Spring naar inhoud

- - - - -

verkoop van kittens

• Log in om te reageren
202 reacties op dit onderwerp
calaquendi
calaquendi
  • 746 berichten
  • 8 katten

#166 Geplaatst 03 februari 2011 - 15:40

In Nederland hebben 2 heel grote catteries die jarenlang zo goed als  alles voor de fok verkochten de Ragdoll heel veel schade toe gebracht.   Bij een bleven zelfs de liefhebbers die een kitten dat overleed aan HCM  voor de leeftijd van drie jaar erg in de kou staan.  Die fokster bleef moedwillig doorgaan met diezelfde lijnen en werd  bovendien door het toenmalige bestuur van een Ragdoll vereniging ook nog eens de handen boven  het hoofd gehouden nadat ze een paar maanden voordien geroyeerd werd door diezelfde vereniging.  :evil: :evil: :evil:
Toen dat enkele jaren geleden uitkwam en de HCM positieve Ragdolls  geopenbaard werden op de websites, was  het gevolg dat de cattery in  kwestie haar Ragdoll kittens uit HCM lijnen aan  dumpprijzen (500 - 800 euro voor een  fokkat/dekkater) zonder  fokbeperkingen aan iedereen begon te verkopen.  

Een andere grote Nederlandse cattery verving gewoonweg haar positief  gescande Ragdolls door look-a-likes. Dan kregen catteries nadien  door  schijnbaar onverwante Ragdolls van dezelfde cattery met elkaar te  kruisen te maken met grote gezondheidsproblemen.

Bij weer een andere grote Nederlandse cattery liepen alle katers los bij de poezen, werden  verschillende nestjes samen gevoegd tot 1 nest voor de stamboomaanvragen (en daar gingen er dan ook voor de fok van weg), zodat je daar ook  niet weet of de op de stamboom vermelde voorouders wel kloppen. Die cattery werd jaren geleden geroyeerd door alle Nederlandse  verenigingen, maar kon wel vele jaren verder doen door de stambomen aan  te vragen in België onder een andere naam.
Al hetgeen je nodig hebt is een beetje kennis van de Ragdoll genetica en je zal zo ook wel doorhebben dat oa een high mitted bicolor kater die ze hadden de ene keer vererfde als high mitted, de volgende keer als true bicolor en de keer daarop weer als mid high white.  Dat is genetische niet mogelijk dat een kat van genotype iedere keer als een kameleon zo veranderd.

Guest_Eragon_*
Guest_Eragon_*

#167 Geplaatst 03 februari 2011 - 15:46

calaquendi zei:

In Nederland hebben 2 heel grote catteries die jarenlang zo goed als alles voor de fok verkochten de Ragdoll heel veel schade toe gebracht. Bij een bleven zelfs de liefhebbers die een kitten dat overleed aan HCM voor de leeftijd van drie jaar erg in de kou staan. Die fokster bleef moedwillig doorgaan met diezelfde lijnen en werd bovendien door het toenmalige bestuur van een Ragdoll vereniging ook nog eens de handen boven het hoofd gehouden nadat ze een paar maanden voordien geroyeerd werd door diezelfde vereniging. :evil: :evil: :evil:
Toen dat enkele jaren geleden uitkwam en de HCM positieve Ragdolls geopenbaard werden op de websites, was het gevolg dat de cattery in kwestie haar Ragdoll kittens uit HCM lijnen aan dumpprijzen (500 - 800 euro voor een fokkat/dekkater) zonder fokbeperkingen aan iedereen begon te verkopen.

Een andere grote Nederlandse cattery verving gewoonweg haar positief gescande Ragdolls door look-a-likes. Dan kregen catteries nadien door schijnbaar onverwante Ragdolls van dezelfde cattery met elkaar te kruisen te maken met grote gezondheidsproblemen.

Bij weer een andere grote Nederlandse cattery liepen alle katers los bij de poezen, werden verschillende nestjes samen gevoegd tot 1 nest voor de stamboomaanvragen (en daar gingen er dan ook voor de fok van weg), zodat je daar ook niet weet of de op de stamboom vermelde voorouders wel kloppen. Die cattery werd jaren geleden geroyeerd door alle Nederlandse verenigingen, maar kon wel vele jaren verder doen door de stambomen aan te vragen in België onder een andere naam.
Al hetgeen je nodig hebt is een beetje kennis van de Ragdoll genetica en je zal zo ook wel doorhebben dat oa een high mitted bicolor kater die ze hadden de ene keer vererfde als high mitted, de volgende keer als true bicolor en de keer daarop weer als mid high white. Dat is genetische niet mogelijk dat een kat van genotype iedere keer als een kameleon zo veranderd.

