Spring naar inhoud

- - - - -

volledig flessen kittens combi werk?

• Log in om te reageren
32 reacties op dit onderwerp
saparapah
saparapah
  • 1.324 berichten
  • 3 katten

#1 Geplaatst 28 januari 2011 - 21:02

Dag iedereen,

Ik heb me enkele weken geleden het boek 'katten' van uitgeverij het Spectrum aangeschaft en ik moet zeggen dat ik al veel bijgeleerd heb. Echt een super boek. Ik zou dus echt heel heel graag binnen een klein jaartje een eerste nestje golden Brittenbollekes fokken.
Maar ik moet ook toegeven dat ik enorm geschrokken ben over wat er bij een bevalling allemaal kan mis gaan. Ik kreeg er zelfs een knoop van in m'n maag.  
Maar nu vraag ik mij af hoe anderen dit doen : combi werk en een nestje.
Ik ga zeker een weekje verlof (of zelfs 2) kunnen nemen als de poes moet bevallen, daar zit het probleem niet. Maar wat doe je als blijkt dat alle kittens louter flesvoeding moeten krijgen? Ik las dat ze de eerste 3 weken elke 2u geflest moeten worden. Hoe doe je dat dan in godsnaam??
Ik kan elke middag naar huis komen van mijn werk, maar alle 2 uur?? En noch ik, noch mijn man kennen iemand uit de familie die dit kan doen. En vrienden, die moeten ook gaan werken.

Ok, ik mag er misschien niet van uit gaan van een worst case scenario, maar de kans is er wel hé.

Eigenlijk zou ik ook graag eens bij zo een bevalling aanwezig zijn. Maar dat is niet echt aan te raden zeker, om de moederpoes niet nog meer te stresseren met een vreemde erbij.

Jullie horen het, ik zal nog heel veel moeten leren, maar dat doe ik ook. Maar soms word ik toch ook wel een beetje onzeker, maar ik wil het zooo graag :oops:
Geplaatste afbeelding
Groetjes en poezekopjes, Sarah

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#2 Geplaatst 28 januari 2011 - 21:17

ik heb een nest bijna volledig moeten flessen maar door mijn werk in de wijk was dit te regelen
mijn man begon later iedere dag.

sommige poezen zijn gewoon relaxed maar dit is lastig te plannen

Karwendel
Karwendel
  • 1.576 berichten

#3 Geplaatst 28 januari 2011 - 21:27

Omdat ik toch altijd thuis ben,zal het flessen geen probleem zijn,maar vermoeidheid in de eerste weken zal wel degelijk meespelen.
Na een week ,van 2 uur op en af,zal ik toch zeker meer tijd tussen de voedingen gaan doen en meestal werkt dit ook goed.
De kittens worden sterker en kunnen al snel om de 3 uur gevoed worden en langzaamaan naar de 4 uur,zodat er nog maar 1 maal een nachtelijke voeding nodig is.

Bewerkt door Karwendel, 28 januari 2011 - 21:28.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#4 Geplaatst 28 januari 2011 - 22:04

Ik ben ook thuis, dus flessen is geen probleem.
Ik werk als onthaalmoeder in de chreche op de benedenverdieping, dus elke 2 uren over en weer hollen is geen enkel probleem.
Dat is ook maar tijdelijk , de flesjes worden snel groter en de tussentijd langer.
Trouwens hier fles ik alleen, mijn man durft niet en ik laat het ook niet graag aan anderen over.
Houdt rekening met nachtelijke bevallingen en soms flessen, het kan zeer vermoeiend zijn, maar ik combineer het wel met een full time thuis job en dat lukt prima.
Als je buitenshuis werkt houdt je best toch rekening met je verlof en plan je beter. Al is dat niet zo evident, krolsheid laat zich vaak niet plannen en ook de draagtijd duurt weleens langer of korter dan gepland (kan een week tot 10 dagen verschillen). Kan je gemakkelijk eens verlof nemen indien nodig lukt het wel. Maar zit je vast en kan je niet zomaar thuis blijven, staat mamapoes er alleen voor en dat kan best goed fout aflopen...

britjes
britjes
  • 3.729 berichten

#5 Geplaatst 28 januari 2011 - 22:46

Wij werken wel beide. Maar ik neem altijd vrij zolang nodig is. mocht het flessen nodig zijn doe ik de eerste 2 weken en mijn man de laatste week en daarna probeer ik ze op vaster voedsel te zetten met het flessen erbij.
Geplaatste afbeelding

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#6 Geplaatst 28 januari 2011 - 23:28

Je moet gewoon echt zorgen dat er voor de eerste drie weken iemand is, moest het nodig zijn maar ook daarna moet je er kunnen zijn als je kittens om wat voor reden ook intensieve zorgen nodig hebben. Soms zal je bij wijze van spreken niets voor hebben, bij andere nestjes juist wel heel veel. Dat kan je op voorhand niet voorspellen, maar dat moet je wel incalculeren. Je kan de kittens en de moeder niet aan hun lot overlaten, het is jouw verantwoordelijkheid.

