Spring naar inhoud

- - - - -

verkoop van kittens

• Log in om te reageren
202 reacties op dit onderwerp
Trolleke
Trolleke
  • 698 berichten
  • 9 katten

#181 Geplaatst 10 februari 2011 - 00:13

Antwoord van de Provincie Limburg:

Dit 'kattenmeerjarenplan' is bij de FOD dierenwelzijn nog  steeds in ontwerpfase.

De Limburgse asielen zitten momenteel  aan stap 2: doorgedreven sterilisatie van asielkatten voor de  adoptie met het aanmoedigen of zelf reeds laten chippen van de  asielkatten voor de adoptie (volgens financiële  haalbaarheid)
Geplaatste afbeelding
Linda en de poezenbende

jopperke
jopperke
  • 2.001 berichten
  • 6 katten

#182 Geplaatst 10 februari 2011 - 12:19

ik heb ook geleerd dat verantwoordelijk handelen in houdt dat je eerst zelf kijkt wat een lijn doet, vooraleer je die aan anderen gaat verder geven.

Amen! Ik ben nog ver af van mijn eerste nest britjes (eerst nog een fokpoesje vinden ;) ), maar zowieso ben ik ook van plan om van het eerste nestje alle kittens die weggaan te laten vroegcastreren en eens eerst te kijken hoe die uitgroeien.

jopperke
jopperke
  • 2.001 berichten
  • 6 katten

#183 Geplaatst 10 februari 2011 - 12:37

mijn veearts zegt dat hij geen vroegcastraties wilt uitvoeren wegens niet gezond voor de katjes... De balletjes nog niet ontwikkeld enzo..
Nu merk ik wel dat veel ks-ers dit al doen, kan ik hier wat info over krijgen of moet ik op andere topic zijn ervoor?

Voor meer info kan je deze infomap downloaden: vroegcastratie.pdf - Wuala

jopperke
jopperke
  • 2.001 berichten
  • 6 katten

#184 Geplaatst 10 februari 2011 - 12:48

@ Trolleke: dit was idd een voorstel van het FOD, maar daar is uiteraard massaal protest op gekomen. Wij hebben met de FWF ook een alternatief plan opgesteld (zie FWF  Castratie plan (FOD België) ) en zijn op basis daarvan uitgenodigd op gesprekken die hebben plaatsgehad met DA, asielen, fokkers en handelaars. Wij waren aanwezig bij het gesprek met de fokkers en handelaars. Daar is besproken om alle raskatten te laten registreren als raskat, zodat ze buiten dit castratieplan zouden vallen. Er zou door de fokkersverenigingen één database worden opgezet om de chips te registreren. Ook de asielen zouden zelf een database oprichten. Zowieso zie ik dat al niet goedkomen, want het zal door interne twisten niet bij één database voor de asielen en één database voor de fokkers blijven... Ik verwacht dus een wildgroei aan databases waar niemand nog aan uit kan. Terwijl we nu één centrale database hebben...(ID chips) :o Maar na de vergadering hebben we niets meer gehoord over de conclusies uit die gesprekken. Maar... ondertussen is er wel gevraagd door het FOD aan enkele studenten dierenzorg van de Kaho Sint-Lieven om enquêtes te gaan houden bij alle doelgroepen van het castratieplan om de meningen erover te verzamelen. Wendy en ik begeleiden die studenten hier ook mee in. Momenteel worden de enquêtes klaargestoomd. En daar zal dus waarschijnlijk het beleid mee op gebaseerd worden. Ik reken er dus alvast op dat het castratieplan zoals eerst voorgesteld fameus afgezwakt zal worden, er zal (door de slechte asielen) niet genoeg draagvlak voor zijn vrees ik.

elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
  • 6 katten

#185 Geplaatst 16 mei 2011 - 14:07

saparapah zei:

Ik heb zo een kitten gekocht met fokverbod, niet omdat ik absoluut niet wou fokken, maar omdat ze mij gezegd hadden dat je nooit kon voorkomen dat er silver kittens uit een golden poes komen (ook niet bij golden x golden ). En ik zie echt niet graag silver. Dus maar besloten om Zita te houden als gezelschapsdier.