Catteries noemt zich dat, schandalige praktijken gewoon :evil: . Getuigt van weinig dierenliefde of respect voor zichzelf

Maar zo'n mensen zal je spijtig genoeg altijd hebben, nu, in he verleden en in de toekomst. Je kan je als fokker distantiëren en het anders willen doen, en veel uitleg geven zodat kopers weten waarop ze moeten letten en niet in de vallen tuimelen, maar spijtig genoeg kan je niet meer doen. Een hogere prijs vragen voor fokdieren zal zo'n mensen niet afschrikken want die halen er toch heel snel hun geld terug uit maar moest je als fokker in de toekomst kunnen zien hé... (en als kittenkoper - idem dito)

nisha's wonderland
nisha's wonderland
  • 2.871 berichten

#168 Geplaatst 03 februari 2011 - 15:48

Randa zei:

Er zijn inderdaad een aantal clubs in België die zich daar geen botten van aantrekken :censored: .
Bovendien als je die kat dat ongecastreerd gaat showen en ze wordt x keer gekeurd als een kat van een bepaald ras. Dan krijg je een bewijs waarmee je een stamboom kan aanvragen weliswaar leeg achter je poes of kater maar je kan er volop mee fokken ! :censored:
Dit is de rede waarom vele fokkers zo voorzichtig zijn

Ik heb voor xian in het verleden een nieuwe stamboom aangevraagd aangezien ik hem in een dierenwinkel had gekocht (ja echt dom van me) en de naam van de fokker er was afgeknipt. Nu ik kreeg geen nieuwe stamboom zonder dat het aan de eigenaar gevraagd was of het mocht... En uiteraard kreeg ik toelating, wel terug met "not for breed" op de stamboom. Maakte me niet uit, hij was toch allang gecastreerd...

nisha's wonderland
nisha's wonderland
  • 2.871 berichten

#169 Geplaatst 03 februari 2011 - 15:52

Smitten Kitten zei:

Nou... dat is nog het ergste... de mensen die zeggen "neenee, ik wil niet fokken" maar die ten alle kosten toch fokken met een kitten dat je als liefhebber plaatst. En dan geen stambomen aanvragen (want het verkoopt ook zonder) en op marktplaats zetten :o Denk je nu echt dat voor mensen die bereid zijn je dik te beliegen die stambomen ook maar iets uitmaken? Sommige mensen hebben gewoon een pathologische drang tot vermeerderen, die fokken met alles wat vast en los staat en een aantal leugentjes om "bestwil" tijdens het verwerven van hun kitten zullen hun echt niet tegen houden.

ik begin stilaan het vertrouwen in de mensheid te verliezen als ik dit allemaal lees... Ik zou het niet durven!! heb er zelf eentje met fokverbod en hij is netjes gecastreert op leeftijd van 6maand...
Waar gaat dit echt allemaal naartoe?! Denken mensen dan dat je rijk word als je een kittens verkoopt? Ik heb van mijn eerste nestje in elk geval niet zoveel over gehouden hoor! En uiteraard geinvesteerd in hun voeding en in hun nieuwe hcm testen...

calaquendi
calaquendi
  • 746 berichten
  • 8 katten

#170 Geplaatst 03 februari 2011 - 15:59

Er is ook een grote cattery in België wiens catterynaam opduikt in de  stambomen die een dierenwinkel aan zijn kittenkopers bezorgd.

In een van de (ondertussen gedelete omdat de website een paar jaar   geleden vernieuwd werd) gastenboeken van een Belgische Ragdoll cattery   stond er zelfs een doorverwijzing voor de aanschaf van een fokpoes van   een andere Belgische Ragdoll cattery.  Diegene die doorverwezen werd,   bleek dus van een dierenwinkel te zijn (was zo terug te vinden aan de hand van het e-mailadres). De mensen van de Belgische   Ragdoll cattery die hem doorverwezen werden met voornaam vermeld in het   gastenboek...Dan moet je toch al wel erg familiair en goed bevriend zijn met die   dierenwinkel.  Het is dan trouwens diezelfde cattery die mee in die stambomen van de dierenwinkel opduikt.

Toen wij net onze eerste kittens lieten castreren voordat ze konden   verhuizen als huisdier, hebben wij (bleek achteraf pas) ook een eigenaar   van een dierenwinkel op bezoek gehad.  Die wilde absoluut nog heel  snel  een kitten ongecastreerd mee krijgen.  Toen bleek dat we niet  zwichten  voor zijn vraag, wist hij met zichzelf geen blijf en verzon  hij  terplekke excuses zoals dat zijn vriendin niet wist waar hij was,  enz...
Hij zocht dus een dekkater voor de poezen uit zijn winkel en dan liefst nog tegen huisdierprijs...Dat er dan op de stamboom een fokverbod zou staan, dat was dan blijkbaar toch geen hinderniss om er dan toch mee te gaan fokken.