Een nestje kittens kan heel leuk zijn, maar gaat zeker niet altijd goed, dus ook dat moet in je leven passen...

Hier plan ik de kittens in periodes dat ik bijna fulltime thuis ben en voor de momenten dat ik er toch niet kan zijn en er toch wat mis zou zijn/gaan is mijn vriend gelukkig standby.

Mijn vriend helpt ook super met de kittens. Kan sondes geven, kan flessen, staat ook 's nachts op als er wat is etc en ik moet zeggen dat ik daar echt heel blij om ben, want als het echt mis gaat dan is het ongelooflijk vermoeiend en zwaar en als je er dan alleen voor staat en nog moet werken enz dan is het haast niet te doen.

Iemand anders als mijn vriend zou ik persoonlijk liever niet moeten optrommelen. Het is mijn hobby en ik neem de fijne, maar ook de stress- momenten erbij. Maar ik zou zo'n grote verantwoordelijkheid niet willen geven aan een broer/zus/moeder/vriend/vriendin/kennis van mij. Als zo'n kitten dan onder hun hoede toch bezwijkt dan is het schuldgevoel vaak heel groot, al is het mss niet hun fout dat het zo is gelopen en dat wil ik mensen toch liever besparen.

Nele
Nele
  • 4.789 berichten
  • 8 katten

#7 Geplaatst 29 januari 2011 - 06:39

moest het ooit eens nodig zijn, ik heb ervaring met kittens en pups flessen (zelfs met sonde) en ik woon niet ver van je, dus kan desnoods altijd eens bijspringen. alé, is wel voor de toekomst, maar je weet nooit hé!
Geplaatste afbeelding

tiny
tiny
  • 12.966 berichten
  • 4 katten

#8 Geplaatst 29 januari 2011 - 07:33

Je verlof plannen is ook niet zo simpel hoor, als je dan een poes hebt die laat bevalt (dag 69 bvb) ben je al een heel stuk van je verlof kwijt ( zoals ik nu :LOL: )

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#9 Geplaatst 29 januari 2011 - 09:01

een nestje groot brengen is een teamspel, zeker als je werkt.
het gaan niet een persoon aan maar het helehuisgezin

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#10 Geplaatst 29 januari 2011 - 09:37

Nahs zei:

een nestje groot brengen is een teamspel, zeker als je werkt.
het gaan niet een persoon aan maar het helehuisgezin

Dat klopt. Hier neem ik de grootste zorgen qua bevalling, flessen volledig op mij. Maar ondertussen zijn dan de huiselijke taken en boodschappen voor mijn echtgenoot.
Als ik een flessennestje heb dan doet mijn ma de was. Dus het reikt wel iets verder dan het huisgezin hier.
Afspraken moeten verzet worden (vb. tandarts, dokter, school,...) of iemand anders (mijn zus) verzorgt dan het op- en afhalen van de kinderen bij zo'n zaken, oma haalt dan de kinderen van school, ...
Alleen red ik het niet, dan zou ik wel heeel erg stikkapot zijn.
Onze familie is heel close en ik kan er altijd op terug vallen, het is ook maar tijdelijk zoiest. En dan hebben ze daar alle begrip voor.

