Spring naar inhoud

- - - - -

volledig flessen kittens combi werk?

• Log in om te reageren
32 reacties op dit onderwerp
Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#16 Geplaatst 29 januari 2011 - 13:50

MissKitty zei:

Als alle kittens geflest moeten worden, is het dan ook geen optie om er bvb een mamapoes bij te halen die al haar kittens verloren heeft of er maar 1 of 2 heeft? Is dat niet nog beter dan flessen? Op voorwaarde dat je die vindt uiteraard.

Dat is zeker een optie, maar ja, je kan er zeker niet op rekenen dat je die vindt. Dus... zorgen dat je er kan zijn en kan je ze eventueel aanleggen bij een andere poes (en aanvaardt ze deze ook) dan heb je geluk bij een ongeluk ;)

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#17 Geplaatst 29 januari 2011 - 13:51

Goed trouwens dat je daar op voorhand bij stilstaat.
Wij hebben om sonde te geven aan ons open gehemelte kittentje ook een heel schema moeten opstellen met de ene die dan later ging werken, de andere die smiddags ging en vroeger stopte enz enz. Wij hebben dat toen nog rap in elkaar moeten steken in volle paniek om ons kittentje ipv gewoon rustig op voorhand en leuk is anders kan ik je verzekeren.
In mijn geval was het ook helemaal niet praktisch omdat ik redelijk ver weg werkte, dus ik heb nu een andere job genomen dicht bij huis.

Bewerkt door MissKitty, 29 januari 2011 - 13:53.

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#18 Geplaatst 29 januari 2011 - 13:52

Smitten Kitten zei:

Dat is zeker een optie, maar ja, je kan er zeker niet op rekenen dat je die vindt. Dus... zorgen dat je er kan zijn en kan je ze eventueel aanleggen bij een andere poes (en aanvaardt ze deze ook) dan heb je geluk bij een ongeluk ;)

Ja ik weet dat dat zeker niet altijd zal lukken hoor, maar ik zei het maar omdat nog niemand die optie hier genoemd had :oops:

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#19 Geplaatst 29 januari 2011 - 14:08

Hier is dat nog nooit gelukt.
Als ze wat ouder zijn en rondlopen lopen ze wel door mekaar te drinken als we 2 nestjes hebben. Maar als ze pasgeboren zijn lukt het hier niet om hen te verleggen.
Het is ook niet zo simpel, de grootte van de nestjes spelen ook een rol en de leeftijd van de kittens.

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#20 Geplaatst 29 januari 2011 - 14:34

colostrum heeft alleen zin de eerste 24 uur daarna neemt het niet meer op via de darmwand

Guest_chriske_*
Guest_chriske_*

#21 Geplaatst 29 januari 2011 - 15:38

Smitten Kitten zei:

Je moet gewoon echt zorgen dat er voor de eerste drie weken iemand is, moest het nodig zijn maar ook daarna moet je er kunnen zijn als je kittens om wat voor reden ook intensieve zorgen nodig hebben. Soms zal je bij wijze van spreken niets voor hebben, bij andere nestjes juist wel heel veel. Dat kan je op voorhand niet voorspellen, maar dat moet je wel incalculeren. Je kan de kittens en de moeder niet aan hun lot overlaten, het is jouw verantwoordelijkheid.

Een nestje kittens kan heel leuk zijn, maar gaat zeker niet altijd goed, dus ook dat moet in je leven passen...

Hier plan ik de kittens in periodes dat ik bijna fulltime thuis ben en voor de momenten dat ik er toch niet kan zijn en er toch wat mis zou zijn/gaan is mijn vriend gelukkig standby.

Mijn vriend helpt ook super met de kittens. Kan sondes geven, kan flessen, staat ook 's nachts op als er wat is etc en ik moet zeggen dat ik daar echt heel blij om ben, want als het echt mis gaat dan is het ongelooflijk vermoeiend en zwaar en als je er dan alleen voor staat en nog moet werken enz dan is het haast niet te doen.

