Spring naar inhoud

- - - - -

verkoop van kittens

• Log in om te reageren
202 reacties op dit onderwerp
Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#16 Geplaatst 29 januari 2011 - 15:41

Nahs zei:

de vraag is als er meer gevraagd wordt:

wat wordt er dan gedaan vanuit de fokker van de kat als deze niet fokgeschikt blijkt te zijn?

Sommige fokkers vinden het belangrijk om meer te vragen voor fokdieren, omdat ze zelf ook meer betalen in het buitenland.
Ik vindt dat je dit niet hoeft door te berekenen omdat het jou keuze is.

Daar ga ik wel mee akkoord. Ik vraag niet meer aangezien ik wil dat mensen in de eerste plaats het dier als liefhebberdier nemen, en men moet dan ook niet verwachten dat ik het dier terug betaal als ze er niet mee kunnen fokken. Maar vraagt een fokker voor een fokdier extra geld dan vind ik het maar normaal dat dat extraatje terug betaald wordt als er niet met het dier gefokt kan worden. Maar... wanneer kan je niet met de kat fokken? Hoe wordt dit bepaald? Het kan soms ook aan de nieuwe eigenaar liggen (bv poes pas met 5 jaar een nest laten krijgen waardoor ze bevallingsmoeilijkheden heeft en keizersnede moet krijgen. Of poes krols laten worden zonder een gezond beleid zodat die baarmoederontsteking krijgt. Dit soort dingen kan je toch moeilijk gaan vergoeden als fokker... Maar waar ligt dan de grens???)

Ik vind het allemaal maar rompslomp en verkoop katten enkel als liefhebberdier met eventueel de mogelijkheid om er een nestje mee te doen. Anders verhuizen ze hier vroeggecastreerd.

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#17 Geplaatst 29 januari 2011 - 15:47

Karwendel zei:

Niet dus!
Ook zal ik nooit meer betalen,omdat ik er mee wil fokken,heb nu een poes van bijna 4 jaar,die niet opneemt na tig dekkingen.
Onze mooie witte Mélina,nu 15 jaar heeft 2 maal een keizersnede gehad,éen kitten,ze kreeg tijdens de dracht een bmo,daar gaan je verwachtingen dan met je mooie fokpoes :(
Ik heb voor Mélina ook nooit meer betaald,dat speelde trouwens in die tijd nog niet.

Ik heb wel katten duurder betaald omdat ik ermee wil fokken. Maar dat vind ik geen reden om zelf ook meer geld te vragen. Ik betreur het eigenlijk dat geld zo'n prominente plaats is gaan innemen in het fokken...

Dat zie je ook terug in dekgeld en de dekvoorwaarden. Als je de "oudere" generatie fokkers vergelijkt met de "jongere" generatie dan verschiet je soms van de grote verschillen in dekgeld en dekvoorwaarden. De "oudere" generatie is vaak veel schappelijker vind ik dan!

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#18 Geplaatst 29 januari 2011 - 15:50

Smitten Kitten zei:

Daar ga ik wel mee akkoord. Ik vraag niet meer aangezien ik wil dat mensen in de eerste plaats het dier als liefhebberdier nemen, en men moet dan ook niet verwachten dat ik het dier terug betaal als ze er niet mee kunnen fokken. Maar vraagt een fokker voor een fokdier extra geld dan vind ik het maar normaal dat dat extraatje terug betaald wordt als er niet met het dier gefokt kan worden. Maar... wanneer kan je niet met de kat fokken? Hoe wordt dit bepaald? Het kan soms ook aan de nieuwe eigenaar liggen (bv poes pas met 5 jaar een nest laten krijgen waardoor ze bevallingsmoeilijkheden heeft en keizersnede moet krijgen. Of poes krols laten worden zonder een gezond beleid zodat die baarmoederontsteking krijgt. Dit soort dingen kan je toch moeilijk gaan vergoeden als fokker... Maar waar ligt dan de grens???)

Ik vind het allemaal maar rompslomp en verkoop katten enkel als liefhebberdier met eventueel de mogelijkheid om er een nestje mee te doen. Anders verhuizen ze hier vroeggecastreerd.

probleem is dat in sommige landen fokkers de poezen tig keer krols laten worden, geen pil willen gebruiken, en dan valt een poes van zelf eens krols aan baarmoeder infectie.
of een kat wordt overshowed, en ontwikkelt fip.

wat is eigen risico en wat valt onder het risico van de verkopende fokker.

Tegenwoordig vindt ik buitenlandse fokkers echt ontiegelijk brutaal.
die durven reiskosten retour te vragen, sterilisatie kosten, voerkosten, en dan te zeggen dat de kat een plek inneemt van een fokkat.
En dit zijn nog maar een fractie van de verhalen die je hoort

Karwendel
Karwendel
  • 1.576 berichten

#19 Geplaatst 29 januari 2011 - 15:55

Dat klopt helemaal,toen ik 20 jaar geleden me ging verdiepen in het ras,waren de prijzen vrijwel overal gelijk,er kon eens 25 of 50 gld verschil zijn,maar niet zoals nu honderden euro's verschil.
Er is natuurlijk veel veranderd in de jaren,we zijn gaan testen op PKD en daarna op HCM,dus liepen de prijzen van de kittens en dekkaters omhoog.
Maar juist nu zie ik vaak nestjes,waarvan de moederpoes niet getest is en die vragen voor hun kittens 700 tot 800 Euro. :s