Jeetje, wie heeft jou dat ooit gezegd. :louche: Ik hoop dat dat de fokker niet was!?
Nogal sneu dat er zoveel verkeerde informatie gegeven wordt aan kittenkopers.

Geplaatste afbeelding

elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
  • 6 katten

#186 Geplaatst 16 mei 2011 - 14:16

Hier gaan al de kittentjes naar liefhebbers.
Ik heb geen eigen dekkaer en veel cattery's hebben bepaalde eisen als je hun dekkater wil gebruiken. Zo mochten de katertjes van al mijn vorige nesten niet als dekkater gebruikt worden. Indien ik zelf een kater ging houden, mocht ik deze wel als dekkater houden. Nu heb ik helemaal niet de intentie om een eigen dekkater aan te schaffen en al helemaal niet één die familie is van andere katten. ;)
Daarbij wil ik ook geen katertjes als dekkater plaatsen. Dit omdat ik vind dat ze te vaak apart gehouden worden en dit wil ik niet. Ik vind het soms zo schrijnende toestanden; een dekkater die z'n hele leven gewoon in een kooi zit. Echt zielig. Dit wens ik niet voor "mijn" kittentjes.
Tot nu toe heb ik ervoor gekozen om alle poesjes die hier verhuizen, naar liefhebbers te laten gaan. Cattery's die mij tot op heden gecontacteerd hebben, hebben steeds bot gevangen. Ik zit er gewoon erg mee dat poeslief vb. 3 nesten op een jaar zou hebben. Er zijn teveel mensen op deze aardbol die geld uit hun nesten willen slaan.
Hier vertrekken ze dus allemaal met fokverbod.

Toen ik voor een blue golden pers aan het kijken was waren prijzen van 1500€ of meer helemaal niet vreemd. Wou je datzelfde poesje kopen als liefhebberspoes betaalde je maar een fractie van die prijs. Ik vind dit ook raar. Waarom plots zoveel meer geld uit een kitten willen slaan, enkel omdat ermee gefokt kan/mag worden?
Het is zoals hierboven reeds aangegeven werd, je bent niet zeker dat het poesje een goed fokdier is. Voor hetzelfde geld laat ze al haar kittens links liggen.
Ik kan begrijpen dat er iets meer gevraagd wordt, zodat sommige mensen toch iets beter nadenken als ze willen fokken. Maar 1000€ meer vind ik echt overdreven. Ik vind het zelfd schandalig dat zo'n prijzen gevraagd durven worden!
(En al helemaal als er zelfs niet op hcm getest wordt en men doodleuk blijft beweren dat hcm niet voorkomt in de lijnen. :roll: Inteelt bij deze katten is ook niets nieuws, en toch is 1500€ een "schappelijke" prijs? Bah!)

Geplaatste afbeelding

cathy67
cathy67
  • 479 berichten

#187 Geplaatst 16 mei 2011 - 15:14

Smitten Kitten zei:

Ik heb wel katten duurder betaald omdat ik ermee wil fokken. Maar dat vind ik geen reden om zelf ook meer geld te vragen. Ik betreur het eigenlijk dat geld zo'n prominente plaats is gaan innemen in het fokken...

Dat zie je ook terug in dekgeld en de dekvoorwaarden. Als je de "oudere" generatie fokkers vergelijkt met de "jongere" generatie dan verschiet je soms van de grote verschillen in dekgeld en dekvoorwaarden. De "oudere" generatie is vaak veel schappelijker vind ik dan!

Hanne, ik ben het volledig met je eens.

Zwerver
Zwerver
  • 1.363 berichten
  • 2 katten

#188 Geplaatst 17 mei 2011 - 12:14

elixeryen zei:

