Spring naar inhoud

- - - - -

Chip, bandje, ... ?

• Log in om te reageren
10 reacties op dit onderwerp
magalietje
magalietje
  • 250 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 30 januari 2011 - 13:45

Hallo iedereen

ik heb eens een vraagje. Ik heb reeds een maandje een nieuwe kat, Moustique. Dit omdat ik mijn ander katje ben kwijtgeraakt. Ik hield superveel van haar en heb er natuurlijk echt ALLES aangedaan om haar terug te vinden, maar kreeg geen antwoord (zie 'vermist of gevonden': Toulouse gezocht). Om me wat te verstrooien kocht ik dus een nieuw katje. Nu ben ik bang als we ze binnen een aantal maanden buiten zullen laten (na sterilisatie want dan gaan ze niet zo ver weg) dat ik ze ook zal kwijtgeraken. Ik wil ze absoluut niet binnen houden, want mijn andere twee katjes gaan ook al jaren buiten. Nu vraag ik me af koop ik het best een bandje met adres en/of telefoonnummer op, maar dan is er het risico dat ze haar zelf ophangt of pijn doet. Je hebt ook bandjes die uitvallen als ze ergens aan blijft hangen, maar dat betrouw ik ook niet en als ze het dan kwijt is als ze wegloopt heeft het ook geen zin... Of misschien laat ik haar het best chippen, maar ik denk, aangezien dit niet te zien is dat een kat gechipt is, dat als ze ergens terecht komt de mensen haar niet zullen laten checken aan haar chip.  Of bestaat er niet zoiets als een chip waaraan je kan zien waar ze zich op een bepaald moment bevindt? Dus als ze dan wegloopt en ik laat het checken dan weet ik waar ze is.

Hopelijk hebben jullie goede raad ! :)
Miaauw

eve
eve
  • 1.368 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 30 januari 2011 - 14:11

Ik zou ze hoe dan ook laten chippen. De kans is er namelijk altijd dat mensen WEL checken en dan is ze mooi snel thuis. Als katten worden gevonden door mensen worden ze vaak ergens gebracht waar dit wel gecheckt kan worden zoals de DA of een asiel.
Je hebt er niets mee te verliezen het wel te doen, het bedrag is ook niet zo hoog en het zeker waard.

Wat betreft een bandje, ik ben er niet zo'n fan van, maar als je je kat toch buiten laat zou ik dat dan wel doen en het adreskokertje met nagellak dichtmaken. Toch wel eentje die los kan schieten, bijv van het merk Ancol, die zijn best goed.
Natuurlijk is het risico er dat ze die dan kwijt raakt als ze zoek is, maar zoals eerder gezegd: beter iets teveel dan te weinig.

Verder is het misschien een idee om op het forum te kijken bij Outdoor naar mogelijkheden om je tuin af te zetten of een kattenren. Zo kunnen ze op een veilige manier naar buiten.
Dat is toch wel de beste oplossing, maar ik weet niet of dit ook bij jou mogelijk is.
Mijn oudste kwam vaak buiten en heeft nu met de kattenren er echt geen probleem mee, dat ze niet meer verder kan komen. Lekker in de buitenlucht loeren is al fijn.

:geluk:

Geplaatste afbeelding

catherine
catherine
  • 40.158 berichten

#3 Geplaatst 30 januari 2011 - 14:16

Als je zo bang bent om ze buiten kwijt te geraken, hou ze dan gewoon binnen.
Een kat die buiten loopt heeft meer risico dat ze verloren loopt, of wordt meegepakt of onder een auto geraakt.
Anders je tuin veilig maken dat ze daar niet uitgeraakt. Wat jij wil is een chip die je kan volgen via sateliet! :o Hou ze dan gewoon binnen en heb je al die stress niet, je kan ze ook meenemen in de tuin met een tuigje aan.

Vosse
Vosse
  • 6.597 berichten
  • 1 katten

#4 Geplaatst 30 januari 2011 - 14:45

Mijn kat heeft zowel een bandje als een chip.

Als je eens via de zoekfunctie zoekt naar "halsbandje" dan vind je een topic waar ik al een heel uitgebreide uitleg over bandjes heb gezet.