Iemand anders als mijn vriend zou ik persoonlijk liever niet moeten optrommelen. Het is mijn hobby en ik neem de fijne, maar ook de stress- momenten erbij. Maar ik zou zo'n grote verantwoordelijkheid niet willen geven aan een broer/zus/moeder/vriend/vriendin/kennis van mij. Als zo'n kitten dan onder hun hoede toch bezwijkt dan is het schuldgevoel vaak heel groot, al is het mss niet hun fout dat het zo is gelopen en dat wil ik mensen toch liever besparen.

Volledig met eens , dus verzin eer je begin , kan enorm vermoeiend zijn !

Ik ben ook thuis en dat maakt het wel iets gemakelijker natuurlijk.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#22 Geplaatst 29 januari 2011 - 16:03

Nahs zei:

colostrum heeft alleen zin de eerste 24 uur daarna neemt het niet meer op via de darmwand

Op de doos die ik heb wordt het aangeraden de eerste week, daarna niet meer. Maar ik bouw de kmr dan toch geleidelijk aan op en meng het de eerste dagen toch nog wat. 'k Heb er zeer goede resultaten mee.

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#23 Geplaatst 30 januari 2011 - 10:23

feroesti zei:

Op de doos die ik heb wordt het aangeraden de eerste week, daarna niet meer. Maar ik bouw de kmr dan toch geleidelijk aan op en meng het de eerste dagen toch nog wat. 'k Heb er zeer goede resultaten mee.

tuurlijk zegt de fabriekant dat die verdient eraan.

moederpoes maakt maar 24 uur colostrum de biest, daarna niet meer dus waarom dit dan 1 week geven :)

bij spat staat het volgende:

Kitten-colostrum

Kitten-colostrum is afgesteld op de behoefte van kittens gedurende de eerste 36 uur na de geboorte ( met oa. taurine)
Ook als de resusfactor van de poes en de kater niet gelijk zijn kunnen kittens, die de rhesusfactor van de vader hebben, door de melk van de moeder vergiftigd worden

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#24 Geplaatst 30 januari 2011 - 12:19

Het is zo dat die antistoffen wel gedurende de hele laxatieperiode in de melk zitten. Ze worden gewoon na de eerste 24 uren niet meer door de darmwand van het kitten opgenomen. Sommige antistoffen nog wel, die gevaarlijke antistoffen voor de A kittens niet meer.
Colostrum is iets lichter verteerbaar dan gewone melk, maar bevat ook niet die extra antistoffen, die kunnen ze er niet kunstmatig inkrijgen. Het is anders van samenstelling, maar ook de melk van mamapoes wijzigd van samenstelling naargelang de kittens groeien en mama ook gevoed wordt.
KMR vind ik behoorlijk fel voor de eerste dagen. Geen enkele moedermelk is zo snel heel vol en romig van samenstelling. Dat gaat geleidelijk aan en dus voedt ik ook liefst geleidelijk aan.
Als je bij een poes de melkproduktie volgt zie je vaak dat de melk ook pas echt romig wordt na een paar dagen. De eerste melk is zeer dun en waterig.
Maar ook dat is poes per poes afhankelijk.

Ons Naomi (nu castraat) had vroeger meteen een hele dikke zware melkproduktie, bij haar begon het al voor de bevalling. Soms drupte ze aan het eind van de zwangerschap, een lekkende poes dus :LOL: In het begin na de geboorte, moest ik de kittens aanleggen nadat ik de melk er voor een stuk uitgeknepen had , anders verslikten de kittens zich van de plotse hevige melktoevoer.
Gelukkig was dit de enige poes hier die dit voorhad, meestal is het toch flutjes melk in het begin.

