over wormen, tenzij hij echt abnormaal veel eet en niet bijkomt.

Een kat die niet bijkomt of te mager is, dat is niet goed, maar het kan evengoed dat hij enorm veel energie heeft op die leeftijd, dat is normaal.
Dat moet je zelf wat kunnen inschatten natuurlijk.

En geen probleem voor de rest hoor, ik ben zelf wat te rad van tong, ik denk altijd direct aan de kat, en niet aan de persoon die erachter zit.

Marjohke
Marjohke
  • 408 berichten
  • 3 katten

#8 Geplaatst 27 januari 2011 - 22:22

arifiene zei:

Als je katje geen diarree heeft, of je ziet niets in de stoelgang, zou ik me geen zorgen maken over wormen, tenzij hij echt abnormaal veel eet en niet bijkomt.

Een kat die niet bijkomt of te mager is, dat is niet goed, maar het kan evengoed dat hij enorm veel energie heeft op die leeftijd, dat is normaal.
Dat moet je zelf wat kunnen inschatten natuurlijk.

En geen probleem voor de rest hoor, ik ben zelf wat te rad van tong, ik denk altijd direct aan de kat, en niet aan de persoon die erachter zit.

Dat is niet altijd slecht hoor arifiene :)
Ik ben ook wel zo. Er zijn genoeg mensen die je gelijk geven, ookal kan je soms de dingen wat harder verwoorden dan dat je het bedoelt.

geen geld = geen kat. is eigenlijk simpel. Maar ik ben nu eenmaal een koppige trien met een ijzersterke wil. maar je mag er gerust van zijn dat ik enkel het beste wil voor mijn kat. De friskies ook, die is tijdelijk. tot de zak leeg is haha & dan stap ik terug over naar purina one, of naar (zoals ik eerst had) pro plan.

Offtopic: Ze liggen te slapen nu, hihi .. zo schattig .. flor heeft zijn pootje rond molly gelegd .. :heart: Ze maken mij toch wel heel gelukkig , mijn diertjes ^^

Guest_papaver_*
Guest_papaver_*

#9 Geplaatst 27 januari 2011 - 22:26

:geluk: Veel geluk met je katje!

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#10 Geplaatst 27 januari 2011 - 22:58

t is niet bedoeld als aanval:
friskies is toch niet bepaald goeie voeding hoor.
Mensen horen dat niet altijd graag maar die supermarktvoeding is toch echt geen kwaliteitsvoeding, het verschil in prijs zit echt wel in de kwaliteit van de bestanddelen die in die voeding zitten.

Ik weet niet hoeveel friskies kost maar goeie voeding die toch betaalbaar is is oa carocat (de voeding die jij opnoemt ken ik niet en ik weet niet hoeveel ze kost).
Daar doen heel veel katten het heel goed op.
Wij hebben 4 sphynxen en die zijn gekend voor gevoelige darmen en darmproblemen en ik zit op een sphynxenforum en daar wordt door veel mensen carocat gegeven, ook door fokkers.
Lamb and rice wordt meestal gegeven, voor een zak van 15 kg betaal je tussen de 40 en 45 euro (we hebben dat zelf ook nog gegeven en onze 3 sphynxen zonder darmproblemen deden het daar ook heel goed op, jammer genoeg was dat bij diddl niet t geval).
Voor carocat kitten heb je zakken van 7kg voor ongeveer 29 euro.
(bij droogvoeding moet je naar de ingrediënten kijken en voeding waar veel granen inzitten is geen goeie kwaliteitsvoeding)
En wat natvoeder betreft is almo nature en porta 21 goeie voeding

Goede voeding is echt wel belangrijk voor je kat.
Om dingen zoals oa nierproblemen en dergelijke te voorkomen.
Als je kat begint te sukkelen door niet zo goede voeding dan zal het je een pak meer geld beginnen kosten.
Wij zitten met katertje met gezondheidsproblemen (oa chronische ontsteking van dikke en dunne darm) en moeten daardoor speciaal dieetvoeder geven (aan alle vier ons katten, ook aan de 3 die niks mankeren, omdat apart voederen gewoon niet lukt), dat kost echt wel een serieuze duit dat dieetvoeder
Beter voorkomen dan  genezen denk ik dan en van in t begin goed voeder geven (bij ons kregen ze van in t begin goed voeder, diddl is daar mee geboren hé met die aandoening)

En vaccinaties zijn toch ook wel echt belangrijk.
Je beestje heeft daar niks aan als je zegt "geen geld, geen kat" maar ik ben een koppige trien met een ijzersterke wil en ik wil toch t beste voor mijn beestjes als je dan geen geld hebt voor de nodige vaccinaties en voor goed degelijk voeder...(omdat je aan de reserve die je nog hebt niet wil aankomen en je dier maar moet wachten tot er nieuw geld in het laatje komt)

Wat de stoelgang betreft, onze yoshi had giardia en je zag helemaal niks aan haar stoelgang.
Omdat onzen diddl papperige kakjes legde met bloed erin hebben we stoelgang laten testen van hem en hebben haar stoelgang ook maar laten testen tegelijkertijd.
Bleek dat onze yoshi die niks van symptomen had twee kruisjes had op de giarida test en onzen diddl maar 1 , zij had het dus erger zitten dan haar broertje
Je ziet het dus niet altijd aan de stoelgang dat een beestje met "beestjes" zit
Als je dier veel eet maar niks bijkomt kan dat wel een teken zijn dat er giardia of iets van wormen in t spel is.
Dat kan ook een teken zijn dat er iets scheelt aan de pancreas, EPI (dat is wel zeldzaam bij katten en komt meer voor bij honden maar onzen diddl kreeg oorspronkelijk ook diagnose EPI na pancreastest in t buitenland) , typisch is dat een dier dan graatmager is en je de beenderen zo voelt terwijl het beestje zich onnozel eet
Ik wil maar zeggen dat het niks wil zeggen als je niks ziet aan de stoelgang.
En als je denkt dat er toch iets mis is dat je dan best zo snel mogelijk naar de dierenarts gaat.

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#11 Geplaatst 27 januari 2011 - 23:11

en wat ik nu eigenlijk wou zeggen maar was vergeten te zeggen, onzen diddl was de kleinste van de nest terwijl hij twee zusjes had en katers normaal gezien groter zijn dan kattinnen
Hij was zo een beetje t sukkeltje van de nest.
Hij is nu nog steeds de kleinste van den hoop
Zijn gewicht lag ook nogal laag in vergelijking met soortgenootjes (nu heeft hij wel ondertussen een serieuze speklap/buikje gekweekt)

En hij bleek dus problemen te hebben aan zijn darmen, hij heeft een dodelijke hartziekte (hcm) en pancreasproblemen en t enige dat je zag van symptoom bij hem was dat zijn drollen papperig waren (doordat er slijm inzat) en er uiteindelijk ook bloed inzat.
En bij t spelen zag je ook verschil tussen hem en de anderen, hij moet sneller stoppen om op adem te komen.
Maar voor de rest zag je niks aan hem, hij at en dronk en hij speelde en het leek niet alsof hij ziek was
Maar hij is dat dus wel.
Ik zou dus niet te lang wachten om naar de dierenarts te gaan.