Dan wordt je wel erg voorzichtig met het verkopen van fokpoezen en   dekkaters en wil je toch ook eerst zeker zijn dat de huisdier kittens   ook gecastreerd vertrekken en dat er in België/Nederland/Spanje (een bevriende fokster uit Duitsland is heel erg bedrogen door een cattery in Spanje en spijtig genoeg is zij niet het niet enigste slachtoffer van die cattery die volop alles exporteerd voor de fok, bij voorkeur naar Nederland) geen   kittens voor de fok verkocht worden, tenzij dat je daar vooraf   schriftelijk toestemming voor verleent.  

Als je dan in je contract de beperking erbij zet dat er zonder voorafgaande schriftelijke toestemming geen kittens voor de fok verkocht mogen worden naar enkele landen, betekent het dus niet dat er geen fokpoezen verkocht mogen   worden, maar wel dat je toch een beetje mee kan volgen en voorkomen dat je lijnen   niet bij de broodfokkers terecht komen en dat ze bij catteries terecht   komen die het beste voor hebben met je geliefd ras.

Eigenlijk kom ik in de verleiding om Duitsland er ook aan toe te voegen  en niet omdat er al veel Ragdolls van ons in Duitsland zitten, maar  gewoonweg omdat we daar hetzelfde fenomeen zien als hier : als ze al liegen en  bedriegen om gratis of tegen huisdierprijs fokkatten los te krijgen, dan mag je ook wel verwachten dat ze hun contracten niet zullen naleven.

Ik vind het zelf ook nog altijd het eerlijkste als ik het eerst aan de catteries waar onze poezen vandaan  komen of ze er iets mee inzitten dat een nakomeling van hun poes naar  een andere cattery vertrekt, ook al staat dat niet mee in het contract.

Guest_chriske_*
Guest_chriske_*

#171 Geplaatst 03 februari 2011 - 17:59

britjes zei:

Als je weet dat een koper slechte plannen heeft dan verkoop je er toch niet aan? Sorry maar ik castreer niet op die leeftijd. Ik heb altijd geleerd dat de longetjes nog niet zover zijn ontwikkeld. Gelukkig doet mijn DA het ook niet op die leeftijd :oops: . Als ik iemand niet vertrouw is de deur om ze weg te sturen heel dichtbij ;) . Plaats het sowieso ook in het contract dat er nietgefokt mee mag worden. Word er wel 1 verkocht voor de fok wat tot op heden nog niet gebeurd is zet ik het er ook bij.

Ik ken een fokster die als je daar op dek komt en ze wil niet dat de katers de fok in gaat en jij als fokker zet het dan ook in jou contract en er word dan wel mee gefokt kost het mij 2000 euro :s

Wat ik vooral geleerd heb is dat het zeker niet op de gezichten van de toekomstige koper te lezen staat , tja een goede les maar dan wel 1 met veel rancunes !!! :evil:

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#172 Geplaatst 03 februari 2011 - 18:32

chriske zei:

Wat ik vooral geleerd heb is dat het zeker niet op de gezichten van de toekomstige koper te lezen staat , tja een goede les maar dan wel 1 met veel rancunes !!! :evil:

Inderdaad, mooie praatjes en schitterende ideeën laten ze horen. Ze zijn goed op de hoogte hoe ze een fokker er in moeten luizen...

saparapah
saparapah
  • 1.324 berichten
  • 3 katten

#173 Geplaatst 03 februari 2011 - 19:50

Nahs zei:

probleem is dat je soms een goed gevoel hebt
en maanden later komt het nare gevoel helaas vorig jaar meegemaakt.

soms denk ik er dus wel al over na om gecastreerd te verkopen.

Dit heb ik ook gehoord van de fokster van ons Zita. Ze is zelfs zo ontgoocheld in bepaalde kittenkopers dat ze het fokken af bouwt. De mama van Zita is al gesteriliseerd, alsook een andere poes van de cattery. Ik was er niet goed van, van de verhalen dit ik hoorde.
En idd. sommige kopers spelen het spel heel sluw!!
Geplaatste afbeelding
Groetjes en poezekopjes, Sarah

Trolleke
Trolleke
  • 698 berichten
  • 9 katten

#174 Geplaatst 04 februari 2011 - 21:22

Alle katten gesteriliseerd, geïdentificeerd en geregistreerd

Geplaatste afbeelding  Om een oplossing te bieden aan het stijgend aantal katten heeft de  Federale Overheidsdienst Dierenwelzijn een meerjarenplan voorbereid.   Doorgedreven sterilisatie van katten is nodig om de stijging van het  aantal zwerf - en asieldieren te stoppen en hopelijk om te keren. Het  doel is dat tegen 2016 alle katten gesteriliseerd, geïdentificeerd en  geregistreerd moeten zijn.  