En zeker bij onze B en A combinatie wordt de melk door het flessen niet meteen zo zwaar, de kittens drinken dan ook zeer weinig bij mama. Dus geleidelijk aan opbouwen vind ik dan net iets beter voor de kittens hun vertering.
Ookal omdat ze dan KMR flesjes kunnen gaan verkiezen in plaats van de melk van mama en dat niet echt stimulerend werkt voor de melkproduktie.

Ik heb er toch zeer goede resultaten mee en na 24 uren met colostrum. Meestal drinken ze dan na 24/36 uren goed zelfstandig bij mama, maar de flessenkittens die niet goed drinken of bijkomen krijgen toch nog een week colostrum gemengd met kmr. Dit om hun te stimuleren toch bij mama te drinken.

saparapah
saparapah
  • 1.324 berichten
  • 3 katten

#25 Geplaatst 30 januari 2011 - 12:34

Nele zei:

moest het ooit eens nodig zijn, ik heb ervaring met kittens en pups flessen (zelfs met sonde) en ik woon niet ver van je, dus kan desnoods altijd eens bijspringen. alé, is wel voor de toekomst, maar je weet nooit hé!

Super super super bedankt!! Ik ga uiteraard proberen om mijn plan te trekken en zo weinig mogelijk mensen lastig te vallen, maar iemand die het eens kan voordoen, is voor mij toch al een hele geruststelling!
Geplaatste afbeelding
Groetjes en poezekopjes, Sarah

saparapah
saparapah
  • 1.324 berichten
  • 3 katten

#26 Geplaatst 30 januari 2011 - 12:46

britjes zei:

Wij werken wel beide. Maar ik neem altijd vrij zolang nodig is. mocht het flessen nodig zijn doe ik de eerste 2 weken en mijn man de laatste week en daarna probeer ik ze op vaster voedsel te zetten met het flessen erbij.

Dat is bij ons eventueel ook nog een optie! Ik weet dat ik op mijn man kan rekenen. Hij staat er ook volledig achter en is zot en bezeten van onze poezeltjes :love4: . 't Is zelfs zo erg dat onze poesjes beginnen te denken dat ze 'poppemie' noemen. Tom spreekt ze altijd aan met 'mijn poppemie' tot groot jolijt van de kids.

Tom helpt nu al veel in het huishouden, dus dat is geen probleem en ook 's nachts zal hij zeker ook opstaan om te flessen zodat we een beurtrol hebben. Ik kan altijd de eerste 2 weken verlof nemen en hij de derde. Ik hoop dan dat het in de 4e week voldoende is om om de 3à4 uur te flessen. Dan kan ik het volledig combineren met m'n job (gezien ik 's middags altijd een uur naar huis kan komen).
En idd, de bevalling kan je op een paar dagen na, niet juist plannen. Maar als je een week verlof neemt, heb je eigenlijk 9 dagen hé (de weekends mee gerekend).

Ik kan me echter ook voorstellen dat, als je eerste nestje ooit een nestje is dat volledig geflest moet worden, je toch wel twijfelt om een 2de nestje te doen.
Geplaatste afbeelding
Groetjes en poezekopjes, Sarah

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#27 Geplaatst 30 januari 2011 - 15:11

saparapah zei:

Dat is bij ons eventueel ook nog een optie! Ik weet dat ik op mijn man kan rekenen. Hij staat er ook volledig achter en is zot en bezeten van onze poezeltjes :love4: . 't Is zelfs zo erg dat onze poesjes beginnen te denken dat ze 'poppemie' noemen. Tom spreekt ze altijd aan met 'mijn poppemie' tot groot jolijt van de kids.

Tom helpt nu al veel in het huishouden, dus dat is geen probleem en ook 's nachts zal hij zeker ook opstaan om te flessen zodat we een beurtrol hebben. Ik kan altijd de eerste 2 weken verlof nemen en hij de derde. Ik hoop dan dat het in de 4e week voldoende is om om de 3à4 uur te flessen. Dan kan ik het volledig combineren met m'n job (gezien ik 's middags altijd een uur naar huis kan komen).
En idd, de bevalling kan je op een paar dagen na, niet juist plannen. Maar als je een week verlof neemt, heb je eigenlijk 9 dagen hé (de weekends mee gerekend).

