Spring naar inhoud

- - - - -

verkoop van kittens

• Log in om te reageren
202 reacties op dit onderwerp
henny
henny
  • 1.601 berichten

#121 Geplaatst 30 januari 2011 - 23:12

Nahs zei:

dat is een prachtig fawntje Chris daarvoor zou men moeten willen betalen.
niet alleen voorhet kleurtje maar gewoon voor het hele type

Het is een mooi Britje :heart:

Henny

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#122 Geplaatst 30 januari 2011 - 23:19

Spanishke zei:

In dat geval kan ik het wel begrijpen, maar anderzijds kunnen ze het zich ook makkelijker maken om de dieren zowiezo allemaal vroeg te castreren en enkel liefhebbersdieren te verkopen imo.

Moest iedereen enkel liefhebbersdieren verkopen, zou het ras dan nog vooruitgang kunnen boeken en hoe moeten nieuwe fokkers dan aan een kans geraken om zelf een cattery te starten?

Serenity
Serenity
  • 4.269 berichten
  • 7 katten

#123 Geplaatst 30 januari 2011 - 23:21

Ik maak hier wel verschil in huiskat en fokkat, maar niet heel veel !
Ik maak hier geen verschil in kleuren enzo, dat vind ik maar belachelijk.

Alle kittens mogen bij mij mee naar show, dit is ter beoordeling van de koper. Zelf hou ik niet van shows en ik fok uit liefde en niet voor roem.
Een kitten die duidelijke rasafwijkingen heeft zal ik niet aan de normale prijs voor een huiskitten verkopen, dat vind ik niet meer dan eerlijk.

Ik geef garanties ondanks dat ik dat niet verplicht moet omdat ik een occasionele fokker ben. Maar ik vind dit maar normaal naar kittenkopers toe.

Zelf verkoop ik ook niet direct een fokkater, dat kan je lijn heel snel omzeep helpen. Mss als het ooit bij een heel correcte fokker zou zijn, wie weet. Een fokpoes gaat ook enkel naar mensen waar ik mee op 1 golflengte zit en na veel gesprek en bezoek.

Ik vind een meerprijs voor een fokkitten normaal, mits deze niet te hoog ligt in verschil. Ik bedoel ze krijgen ook een meerwaarde tov de mensen die een kitten nemen als huiskat. Ook omdat ik zo zeker weet dat er extra over nagedacht is.Voor mij persoonlijk vind ik dit wel heel belangrijk. Ik heb ook zoveel meer betaald voor mijn fokkaters-fokpoezen, maar dat heb ik er gewoon voor over. Dit is absurd als je dit zou doorrekenen aan je kittenkopers. Allemaal vroeg castreren daar doe ik niet aan en ik wil bepaalde fokkers of toekomstige fokkers wel een kans geven !
Wie ben ik om nieuwe geïnterreseerde fokkers geen kans te geven? Ik ben toch ook ergens moeten beginnen...Dat vind ik absurd. Het belangrijkste is gewoon de band die je hebt met die mensen alsook hoe ze over bepaalde dingen denken.

Bewerkt door Serenity, 30 januari 2011 - 23:22.

Geplaatste afbeelding

nisha's wonderland
nisha's wonderland
  • 2.871 berichten

#124 Geplaatst 30 januari 2011 - 23:21

MissKitty zei:

Moest iedereen enkel liefhebbersdieren verkopen, zou het ras dan nog vooruitgang kunnen boeken en hoe moeten nieuwe fokkers dan aan een kans geraken om zelf een cattery te starten?

dat is waar!! volkomen gelijk!!!

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#125 Geplaatst 30 januari 2011 - 23:22

MissKitty zei:

Meestal gaat het dan ook over minder ervaren fokkers en imo vind ik het niet zo verstandig om als beginnende fokker dieren voor de fok te verkopen. Natuurlijk moet het ras er vooruit kunnen op gaan en hebben anderen ook het recht om te mogen fokken, maar ik bedoel maar vooral ook als er twijfel is van de kant van de koper om al dan niet een nestje te beginnen.

Bewerkt door Spanishke, 30 januari 2011 - 23:24.

Geplaatste afbeelding
:hart: Not a single catlover's heart can resist a simple "meow" :hart:

nisha's wonderland
nisha's wonderland
  • 2.871 berichten

#126 Geplaatst 30 januari 2011 - 23:34

Spanishke zei:

Meestal gaat het dan ook over minder ervaren fokkers en imo vind ik het niet zo verstandig om als beginnende fokker dieren voor de fok te verkopen. Natuurlijk moet het ras er vooruit kunnen op gaan en hebben anderen ook het recht om te mogen fokken, maar ik bedoel maar vooral ook als er twijfel is van de kant van de koper om al dan niet een nestje te beginnen.