De start van dit plan is voorzien in 2011.

Stap 1 - 2011:  Alle katten geplaatst door een  dierenasiel moeten gesteriliseerd zijn of worden.  Dit wil zeggen dat de  sterilisatie gebeurt in het asiel, ofwel na adoptie door een dierenarts  gekozen door de adoptant.  De gesteriliseerde katten moeten ook  geïdentificeerd en geregistreerd worden in een databank.
Stap 2 - 2012: Alle katten ouder dan 6 maand  geplaatst door een dierenasiel moeten voorafgaand aan adoptie  gesteriliseerd, geïdentificeerd en geregistreerd worden. Voor de jongere  katten blijft stap 1 geldig.

In de provincie Limburg worden alle asielkatten reeds jaren gesteriliseerd/gecastreerd vanaf de leeftijd van 6 maand.  
Jonge katjes worden geplaatst met adoptiecontracten waarbij de  adoptant akkoord gaat met de verplichte sterilisatie/castratie bij eigen  dierenarts. Meer en meer vroegsterilisaties/castraties worden  uitgevoerd vanaf 3 à 4 maand.
Sinds juni 2010 laat het dierenasiel van Sint-Truiden ook reeds alle  volwassen asielkatten chippen. Ook het asiel van Genk en het noodasiel  te Lommel (Unco Jerry) moedigen adoptanten aan te kiezen voor het laten  chippen van een asielkat.  

Stap 3:  Ook katten jonger dan 6 maanden geplaatst door een dierenasiel moeten gesteriliseerd en geregistreerd zijn vóór adoptie.

Stap 4:  De katten verkocht door fokkers en  handelaars-fokkers moeten vóór verkoop gesteriliseerd worden, tenzij ze  verkocht worden aan een ander erkende fokker.  Deze dieren moeten  geïdentificeerd en geregistreerd zijn.

Stap 5: elke publiciteit voor katten wordt verboden.

Stap 6 - 2016 : Elke kat geboren na 1/1/2011 moet gesteriliseerd en geïdentificeerd en geregistreerd worden.

Begrijp ik het goed als ik in stap 4 lees dat een fokker de kat vanaf dit jaar gesteriliseerd moet verkopen ????
Geplaatste afbeelding
Linda en de poezenbende

Trolleke
Trolleke
  • 698 berichten
  • 9 katten

#175 Geplaatst 08 februari 2011 - 07:03

:anyone:

zijn die regels er al voor elke cattery ?

Geplaatste afbeelding
Linda en de poezenbende

britjes
britjes
  • 3.729 berichten

#176 Geplaatst 08 februari 2011 - 10:34

Misschien belgie? maar niet nederland.
Geplaatste afbeelding

Guest_Eragon_*
Guest_Eragon_*

#177 Geplaatst 08 februari 2011 - 10:37

Neen Wea weet daar meer over maar die zijn er zeker nog niet door. Ik dacht persoonlijk dat dat een voorstel was waarvan nu al grote delen in vraag worden gesteld

Choeke
Choeke
  • 7.121 berichten
  • 4 katten

#178 Geplaatst 08 februari 2011 - 15:31

Hier gaan alle katers zekers al 'geholpen' buiten omdat ik zelf geen dekkaters heb en je zo veel bonje vermijd met cattery's waar je op dek wilt gaan.
Jij als fokker kan te vertrouwen zijn ,maar die derde partij?????????????

Guest_trio_*
Guest_trio_*

#179 Geplaatst 08 februari 2011 - 16:50

Choeke zei:

Hier gaan alle katers zekers al 'geholpen' buiten omdat ik zelf geen dekkaters heb en je zo veel bonje vermijd met cattery's waar je op dek wilt gaan.
Jij als fokker kan te vertrouwen zijn ,maar die derde partij?????????????

Hier zijn ze netjes volgens afspraak gester. en gecastr. :p !

Choeke
Choeke
  • 7.121 berichten
  • 4 katten

#180 Geplaatst 08 februari 2011 - 17:46

Ja bij u wel.... maar ik ken ook andere verhalen