Ik kan me echter ook voorstellen dat, als je eerste nestje ooit een nestje is dat volledig geflest moet worden, je toch wel twijfelt om een 2de nestje te doen.

Het flessen hoort er af en toe bij.
Het is iets tijdelijks en als je het een paar keer gedaan hebt, heb je zoiets ook snel onder de knie. Als je enkele mensen (en het forum) hebt om op terug te vallen als het zo ver is, is dat mooi meegenomen.
Bij een eerste nest of verder nesten, het maakt niets uit. Het is altijd wel spannend die eerste keer flessen...
Het is trouwens niet alleen voor het flessen dat je tijdelijk ineens wat meer beschikbaar moet zijn bij een nestje. Je moet ook toezien dat een poes niet gaat slepen en de kittens zo niet onderkoeld geraken. 4 uren van huis zijn kan lang zijn voor zo'n jonge kittens. Als de poes op de kittens gaat liggen of ze versleept op de koude vloer, kan het fout aflopen.

Maar met een beetje planning en hulp van echtgenoot of eventueel een ander familielid die even binnenwipt voor toezicht, is dat toch perfect te plannen. De eerste 2-3 weken zijn het ergste, dan worden ze een pak sterker en krijg je zelf ook terug meer vrijheid.

henny
henny
  • 1.601 berichten

#28 Geplaatst 30 januari 2011 - 15:15

Nahs zei:

tuurlijk zegt de fabriekant dat die verdient eraan.

moederpoes maakt maar 24 uur colostrum de biest, daarna niet meer dus waarom dit dan 1 week geven :)

bij spat staat het volgende:

Kitten-colostrum

Kitten-colostrum is afgesteld op de behoefte van kittens gedurende de eerste 36 uur na de geboorte ( met oa. taurine)
Ook als de resusfactor van de poes en de kater niet gelijk zijn kunnen kittens, die de rhesusfactor van de vader hebben, door de melk van de moeder vergiftigd worden

Bij katten bestaat er geen rhesufactor :(

Henny

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#29 Geplaatst 30 januari 2011 - 15:48

henny zei:

Dat zegt natuurlijk veel over het produkt...
Die term wordt dus veel gebruikt op zo'n produkten en ook op veel info daarover. Ik wist het destijds ook niet hé. Daar heb je me toen ook op gewezen.
Rhesusfactor is de + en - bij een bloedgroep en dat hebben katten dus niet...

Dit is de colostrum die ik gebruik.
de uitleg verteld dus ook dat er anti lichamen zouden in zitten. Iets waar ik weinig van geloof, maar ik heb er wel zeer goede resultaten mee.

Kitten Colostrum 100 gr.   Geplaatste afbeeldingGeplaatste afbeelding
Grotere afbeelding
(opent in nieuw venster)
Colostrum is vergelijkbaar met de moedermelk van de eerste uren na de geboorte (de biest). Het bevat naast de nodige voedingsstoffen tevens immuno-globulinen (= anti-lichamen) die bescherming bieden tegen vele ziekten. Het is afgestemd op de behoefte van kittens gedurende de eerste 36 uur na de geboorte (met o.a. taurine). Het is de voeding van de eerste dagen voor moederloze, zwakke kittens! Na twee tot 3 dagen kan meestal wel worden overgegaan op voeding met KMR en Litterlac. Colostrum lost makkelijk op, zodat het makkelijk met een flesje of voedingspipet gegeven kan worden.

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#30 Geplaatst 30 januari 2011 - 15:56

henny zei:

i know maar dat is dus de verklaring van de fabrikant