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#5 Geplaatst 30 januari 2011 - 20:32

Vosse zei:

Als je eens via de zoekfunctie zoekt naar "halsbandje" dan vind je een topic waar ik al een heel uitgebreide uitleg over bandjes heb gezet.

Hier ook: ze hebben allemaal een chip. Maar omdat Gabriël buiten loopt, vind ik het toch veiliger met bandje aan. En die bandjes die Vosse voorstelt en de manier waarop je ze aandoet zijn echt super :thumb: :thumb: :thumb: . Ik moet er trouwens dringend nog eens bijbestellen Dog or Don't webwinkel. Nu heeft hij deze aan :

Bijgevoegde thumbnails

• t_moet%20purple.jpg

Geplaatste afbeelding

magalietje
magalietje
  • 250 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 31 januari 2011 - 19:00

Vosse zei:

Ik vind de topic niet :s help ;D
Miaauw

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#7 Geplaatst 31 januari 2011 - 19:03

Styling tips van Gabriël - en nu ook van Zwartje (P3) en als je dit topic even doorleest dan zie je ook een link naar de tips van Vosse :love3:

Geplaatste afbeelding

lola'tje
lola'tje
  • 1.366 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 31 januari 2011 - 19:06

Ik zou ook een bandje en een chip.

Vosse
Vosse
  • 6.597 berichten
  • 1 katten

#9 Geplaatst 02 februari 2011 - 23:29

Joloka zei:

Styling tips van Gabriël - en nu ook van Zwartje (P3) en als je dit topic even doorleest dan zie je ook een link naar de tips van Vosse :love3:

Ja die topic dus O:)

De winkel is tegenwoordig te vinden onder: icpets

De oude link werkt niet altijd meer.

Zwartje heeft al jaren deze:

Geplaatste afbeelding

Ik ga er nu wel een nieuwe kopen, want hij begint een beetje vuil te worden. Slijt zit er nauwelijks aan.

Zorg je dat bandjes altijd koopt uit leer. Als het echt niet anders kan dan neem je nylon, maar dan géén nylon met verschillende leuke laagjes, dan moet je het houden op één laagje nylon. Dat irriteert namelijk snel.

Het is ook een beetje zoeken van poes tot poes. Zwartje heeft dit soort bandjes nooit kwijt gedaan. Rafje wel, die was beter met een nylon break-away bandje. Die deed z'n bandje namelijk telkens uit...

Zorg ook altijd dat je veel reserve klaar hebt liggen. Direct een nieuwe aan als de vorige uit is, dan leren ze dat het van moetes is. En al aandoen als ze nog binnen zitten, zodat ze niet in één keer kuren buiten uithalen met dat bandje aan. Ze moeten er wat aan wennen vaak.

lathyrus
lathyrus
  • 3 katten

#10 Geplaatst 25 februari 2011 - 21:58

Ik heb iets interessants in de krant gelezen:

Gps maker Garmin komt met een trackingtoestel waarmee je op elk moment goederen of mensen of dieren kan lokaliseren.
De GTU 10 is een klein toestelletje van zo een 50 gram dat je bijvoorbeeld aan de halsband van je hond kan bevestigen of de rugzak van je kind.
Je kan inloggen met de computer of de smartphone op de site van Garmin Tracker en dan kan je de positie van het toestel zien op de kaart.
Een trackingtoestel vind je voor 199 euro en een jaarabonnement op de trackingsite kost 49,99 euro.
Garmin | Wereldleider in draagbare GPS navigatie - Leader mondial en navigation GPS portable

als onze poezen zouden mogen loslopen (dat mogen ze niet, het zijn sphynxen en we houden in afgesloten ruimtes) dan zou ik hen dit zeker kopen

Laïka
Laïka
  • 128 berichten

#11 Geplaatst 28 februari 2011 - 17:34

Miss chipie heeft een banje met naam en telefoon nummer en ze is ook gechipt. Ze mag hier spijtig genoeg niet buiten (mijn gebuur is een katten hater) maar ik vind dit wel belangerijk moest ze ooit op de ene of ander manier buiten geraken.