jopperke
jopperke
  • 2.001 berichten
  • 6 katten

#11 Geplaatst 29 januari 2011 - 11:37

Ik heb voor het onderzoek 5 nestjes (allé, 1 of 2 kittens van elk nest) met de fles grootgebracht. Wij gebruiken RC melk en die moet maar om de 3 uur gegeven worden, dat scheelt al een stuk. Ik had met mijn ouders een beurtrol opgesteld: vader de voeding van 5 uur 's morgens, moeder die van 8u en ik al de rest met de laatste om 2u 's nachts. Zo hadden we toch allemaal minstens 6 uur slaap. En dat kon ik wel gebruiken, ik ging altijd vanaf dag 60 in het poezenhuis slapen en dan om het uur de wekker om te checken. Ik heb ook wel eens van pure vermoeidheid door de wekker geslapen zodat de kittens een voeding hadden gemist. Eerst keer grote paniek, maar de kittens hebben daar echt geen nadeel van ondervonden, dus toen het nog eens gebeurde bij een ander nest, was ik er al heel wat geruster in. Bij het eerste nest gaf ik ook sneller sondevoeding als ze eens niet goed wilden eten, maar bij de laatste nesten was ik daar ook veel relaxter in: dan zullen ze geen honger hebben. Alle kittens zijn zonder problemen opgegroeid, geen diarree of niks. Wij schreven wel alles op op een tabel, zodat we goed konden volgen hoeveel ze telkens dronken en of ze goed hun behoefte deden. Dat is wel nodig als je met meer mensen de verzorging doet.

Hou er zowieso rekening mee dat je de eerste weken als een zombie rondloopt en dat je alles plant in functie van de voedingen.

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#12 Geplaatst 29 januari 2011 - 11:52

jopperke melkvoedingen gaan op gewicht, en daarbij is de KMR nog altijd beter kwa samenstelling. DE RC vindt ik baggerzooi. Maar affijn dat kan natuurlijk ook eigen mening zijn.

kittens van onder de honderd gram tot ongeveer 200 kan je niet met 3 uur er tussen laten.
die drinken niet zoveel.
die moeten echt frequenter voeding hebben. Dit is vaak een dag of 7 zo
Zodra ze grotere hoeveelheden kunnen drinken, kan de frequentie omlaag dan begin ik met de nachtvoedingen  0.00 en 3 uur en 6 uur

een kitten van 100 gram moet minimaal 10 ml melk krijgen voor stabiliteit de rest wat ze meer drinken is groei.

:catkiss

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#13 Geplaatst 29 januari 2011 - 13:02

Nahs zei:

jopperke melkvoedingen gaan op gewicht, en daarbij is de KMR nog altijd beter kwa samenstelling. DE RC vindt ik baggerzooi. Maar affijn dat kan natuurlijk ook eigen mening zijn.

kittens van onder de honderd gram tot ongeveer 200 kan je niet met 3 uur er tussen laten.
die drinken niet zoveel.
die moeten echt frequenter voeding hebben. Dit is vaak een dag of 7 zo
Zodra ze grotere hoeveelheden kunnen drinken, kan de frequentie omlaag dan begin ik met de nachtvoedingen 0.00 en 3 uur en 6 uur

een kitten van 100 gram moet minimaal 10 ml melk krijgen voor stabiliteit de rest wat ze meer drinken is groei.

:catkiss

Inderdaad !!! Om de 2 uren is het absolute minimum voor pasgeboren kleintjes. Als je een nestje observeert zie je dat ze in het begin gewoon constant liggen te tutteren bij hun mama. Dan is elke 2 uren zeker het absolute minimum. Alle spijsvertering moet goed op gang komen en dan kan je maag en darmen geen 3 uren stil gaan leggen.
Vaak is 2 uren zelfs niet voldoende. Als je er teveel melk wil gaan inproppen zet je de maag uit, wat zeer naar is voor zo'n kitten. Dus kleinere flesjes, veelvuldig geven en op vraag (als ze piepen dus) is dus veeeeeel beter. En een melkvoeding die zo compleet mogelijk is, dus alle voedingsstoffen bevat.
Vermoeiend is het wel, want niet alle kittens hebben hetzelfde gewicht en ritme. Het is dus nachten doortrekken en zeer intens die eerste week.
RC bevat inderdaad ook veel minder dan KMR , dat laatste vind ik een geweldig produkt !!! Rc , daar ben ik zoiezo niet voor te vinden, ik vind het commerciele brol. Ik heb er zeer nare ervaringen mee.
De eerste week voedt ik zelfs niet met KMR, maar met colostrum.
Ook dat is zeer voedzaam en heb ik zeer goede resultaten mee.

Guest_Amelie_*
Guest_Amelie_*

#14 Geplaatst 29 januari 2011 - 13:19

:geluk: :geluk: :geluk:

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#15 Geplaatst 29 januari 2011 - 13:46

Als alle kittens geflest moeten worden, is het dan ook geen optie om er bvb een mamapoes bij te halen die al haar kittens verloren heeft of er maar 1 of 2 heeft? Is dat niet nog beter dan flessen? Op voorwaarde dat je die vindt uiteraard.