Spring naar inhoud

- - - - -

Castreren ratjes?

• Log in om te reageren
19 reacties op dit onderwerp
Guest_Emily_*
Guest_Emily_*

#16 Geplaatst 31 januari 2011 - 23:01

Oh ze kunnen zeker ouder worden, maar 5 jaar is bizar oud voor een rat. Het is zeker niet standaard. 3.5 is het oudste wat ik heb gehoord en meegemaakt.

Ratten uit de dierenwinkel hoeven niet ongezond te zijn, maar ze zijn het meestal wel. Een rattery is precies hetzelfde als een cattery, alleen zijn er veeeel meer gezonde katten die buiten een cattery geboren worden, dan gezonde ratten buiten een rattery.

Ik vind het gewoon lichtelijk shocking dat iedereen zo makkelijk reageert op het castreren van een ratje en beweren dat het hetzelfde zou zijn als bij katten. Een rat castreer je gewoon niet als het niet nodig is, als je het mij vraagt. Maar ik beschouw mijn ratten ook echt als mijn maatjes, net zoals ik met mijn katten doe dus wellicht ben ik iets kritischer dan de meeste mensen hier met ratten.

Bewerkt door Emily, 31 januari 2011 - 23:02.

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#17 Geplaatst 01 februari 2011 - 22:36

Ik zou ze persoonlijk ook niet castreren. Maar het kan wel natuurlijk.

Ik zou gewoon doen wat de meesten doen: mannen bij mannen en vrouwen bij vrouwen. Ik heb eens 3 mannetjes gehad. Jammer dat mijn moeder ze vindt stinken en ik er geen meer mag. Als ik alleen woon komen er ooit terug ratjes.
Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.

Sarah*
Sarah*
  • 1.218 berichten

#18 Geplaatst 02 februari 2011 - 19:48

Ik heb vroeger vijf ratten gehad (niet gecastreerd) en had een 20-tal gerbils, door een virus is praktisch alles uitgeroeid behalve 1 rat en een aantal gerbils.
Die rat heb ik proberen koppelen (na een tijd, als ik wist dat hij niets had), via ratt 'n roll aan twee jonge ventjes en dit mislukte aangezien mijn mannetje 'agressief' reageerde op de ventjes.

Hij is naar iemand gegaan die een vrouwtje had en hem wel wou castreren om dan bij haar te plaatsen. Hij was pas 1,5 jaar ook, had hij dan heel die tijd alleen moeten zitten?

Geplaatste afbeelding

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#19 Geplaatst 02 februari 2011 - 20:14

Sarah* zei:

Hij is naar iemand gegaan die een vrouwtje had en hem wel wou castreren om dan bij haar te plaatsen. Hij was pas 1,5 jaar ook, had hij dan heel die tijd alleen moeten zitten?

Natuurlijk moest hij niet alleen zitten! Als het met dat vrouwtje goed ging dan heb je er zeker niet verkeerd aan gedaan. Soms gebeurt het wel dat een rat geen 'nieuwe' vriendjes meer wil en tja... dan blijft het beestje alleen. Er is geen regel voor. Over het algemeen worden mannen bij mannen en vrouwen bij vrouwen gehouden. Het kan ook anders. Bij katten zijn er ook geen regels. Je weet nooit wie met wie overeen gaat komen.

Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.

Guest_Emily_*
Guest_Emily_*

#20 Geplaatst 02 februari 2011 - 20:49

Nee, een rat mag eigenlijk nooit alleen zitten, hoewel er uitzonderingen zijn. Maar in dat geval mag je wellicht spreken over een gedragsprobleem en castreren daarom goed is. Ook is castreren in zo'n geval gunstig omdat hij dan niet alleen hoeft te zitten.

Maar een ventje kopen terwijl je ook een meisje erbij kan zetten of al een gecastreerd ratje vind ik onverantwoord en onnodig.