Lilia2055
Lilia2055
  • 4.590 berichten
  • 3 katten

#20 Geplaatst 29 januari 2011 - 16:07

Wat ik bv ook niet versta is dat men uit een nestje met scottish straight, fold en highland fold men verschillende prijzen hanteert per kitten. Deze krijgen toch allen dezelfde zorgen, dus waarom meer vragen?
Geplaatste afbeelding

britjes
britjes
  • 3.729 berichten

#21 Geplaatst 29 januari 2011 - 18:52

Toch zie ik vaak op een site staan dat voor 1 kleur poes 550 gevraagt word terwijl uit het zelfde nest andere kleur in ene 650 euro gevraagt word. sorry maar dat vind ik belachelijk en raar :s
Geplaatste afbeelding

nisha's wonderland
nisha's wonderland
  • 2.871 berichten

#22 Geplaatst 29 januari 2011 - 19:04

Ik hanteer ook 1 prijs maar ik merk wel dat de meeste catterien waar ik mijn katten vandaan haal echt meer vragen als het naar de fok gaat... Dat variëert van 50tot 200euro meer...

Ik geef alle mensen de vrije keuze maar als ze zeggen" neen "krijgen ze een fokverbod mee op stamboom.

nisha's wonderland
nisha's wonderland
  • 2.871 berichten

#23 Geplaatst 29 januari 2011 - 19:06

Lilia2055 zei:

Wat ik bv ook niet versta is dat men uit een nestje met scottish straight, fold en highland fold men verschillende prijzen hanteert per kitten. Deze krijgen toch allen dezelfde zorgen, dus waarom meer vragen?

hier is er wel een prijsverschil in straight, korthaar en langhaar...

Lilia2055
Lilia2055
  • 4.590 berichten
  • 3 katten

#24 Geplaatst 29 januari 2011 - 19:32

Ja maar waarom?
Geplaatste afbeelding

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#25 Geplaatst 29 januari 2011 - 19:54

Lilia2055 zei:

Ja maar waarom?

Omdat het kan?

Lilia2055
Lilia2055
  • 4.590 berichten
  • 3 katten

#26 Geplaatst 29 januari 2011 - 20:06

ah dus een echt logische reden is er niet?
Geplaatste afbeelding

Karwendel
Karwendel
  • 1.576 berichten

#27 Geplaatst 29 januari 2011 - 20:13

Nee :x

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#28 Geplaatst 29 januari 2011 - 20:22

Lilia2055 zei:

ah dus een echt logische reden is er niet?

Laten we zeggen dat het voor sommige mensen logisch is :LOL:

Ik ken catteries waar kleurtjes elk een andere prijs hebben. Dragen ze iets dan betaal je nog eens x euro per dingetje dat ze dragen (langhaar/cinnamon/point/...) Vachtlengtes nog een andere prijs. Liefhebber/show/fokdier ook nog een andere prijs. Verkoop naar buitenland nog een andere prijs. Achja, als ze er zelf maar aan uit kunnen, maar op mij komt het over als een winkel. Ik hou er niet van.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#29 Geplaatst 29 januari 2011 - 20:26

Ik vraag ook verschillende prijzen voor brit en britannica. Er is een meerprijs van 60 euro.

Waarom ??
Omdat de prijzen daar wel bij allemaal hoger liggen.
Het is ook zeker niet evident ook cp britannica's te vinden en ze te fokken. Je hebt ze ook niet in elk nest en verschillende bloedlijnen vinden is een heuse zoektocht.

Ergens onterecht dat meer gevraagd wordt, voorheen waren ze huiskatjes (niet-erkend), nu ineens zeer gewild en populair.

We houden ons aan vaste prijzen en nooit heeft iemand daarover geklaagd.

Ik vind het ook normaal dat je de gebruikelijke prijzen binnen je eigen land gebruikt. Onder de prijs gaan verkopen is niet logisch (vanwege de kosten). En boven de prijs ? Tja dan moet je natuurlijk wel geschikt personeel gaan vinden voor je kittens...

Zelf betaal ik zowat het dubbele voor een fokpoes/kater. Maar dat heb ik er graag voor over, zeker met mooie lijnen en garanties. En vaak bij kittens uit het buitenland werden er ook extra vaccinaties gegeven.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#30 Geplaatst 29 januari 2011 - 20:30

Smitten Kitten zei:

Laten we zeggen dat het voor sommige mensen logisch is :LOL:

Ik ken catteries waar kleurtjes elk een andere prijs hebben. Dragen ze iets dan betaal je nog eens x euro per dingetje dat ze dragen (langhaar/cinnamon/point/...) Vachtlengtes nog een andere prijs. Liefhebber/show/fokdier ook nog een andere prijs. Verkoop naar buitenland nog een andere prijs. Achja, als ze er zelf maar aan uit kunnen, maar op mij komt het over als een winkel. Ik hou er niet van.

Wat betrefd de kleurtjes, vraag ik ook verschillende prijzen.
Reden : de klassieke kleuren uit een colorpoint/klassiek combinatie zijn hier eigenlijk ongewild. Ze zijn vanwege de oogkleur geen showkwaliteit en dus goedkoper vertrekken.
Dan wijs ik de mensen er ook op dat ze geen showkwaliteit kitten hebben, maar een zeer mooi britje van huiskatkwaliteit.

Zo zit je eigenlijk weer gelijk qua prijzen. Wat bij het ene kitten wat minder is, is dan wat meer voor een ander.