wat is er mis mee om een eerste nestje naar de fok te laten gaan??? Misschien zijn er wel mensen die wel weten wat ze doen met hun eerste nestje!! Bij mij zijn er ook kittens naar fok gegaan, terwijl het eerste nestje was... Er was niks mis met de kittens en ik heb geen rassen gekruist, de kleurcombinaties klopten en alle testen waren gedaan!

wendyded
wendyded
  • 546 berichten
  • 3 katten

#127 Geplaatst 31 januari 2011 - 12:46

ik heb geweten bij een cattery voor een fokpoes tot 1300 euro en als partikulier vroeg ze 550 maar moest dan bewijs van kastratie opsturen en dan pas kregen we stamboom... dus das toch al verschil he :s

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#128 Geplaatst 31 januari 2011 - 15:07

nisha zei:

wat is er mis mee om een eerste nestje naar de fok te laten gaan??? Misschien zijn er wel mensen die wel weten wat ze doen met hun eerste nestje!! Bij mij zijn er ook kittens naar fok gegaan, terwijl het eerste nestje was... Er was niks mis met de kittens en ik heb geen rassen gekruist, de kleurcombinaties klopten en alle testen waren gedaan!

Je hoeft je daarom niet zo aangevallen te voelen. Dat is toch maar gewoon mijn mening? Ik zelf heb geen kitten van ons 1e nestje naar de fok laten gaan omdat ik van mezelf vind dat ik niet genoeg ervaren ben. Een fokpoesje brengt toch nog dat ietsje meer verantwoordelijkheden mee vind ik. Als ik wou, had ik de 2 meisjes ook kunnen verkopen als fokpoesjes, want er was meer vraag om ermee te fokken dan ze te houden als huisdier, maar ik wilde eerst ons 1e nestje opvolgen.
Ik zat er ook altijd mee in mijn achterhoofd dat er soms generaties moeten over gaan om bepaalde lijnen te kunnen verbeteren en dat het me niet altijd even verstandig lijkt om met het 1e het beste poesje van het 1e nestje verder te fokken. Het kan wel, maar niet altijd en ik vind het minder verantwoord van beginnende fokkers om direct kittens te gaan verkopen voor de fok.

Ik ken zelf een aantal zeer degelijke fokkers die enkel en alleen zelf kittens aanhielden voor de fok om de lijnen te kunnen verbeteren en er zelfs dan nog niet altijd aan denken om een kitten van een volgende generatie door te verkopen voor de fok. Terwijl het inteelpercentage, de testen, het karakter, het uiterlijk... al heel goed zijn.

Bewerkt door Spanishke, 31 januari 2011 - 15:17.

Geplaatste afbeelding
:hart: Not a single catlover's heart can resist a simple "meow" :hart:

henny
henny
  • 1.601 berichten

#129 Geplaatst 31 januari 2011 - 15:26

Spanishke zei:

Je hoeft je daarom niet zo aangevallen te voelen. Dat is toch maar gewoon mijn mening? Ik zelf heb geen kitten van ons 1e nestje naar de fok laten gaan omdat ik van mezelf vind dat ik niet genoeg ervaren ben. Een fokpoesje brengt toch nog dat ietsje meer verantwoordelijkheden mee vind ik. Als ik wou, had ik de 2 meisjes ook kunnen verkopen als fokpoesjes, want er was meer vraag om ermee te fokken dan ze te houden als huisdier, maar ik wilde eerst ons 1e nestje opvolgen.
Ik zat er ook altijd mee in mijn achterhoofd dat er soms generaties moeten over gaan om bepaalde lijnen te kunnen verbeteren en dat het me niet altijd even verstandig lijkt om met het 1e het beste poesje van het 1e nestje verder te fokken. Het kan wel, maar niet altijd en ik vind het minder verantwoord van beginnende fokkers om direct kittens te gaan verkopen voor de fok.

Ik ken zelf een aantal zeer degelijke fokkers die enkel en alleen zelf kittens aanhielden voor de fok om de lijnen te kunnen verbeteren en er zelfs dan nog niet altijd aan denken om een kitten van een volgende generatie door te verkopen voor de fok. Terwijl het inteelpercentage, de testen, het karakter, het uiterlijk... al heel goed zijn.

Heel verstandig !!

Henny

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#130 Geplaatst 31 januari 2011 - 15:32

Spanishke zei:

Ik ga akkoord met je, Katrien ;)

Ik heb uit eerste nestje zelf een poesje gehouden (tja, zwak en verliefd :love3: ) maar voor de rest is er nog niets naar de fok gegaan hier en ja, ook ik kreeg veel aanvragen van fokkers, maar eerst maar eens zelf kijken of het vertrouwen dat ik heb in de lijnen van mijn katten ook gegrond is...

Voor Pumpkin krijg ik nu heel veel aanvragen om te dekken, maar ook daar ben ik streng. Sommige mensen begrijpen dat, anderen niet. Tja... dat is dan maar zo.