Hier gaan al de kittentjes naar liefhebbers.
Ik heb geen eigen dekkaer en veel cattery's hebben bepaalde eisen als je hun dekkater wil gebruiken. Zo mochten de katertjes van al mijn vorige nesten niet als dekkater gebruikt worden. Indien ik zelf een kater ging houden, mocht ik deze wel als dekkater houden. Nu heb ik helemaal niet de intentie om een eigen dekkater aan te schaffen en al helemaal niet één die familie is van andere katten. ;)
Daarbij wil ik ook geen katertjes als dekkater plaatsen. Dit omdat ik vind dat ze te vaak apart gehouden worden en dit wil ik niet. Ik vind het soms zo schrijnende toestanden; een dekkater die z'n hele leven gewoon in een kooi zit. Echt zielig. Dit wens ik niet voor "mijn" kittentjes.
Tot nu toe heb ik ervoor gekozen om alle poesjes die hier verhuizen, naar liefhebbers te laten gaan. Cattery's die mij tot op heden gecontacteerd hebben, hebben steeds bot gevangen. Ik zit er gewoon erg mee dat poeslief vb. 3 nesten op een jaar zou hebben. Er zijn teveel mensen op deze aardbol die geld uit hun nesten willen slaan.
Hier vertrekken ze dus allemaal met fokverbod.

Toen ik voor een blue golden pers aan het kijken was waren prijzen van 1500€ of meer helemaal niet vreemd. Wou je datzelfde poesje kopen als liefhebberspoes betaalde je maar een fractie van die prijs. Ik vind dit ook raar. Waarom plots zoveel meer geld uit een kitten willen slaan, enkel omdat ermee gefokt kan/mag worden?
Het is zoals hierboven reeds aangegeven werd, je bent niet zeker dat het poesje een goed fokdier is. Voor hetzelfde geld laat ze al haar kittens links liggen.
Ik kan begrijpen dat er iets meer gevraagd wordt, zodat sommige mensen toch iets beter nadenken als ze willen fokken. Maar 1000€ meer vind ik echt overdreven. Ik vind het zelfd schandalig dat zo'n prijzen gevraagd durven worden!
(En al helemaal als er zelfs niet op hcm getest wordt en men doodleuk blijft beweren dat hcm niet voorkomt in de lijnen. :roll: Inteelt bij deze katten is ook niets nieuws, en toch is 1500€ een "schappelijke" prijs? Bah!)

Volledig mee eens, vooral de kleine letters.

Soms vraag ik me af waarom men zoveel katten heeft. Grote respect voor mensen die tijd (aandacht geven, goede verzorging, spelen) geven, ruimte (dat ze een grote ruimte hebben voor de katten en een fijne tuin waar ze lekker kunnen spelen) en geld (speelgoed kopen, voedsel, medicijnen, nieuwe materialen vervangen en DA kosten) aan hun katten uitgeven. Maar als men niet 1 van deze drie dingen heeft zijn kittenverkopers echt niet goed bezig.

Als ik een cattery zou starten dan zou ik het ook verkopen als gezelschapsdier. Als men wilt fokken, dan gaat ie maar ergens anders zoeken. Ik zou fokken voor m'n hobbie en plezier. Niet voor het geld.

Nee, money does not make me insane. Bij sommige mensen wel. Geld is geen noodzaak en maakt het leven wel makkelijk. Dat is echt niet nodig als je een kat verkoopt. Prijs verhogen omdat het een fokdier is vind ik verschrikkelijk stom. Ik zou niet kunnen, omdat ik een trauma heb aan die verschrikkelijke afbeeldingen, dierenleed ziet op tv.

Ik vertrouw weinig mensen, that's why. En ik wil van een mug geen olifant maken. Het verkopen van gezelschapsdier is kwestie van vertrouwen. Ik ga er niet vanuit dat er slechte mensen op bezoek kopen. Ik heb mensen kennis. Bepaalde gezichtstrekjes, informatie van een persoon en zijn/haar bedoelingen heb ik zo door of iemand de boel wilt bedriegen (dat de kittenkoper zegt: ik wil gezelschapsdier maar eigenlijk ook wel broodfokken expressie). Ik zou weleens weten van kittenverkopers hoe ze aanpakken als ze iemand echt niet kunnen vertrouwen.

Bewerkt door Zwerver, 17 mei 2011 - 12:35.

Geplaatste afbeelding

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#189 Geplaatst 17 mei 2011 - 13:17

Ik durf zeker een fokpoesje verkopen aan iemand die ik vertrouw, als iedereen zo gaat beginnen ik verkoop geen fokjes tja dan zal het snel gedaan zijn met fokken, toch?
Ik heb die kans ook gekregen om te fokken en daar ben ik die mensen heel dankbaar voor.
Sinds vorig jaar worden al mijn kittens vroeggecastreerd dus achter mijn rug kunnen de mensen er zeker niet met fokken.