Ik wil gerust wel dekkingen geven van mijn katers aan fokkers die iets moois en gezonds willen opbouwen, maar dan moeten zij ook begrijpen dat ik bij een jonge kater van nog geen twee jaar, die uit "nieuwe" lijnen komt eerst zelf wil kijken of hij wel gezonde en goede nakomelingen krijgt. Ik zou het heel erg vinden moest ik andere mensen met veel miserie opzadelen. Uiteraard vertrouw ik de fokker waarvan Pumpkin komt wel heel goed, anders was ik Pumpkin nooit gaan halen, maar ik heb ook geleerd dat verantwoordelijk handelen in houdt dat je eerst zelf kijkt wat een lijn doet, vooraleer je die aan anderen gaat verder geven.

Haast en spoed is zelden goed, en traag kan ook ;)

Bewerkt door Smitten Kitten, 31 januari 2011 - 15:34.

nisha's wonderland
nisha's wonderland
  • 2.871 berichten

#131 Geplaatst 31 januari 2011 - 19:59

ik vind er in elk geval niks mis mee om een eerste nest naar de fok te laten gaan... Ik had dan ook al selkirks voor ik begon te fokken (vind dat dus echt een lelijk woord)... Ik weet dat hun lijnen goed zitten en ook die van de kater...

veerlevs
veerlevs
  • 2.275 berichten
  • 2 katten

#132 Geplaatst 31 januari 2011 - 20:18

Eragon zei:

Ik zie niet goed in wat een prijs met een ras heeft te maken. Tenzij he bedoelt dat de prijs naar boven geduwd wordt zonder enige reden.
Bij de Coons zie je ook fokkers die 1000 à 1200 EUR voor een kat vragen door de goede lijnen en de showkwaliteit. Als ik als koper daarin trap, dan kan ik dat alleen mezelf kwalijk nemen en dan denk ik dat ik als koper wel meer in het zak gezet wordt in deze wereld.

Idem dito de fokkers die hun kittens voor 200 à 300 EUR verkopen.

Als ik me als koper heel goed voel bij een fokker die 700 vraagt in plaats van 550, wel dan ga ik daarover nadenken en bewust die beslissing nemen en niet omdat die meer kost dan een andere kat en dus geacht wordt beter te zijn.

Ik ken in het coon-wereldje meer fokkers die idd 1200 EUR vragen voor een fokdier en 600 tot 700 voor een coon waar niet mee gefokt wordt.  Voor mij geen probleem, want ik fok niet, maar ik begrijp dat prijsverschil ook niet altijd even goed.  Ben dan wel geen fokker, dus ik neem aan dat er wel een uitleg zal voor zijn :)

Serenity
Serenity
  • 4.269 berichten
  • 7 katten

#133 Geplaatst 01 februari 2011 - 01:12

Ik heb voor 1 van mijn fokkaters ook 1200 betaald. Nuja dat vind ik er ook wel over...Maarjah. Er zijn inderdaad wel fokkers die het blijkbaar ook voor groffe winst doen. :(
Geplaatste afbeelding

Guest_Eragon_*
Guest_Eragon_*

#134 Geplaatst 01 februari 2011 - 10:52

veerlevs zei:

Ik ken in het coon-wereldje meer fokkers die idd 1200 EUR vragen voor een fokdier en 600 tot 700 voor een coon waar niet mee gefokt wordt. Voor mij geen probleem, want ik fok niet, maar ik begrijp dat prijsverschil ook niet altijd even goed. Ben dan wel geen fokker, dus ik neem aan dat er wel een uitleg zal voor zijn :)

Ik heb het over 1200 EUR voor een gezelschapsdier, die prijs hoorde ik op een kattenshow.

Serenity zei:

Ik heb voor 1 van mijn fokkaters ook 1200 betaald. Nuja dat vind ik er ook wel over...Maarjah. Er zijn inderdaad wel fokkers die het blijkbaar ook voor groffe winst doen. :(

Ik denk dat het vooral is om kopers wat te doen nadenken al bestaan er andere manieren daarvoor maar bon, ik heb zoiets van als je akkoord gaat om die prijs te betalen, dan kan je er later niet meer over klagen hé. Er zal wel een reden zijn dat je bereid was die prijs te betalen veronderstel ik ;)

Guest_Eragon_*
Guest_Eragon_*

#135 Geplaatst 01 februari 2011 - 10:54

nisha zei:

ik vind er in elk geval niks mis mee om een eerste nest naar de fok te laten gaan... Ik had dan ook al selkirks voor ik begon te fokken (vind dat dus echt een lelijk woord)... Ik weet dat hun lijnen goed zitten en ook die van de kater...

Ieder zijn fokbeleid en prijsbeleid. ALs jij vindt dat je kat voldeed aan de vereisten alsook de koper, dan zie ik er persoonlijk geen graten in en zelf mocht ik of een ander dat vinden, het is jouw fokbeleid hé ;)