Meer geld vragen nee dat doe ik niet, bij mij blijven de prijzen hetzelfde.
Ik heb er niets op tegen dat er een klein verschil zit in de prijs maar een groot verschil dat vind ik wel erg.

Midas
Midas
  • 5.472 berichten
  • 4 katten

#190 Geplaatst 17 mei 2011 - 13:28

Ik heb zelf nooit meer betaald voor een fokpoes of kater en zal dit ook nooit doen. en ook geen contracten , enkel garantie bewijs.
net ook naar een dekkater geweest en ook geen regeltjes opgelegd gekregen, anders had ik elders gegaan heel simpel.

Het vertrouwen is zeer belangrijk.

Kost al genoeg dus vind dat je dan toch zelf mag beslissen wat je met je lievelingetjes doet, zolang het maar liefdevol is.

Hopelijk is ons jongste nu zwanger, en zal zelf ook 1 prijs hanteren welke daar ben ik nog niet uit.

kitten koper voor fok of gewoon maakt niet uit worden het zelfde behandeld hier en klikt het oke dan doen ze wat ze willen zolang dat het normaal gebeurd op een verantwoorde manier.

Cisca
Cisca
  • 13.515 berichten

#191 Geplaatst 17 mei 2011 - 13:31

Ik geef fokkers ook de kans om met hun gekochte kitten te gaan fokken.
Mijn vraag word er ook niet hoger door enkel wat ik wil is dat ze goed terecht komen en dat kan ook best bij een fokker zo zijn.
Heeft die persoon raad en daad nodig sta ten alle tijde voor ze klaar.

britjes
britjes
  • 3.729 berichten

#192 Geplaatst 17 mei 2011 - 16:36

Vinden jullie het meerwaarde hebben dat een heel nest de fok in zou gaan? Ik niet iig. Ik ben selectief daarin hoor. Als ik het al niet geschikt vind gaat er bij mij niks de fok in. Tot op heden ook niet gebeurd. Dan zit er een fok verbod op. Hebben mensen die intensie wel moeten ze dat van te voren kenbaar makn. Ik hanteer geen verschillende prijzen. Dat vind ik gewoon bull shit. De woorden die ik dan nog wel eens hoor van ja maar die persoon die ermee gaat fokken die verdiend dan toch aan je kat? Slaat kant nog wal. Dan houd het in dat ik moet gaan verdienen omdat een ander ermee mag fokken. Voor mij dus maar 1 prijs. Die stijgt alleen als de dierenarts kosten ook zo blijven stijgend stijgt die prijs op een gegeven moment ook mee. Steeds meer erop toeleggen op een nest vind ik ook niet de bedoeling.
Geplaatste afbeelding

Cisca
Cisca
  • 13.515 berichten

#193 Geplaatst 17 mei 2011 - 16:43

Nee ik kijk wel of het kitten geen foutjes heeft hoor anders gaat het de fok zeker niet in
En idd hier ook als da duurder word word ik ook duurder daar ontkom je niet aan
Tot nu toe houd ik het nog bij 350 voor een kitten

britjes
britjes
  • 3.729 berichten

#194 Geplaatst 17 mei 2011 - 16:45

Cisca zei:

Nee ik kijk wel of het kitten geen foutjes heeft hoor anders gaat het de fok zeker niet in
En idd hier ook als da duurder word word ik ook duurder daar ontkom je niet aan
Tot nu toe houd ik het nog bij 350 voor een kitten

Dat is niet zo veel. Maar nou ken ik de prijzen al niet voor het ras wat je fokt. Misschien zijn mijn Da kosten een pak weg hoger geen idee waar dat aan ligt. :oops:
Geplaatste afbeelding

Cisca
Cisca
  • 13.515 berichten

#195 Geplaatst 17 mei 2011 - 16:47

Dat is heel weinig hoor, heb perzen maar gaat me echt niet om winst
Ik schiet er eerder nog bij in
Maar de liefde die je krijgt doet zoveel goed
En voordat iemand ermee komt ouder dieren zijn geent en getest